Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija ei saa asumislisää kesällä, jos ei opiskele

Vierailija
31.01.2026 |

Ja pikkusen muutakin tukiongelmaa voi tulla.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011778294.html

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan nuoren vuokran joka tapauksessa, myös kesällä,  ja annan rahaa joten nou probleemos kesäkuukausina.

Tästä juuri on kyse. Köyhien perheiden nuoret ei enää Suomessa saa opiskella. Ei ole varaa.

Olenko minä rikas, kun tienaan 37000€ vuodessa? Maksan tuosta summasta veroja 6500€ Siitä käteenjäävästä 30000 euron summasta tuen siis opiskelevia juuri aikuistuneita lapsiani 15000 viiva 16000 eurolla vuodessa, mahdollistaen heidän opiskelun.

Ex yh

Vierailija
82/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä et kela ei hirveemmin tarkista tuleeko niitä opintopisteitä kesällä että ihan hyvin voit ottaa vaikka yhden helpon kurssin ja nostaa tukia. Että silleen.

Vinkkinä että opintotukikuukaudet ei riitä tutkinnon suorittamiseen, jos nostat sitä kesällä.

Ja vinkkinä se, että nykyään opintopisteet kirjautuu reaaliajassa koskijärjestelmään eli kelan tietoon.

Onko tukikuukausia vähennetty? Ennen niitä oli ylimääräisiä.

No totta kai sekoomussaasta hallituksessa on vähentänyt opiskelijoiden tukikuukausia, heidän pitkäaikainen tavoitehan on saada köyhät pois korkeakoulutuksesta ja sitä agendaa he varsin menestyksekkäästi toteuttavat kaikin keinoin. Seuraava, mitä haluavat on korkeakoulutuksen mak

Ja kuten täällä on mainittu, jos ei saa töitä kesäksi, täytyy miettiä kesäopintoja. Tein kesällä opintoja, ja ne sitten vähensivät tukikuukausia koulutuksen loppupuolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää itse lukemaan työkkärin sääntöjä www.tyomarkkinatori.fi

Tuolta löytyy sääntö, että alle 25-vuotiaalla on velvollisuus hakea koulutukseen, jos ei ole tutkintoa.

Vierailija
84/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko viisivuotinen tutkinto joku normaali nykyään? Vastahan se oli 3-4 vuotta.

Vierailija
85/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää itse lukemaan työkkärin sääntöjä www.tyomarkkinatori.fi

Tuolta löytyy sääntö, että alle 25-vuotiaalla on velvollisuus hakea koulutukseen, jos ei ole tutkintoa.

Kokeilen, jos saan suoran linkin sääntöön, hetki.

Vierailija
86/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole yleisesti 3+2(maisteri)

Minulla oli 4, ja tukikuukaudet tietenkin sen mukaan. 

Vierailija
87/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan nuoren vuokran joka tapauksessa, myös kesällä,  ja annan rahaa joten nou probleemos kesäkuukausina.

Kivat sulle. Mun 595 euron tuella en kahta opiskelijaa pysty tukemaan. 

Harmi. Minun 2300€ netolla tuetaan kahta, molempia n 600-700€urolla kuussa. Eli yhteensä n 1300€ menee opiskeleviin nuoriini. Näin on menty jo pari vuotta. Isänsä ei anna euroakaan.
Ex yh

Se on helppo viisastella jos itsellä on tuohon varaa. Sä ilmeisesti asut halvasti, kun on varaa laittaa noin paljon muiden elämiseen.

Ei ollut tarkoitus viisastella. Totesin vain oman tilanteeni. Asun tietenkin mahdollisimman halvasti ja koetan sästää kaikessa muussakin.

Vierailija
88/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
89/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 25-vuotiaan työttömyysturva

www.tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomyystu…

"Alle 25-vuotiaalla velvollisuus hakea koulutukseen"

Vierailija
90/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orpo pakersi 12 (!!!) vuotta graduaan.

Vierailija
91/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa selvittää tämän päivän tilanne. Opintotuen kokonaisuudesta luokkaa 75 % on tänä päivänä lainaa ja valmistuneiden keskimääräiset lainat ovat reilusti suurempia kuin koskaan ennen. Se, mitä sinä silloin joskus muistojesi kultaamalla 80-luvulla olet lainannut, oli korkotuettua lainarahaa, josta valtio maksoi korkotukena ison osan pois ja marginaalit olivat rajoitetut, mikä taas auttoi siinä, kun inflaatio söi lainan arvoa. Se laina, mitä opiskelijat tänä päivänä joutuvat ottamaan on täysin markkinakorkoista lainaa, jossa on vain valtiontakaus. "

Nyt olet kyllä täysin pihalla opiskelijoiden tilanteesta kasarilla. Tuossa edellä kerroin, että täysi opintotuki ja asumislisä eivät riittäneet edes siihen, että niillä yhteensä olisi maksanut soluhuoneen vuokran kuuden hengen solussa, vaan jo siihen tarvitsi lisäksi opintolainaa. Nykyisin sen täsmälleen saman (toki tässä välissä remontoidun) huoneen vuokra Teekkarikylässä on 374 €/kk. Erona minun opiskeluaikaani on tosin se, että nykyisin remontin jälkeen siihen huoneeseen kuuluu oma kylppäri ja jääkaappi, kun minun piti jakaa kylppäri yhden ja jääkaappi viiden solukaverin kanssa. Nykyisin täydestä opintotuesta ja asumislisästä jää ko. soluhuoneen vuokran jälkeen vielä käteen 200 €/kk, kun minulla jäi ilman opintolainaa miinuksen puolelle.

Se on kyllä totta, että kasarilla opintolainassa oli valtion korkotuki. Se tarkoitti sitä, että opiskeluaikana ja vielä noin vuosi valmistumisen jälkeen opintolainan vuosikorko oli vain 4,5 %. Sen jälkeen korko nousikin nopeasti yli 10 %:iin. Kun maksoin kaksi kertaa vuodessa opintolainaa noin 6000 mk kerralla (siihen aikaan opintolainaa lyhennettiin kaksi kertaa vuodessa eikä summissa ollut neuvottelun varaa), niin puolet summasta meni korkoihin ja vain puolet lyhensi lainan pääomaa.

Tuota kaksi kertaa vuodessa maksettua lyhennystä voi verrata esim. siihen, että bruttopalkkani DI:n töissä oli siihen aikaan 9300 mk/kk.

Vierailija
92/92 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kesäksi otetaankin joku höpöhöpö-kurssi, jotta tuet juoksee. Siis jos ei saa töitä.

Ja fiksut ottaa kesäksi kursseja, jotka oikeasti kuuluu oman tutkinnon kursseihin, jotta tukikuukausia ei kuluta höpöhöpö-kurssiin. 

Meillä on sen verta pieni henkilökunta, ettei kesäkursseja järjestetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi