Ennen ei ollut asiat paremmin!
Kommentit (11)
Johtuen lähinnä makeisverosta, joka poistui EU:n myötä.
ajettiin pyörillä tai mentiin hevosella. niin sen pitäisi nytkin olla.
Eivät minun mielestäni kovinkaan kauan historiassa. 1800-luvulla lapsiin suhtauduttiin vielä pieninä aikuisina, joiden odotettiin käyttäytyvän kuin aikuiset ja heidät puettiinkin aikuisten vaatteiden näköisiin vaatteisiin.
Moni joutui olemaan yksin (ja jatkui vielä 1900-luvullakin), kun vanhemmat olivat töissä. Suomessa oli ihan yleistä laittaa vauvalle kehtoon lehmänsarvesta tehty huvitutti, jossa oli sokerivettä ja jättää vauva yksin tunneiksi. Lapset osallistuivat talon töihin heti kun kynnelle kykenivät.
Koulutusmahdollisuudet olivat todella heikot. Jos kouluun pääsi, siellä ei todellakaan toimittu lasten ehdoilla.
Niin että milloin lapset ovat saaneet olla enemmän lapsia kuin nykypäivänä?
ihan oli lasten vaatteet ja hyvät sellaiset, nukeilla sain leikkiä ja nauttia lapsuudesta täysin, minua ei jätetty yksin minnekään ja ihan oikea tuttikin kotoa pienenä löytyi. Töihin ei pakotettu. Aikuisilla oli aikaa, eikä vanhemmat olleet koko ajan kiireisiä. Silloin minusta oli paremmin kuin nyt...
Vierailija:
Ehkä silloin kun minä olen ollut lapsi (70-80 luvulla) Kyllä minä sain leikkiä ja olla lapsi, eikä minua puettu napapaitaan tai lannefarkkuihin,
ihan oli lasten vaatteet ja hyvät sellaiset, nukeilla sain leikkiä ja nauttia lapsuudesta täysin, minua ei jätetty yksin minnekään ja ihan oikea tuttikin kotoa pienenä löytyi. Töihin ei pakotettu. Aikuisilla oli aikaa, eikä vanhemmat olleet koko ajan kiireisiä. Silloin minusta oli paremmin kuin nyt...
Juu, kyllä varmaan oli lähihistoriassa 20-30 vuotta sitten asiat lapsilla selkeästi paremmin kuin 1800-luvulla, mutta miten ne asiat silloin olivat jotenkin merkittävästi paremmin kuin nyt 2000-luvulla?
Päiväkodissa kun lapsia katsoo, niin kyllä niillä on suurimmalla osalla ihan kauniit lapsenomaiset vaatteet ja he leikkivät leluilla. Väittäisin, että 1980-luvullakin oli lapsia, joilla ei ollut kotona kaikki kauhean hyvin ja se näkyi myös heidän ulkoisesta olemuksestaan. Sama toimii yhä tänäkin päivänä. Asiat eivät ole minusta mitenkään radikaalisti huonontuneet viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Pikemminkin päin vastoin.
Vapaa kasvatus on vähentynyt ja lapsille on alettu asettaa entistä enemmän rajoja, mikä lisää lasten turvallisuuden tunnetta. Perhekeskeisyys on myös nousussa. Kännykät ovat myös lisänneet koululaisten liikkumisvapautta ja turvallisuutta.
t. 13
heti pikkulapsiajan ohitettuaan. Milloinkahan tämmöinen ' lapset saivat olla lapsia' -aika on ollut ja mitä se on pitänyt sisällään?
Minun vanhempani erosivat -76 isän jatkuvan pettämisen takia.
Äidin uusi mies oli alkoholisti, joka ryyppäsi yhdessä 16-vuotiaan poikansa kanssa.
Suurimmalla osalla kavereistani oli vanhemmat töissä, lapset olivat aika laila oman onnensa nojassa koulupäivän jälkeen.
Vierailija:
70-luvulla ei ollu päihde-huume-mielenvikaisuuson gelmia nuorilla eikä hypitty vieraissa niinkuin nykyään kuuluu melkein tapoihin
Missähän illuusiossa oikein elelette :)
Vaatteet olivat rumia ja kamalaa materiaalia - näitä hirveitä kuoseja te nyt puette lapsillenne retrona. Jos olisitte joutuneet niitä käyttämään silloin 70-luvulla, ette taatusti ihannoisi ja pukisi niitä lapsillenne! Kamalia rytkyjä!
Energiakriisi oli todellisuutta.
Siitä ei tarvitse mennä kovin paljon taaksepäin, kun lapsensurmia tehtiin urakalla. Miehet senkun naida naksauttelivat mitä eteen sattui, naiset kantoivat seuraukset ja häpeän. Oi niitä aikoja!(?)
Tässä muutama syy:
- limsaa sai lasipullosta
- EU:ta ei ollut
- Irtokarkit olivat parempia ja halvempia
- TV:stä tuli smurffeja
- heinät laitettiin seipäille, eikä niitä paalattu
- autot olivat autoja, eikä pyörillä kulkevia tietokoneita