Oletko tehnyt "paskaduunia", millainen maku jäi?
Itse työstä, mutta toisaalta myös yleisesti ilmapiiristä ja vuorovaikutuksesta muiden kanssa? Kohdeltiinko eri tavalla? Oletko huomannut eron työtahdissa, johtamisessa ja arvostuksessa verrattuna jo lähtökohtaisesti parempipalkkaiseen työhön?
Itse olen vaihtanut esimiesasemasta tavan duunariksi ja täytyy sanoa, että aikamoinen kulttuurishokki. Siis Itse työ on oikeasti ihanaa, mutta minusta todella tuli ns. Kakkosluokan kansalainen jopa niiden silmissä, jotka ennen oli työtovereitani!
Miten tätä arvostuksen puutetta voisi lisätä?
Kommentit (47)
Itse duuni oli ihan kivaa aina niin pitkään kun pomo pysyi pois paikalta. Jatkuvasti hönkimässä niskaan ja kukaan ei viihtynyt kun ei saanut tehdä töitään kunnolla koska pomolla niin pirunmoinen kiire pompottaa. Sit jälkeenpäin joutui kuitenkin korjailemaan.
Ja kun tyyppi ei itse tiennyt asioista mitään ja monesti oltais tehty vaan vahinkoa jos olis uskonut sen sanomisia. Piti sit jotenkin saada se uskomaan, että sä et voi esim märkätilaan jättää akustiikkavilloja kattoon kun ne alkaa homehtumaan tai että betoniseinään pitää ne proput laittaa jos meinaa että siinä jotain pysyy kiinni. Koulutuksen ja oppien mukaan ei saanut tehdä oikein mitään.
Erikoispuuseppänä Helsingissä. Likaista ja vaikeaa. Helsingissä kädentaitoisia on todella vähän. Sain erittäin hyvän palkan..
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varastotyössä ja yleensä tällä saa aikaan keskustelun hiljentymisen. Töissä on välillä paljon ylitöitä tarjolla ja tulot voi nostaa helposti yli 4000 euron bruttoon jos töitä tekee viikonloppuna. En tiedä saisinko edes vastaavaa pysyvää työpaikkaa korkeakoulutuksella eikä tähän työhön liity minkäänlaista stressiä eikä vuosien opiskeluita.
Ihan ok palkka, mutta henk koht en ymmärrä näitä jotka vertaavat toisen normaalin päivätyön palkkaa siihen, että itse tekevät ylityöt/illat/viikonloput/yöt/pyhät duunia ja jeesustelevat sillä kuinka paljon enemmän tienaavat.
Onhan se nyt selvä että jos teet enemmän, tienaat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi paska maku mutta sain siittä erittäin arvokasta kokemusta jonka avulla sain parempia töitä. Sehän se tänä päivänä onkin ihmisten ongelma kun ei suostu tekemään "paska duunia" sitten itketään kun ei pääse niihin parempiin töihin ilman minkäänlaista kokemusta. Pohjalta alkaa ihan kaikki työurat ellet satu olemaan rikkaiden ihmisen lapsi että vanhemmat suhteilla järjestää ne huippu työt heti alusta lähtien
Mikäs se parempi työ on? Peukalon pyörittelyä tietokoneen ääressä?
Mä vaihdoin tstotyöt työrukkasiin, nyt on parempi työ. Miksi noita näpylöintejä arvostetaan noin paljon? En vaan ymmärrä.
T akateeminen minäkin...
Jos tätä pitää kysyä, niin siinä on mennyt kyllä verovarat sinun kouluttamisessa ihan kankkulan kaivoon.
Tarina elävästä elämästä:
Olin ennen raksaroope. Työn tekemistä ja työaikaa kytättiin kuin piru Raamattua. Kuin itseni insinööriksi ja nyt olen samoissa hommissa esihenkilönä. Hemmetin hyvää hommaa. Jos ennen raksaroopena olin tyhmä ja osaamaton, niin nyt insinöörinä voin vain sanoa että:
"nyt olen epämukavuusalueellani ja tämä osuu juuri vahvuuksieni rajapinnan ulkopuolelle, mutta ei hätää, pyydänpä tuolta asiantuntijayrityksestä lausunnon (maksullisen) tähän niin homma ratkeaa."
Sen jälkeen kaikki kehuvat ongelmanratkaisukykyäni ja nopeaa päätöksentekoa, vaikka kyse olisi ollut jostain ihan perus jutusta mikä mun olisi tullut tietää.
Miksi, ap, koet tarvitsevasi muiden arvostusta?
Itse olen ikuisuussiivooja. Olen vaan jotenkin ajautunut, vaikka koko ajan sanon itselleni, että ei enää. Työ on yleensä kivaa, mutta se porukka ympärillä ja toimintatavat vaikuttavat todella paljon. Olen ollut ihan hirveissä paikoissa, joka ei kyllä enää menisi nyt läpi millään muotoa. Siis työnjohdon puolesta. Sitten taas olen ollut paikoissa (kuten nyt, vaikka vaan osa-aikaisena) jossa kaikki vaan toimii. Pidetään huoli, että välineet on kunnossa, niitä on riittävästi, työ on tauotettua ja on aikaa tehdä työt ja siirtyä paikasta toiseen. Tai ei minulla edes ole varsinaista työaikaa. Vakituiset, tutut kohteet, joihin on toki määrätyt ajat mitkä laskutetaan, mutta itse voin päättää aloitanko klo 7 vai vaikka 10. Myöhäinen aloitus toki pidentää päivää toisesta päästä.
Asiakkaiden puolesta itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa ikinä, vaan kaikki ovat arvostaneet työpanosta, ja joissain toimistoissa olen tullut osaksi porukkaa. Tarjotaan kahvia ja vaihdellaan kuulumisia, kiitetään ja toivotetaan hyvät viikonloput ja päivänjatkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varastotyössä ja yleensä tällä saa aikaan keskustelun hiljentymisen. Töissä on välillä paljon ylitöitä tarjolla ja tulot voi nostaa helposti yli 4000 euron bruttoon jos töitä tekee viikonloppuna. En tiedä saisinko edes vastaavaa pysyvää työpaikkaa korkeakoulutuksella eikä tähän työhön liity minkäänlaista stressiä eikä vuosien opiskeluita.
Ihan ok palkka, mutta henk koht en ymmärrä näitä jotka vertaavat toisen normaalin päivätyön palkkaa siihen, että itse tekevät ylityöt/illat/viikonloput/yöt/pyhät duunia ja jeesustelevat sillä kuinka paljon enemmän tienaavat.
Siinä paremmassa työssä ei vain välttämättä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia nostaa omia tuloja ylitöillä tai lisillä, työ voi myös olla epävarmaa pätkää jolloin tulotaso jää matalammaksi. Osa duunaritöistä voi olla oikeasti paljon vakaammalla pohjalla eikä YT:issä leikkuri iske ensimmäisenä suorittavan tason duunareihin.
Nuorempana tuli kokemusta:
Muuttotyöstä
Pizzaravintolan keittiöstä
Kotiapulaisena olosta kahdelle vanhukselle
Tallennustyöstä
Mitään näistä en suostuisi enää tekemään uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mut eikö tuohon kyllästy? Mä teen töitä aksteemisella alalla ja palkka on pienempi, mutta pidän työstäni niin paljon, että se tuntuu harrastukselta.
Vierailija kirjoitti:
Ns. paskaduuneissa on ollut aina paska työnjohto. Management by perkele. Työ on ollut sinällään ok, mutta johto.... voi hyvänen aika.
Tämä on totta. Itse tein muutaman vuoden siivoustöitä, ja pomo kohteli kuin pikkulasta. Suurin osa työkavereista oli tosi kivoja. Mutta tietysti sieltäkin löytyi yksi amiksen ammattitutkinnon suorittanut, joka kuvitteli olevansa sen vuoksi muita ylempänä ja yritti rakentaa hovia ympärilleen. Huvittavaa oli myös siivouskohteen toimistotyöntekijöiden suhtautuminen, kun he luulivat minua vähempiälyiseksi.
Mikään työ ei ole lähtökohtaisesti paskaduunia, se muuttuu sellaiseksi jos sen tekijä sen sellaiseksi kokee.
Tein siivoojan hommia koulujen kesälomilla menneen maailman aikaan. Silloin kohdeltiin kuin ihmistä ja osana työporukkaa.
90-luvun lamassa tein kiertäviä keittiöapulaisen hommia kuten nro 6, en ollut edes ihminen. Johtuen varmasti ravintolassa työskentelevien matalasta ao-tasosta. Muistan sen tiskivuoren takaa usein vakihenkilökunta nojasi seinään ja katsoi kun paiskin töitä. Opiskelin ja etenin urallani päälliköksi, siltikin kävin tiskaamassa tiskit tarvittaessa, joskus ihan näytön vuoksi työntekijöille, että näin se homma toimii.
Onneksi vaihdon alaa 10 vuotta sitten! Nyt asiantuntija, ja erittäin hyvin palkattu, kukaan ei katso alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut eikö tuohon kyllästy? Mä teen töitä aksteemisella alalla ja palkka on pienempi, mutta pidän työstäni niin paljon, että se tuntuu harrastukselta.
En ole kyllästynyt, yleensä luullaan että kaikki varastotyö on jotain aivot narikkaan työtä. Työni täytyy tehdä virheettömästi ja vaatii keskittymistä, yksikään päivä ei ole koskaan täysin identtinen.
Kaupan kassa, lastenhoitaja päiväkodissa, myymälätyöntekijä...... Kaikki näistä olis muuten ollut ihan kivoja työpaikkoja, mutta esimiehet jotain aivan järkyttävää. Tiuskimista ja huonoa kohtelua, tiettyjen työntekijöiden suosimista ja heidän kans juoruilua muista työntekijöistä, röökillä ravaamista työaikaan, jne. ja nämä vain pintaraapaisu siitä toiminnasta, mikä tuotti työpaikalla huonoa oloa monille. Hirveitä ja täysin esimiesasemaan sopimattomia ihmisiä, anteeksi nyt vaan.
En maistanut paskaa. Mutta tyhjennettiin velipojan kanssa perinteisen navetan lantala ja karsinat. Kesti 2 viikkoa se paskan ajo kun sivuhommana tehtiin. Imuauto kävi sitten tyhjentämässä kusikellarin. 9 kuutiota kusta. Makua en toisiaan tiedä, mutta haju jäi ihoon vaikka kävi saunassa ja vaihtoi kaikki vaatteet. No ei muuta kuin suihketta kainaloon ja lavatansseihin.
Olen myös akateeminen ja joutunut yrityksen mentyä nurin siirtymään matalapalkkatyööhön, jossa riittää ammattikoulututkinto. Nyt jännitän, saanko pidettyä omistusasuntoni.
Hankalinta siirtymässä on ystävien ja tuttavien asenteet, he on pöyristyneitä, osa ei katso edes enää silmiin. Luulen että se on kauhua siitä, että heillekin voi käydä näin.
Vierailija kirjoitti:
Monen paskatyön nurja puoli on se, että johtamisen taso on todella alhainen tai sitä ei käytännössä ole, esimerkiksi siivousfirman aurinkoinen ja vastaavat aikatauluttaa ihan persiilleen työn määrään nähden. Mitä alempi tekijä olet sitä enemmän vaaditaan. Kouluttautuneet ei ikinä suostuisi vastaavaan, jopa simputukseen, eikä siihen ettei palkkoja makseta koska ei suoriutunut alle sen mitä joku keksi aikatauluksi.
Sama kokemus siivousalalta. Luetellut työtehtävät on täysin mahdotonta tehdä ilmoitetussa ajassa. Sitten joko tulee huutoa tai teet palkatta ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tein siivoojan hommia koulujen kesälomilla menneen maailman aikaan. Silloin kohdeltiin kuin ihmistä ja osana työporukkaa.
90-luvun lamassa tein kiertäviä keittiöapulaisen hommia kuten nro 6, en ollut edes ihminen. Johtuen varmasti ravintolassa työskentelevien matalasta ao-tasosta. Muistan sen tiskivuoren takaa usein vakihenkilökunta nojasi seinään ja katsoi kun paiskin töitä. Opiskelin ja etenin urallani päälliköksi, siltikin kävin tiskaamassa tiskit tarvittaessa, joskus ihan näytön vuoksi työntekijöille, että näin se homma toimii.
Onneksi vaihdon alaa 10 vuotta sitten! Nyt asiantuntija, ja erittäin hyvin palkattu, kukaan ei katso alaspäin.
Itselläni on samankaltainen kokemus siivoustyöstä. Suurin osa asiakkaista oli tosi mukavia ja kohtelu oli hyvää, työstä kiitettiin. Mutta sitten oli yksi sellainen kohde, jolle piti vain nauraa, ettei itkettäisi. Tein muutaman kuukauden sijaisuuden sellaisessa löytötavaratalossa. Siellä ne myyjät oli kun mua ei olisi ollut ollenkaan, nakkelivat niskoja ja olivat tosi tärkeitä. Olin varmaan pelkällä yo-todistuksella korkeammin koulutettu kuin ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, duunarialoilla tienaa enemmän, jos tekee enemmän, kun taas asiantuntijahommissa saa ehkä saldotunteja, jos niitäkään.
Se minkä kokee paremmiksi..Mä tein pitkään tylsäksi kokemaani toimistotyötä..Kiinnostavat työt alkoi vasta sitten, kun pääsin johtavampaan asemaan.