15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi, miten reagoit?
15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi. Millaisia reaktiota se herättäisi sinussa ja muussa perheessä?
Mikä keittiössänne muuttuisi vai muuttuisiko?
Kommentit (141)
Pistäisin salaa jotain lihalientä hänen ruokaansa, ettei kuole aliravitsemukseen.
Laittaisin arestiin kunnes lupaa syödä kunnon ruokaa.
Oon ite ollut vegaani tuon ikäisenä ja ei siitä mitään tullut. 5 v elämästä meni pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No helpottaisi meillä aika paljon ruoanlaittoa, sillä minä ja äitinsä (siis vaimoni) olemme jo vegaaneja.
Miten te olette onnistuneet saamaan lapsen?
No ihan sillä perinteisellä suvullisella lisääntymisellä, joka selitettiin ensimmäisen kerran aikoinaan jo peruskoulun 5. luokan biologiassa. Asia kannattaa kerrata, jos on päässyt vuosien saatossa unohtumaan.
Saa itse ostaa ja tehdä ruokansa tai olla nälissään. Katson kuinka kauan pysyy vegaanina.
Ilman muuta kannattaa tukea nuorta tässä ja käydä vaikka vegaanihaaste.fi sivulla yhdessä nuoren kanssa tutkimassa, miten koostaa hyvä ruokavalio. Samalla muukin perhe voi yhdessä nuoren kanssa kokeilla vegaaniruokia.
Kannattaa myös muistaa, että vegaanin lautasmalli on vähän erilainen mitä sekasyöjällä. Vegaanin tulee syödä paljon ja monipuolisesti! Esim. linssikeitto+ ruisleipää/100% kauraleipää, päälle maapähkinävoita ja lasi soijamaitoa. Tai kasviswokki, jossa tofua, parsakaalia, maapähkinää, juomaksi soijamaitoa.
Pitäisi ensin selvittää että saa ruokavaliostaan kaiken tarvittavan ja että ei ole joku hetken hurahdus, kun kaikki muutkin.. meillä lapsi halusi ruveta kasvissyöjäksi, mutta onneksi söi kalaa, ja maitotuotteita, niin oli helpompi toteuttaa. Tein usein koko perheelle kasvis tai kalaruokaa, mutta joihinkin ruokiin sitten tein kaksi versiota. Aloitti kasvissyönnin yläkoulussa ja nyt aikuisena edelleen sama linja.
Yrittäisin saada hänet lieventämään sen verran että söisi välillä myös maitotuotteita ja hyväksyisi esim. hunajan, kananmunat leivonnaisissa ja sellaista. Eli saisi olla vapaasti kasvissyöjä, mutta ei ihan vegaanin ehdottomuudella. Se helpottaisi myös teinin omaa elämää ihan merkittävästi. Mutta tietysti jos vegaaniruokavalioon on perustellut ja aatteelliset syyt, niin sitten tietysti hyväksyisin sen. Mikään kaveri on vegaani joten minäkin haluan -perustelu ei kelpaisi. Sitten mietittäisiin miten varmistetaan monipuolinen ruokavalio ja miten teini itse osallistuu ruuanlaittoon.
Meillä muutenkin, allergioiden takia, tehdään välillä useampaa ruokaa. Isoa muutosta ei muutenkaan aiheuttaisi, kun käytetään paljon palkokasveja ja niiden johdannaisia. Halvemmaksihan se tulisi, jos koko perhe olisi vegaaneja.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ikäinen saisi jo itse valita ruokavalionsa, mutta valinnan vapauden lisäksi olisi vastuussa päätöksessään. En alkaisi koko perheelle tekemään vegaania ruokaa vaan teini saisi tehdä itse omat ruokansa. Ja ne täytyisi myös tehdä ja syödä. Sipsi-kalja vegaaniksi en antaisi lapseni alkaa, nuoren ravitsemus on mielestäni tärkeämpää kuin aate. Eli jos hoitaisi homman kunnialla niin senkun alkaisi vegaaniksi.
Komppaan tätä. Koko perhe ei todellakaan ryhtyisi vegaaniksi teinin tahdon vuoksi. Antaisin hänelle rahaa ruokaostoksiin, tai toki voisin ottaa hänet mukaan omille kauppareissuilleni etsimään itselleen sopivia vegaanituotteita hyllyistä ja hän saisi itse opetella valmistamaan ruokaa. Hänen täytyisi myös hyväksyä se, että me muut emme ole vegaaneja, mitään ideologista paasaamista ja paheksuntaa en haluaisi kotonani kuulla.
Meillä käytiin tämä tyttären kanssa läpi. Ei siinä mitään, itse sai raahautua kauppaan valikoimaan mitä tarvitsee ja tehdä oman ruokansa siltä osin, kun ei voi syödä meidän tekemiä ruokia. Tutustuttiin myös yhdessä mitä lisäravinteita tarvitsee. 14 vuotiaana teki päätöksen ettei halua syödä lihaa, täysin vegaaniksi ryhtyi 16 kesäisenä ja nyt 22v omillaan asuu ja edelleen vegaani. Jälkeenpäin on kiitellyt että on saanut omaa vakaumustaan toteuttaa.
Alkaisin työntää papuja, avokadoja ja oliiviöljyä kurkustaan alas.
Sanoisin, ettei meidän huushollissa harrasteta fundamentalismia eikä mitään ideologioita. Omassa kämpässään sitten tekee mitä lystää.
Ja huom! Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei vegaani-ruokaakaan suljeta meillä pois. Saa siis vapaasti tehdä ja ainakin itsekin maistan ja syön avoimin mielin. Jos maistuu ja on hyvää, niin voidaan tehdä jatkossakin. Eilen tein koko perheelle pizza Marinaraa, joka on luonnostaan vegaanista: vehnäjauhot, tomaattimurska, oregano ja valkosipuli. Ei muuta. Kaikki tykkäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ikäinen saisi jo itse valita ruokavalionsa, mutta valinnan vapauden lisäksi olisi vastuussa päätöksessään. En alkaisi koko perheelle tekemään vegaania ruokaa vaan teini saisi tehdä itse omat ruokansa. Ja ne täytyisi myös tehdä ja syödä. Sipsi-kalja vegaaniksi en antaisi lapseni alkaa, nuoren ravitsemus on mielestäni tärkeämpää kuin aate. Eli jos hoitaisi homman kunnialla niin senkun alkaisi vegaaniksi.
Tässä on aika hyvin myös omat ajatukseni. Ehkä lisäisin vielä, että teinin pitäisi ensin opiskella asiaa ja esittää minulle lähdetietoineen, että hänen ruokavalionsa on riittävän monipuolinen ja että hän saa siitä kaikki tarvitsemansa ravinteet. Tietysti itsekin joutuisin asiaa tutkimaan samalla, koska en tällä hetkellä osaisi muodostaa ravitsevaa ruokavaliota vegaanisena. Mutta haluaisin että teini vastaisi tiedonhankinnasta. Jos asia on hänelle tärkeä, niin sitten oletettavasti on myös valmis käyttämään tuntikausia sen opiskeluun ja tekemään omat ruokansa. Tällöin minäkin tietysti tukisin nuorta.
Meillä kokeiltiin pari kuukautta 16v:n toiveesta kunnes hänen teki hulluna mieli lohta, kanaa ja lihaa. Elimistö kertoi mitä puuttuu ja kokeilu loppui siihen.
Toisaalta, meillä on jo ennen tätä vouhotusta syöty vuosikymmeniä luonnollisesti vegaanista kasvisruokaa tietämättämme osana sekaruokavaliota:) Tälläkin viikolla 2 eri soppaa syöty 4pv lounaaksi.
Epäilen vaimoa uskottomuudesta tai vastaavasti syytän synnytyslaitosta vauvojen vaihtumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että meillä ei tarjoilu muutu sinun takia. Itse tienaamilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.
Tämä ei vaikuttanut provolta, joten vastaan. Älä sitten ihmettele 30 vuoden kuluttua, miksi lapset ja lapsenlapset ei pidä yhteyttä.
Tukisin tottakai lasta asiassa ja yhdessä opeteltaisiin laittamaan vegaanista ruokaa. Itse ainakin rakastan lastani ja haluan tukea hänen valintojaan ja sitä että hän etsii itseänsä ja sitä kuka hän on. Sillä tavalla ne hyvät välit pysyvät lapsiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että meillä ei tarjoilu muutu sinun takia. Itse tienaamilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.
Tämä ei vaikuttanut provolta, joten vastaan. Älä sitten ihmettele 30 vuoden kuluttua, miksi lapset ja lapsenlapset ei pidä yhteyttä.
Kyllä minä pidän yhteyttä 80v äitiini, vaikka en lapsena saanut pomotella kotona. Onko kasvatuksessasi mennyt monikin asia pieleen?
Olisin tietysti mielissäni, että lapsi haluaa syödä eettisesti ja terveellisesti. Keskustelusin vitamiineista. Miettisin, miten ruoat saataisiin tehtyä niin, että niihin voi myöhemmin lisätä lihaa tms. jos joku muu haluaa.
Hankkisin hyvän keittokirjan ja tutustuisin resepteihin. Tuon ikäinen voi kokata ruokansa itse - minä kokkasin iteslle ja kahdelle veljelle aika usein kun äidillä oli iltatyö ja isä ei osannut kokata tai oli töissä välillä iltaisin hänkin. Kasvisruokia on paljon hyviä. Itsekin syömme miehen kanssa usein ihan pelkkää kasvisruokaa, ilman mitään syytä tai vakaumusta ja mies ehdottaa niitä. Viimeksi juuri tällä viikolla mies teki wokin, jossa oli valmista uncle-bens kastiketta ja riisiä. Oli hyvää. Wokissa oli papuja, josta saa vähän proteiiniakin.