Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ostatte IKEAsta ettekä suomalaisilta firmoilta?

Vierailija
31.01.2026 |

Eikö Suomen alamäki haittaa teitä? Ei kiinnosta jääkö raha kotimaahan vai ei? 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään Ikean huonekaluista ja ne ovat usein edullisempia kuin muut. Tykkään myös käydä Ikeassa katselemassa niitä mallihuoneita ja syömässä.

Vierailija
22/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa ostaa muuta kuin Ikeaa, vaikka töissä käynkin. Suomalaisfirmat eivät halua maksaa työntekijöilleen sellaista palkkaa, että ostovoimaa riittäisi suosia kotimaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun IKEA-kaluste on tehty Haapavedellä. Ostin käytettynä.

Niin. Eikö Ikean tavarasta osa ole suomalaista alkuperää?

0,2 %

Vierailija
24/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset uutena ostetut huonekalut ostin 1998. Kinnulalaisen puusepäntehtaan pöydän ja tuolit. Tuolit (4/6) on vielä käytössä. Sen jälkeen kaikki on ostettu käytettynä. Enimmäkseen Iskun kalusteita. Ei taida olla yhtään Ikean kalustetta meillä. Astioita on.

Vierailija
25/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vuosia sitten muuton myötä hankittiin uusia kalusteita. Ajateltiin ostavamme laatua ja päädyimme Laulumaan kalusteihin. Niiden saranoita, kiskoja ja muita pikkuosia on reklamoitu niin monet kerrat, että enää ei jakseta. Nyt mietimme, kuka ottaa ilmaiseksi nuo suomalaiset kalusteet, koska tilalle tulee Ikeaa, joita meillä myös on ja joissa ei ole ollut mitään moitetta. 

Vierailija
26/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pitäisi käydä enää Ikeassa. Niiden kertakäyttökalusteiden vuoksi hakkaavat 5% maailman metsistä. Se vaikuttaa jo planeetan ilmastoon ja on todella vastuutonta. Hakkaavat myös suojeltuja metsiä. Niiden surkeiden rimpulakalusteiden vuoksi, jotka eivät kelpaa käytettyinä kenellekään. Kannattaa katsoa dokumentti Totuus Ikeasta Yle areenasta: https://areena.yle.fi/1-68347004?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…;

Ikean kertakäyttökalusteet?

Ainakin ne mitä olen sieltä ostanut, ovat yleensä massiivipuuta ja metallirakenteisia, jotka kestävät useammankin kerran purkamisen/kasaamisen esim muutossa. Lisäksi niille on ihan ok jälkimarkkinat, kun Torissa myy käytettynä.

Ja lisäksi se pikkujuttu et 2000€/kk palkalla mulla ei ole varaa laittaa tuhatta euroa yhteen sohvapöytä, vaikka olis kuinka paikallista tuotantoa.

Ikeassa ei myydä mitään massiivipuista tehtyjä kalusteita. 

Vierailija
27/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla ei ole rahaa. Ikeasta saa hintaansa nähden hyvälaatuista tavaraa ja äärimmäisen monipuolisesti.

Vierailija
28/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa ostaa muuta kuin Ikeaa, vaikka töissä käynkin. Suomalaisfirmat eivät halua maksaa työntekijöilleen sellaista palkkaa, että ostovoimaa riittäisi suosia kotimaista. 

Jos maksaisivat lisää liksaa, niin kaintajuat että se näkyisi hinnoissa? Vielä vähemmän sulla olisi silloin varaa.

29/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vintage kalusteista.

Ennen vanhaan tehtiin laadukkaita huonekaluja jotka säilyvät ikuisuuden.

En käy koskaan ikeassa enkä ole tilannut ikean verkkokaupasta.

Sängyn olen vuosia sitten ainoastaan ostanut Maskusta

Vierailija
30/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyä kysymys. Mietin tätä itsekin. Ikealla on älyttömän hyvä design ja silti edullinen hinta. Totta, onhan ne kalusteet vani vähän kestävämpiä kuin pahvilaatikot, missä ne tulevat. Silti Ikea toteuttaa minusta tavallaan William Morrisin ideaa siitä, että kauneuden pitää olla kaikkien, myös köyhempien ulottuvilla. 

Lisäksi kaikessa on mietitty, miten asiakasta voidaan auttaa ja tehdä sille kaikki mahdollisimman helpoksi. Markkinoinnissa Ikea on aika häikäisevä. Suomalaiset ylipäätään eivät.

Onhan ne kaikki kopioita, esimerkiksi Malm on selvä Muurame-kopio, mutta ehkä Suomi voisi miettiä, miten voisimme tehdä metsistämme muutakin kuin vessapaperia.  En itse ostaisi varmaan ikinä oikeaa muuramea, olen liian säästäväinen.

Välillä tosin kyllästyn Ikeaan. Sen takia ostin taannoin jykevän Billnäs-kirjoituspöydän.

N58

Vierailija
31/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeassa myydään massiivipuuhuonekaluja

Vierailija
32/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) ikea työllistää Suomessa enemmän kuin suomalaiset firmat

2) Ikealla on Suomessa runsaasti alihankkijoita

3) Ikea maksaa enemmän yhteisöveroa Suomeen kuin suomalainen huonekaluteollisuus. 

Vierailija
33/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Askossa on jo vuosikymmeniä se sisustussälä ollut made in China ja todella huonolaatuista.

Useimmat Askon huonekalut valmistetaan Suomessa. Miksi kukaan ostaisi sisustuskrääsää sieltä? 

Koska aloituksessa puhuttiin Ikeasta ostamisesta. Olen huonekaluni ostanut jo vuosikymmeniä sitten Vepsäläiseltä, Artekista ja muualta. Ikeasta ostan vain sisustussälää, joka on huomattavasti parempilaatuista kuin kotimaisissa huonekalu/sisustelupuljuissa.

Vierailija
34/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri osta Ikealta, koska en tykkää noiden typerästä designista. Näinä aikoina ostan käytettyä, harvoin sitäkään. 

Porukkaa ei muuten kiinnosta, että raha jää kotimaahan. Sen pitää jäädä ITSELLE. 

Ei näin aikuisen oikeasti sinuakaan kiinnosta p zkaakaan kotimaan tukeminen ostoilla, sinua kiinnostaa, että MUIDEN tulisi niin tehdä, jotta sinun verorasituksesi vähenisi ja hyvin pyörivä talous tuottaisi sinulle etuja.

Vierailija
35/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta rahoittaa sosiaalisyöpä & demarikomariutopia suomea, jossa niitä jotka koko valtiota pitävät pystyssä potkitaan jatkuvasti nilkoille ja kustaan silmille että kengille, eli NETTOveronmaksajia. Ja kaikki sosiaaliloiset ja importatut näägerit on sitä kuninkaalista sakkia, jolle NETTOveronmaksajat on alistettu alisteisiksi.

Siirrän mieluummin rahani sinne päin maailma missä sillä on paras ostovoima ja se hyödyttää MINUA!, ei sosiaaliloisia.

Vierailija
36/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Suomessa kartonki -ja vaneritehtaita. Eikö täälläkin voisi valmistaa mm. halpoja hötö-pöytiä tyyliin Ikea? Kevyitä liikuttaa, maksavat 20 eur. eikä tartte välittää kun naarmuttaa. En minä halua mitään painavaa 20mm MDF-levystä tehtyä, jota varten pitää melkein tilata Pekkaniska.

Mä nimenomaan haluan kevyen ja halvan.

Vaikka olisi umpipuinen ns. laatupöytä, niin ei sekään meinaa kelvata käytettynä kenellekään. Kierrätyskeskuskaan ei ota enää puujätettä vastaan.

Vierailija
37/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikean tekstiilit on kyllä luokattoman ohuita, pussilakanat ja tyynyliinat kestää ehjänä ehkä pari vuotta. 

En tiedä mitä touhuatte sängyssä mutta meillä on yli 10v vanhoja lakanoita, täysin ehjiä.

Tykkään myös siitä ettei pyyhkeet ole liian paksuja vaan hyvin kosteutta imeviä ja hyvin kuivuvia. Nekin jo 7v vanhoja

Vierailija
38/38 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko vielä mitä huonekalufirmat vastasivat kun niiltä kysyttiin 30v sitten mitä Ikean tulo Suomen markkinoille vaikuttaa heihin? Ei yhtään mitään oli kaikkien vastaus. Suomessa on tilaa uusille toimijoille. 

Niin olikin mutta nyt ei ole enää tilaa vanhoille. Naurattaa vieläkin kun se oli kaikille kuluttajille aivan päivän selvää mikä se vaikutus tulee olemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän