Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylen sarja, velkaantuneet

Vierailija
02.02.2026 |

Voi helv**** taas mitä menoa. Jälleen kyllä vahvistui se että 99,99% ulosotosta ovat siellä ihan omista "ansioistaan".  

"firma oli pakko laittaa konkurssiin kun kortti lähti rattijuopumuksesta". ai ihan "hups, sattupas hassusti" ei mitään OMAA syytä ollut tuossakaan... Ja jokainen vetää röökiä, ja näköjään alkoholiakin menee kaikilla runsaaammin. Ei pienintäkään  vastuunottamista käytännössä kenelläkään omista tekemisistään ja päätöksistään. 

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle, joka koit olevasi lapsesi suhteen neuvoton: Onko lapsen älykkyysosamäärä tutkittu ja tehty muutkin tarvittavat tutkimukset? Tarkoitukseni ei ole loukata, ymmärrän, että tämä on loukkaava ajatus, mutta itsekin tunnen ihmisiä, joiden älykkyysosamäärä on liian alhainen, jotta he osaisivat hoitaa raha-asioitaan itsenäisesti. Ajattelu on lapsenomaista eli kuten pienempi lapsi, ihminen tekee sen mikä tuottaa välitöntä mielihyvää. 

Jatkuvasti löydetään syyksi elämänhallinnan ongelmiin se, että äo ei riitä esimerkiksi ymmärtämään monimutkaisia, rahankäyttöön liittyviä asioita. Lapsenomainen, impulsiivinen, itsepäinen käyttäytyminen on yksi tunnusmerkki siitä, että ihmisellä voi olla alhainen älykkyysosamäärä, aiempina vuosikymmeninä puhuttiinkin tietyn ikätason mukaisesta kehitystasosta, kun kuvattiin kehitysvammoja. 

Se ei tee ketään huonommaksi ja pärjätä voi silti monessa asiassa, mutta mistään ei tule mitään, jos odotetaan liikaa. Ymmärryksen vaikeus on tosiasia, jolle ei voi mitään ja ihminen itse saattaa pitää itseään ihan normaalina, samoin omaiset,  koska voivat suojautua henkisesti siltä, ettei toinen pärjääkään sen vuoksi, koska älykkyys on alhainen. On parempi keksiä muita, ei niin loukkaavia selitysmalleja. Silloin jää ongelmineen yksin ja ajautuu herkästi kapinoimaan kaikkea vastaan. Kaikki tuntuu liialliselta, vaikealta ja mahdottomalta. 

Vierailija
142/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kovaa taas lyödään "elämässä epäonnistuneita", no ei ihme kun täällä tuntuu kokoontuvan kansakunnan kerma... mitä ei kommentoinnista uskois. 

Suuri osa toki on sössinyt asiansa itse mutta ei se nyt ihan niin yksoikoista ole. Ja ei, itselläni ei ole yksikään lasku ikinä myöhästynyt jne mutta ymmärrän miksi monelle näin käy. Nykypäivänä enemmän ja enemmän ihmisiä näihin ahdinkoihin joutuu. 

Siitä että lasku silloin tällöin unohtuisi, EI joudu ulosottoon, eikä synny kymppitonnien ulosottovelkoja. Siitä aiheutuisi korkeintaan muutaman euron muistutusmaksu. 

20 euron lasku muuttuu ulosotossa lopulta 500 euroksi ellei enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oikeasti pelkään että ohjelmassa kuvattu on myös toisen lapseni kohtalo. Hänellä ei jotenkin ole minkäänlaista kykyä säädellä omaa rahankäyttöään. Olen vanhempana yrittänyt yhtä ja toista ja yhä edelleen, vaikka lapsi lähestyy täysi-ikäisyyttä, annan esim. viikkorahaa korkeintaan pari kolme euroa kerrallaan koska hän ei vain kykene minkäänlaisiin järkeviin ratkaisuihin rahan kanssa. Palkaksi tai lahjaksi saadut rahat on yhteisestä sopimuksesta säilötty sellaiselle tilille jolle hänelle ei ole pääsyä, koska kaikki menisi saman tien. Ei auta se että näistä asioista on keskusteltu tuhat kertaa. Kyllä hän ymmärtää miten PITÄISI toimia, mutta hän ei vaan kykene siihen. 

Olen oikeasti aika neuvoton. 

Kurja tilanne, empatiat täältä. Mieheni veli (35 v) on täyshulttio raha-asioissa, l

-----

Ikävä sanoa, mutta miehesi ja vanhempansa nyt mahdollistavat tämän tilanteen.

Vierailija
144/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Mico (sorry jos muistan nimen väärin), hänen tilannettaan tai taustaansa avattiin aika vähän?

Selvästi iso trauma jäänyt isän kuolemasta. Jotenkin tosi herkän oloinen tyyppi.

Vierailija
145/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ikävä sanoa, mutta miehesi ja vanhempansa nyt mahdollistavat tämän tilanteen."

Pitää paikkansa.

Vierailija
146/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan, mutta mitäköhän Mika ja Jossu ovat nähneet toisissaan, kun ovat alkaneet seurustella? Ovatko he tosissaan sitä mieltä, että "tämä henkilö on paras mahdollinen kumppani minulle"?

Vierailija
147/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vasta ekan jakson, mutta eniten ihmetyttää että mistä ihmeestä ja millä ihmeellä se rattijuoppomies on löytänyt uuden heilan. Millainen nainen ajattelee että ooh, tuossa on unelmieni mies, muutanpa sen vanhaan myyntikelvottomaan puutaloon asumaan? Työttömällä miehellä siis tosiaan kortti kuivumassa, hirveästi velkaa jota ei pysty maksamaan, selvästi alkoholiongelmaa eikä tapaa edes lapsiaan ikinä.

Todellinen catch. No, jokaiselle jotakin.

Kaikki eivät ole pinnallisia. Ehkä miehen luonne oli kuitenkin kaiken kaikkiaan tälle naiselle sopiva. Hän on ainakin selkeästi empaattisempi ja avoimempi ihminen kuin suurin osa on tällä palstalla. Hänen exänsä oli selkeästi lähtenyt pois riitaisasti ja jättänyt velat päälle. Edes lasta ei anna miehen nähdä. Kyllä tuollainen tilanne voi pistää masentamaan ketä tahansa ja sitten tartutaan pulloon ja elämä alkaa mennä huonoon suuntaan. Jokainen voi tehdä virheitä, kunhan lopulta tajuaa ettei tilanne voi jatkua samana ja nyt on otettava itseään niskasta kiinni.

Vierailija
148/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan, mutta mitäköhän Mika ja Jossu ovat nähneet toisissaan, kun ovat alkaneet seurustella? Ovatko he tosissaan sitä mieltä, että "tämä henkilö on paras mahdollinen kumppani minulle"?

Jännis saa aina pinppiä...

Vierailija
149/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vasta ekan jakson, mutta eniten ihmetyttää että mistä ihmeestä ja millä ihmeellä se rattijuoppomies on löytänyt uuden heilan. Millainen nainen ajattelee että ooh, tuossa on unelmieni mies, muutanpa sen vanhaan myyntikelvottomaan puutaloon asumaan? Työttömällä miehellä siis tosiaan kortti kuivumassa, hirveästi velkaa jota ei pysty maksamaan, selvästi alkoholiongelmaa eikä tapaa edes lapsiaan ikinä.

Todellinen catch. No, jokaiselle jotakin.

Kaikki eivät ole pinnallisia. Ehkä miehen luonne oli kuitenkin kaiken kaikkiaan tälle naiselle sopiva. Hän on ainakin selkeästi empaattisempi ja avoimempi ihminen kuin suurin osa on tällä palstalla. Hänen exänsä oli selkeästi lähtenyt pois riitaisasti ja jättänyt velat päälle. Edes lasta ei anna miehen nähdä. Kyllä tuollainen tilanne voi pistää masentamaan ketä tahansa ja sitten tartutaan pullo

Siis mitä se pinnallisuus tarkoittaa? Minä luulin että ulkoisten asioiden arvostamista (esim. ulkonäkö).

Se on kaikkea muuta kuin pinnallista, ettei kelpuuta kumppanikseen korviaan myöten velkaantunutta eronnutta työtöntä, lapsensa hylännyttä ja muut liikenteessä vaarantavaa juoppoa.

Hyvä toki että joku kelpuutti. Kannattaakin rengastaa.

Vierailija
150/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomi on helvetin kova maa tyhmille. Ihmisiä saa haukkua tyhmiksi miten vaan, ei harva ajattelee että matala äo ei ole oma valinta. Täällä arvostetaan itsenäisyyttä ja kyvykkyyttä ja osalla ei ole siihen normaaliin mahdollisuus päästä, vaikka miten päin taipuisi. Sitten jos vielä päälle on tunne-elämän ongelmia, niin kyllähän se elämässä monina ongelmina näkyy. "

Luulen että aika moni oikeassa elämässä kuitenkin tietää, ettei ymmärryksen vaikeus ole oma valinta. Ja jos ei ymmärrä, raha-asiat menevät ensimmäisenä sekaisin, koska niihin liittyy monimutkaisia lauseita, laskutoimituksia jne. Tämän olen nähnyt ihan oman kokemuksen kautta, kun olen auttanut ihmistä, jolla on varmasti lievä kehitysvamma, vaikka sitä ei ole diagnosoitu. Peittääkseen sitä ettei hän ymmärrä, hän käyttäytyy joskus vihamielisesti ja ajattelee esim. että laskuissa on jotain mätää, ilmaa, hän ei ymmärrä korkoja, verotusta jne. 

Vierailija
151/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomi on helvetin kova maa tyhmille. Ihmisiä saa haukkua tyhmiksi miten vaan, ei harva ajattelee että matala äo ei ole oma valinta. Täällä arvostetaan itsenäisyyttä ja kyvykkyyttä ja osalla ei ole siihen normaaliin mahdollisuus päästä, vaikka miten päin taipuisi. Sitten jos vielä päälle on tunne-elämän ongelmia, niin kyllähän se elämässä monina ongelmina näkyy. "

Luulen että aika moni oikeassa elämässä kuitenkin tietää, ettei ymmärryksen vaikeus ole oma valinta. Ja jos ei ymmärrä, raha-asiat menevät ensimmäisenä sekaisin, koska niihin liittyy monimutkaisia lauseita, laskutoimituksia jne. Tämän olen nähnyt ihan oman kokemuksen kautta, kun olen auttanut ihmistä, jolla on varmasti lievä kehitysvamma, vaikka sitä ei ole diagnosoitu. Peittääkseen sitä ettei hän ymmärrä, hän käyttäytyy joskus vihamielisesti ja ajattelee esim. että laskuissa on jotain mätää, ilmaa, hän ei ymmärrä korkoja, verotusta jne. 

Suomi on nykyään todella kova maa, vielä kovempi kuin silloin kun itse olin parikymppinen. Tuo ulosottokin on oikeasti ihan rosvojen touhua. Intressit ja kulut juoksee ja et pääse veöastas senkään takia, kun se kasvaa. Totta kai ulosottoon ei kannata antaa mennä mutta ei kaikki sitä tajua tai silloin ajattele. Tähän että se velka kasvaa naurettavan suureksi pitäisi tulla muutos, sillä nyt kun tuet ja etuudet vähenee ja lopulta viedään pois, niin mitä hyötyä on näillä ulosotoilla jos jengi ei pysty maksamaan. .Tämä maa on todella huonolla tolalla ja ainoastaan joku uusi innovaatio tms. voi pelastaa taloustilanteen. Se että kiristetään vyötä ei tuo kasvua. Tsemppiä näille kaikille ja olkaa vähän empaattisempia!

Vierailija
152/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomi on nykyään todella kova maa, vielä kovempi kuin silloin kun itse olin parikymppinen. Tuo ulosottokin on oikeasti ihan rosvojen touhua. Intressit ja kulut juoksee ja et pääse veöastas senkään takia, kun se kasvaa. Totta kai ulosottoon ei kannata antaa mennä mutta ei kaikki sitä tajua tai silloin ajattele. Tähän että se velka kasvaa naurettavan suureksi pitäisi tulla muutos, sillä nyt kun tuet ja etuudet vähenee ja lopulta viedään pois, niin mitä hyötyä on näillä ulosotoilla jos jengi ei pysty maksamaan. .Tämä maa on todella huonolla tolalla ja ainoastaan joku uusi innovaatio tms. voi pelastaa taloustilanteen. Se että kiristetään vyötä ei tuo kasvua. Tsemppiä näille kaikille ja olkaa vähän empaattisempia!"

Minäkin haluan toivottaa isot tsempit jokaiselle ohjelman nuorelle, kaikki olivat omalla tavallaan symppiksiä ja fiksuja. Ja ihan todella nuoria. Ehkä kyse oli siitä, ettei ollut ymmärrystä siihen mihin on sitoutunut lainaa ottaessaan tai sitten tietämättämyyttä ja ajattelemattomuutta. Oli elämässä tapahtuneita kuormittavia asioita ja monenlaista ikävää. 

Mutta mielestäni asiaa ei auta se, että todetaan kaiken olevan epäreilua ja yhteiskunta on syyllinen. Niin kauan kun on täysivaltaisen aikuisen oikeudet eikä ole todettu ymmärryksen vaikeutta, niin me kaikki toimimme samojen sääntöjen mukaan ja vastaamme sitoumuksistamme. 

Ja oikeasti velallisten asiat ovat menneet todella paljon parempaan suuntaan viime vuosikymmeninä, ei suinkaan huonompaan suuntaan. Jos velkaantumiselle tulee stoppi, nuoruuden töppäilyjä ei enää makseta loppuelämää kuten takavuosina. Se voisi olla tietysti vielä lisäparannus, että henkilö, joka todetaan syyntakeettomaksi raha-asioitaan hoitamaan (ilman kehitysvamman, dementian tms. diagnoosia), saisi automaattisesti edunvalvojan. 

Vierailija
153/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se Suomessa kun edes rahapeleistä riippuvainen ei voi tehdä luottokieltoa. Tai voi, mutta sen voi poistaa yhdellä napin painalluksella. Apua on hankala saada, ongelmat voivat olla ylisukupolvisia. Lainaa saa netistä liian helposti ja rahan käyttö hämärtyy. Taustalla on usein ADHD tai muuta kuten mielenterveysongelmia. 
Taistelen näistä oman lapseni kanssa. Älykäs ja ihana, mutta kun riippuvuus vie, siinä on keinot vähissä. 

Vierailija
154/154 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se Suomessa kun edes rahapeleistä riippuvainen ei voi tehdä luottokieltoa. Tai voi, mutta sen voi poistaa yhdellä napin painalluksella. Apua on hankala saada, ongelmat voivat olla ylisukupolvisia. Lainaa saa netistä liian helposti ja rahan käyttö hämärtyy. Taustalla on usein ADHD tai muuta kuten mielenterveysongelmia. 
Taistelen näistä oman lapseni kanssa. Älykäs ja ihana, mutta kun riippuvuus vie, siinä on keinot vähissä. 

Tosi raskasta, uskon. 

Mutta osa ei itse taida välittää raha-asioistaan sitten kun ne ovat tarpeeksi sekaisin. Suomessa jokainen kuitenkin saa perustoimeentulon.