Säälin siskoani kun hänen tyttärensä majailee siskoni luona monesti monta viikkoa putkeen
Tyttärelle kuitenkin oma asunto ja on ihan aikuinen, 20v. Tiedän että tuolla tytöllä on mielenterveysongelmia ja siskoni varmasti haluaa häntä auttaa, mutta kyllähän tuo sääliksi käy että aikuinen lapsi pyörii nurkissa. Kuulemma huolehtii koirasta ja vie ulos mutta ottaisi koiran sitten vaikka omaan asuntoonsa.
Onko tuo normaalia?
Kommentit (54)
Minusta tämä yltiöpäinen yksin pärjäämisen kulttuuri on surullista. Kaikkien pitäisi elää vaan omissa poteroissaan ja huolehtia omista asioistaan. Yhteisöllisissä kulttuureissa tuo ap:n kertoma on täysin normaalia. Minäkin olen parikymppisenä viettänyt joskus useita viikkoja lapsuudenkodissani, vaikka opiskelin muualla. Meillä on läheinen perhe ja olen kiitollinen, että minulla on ollut paikka mihin mennä jos elämä on potkinut päähän. Tai vaikkei olisikaan. Nyt olen kolmekymppinen ja ajatella, edelleen tykkään viettää välillä lomia tai pidempiä viikonloppuja lapsuudenkodissani joko lapseni kanssa yksin tai sitten puolison kera. Tykkään pienestä puuhastelusta siellä ja viihdymme yhdessä.
Oli ihme,että itse masentuneena hoidin lapseni. Pidin vielä kodin siistinä. Mies teki ruuat. Alkoihan pikkuhiljaa lääkityksen tehota
Itse muutin äitini luokse hieman alle 40-vuotiaana (hän oli ikisinkku ja itse en voi saada lapsia) eikä olisi voinut vähempää kiinnostaa mitä mieltä kukaan muu asiasta oli, kun äitini toivotti minut iloisena tervetulleeksi. Hän myös sai myöhemmin sairauskohtauksen ja olisi kuollut, ellen olisi ollut paikalla toimittamassa häntä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
On normaalia. Erityisesti tuon ikäisillä opiskelijoilla.
Mullakin oli oma kämppä opiskelukaupungissa, mut kaikki lomat, esim. joululoma ja 3,5kk kesäloma tuli asuttua porukoilla. Tämän lisäksi yleensä joka toinem vkl, paitsi vikana vuonna joka vk 4pv.
Ei missään sanottu että on opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia. Erityisesti tuon ikäisillä opiskelijoilla.
Mullakin oli oma kämppä opiskelukaupungissa, mut kaikki lomat, esim. joululoma ja 3,5kk kesäloma tuli asuttua porukoilla. Tämän lisäksi yleensä joka toinem vkl, paitsi vikana vuonna joka vk 4pv.
Ei missään sanottu että on opiskelija.
Sillä ei ole merkitystä onko opiskelija vai ei.
Yksi vanha opiskelukaveri asui mummollaan, mummo hoiti ja rahoitti tämän elämää. Mummo varmaan viimeisillä voimillaan yritti sietää ja tukea tätä täysin eri rytmissä elävää nuorta asunnossaan, koska varmaan sääli jotenkin lapsenlastaan. No mummo sitten kuoli ja nyt tämä tuttu elää äitinsä luona. Jotkut ei vaan pärjää.
Minusta on aivan ihana asia kun tuo äiti tuolla kertoi. Tytär tuli opiskelujen takia takaisin kotiin. Monesti nuori lähtee tai lähetetään aivan liian aikaisin kotoa jos sistyö. järjestää asunnon, niin ei siinä hetkessä opi huolehtimaa itsestään Mikäli niitä taitoja ole jo ennestään.Ei ole mikään häpeä muuttaa takaisin kotiin. Vaikka Suomessa noin usein ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että äiti tukee lastaan. Tukiverkostoa on todella tärkeää kun on mielenterveys ongelmia. Jaksaminen on toisinaan todella heikkoa. Raha tilannekkin voi olla huono. Ei 20 vielä niin kovin aikuinen ole. Meillä asuu kotona vielä 37 v ja autistinen 33 v
Muuten samaa mieltä mutta jos taloudellinen tilanne on huono niin mitä järkeä maksaa tyhjästä asunnosta jos siellä ei ole?
Saa kaikki mahdolliset tuet. Äidin luo muutto tekisi äidistä jonkun elatusvelvollisen ja koko talous saattaisi kääntyä nurin ja käytössä olevat varat pienenisivät. Olisko näin, en tiedä.
Ainoa asia tässä on se, että veronmaksajat maksavat työttömän asunnon ja koko elämisen, vaikka henkilö ei edes asu kotonaan..eipä ihme, että sosiaalimenot ovat järkyttävät. Muuttaisi takaisin äidin helmoihin?
Uuninpankkopoikien lisäksi nykyään on joukko uuninpankkotyttöjäkin. Tasa-arvoako?
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en ota kantaa mutta monta viikkoa putkeen vieraileva ihminen tulkitaan jo asunnossa asuvaksi, jos asuu kerros- tai rivitalossa.
Tämä on tärkeä pointti. Vesimaksu ja muut mahdolliset henkilömääräperusteiset maksut pitää maksaa tällaisten pktkäaikaisvierailijoiden osalta. Sukulaisuussuhteesta täysin riippumatta.
T rivitaloyhtiön isännöitsijä
Suomi on kova yhteiskunta ja lapsilta vaaditaan aivan liian aikasin ikätasoonsa nähden tosi paljon. Tämä suorittamisen ihanne voi lyödä rajusti takaisin esim. MT ongelmina. Antakaa lasten olla enempi rauhassa, liiallinen virikkeiden määrä on pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla aika lapsellinen ja avuton 20v. Ei minustakaan ole normaalia, tuon ikäisenä olin asunut itsekseni jo 3 vuotta ja yövyin vanhemmilla vain juhlapyhien aikaan.
Olen pahoillani puolestasi. Minunkin vanhempani valitti sitä, että hänen vanhempansa olivat ajaneet hänet väkisin pois kotoa 16-vuotiaana.
Ei ole pelkästään tulkinnasta kyse. Toisen luona voi vierailla vapaasti, mutta jos oleskelu vakinaistuu (yli puolet ajasta eli yli 2 viikkoa/kk), se katsotaan asumiseksi ja siitä on tehtävä ilmoitus taloyhtiölle ja väestötietorekisteriin. Et saa majoittaa ilman lupaa ketään asuntoon kuulumatonta määrittelemätöntä aikaa.