Millä diagnoosilla olette päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle?
Millä diagnoosilla olette päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle?
Olen 26-vuotias ja tuntuu etten tule pärjäämään työelämässä, joten harkitsen työkyvyttömyyseläkettä
Kommentit (109)
Mulla on ollut krooninen ahdistus 30 vuotta ja olen ollut töissä siitä huolimatta. Ahdistus on tunne eikä sen pidä antaa hallita elämää.
Minulla on reuma joka aiheuttanut useamman elinvaurion, todella paha fatiikki ja useampi oire jotka estävät melkein kaiken työnteon. Ei mitään asiaa eläkkeelle.
Adhd,masennus,asperger,ahdistuneisuushäiriö.
Noihin käytiin aikalailla kaikki lääkkeet läpi ja kaikenmaailman testejä ja selvityksiä, julkisella ja yksityisellä puolen. + parit terapiat kans.
Jouduin eläkkeelle , en halunnut.
Ja jotain 7 vuotta koko rumba ,käyntejä julkisella puolen yli 300 (omakannassa näkee ).
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut krooninen ahdistus 30 vuotta ja olen ollut töissä siitä huolimatta. Ahdistus on tunne eikä sen pidä antaa hallita elämää.
Juujuu.Niskasta ittee kii vaa ja menox duuniin vaikka ahistaa!
Vierailija kirjoitti:
Töihin vaan. Ei nykyään enää eläkkeelle pääse.
Eläkkeelläolevien buumereiden määrä kasvaa joka vuosi
AP:lle, turha pelko että töihin joutuisit. Ei sinne pääse nekään jotka haluaa. Kiltisti vaan laitat sen 4 hakemusta/kk kunnes säädökset muuttuu
Vierailija kirjoitti:
Ei se ahdistus tyhjästä synny. Ihan luonnollista ahdistua niin sairaassa ympäristössä mitä on nykyinen työelämä
Kaksisuuntainen mielialahäiriö, tyyppi 1 ja pari muuta diagnoosia, joilla ei ehkä ollut suurta vaikutusta. Eläkettä hakiessa on oltava se "yksi pääsyy" jolla haetaan ja joka yksin aiheuttaa työkyvyttömyyden, koska diagnooseja ja niiden aiheuttamaa haittaa ei "lasketa yhteen".
Esim. Vaikea masennus voi jo yksin riittää, jos on tosi rankka hoitohistoria, hoidot eivät ole toimineet, itsemurhayrityksiä yms. Mutta lievä masennus + yleistynyt ahdistuneisuushäiriö + estynyt persoonallisuushäiriö + adhd + 2-tyypin diabetes taas eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin vaan. Ei nykyään enää eläkkeelle pääse.
Eläkkeelläolevien buumereiden määrä kasvaa joka vuosi
AP:lle, turha pelko että töihin joutuisit. Ei sinne pääse nekään jotka haluaa. Kiltisti vaan laitat sen 4 hakemusta/kk kunnes säädökset muuttuu
Eläkkeellä olevien boomereiden määrä vähenee joka vuosi.
Erittäin harvoin pelkkä diagnoosi ratkaisee. Oireilun sisältö, vaikutus, työhistoria, toteutunut hoito ja kuntoutus vaikutuksineen sekä mahdollisuudet muutokseen näissä tulevaisuudessa merkitsevät.