Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi, miten reagoit?

Vierailija
31.01.2026 |

15-vuotias teinisi haluaa alkaa vegaaniksi. Millaisia reaktiota se herättäisi sinussa ja muussa perheessä?

Mikä keittiössänne muuttuisi vai muuttuisiko?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin tytölle, että tulee järkiinsä ja lakkaa hankkimasta lisää mt-ongelmia.

Vierailija
2/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäinen saisi jo itse valita ruokavalionsa, mutta valinnan vapauden lisäksi olisi vastuussa päätöksessään. En alkaisi koko perheelle tekemään vegaania ruokaa vaan teini saisi tehdä itse omat ruokansa. Ja ne täytyisi myös tehdä ja syödä. Sipsi-kalja vegaaniksi en antaisi lapseni alkaa, nuoren ravitsemus on mielestäni tärkeämpää kuin aate. Eli jos hoitaisi homman kunnialla niin senkun alkaisi vegaaniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.

15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.

Vierailija
4/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...rivien välistä voi lukea että tyttärelläsi siis on jo mielenterveysongelmia. Varmaan kasvattajista ja kasvuympäristöstä johtuvia?

Vierailija
5/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helpottaisi meillä aika paljon ruoanlaittoa, sillä minä ja äitinsä (siis vaimoni) olemme jo vegaaneja. 

Vierailija
6/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän myös tekee ruokansa ja kustantaa ne niin syököön mitä haluaa

Vierailija
7/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavastaisin kuolemani ja aloittaisin uuden elämän Jämsässä uudella identiteetillä. 

Vierailija
8/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, sitten on vegaani. Mutta päätöstä seuraa velvollisuus huolehtia omien vegaaniruokiensa kokkailusta niiltä osin kuin muiden ruoka ei sovi. Ja tietystikään en hyväksyisi mitään yököttelyä tai paasaamista muiden syömisistä.

Vierailija
9/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon hänellä on niitä ennestään?

Vierailija
10/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistaisin, että on perillä siitä miten syö monipuolisesti  vegaanisesta ravintoa. Ehkä kävisimme ravitsemusterapeutilla. 

Voisimme tehdä toisinaan vegaanista ruokaa koko perheelke, mutta muu perhe söisi kuten ennenkin. 

Olen itse uteliaisuudesta kokeillut vegaanihaastetta ja ei ollut yhtään juttuni. Erilaisten "keinoruokien" määrä vegaaniohjeissa hämmensi, eivätkä maistuneet minulle. Muu perhe ei osallistunut haasteeseen. 

Mutta, teini saisi syödä noin. Tuon ikäiset jo onneksi kokkailee itsekin, niin saisi myös tehdä itse osan ruuistaan. 

Vierailija
11/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No helpottaisi meillä aika paljon ruoanlaittoa, sillä minä ja äitinsä (siis vaimoni) olemme jo vegaaneja. 

Miten te olette onnistuneet saamaan lapsen? 

Vierailija
12/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten yhdessä opeteltaisiin mitä pitää syödä, että kaikki tarvittavat tulee saaduksi.

Vierailija
13/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takoisin pojalle järkeä päähän. Tosimies syö lihaa. 

Vierailija
14/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui meillä. Kerroin, että asia on ihan ok, jos tytär nurisematta tulee keittiöön auttamaan joka kerta kun kutsun. Näin tapahtui, välillä kokeilimme koko perheellekin sopivia reseptejä yhdessä. 
Tytär palasi sekaruokavalioon oma-aloitteisesti muutama vuosi myöhemmin. 

Vierailija
15/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla vegaani jos haluaa  mutta erikseen en alkaisi hänelle ruokia keittämään.

Vierailija
16/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Ehkä kannustaisin ensin kasvissyöntiä ja esimerkiksi merestä eettisesti kalastettua kalaa, koska silloin mitään ravintoarvoja ei tarvitsisi huolehtia purkeista.

Mutta jos haluaisi olla vegaani niin sen kun olisi, helppoa se ei ole. Kokeillut olen. 

Vierailija
17/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon ikäinen saisi jo itse valita ruokavalionsa, mutta valinnan vapauden lisäksi olisi vastuussa päätöksessään. En alkaisi koko perheelle tekemään vegaania ruokaa vaan teini saisi tehdä itse omat ruokansa. Ja ne täytyisi myös tehdä ja syödä. Sipsi-kalja vegaaniksi en antaisi lapseni alkaa, nuoren ravitsemus on mielestäni tärkeämpää kuin aate. Eli jos hoitaisi homman kunnialla niin senkun alkaisi vegaaniksi.

Näin.

Voin ostaa vegaaniainekset, mutta itse saisi kokata, ja pitäisi kyllä noin rajoittavan ruokavalion osalta osoittaa ymmärrävänsä, miten homma hoituu terveellisesti. Ts jos ei tiedä mitä on erilaiset b -vitamiinit, ei vielä.

Vierailija
18/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosyöttäisin lihapullia ja lenkkimakkaraa kunnes tulee järkiinsä - tietysti

Vierailija
19/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiittäisin universumia, ettei lapsesta ainakaan tullut persua.

15-vuotias saa valita oman ruokavalionsa.

Mistä sinä sitä tiedät? T. Persu ja vegaani jo 15 vuotta.

Vierailija
20/94 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että meillä ei tarjoilu muutu sinun takia. Itse tienaamilla rahoillasi voit ostaa mitä haluat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän