15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi, miten reagoit?
15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi. Millaisia reaktiota se herättäisi sinussa ja muussa perheessä?
Mikä keittiössänne muuttuisi vai muuttuisiko?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa tukea nuorta tässä ja käydä vaikka vegaanihaaste.fi sivulla yhdessä nuoren kanssa tutkimassa, miten koostaa hyvä ruokavalio. Samalla muukin perhe voi yhdessä nuoren kanssa kokeilla vegaaniruokia.
Kannattaa myös muistaa, että vegaanin lautasmalli on vähän erilainen mitä sekasyöjällä. Vegaanin tulee syödä paljon ja monipuolisesti! Esim. linssikeitto+ ruisleipää/100% kauraleipää, päälle maapähkinävoita ja lasi soijamaitoa. Tai kasviswokki, jossa tofua, parsakaalia, maapähkinää, juomaksi soijamaitoa.
Siis soijamaitoa? Sehän kuljetetaan maailmanääristä se soija. Sen alta hakataan sademetsää, maapallon keuhkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa tukea nuorta tässä ja käydä vaikka vegaanihaaste.fi sivulla yhdessä nuoren kanssa tutkimassa, miten koostaa hyvä ruokavalio. Samalla muukin perhe voi yhdessä nuoren kanssa kokeilla vegaaniruokia.
Kannattaa myös muistaa, että vegaanin lautasmalli on vähän erilainen mitä sekasyöjällä. Vegaanin tulee syödä paljon ja monipuolisesti! Esim. linssikeitto+ ruisleipää/100% kauraleipää, päälle maapähkinävoita ja lasi soijamaitoa. Tai kasviswokki, jossa tofua, parsakaalia, maapähkinää, juomaksi soijamaitoa.
Siis soijamaitoa? Sehän kuljetetaan maailmanääristä se soija. Sen alta hakataan sademetsää, maapallon keuhkoja.
No joo, mutta se on niinku eettistä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin saada hänet lieventämään sen verran että söisi välillä myös maitotuotteita ja hyväksyisi esim. hunajan, kananmunat leivonnaisissa ja sellaista. Eli saisi olla vapaasti kasvissyöjä, mutta ei ihan vegaanin ehdottomuudella. Se helpottaisi myös teinin omaa elämää ihan merkittävästi. Mutta tietysti jos vegaaniruokavalioon on perustellut ja aatteelliset syyt, niin sitten tietysti hyväksyisin sen. Mikään kaveri on vegaani joten minäkin haluan -perustelu ei kelpaisi. Sitten mietittäisiin miten varmistetaan monipuolinen ruokavalio ja miten teini itse osallistuu ruuanlaittoon.
Tämä: kasvisruokavaliota tukisin mieluummin kuin ehdotonta vegaaniutta, joka koskee kaikkea muutakin kuin itse ruokaa. Ihan äkkiä en esim. alkaisi vegaanin teinin takia hankkia kaikkia keittiövälineitä ja astioita tuplana, kun vegaanin ruoka ei saa koskea mihinkään, missä on käsitelty mitään eläinperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.
15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.
Sinunkaltaiset ovat syy siihen miksi maailma on täysin paskottu nykyisin.
Mikään ei muuttuisi, zöisi zitä mitä on tsrjolla tai on syömättä. Sitten kun muuttaa omilleen, voi syödä vaikka pieniä kiviä.
Varmaan tekisin samat kun oma äitini. Olin itse 15v kun rupesin kasvissyöjäksi. Mutsi tuumasi, että Siitä vaan, tee sitten itse safkasi. No, eikun opettelemaan. Aika monta vuotta selvisin hengissä tyyliin nuudeleilla, pakastevihanneksilla ja pakastepizzoilla 😂
En oikeasti sanoisi noin, vaan hankkisin kyllä vegaanisia aineksia ja opettaisin teiniä laittamaan ruokaa. Kyllä teininkin vakaamusta tulee kunnioittaa. Ehkä kyseessä on vain kokeilu, ehkä ei. Aika näyttää.
Mun oma lapsi aloitti joskus 15-16-vuotiaana keskustelun siitä, että hän haluaisi jättää pois punaisen lihan. Olemme sekaaniperhe, mutta tuo oli helppo järjestää ja kaikki tukivat häntä. Sitten hän jätti pois asteittain kanan, kalan ja siirtyi kasvissyöjäksi. Asteittainen siirtyminen helpotti, teini kokkasi itsellleen ja koko perheelle kasvisruokaa. Jos muut halusivat liharuuan, hänelle suunniteltiin samasta ruuasta kasvisversio. Kasvisruoka oli myös muulle perheelle ok, usein syötiin kaikki kasvisruokaa kun ei viitsinyt kokata montaa ruokaa.
Kun hän muutti opiskelemaan hän pudotti pois myös kananmunat ja maitotuotteet ja siirtyi syömään mahdollisimman vegaanisti. Nyt hän on kokonaan vegaani.
15-vuotiaalle teinille sanoisin, että ok hieno juttu, mutta suoraan vegaaniksi loikkaaminen on turhan iso muutos kerralla. Teini voi siirtyä ensin kasvissyöjäksi ja pudotella sitten eläinkunnan tuotteita pois asteittain. Vaatii työtä suunnitella vegaanista ruokavaliota ja miettiä proteiinin lähteitä. Teinin täytyy myös itse osallistua ruokasuunnitteluun ja ruuanlaittoon. Vegaanina joutuu usein myös kieltäytymään ruuista/herkuista, koska monissa ruuissa ja herkuissa on maitotuotteita, kananmunaa tai liivatetta. Täytyy oppia lukemaan huolellisesti elintarvikkeiden tuoteselostuksia. Nykyään on hyviä vegaanisia tuotteita tavallisten tuotteiden rinnalla, lähes kaikkeen löytyy vaihtoehto, mutta niitä pitää osata etsiä kaupoista.
Mutta ehdottomasti kyllä kannustaisin teiniä syömään oman tahtonsa mukaisesti, kunhan myös itse on valmis sitoutumaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
jos hän myös tekee ruokansa ja kustantaa ne niin syököön mitä haluaa
Tavallisen sekaaniruuan maksaisit, mutta et vegaanista ruokaa? Miksi tällainen ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, ettei meidän huushollissa harrasteta fundamentalismia eikä mitään ideologioita. Omassa kämpässään sitten tekee mitä lystää.
Ja huom! Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei vegaani-ruokaakaan suljeta meillä pois. Saa siis vapaasti tehdä ja ainakin itsekin maistan ja syön avoimin mielin. Jos maistuu ja on hyvää, niin voidaan tehdä jatkossakin. Eilen tein koko perheelle pizza Marinaraa, joka on luonnostaan vegaanista: vehnäjauhot, tomaattimurska, oregano ja valkosipuli. Ei muuta. Kaikki tykkäsi.
Miten ihmeessä noista aineksista saa sitkoa pizzataikinaan? Jos sekoittaa vain vehnäjauhoja ja vettä, niin eihän siitä tule kelvollista taikinaa.
Asiaa voi lähestyä myös positiiviselta kannalta: ehkä itse valittu ruokavalio innostaisi teiniä ruuanlaittoon, mistä on hyötyä ihan koko loppuelämän vaikka joskus vaihtaisi takaisin sekasyöjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.
15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.
Sinunkaltaiset ovat syy siihen miksi maailma on täysin paskottu nykyisin.
Aamen tälle...
Sanoisin että omapahan on asiasi, mutta ei siinä mitään järkeä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö. Soijamaitoa ei tarvitse kukaan. Ja joo, vegaanin lautasmalli on siitä eri, ettei sisällä eläinkunnan tuotteita. Siinäpä se. Miksi vegaanin pitäisi syödä yhtään sen enempää kuin seka- tai kasvissyöjänkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija, niinkuin esim. Itävallasta tai muualta EUsta. Ne Brasilian hakattujen sademetsien soijapellot on tuotantoeläinten rehuja varten. Lopeta öyhötys, tutustu faktoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin saada hänet lieventämään sen verran että söisi välillä myös maitotuotteita ja hyväksyisi esim. hunajan, kananmunat leivonnaisissa ja sellaista. Eli saisi olla vapaasti kasvissyöjä, mutta ei ihan vegaanin ehdottomuudella. Se helpottaisi myös teinin omaa elämää ihan merkittävästi. Mutta tietysti jos vegaaniruokavalioon on perustellut ja aatteelliset syyt, niin sitten tietysti hyväksyisin sen. Mikään kaveri on vegaani joten minäkin haluan -perustelu ei kelpaisi. Sitten mietittäisiin miten varmistetaan monipuolinen ruokavalio ja miten teini itse osallistuu ruuanlaittoon.
Tämä: kasvisruokavaliota tukisin mieluummin kuin ehdotonta vegaaniutta, joka koskee kaikkea muutakin kuin itse ruokaa. Ihan äkkiä en esim. alkaisi vegaanin teinin takia hankkia kaikkia keittiövälineitä ja astioita tuplana, kun vegaanin ruoka ei saa koskea mihinkään, missä on käsitelty mitään eläin
Häh? Mistä tällaista olet keksinyt? Luuletko tosissasi, että ravintolossa tai suurtalouskeittiöissä on erikseen välineet vegaanisafkalle? Kuolen nauruun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, ettei meidän huushollissa harrasteta fundamentalismia eikä mitään ideologioita. Omassa kämpässään sitten tekee mitä lystää.
Ja huom! Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei vegaani-ruokaakaan suljeta meillä pois. Saa siis vapaasti tehdä ja ainakin itsekin maistan ja syön avoimin mielin. Jos maistuu ja on hyvää, niin voidaan tehdä jatkossakin. Eilen tein koko perheelle pizza Marinaraa, joka on luonnostaan vegaanista: vehnäjauhot, tomaattimurska, oregano ja valkosipuli. Ei muuta. Kaikki tykkäsi.
Miten ihmeessä noista aineksista saa sitkoa pizzataikinaan? Jos sekoittaa vain vehnäjauhoja ja vettä, niin eihän siitä tule kelvollista taikinaa.
Sitko tulee kyllä vehnäjauhosta. Sanomattakin selvää, etten luetellut, vettä, hiivaa ja suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että meillä ei tarjoilu muutu sinun takia. Itse tienaamilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.
Tämä ei vaikuttanut provolta, joten vastaan. Älä sitten ihmettele 30 vuoden kuluttua, miksi lapset ja lapsenlapset ei pidä yhteyttä.
Kyllä minä pidän yhteyttä 80v äitiini, vaikka en lapsena saanut pomotella kotona. Onko kasvatuksessasi mennyt monikin asia pieleen?
Tämä.
Ei mulla ole vuorotyötä tekevänä aikaa, varaa eikä jaksamista yhtäkkiä vaan teinin päähänpiston takia muuttaa noin isoa asiaa, kuin mitä perheen ruokailut on. Siis täällä porukka ostaa hyvän keittokirjan, perehtyy asiaan ja ravintoaineisiin, hankkii vitamiinit, alkaa kokata perheelle suunnilleen viittätoista eri ruokaa päivittäin jne. Entä miten kouluruokailu hoituisi? Missä ovat kaikki ne, jotka toisiin ketjuihin kertoo kun rahat ei meinaa riittää, tai uupuvat nykyajan työelämässä? Enpä usko, että meillä 15v välejä katkaisisi tuon takia, vaikka itsekin toteaisin, että mulla ei ole mahdollisuutta juuri nyt lähteä tuohon mukaan. Ja joo, on meilläkin vegeruokaa kokeiltu, ja usein on kasvisruokaa. Ehkäpä koittaisin ehdottaa sitä kasvisruokaa.
Reagoin sanomalla että 18 vuotiaana saa itse päättää. Siihen asti syö mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmistaisin, että on perillä siitä miten syö monipuolisesti vegaanisesta ravintoa. Ehkä kävisimme ravitsemusterapeutilla.
Voisimme tehdä toisinaan vegaanista ruokaa koko perheelke, mutta muu perhe söisi kuten ennenkin.
Olen itse uteliaisuudesta kokeillut vegaanihaastetta ja ei ollut yhtään juttuni. Erilaisten "keinoruokien" määrä vegaaniohjeissa hämmensi, eivätkä maistuneet minulle. Muu perhe ei osallistunut haasteeseen.
Mutta, teini saisi syödä noin. Tuon ikäiset jo onneksi kokkailee itsekin, niin saisi myös tehdä itse osan ruuistaan.
Miksi söit keinoruokia, etkä vihanneksia, täysjyväviljaa, papuja ja tofua? Suositko siis muutenkin eineksiä?
Eipä siinä mitään. Hommaisin hänelle kuitenkin vitamiinit ja rautalisät. Siskoni alkoi vegaaniksi ysärin loppupuolella kun oli katsonut jonkun dokumentin miten eläimiä kohdeltiin huonosti. Hän oli siinä kymmenisen vuotta, kunnes siirtyi sitten vaivihkaa sekasyöjäksi. Tosin edelleen on kasvispainotteinen se hänen ruokavalionsa, mutta ei enää niin ehdoton.