Opiskelija ei saa asumislisää kesällä, jos ei opiskele
Ja pikkusen muutakin tukiongelmaa voi tulla.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se oli silloinkin kun itse opiskelin ysärillä.
Joo ja myöskin silloin, kun itse opiskelin kasarilla.
Ei varmasti ollut niin ettei olisi saanut kesätöitä eikä ollut niin, että toimeentulotuen määrää olisi leikattu puoleen! Ei ollutniin, että pitäisi asua ja elää 300 e kuukaudessa tai lopettaa opiskelu.
Haha, voi sinua lumihiutaletta. Kasarilla ei saanut mitään toimeentulotukea, jos oli opiskelija, ja opintorahakin oli murto-osa nykyisestä. Mitään asumistukea ei saanut. Opintolaina oli ensisijainen tuki opiskelijalle.
No ei ollut. Itse opiskelin silloin ja tuki oli ok ja lisäksi jokainen sai kesätöitä. Siihen aikaan lainan osuus ei ollut yhtä suuri kuin nyt. Kiitos orpopurra joka teki opiskelijoiden tuosta lsinapainotteisia ja samalla loin toivottomuuden. Kun korkeakoulutetut nuoret jää suoraan työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä et kela ei hirveemmin tarkista tuleeko niitä opintopisteitä kesällä että ihan hyvin voit ottaa vaikka yhden helpon kurssin ja nostaa tukia. Että silleen.
Ei opintotukikuukausien määrässä ole aikoihin ollut tuollaista joustoa jäljellä, että niitä voisi tuolla tavalla tuhlata kesällä. Jos niitä käyttää noin, loppuvat opintotukikuukaudet kesken ennen tutkinnon suorittamista. Minkähän takia kaltaisesi täystollot ei koskaan vaivaudu tarkastamaan mikä tilanne on nykyään vaan horisevat jotain sekavia muinaismuisteloja omasta ajastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ollut niin ettei olisi saanut kesätöitä eikä ollut niin, että toimeentulotuen määrää olisi leikattu puoleen! Ei ollutniin, että pitäisi asua ja elää 300 e kuukaudessa tai lopettaa opiskelu.
Haha, voi sinua lumihiutaletta. Kasarilla ei saanut mitään toimeentulotukea, jos oli opiskelija, ja opintorahakin oli murto-osa nykyisestä. Mitään asumistukea ei saanut. Opintolaina oli ensisijainen tuki opiskelijalle.
Töitä sai mistä vaan. Nousukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla opintotuki oli niin alhainen, että täysi opintotuki ja opiskelijan asumislisä yhdessä eivät riittäneet edes siihen, että niillä olisi maksanut opiskelija-asuntolan soluhuoneen vuokran kuuden hengen solussa. Jo pelkästään soluhuoneen vuokran maksamiseen tarvitsi ottaa opintolainaa (tai vaihtoehtoisesti piti käydä töissä). Näin ainakin Otaniemen Teekkarikylässä. Ja tosiaan niitä tukia ei saanut kesällä, jos ei opiskellut kesäopintoja. En kuullut, että kukaan opiskelija olisi saanut silloin kesäksi toimeentulotukea. Jos sen saaminen oli ylipäänsä opiskelijoille silloin mahdollista, niin ainakaan se ei ollut opiskelijoiden tiedossa.
T. Kasarilla opiskellut
Kun ei opiskele, ei saa opintotukea ja asumislisää. Niiltä kuukausilta saa toimeentulotukea ja asumistukea, jotka ovat on suurempi kuin opintotuki ja asumislisä, eikä velkaa joudu ottamaan. Siksi moni nuori valtisee kelan tuet opintojen sijaan, jos työllistyminen on epävarmaa. Tuilla tienaa paremmin kuin opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Silloin opiskelija sai toimeentulotukea jos ei saanut kesäksi töitä eikä voinut opiskella
No ei todellakaan saanut toimeentulotukea kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan sinunkin aika pistää ne laitteet pois käsistä, sen verran pahasti alkaa näyttää vanhuudenhorinoilta nuo sinun ähinät. Kannattaa selvittää tämän päivän tilanne. Opintotuen kokonaisuudesta luokkaa 75 % on tänä päivänä lainaa ja valmistuneiden keskimääräiset lainat ovat reilusti suurempia kuin koskaan ennen. Se, mitä sinä silloin joskus muistojesi kultaamalla 80-luvulla olet lainannut, oli korkotuettua lainarahaa, josta valtio maksoi korkotukena ison osan pois ja marginaalit olivat rajoitetut, mikä taas auttoi siinä, kun inflaatio söi lainan arvoa. Se laina, mitä opiskelijat tänä päivänä joutuvat ottamaan on täysin markkinakorkoista lainaa, jossa on vain valtiontakaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla opintotuki oli niin alhainen, että täysi opintotuki ja opiskelijan asumislisä yhdessä eivät riittäneet edes siihen, että niillä olisi maksanut opiskelija-asuntolan soluhuoneen vuokran kuuden hengen solussa. Jo pelkästään soluhuoneen vuokran maksamiseen tarvitsi ottaa opintolainaa (tai vaihtoehtoisesti piti käydä töissä). Näin ainakin Otaniemen Teekkarikylässä. Ja tosiaan niitä tukia ei saanut
Kasarilla kesätöitä sai jopa suoraan työkkäristä. Ei tarvinnut edes hakemusta, saati cv:tä tehdä. Itsekin pääsin tehtaaseen töihin ihan vaan ilmoittamalla että haluaisin tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Silloin opiskelija sai toimeentulotukea jos ei saanut kesäksi töitä eikä voinut opiskella
No ei todellakaan saanut toimeentulotukea kesäksi.
Kyllä sai. Itsekin sain. Vuosi -96
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan nuoren vuokran joka tapauksessa, myös kesällä, ja annan rahaa joten nou probleemos kesäkuukausina.
Kivat sulle. Mun 595 euron tuella en kahta opiskelijaa pysty tukemaan.
Harmi. Minun 2300€ netolla tuetaan kahta, molempia n 600-700€urolla kuussa. Eli yhteensä n 1300€ menee opiskeleviin nuoriini. Näin on menty jo pari vuotta. Isänsä ei anna euroakaan.
Ex yh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä et kela ei hirveemmin tarkista tuleeko niitä opintopisteitä kesällä että ihan hyvin voit ottaa vaikka yhden helpon kurssin ja nostaa tukia. Että silleen.
Vinkkinä että opintotukikuukaudet ei riitä tutkinnon suorittamiseen, jos nostat sitä kesällä.
Ja vinkkinä se, että nykyään opintopisteet kirjautuu reaaliajassa koskijärjestelmään eli kelan tietoon.
Onko tukikuukausia vähennetty? Ennen niitä oli ylimääräisiä.
"Toimeentulotukeen muutoksia helmikuussa. Asiakkaiden täytyy vastaisuudessa ilmoittautua kokoaikatyön hakijaksi työllisyyspalveluihin."
www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotukeen-muutoksia-uudet-velvoitteet…
Jos et opiskele kesällä niin ei tietenkään pidä maksaa mitään tukia. Mikä tässä nyt niin ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotukeen muutoksia helmikuussa. Asiakkaiden täytyy vastaisuudessa ilmoittautua kokoaikatyön hakijaksi työllisyyspalveluihin."
www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotukeen-muutoksia-uudet-velvoitteet…
Ja työkkärissä on omat säännöt eli alle 25-vuotiaan, jolla ei ole tutkintoa eikä saa töitä pitää hakea vähintään 2 opiskelupaikkaa yhteishaussa ja mennä, jos pääsee. Ylioppilastutkinto ei käy. Opiskelijan taas pitää ottaa opintolainaa, ei saa toimeentulotukea muuten euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan nuoren vuokran joka tapauksessa, myös kesällä, ja annan rahaa joten nou probleemos kesäkuukausina.
Kivat sulle. Mun 595 euron tuella en kahta opiskelijaa pysty tukemaan.
Harmi. Minun 2300€ netolla tuetaan kahta, molempia n 600-700€urolla kuussa. Eli yhteensä n 1300€ menee opiskeleviin nuoriini. Näin on menty jo pari vuotta. Isänsä ei anna euroakaan.
Ex yh
Se on helppo viisastella jos itsellä on tuohon varaa. Sä ilmeisesti asut halvasti, kun on varaa laittaa noin paljon muiden elämiseen.
Kannattaa siis heti peruskoulun jälkeen lukea amistutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä että opintotukikuukaudet ei riitä tutkinnon suorittamiseen, jos nostat sitä kesällä.
Ja vinkkinä se, että nykyään opintopisteet kirjautuu reaaliajassa koskijärjestelmään eli kelan tietoon.
Onko tukikuukausia vähennetty? Ennen niitä oli ylimääräisiä.
No totta kai sekoomussaasta hallituksessa on vähentänyt opiskelijoiden tukikuukausia, heidän pitkäaikainen tavoitehan on saada köyhät pois korkeakoulutuksesta ja sitä agendaa he varsin menestyksekkäästi toteuttavat kaikin keinoin. Seuraava, mitä haluavat on korkeakoulutuksen maksullisuus.
Nykyisin tukikuukausia on tasan kolme yli viisivuotisen tutkinnon määräajan. Sehän ei tosiasiassa enää salli edes sitä, että opiskelijalla menisi sairastumisen takia vaikkapa yhtenä keväänä osa opinnoista pieleen tai väärää valintaa opinnoissa mistään kesäopinnoista puhumattakaan. Niitä tukikuukausia oli ennen ylimääräisiä vaan ei ole enää.
Eihän tämä eroa lainkaan siitä miten asiat olivat aiemmin, joten mikä märinä tästä nyt taas on? Opiskelijat olivat yleisen asunistuen piirissä vain olemattoman ajan. Eikä muinoin ollut edes Kelan toimeentulotukea, vaan sitten se oli sossulaan mars.
"Seuraamme opintojen edistymistä vuosittain lokakuussa. Otamme opintojen edistymisen seurannassa huomioon edeltävän lukuvuoden eli seurantalukuvuoden (1.8.31.7.) ja koko sen ajan, jonka olet opiskellut korkeakoulussa. Jos opintosi eivät edisty riittävästi, lähetämme sinulle selvityspyynnön, johon vastaamalla voit kertoa, miksi opintosi ovat hidastuneet." (kela.fi - korkeakouluopintoja koskeva opintojen edistymisen seuranta)