Hoitaja paljastaa synkän todellisuuden hoivakodista kuolevat vanhukset makaavat ypöyksin huoneissaan
On se kumma että vangeille riittää oikeuksia ja rahaa hyvään hoitoon, mutta ei rikollisille vahuksille ei. Sama homma somppujen ym muiden rakettiinsinööreille.
Kommentit (158)
Jos ihmiset huomioisivat toisiaan ystävällisesti ja työkin saisi olla hauskaa, monet asiat hoituisivat Suomessa ihan hyvin. Asenteesta se usein on kiinni. Mitä olen seurannut, niin ihan sama määrä hoitohenkilökuntaa voi hoitaa vanhuksia hyvin tai huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen kun vihdoin ja viimein tästä aletaan puhua!!! Arki monessa hoivakodissa on ihan kamalaa vanhusten ja työtekijöitten kannalta. Itse jäin pois, kun meinasi mielenterveys mennä kun ahdisti niin paljon mennä töihin. Esihenkilöä ei kiinnosta, istuu kopissaan lukkojen takana tai pitää etäpäiviä ja kiukuttelee, jos joku sairastuu. Yksikössä jylläsivät jatkuvasti taudit, koska monetkaan työntekijät eivät uskaltaneet olla pois... Sijaisia ei hankittu ja omaisille kiellettiin sanomasta, jos on vajausta. Kielitaidottomia työntekijöitä ja jatkuvia vaaratilanteita, jotka hyssyteltiin pois. Olen varma että esihenkilö laskee itsensä salaa mitoitukseen vaikka ei suorittavaa tehnyt minuuttiakaan.
Itse en laittaisi omia vanhempia IKINÄ mihinkään laitokseen! Vaikka kuinka yrittävät mainostaa olevansa "koti" niin ei ne siitä laitosleimasta pääse ikinä.
Mihinkä laitat heidät sitten?
Vierailija kirjoitti:
Itse en laittaisi omia vanhempia IKINÄ mihinkään laitokseen! Vaikka kuinka yrittävät mainostaa olevansa "koti" niin ei ne siitä laitosleimasta pääse ikinä.
Tuohan on kokopäivähommaa, vaatii ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa jatkuvaa seuraamista, joten ainakaan töissä ei voi samalla käydä, että onko tämä nyt sitten "loputkin pois töistä kampanja"?
Vanhukset ovat kunnan paikalle hoitokotiin päästessään jo ihan sekaisin tai kävemykyvyttömiä sänkypotilaita. Kotona hoito ei onnistu millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä kuuluu tuohon ryhmään. Jätti äidin ja meidät lapset 30v. sitten toisen naisen takia, eikä juuri mitään ole kuulunut sen jälkeen. Maatkoon siellä nyt itekseen sitten.
Arveletko kaikkien vanhusten asuvan samalla paikkakunnalla lastensa kanssa? Moni asuu satojen kilometrien päässä lapsuudenkodistaan , ihan ilman mitään perheen jättämisiä. On muutettu opiskeluiden ja töiden perässä.
Kyllähän vanhukset yleensä muuttaa lastensa lähelle loppumetreillään, tai sitten ottavat riskin, että makaavat yksin laitoksessa. Nykyisin on tosin niin hankala päästä laitokseen, ettei siellä pitkään tarvitse makoilla.
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ihan laitetaan faktat pöytään niin vankilassa vanki saattaa olla jopa 23 tuntia vuorokaudesta yksin sellissään tapaamatta ketään. Jos vankilaan laskettaisiin vastaava mitoitus, kuin vanhainkodeissa on niin siellä on vankia kohden vähemmän työvoimaa kuin hoitokodissa asukasta kohti. Kummassakin paikassa työvoimaa on kuitenkin vähemmän kuin tarvetta olisi.
Vankilaan mennään oman tietoisen toiminnan seurauksena ja yhteiskunta tarjoaa ruuan, majoituksen ja päivärahan. Vanhus maksaa itse lähes koko eläkkeellään hoidon, jota ei edes saa, vaan pelkän säilytyksen. Ruoka ei aina päädy vatsaan asti, jos omainen ei satu paikalle syöttämään sopivasti. Usein tarjotin viedään pois koskemattomana, kun vanhuksen motoriikka ei enää salli itse syömistä ja hoitaja ei viitsi syöttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne hoitajat joutaisivat viettämään aikaa vanhusten luona, sen sijaan että istuvat kahvihuoneenssa ovi kiinni. Pakolliset toimenpiteet suoritetaan, sitten vietetään omaa aikaa, muistisairaat saavat koheltaa keskenään mitä haluavat tai kuolla itsekseen. Ikävä kyllä joutunut muutaman vuoden seuraamaan touhua.
Tätä oli jo 90-luvun lopulla. Vierailin äitini luona lähes joka päivä joten pakostakin näki ja kuuli kaikenlaista. Joskus jouduin soittamaan kelloa. Kesti todella kauan, että joku tuli tympeä ilme kasvoilla. Aina akat oli istumassa toimistossa keskenään. Lukivat lehtiä tai juttelivat. Pakko myöntää, että jäi hoitajista erittäin negatiivinen kuva.
Suomeen muuttanut venäläinen lääkäri (toimii nyt hoitajana, kunnes hyväksytään meillä lääläriksi) kertoi heidän vanhusten hoidostaan. Omaiset toivat ruokaa vanhuksilleen, hoivakoti tarjosi annoksen kaurapuuroa ja lasin maitoa päivässä ja yhden vaipan.
Siellä vielä välitetään vanhuksista, eikä heitä heitetä kokonaan yhteiskunnan hoidon varaan. S
Lähde karjalainen joskus syksyllä.
Ei mitkään lait eivätkä tarkkailuyritykset johda mihinkään, jos johtaja ottaa vierailijat vastaan ja vastaa kyselyihin ja hän on se - anteeksi yleistys - työpaikan ainoa narsisti. Olen katsellut tätä nyt tarpeeksi omalla työpaikallani. Aina silloin kun tulee joku vierailija tms. teknisten laitteiden asentaja käymään, voi herrajumala sitä tullaan oikein yleisiin tiloihin selaamaan omaa kännykkää aivan kuin aihe kiinnostaisi/ kuuluttaisiin työyhteisöön. Ehkä halutaan näyttäytyä sosisaalisesti ikäänkuin "minä tämänkin uudistuksen sain aikaan"-moodissa. Muuten istutaan kopissa ja kaikki virkistystoiminta häiritsee, "kun ei pysty keskittymään työhön".
Sinä johtaja joka tunnet piston sydänalassasi nyt:
se olen minä joka juuri sinusta tässä kirjoittelen. Kyllä. Minä. Sinulla on oma kotisi. Ole ja istu siellä rauhassa häiriintymättä ja puhu kännykkääsi. Tänne tulet töihin kuten me muutkin. Vainhainkoti on vanhuksia, ei sinun hiljaista tyranniaasi, varten.
Yksi ratkaisu tähän tilanteeseen voisi olla se, että hyvinvointialueet tarjoaisivat siviilipalvelushenkilöille paikkoja hoivakotien seurahenkilöinä. Siviilipalveluspaikkoja on kuuleman mukaan melko vaikeaa nykyään löytää ja tässä voitaisiin iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä kuuluu tuohon ryhmään. Jätti äidin ja meidät lapset 30v. sitten toisen naisen takia, eikä juuri mitään ole kuulunut sen jälkeen. Maatkoon siellä nyt itekseen sitten.
Karma is a Bitch!😁💯👏
Luulen, että viihtyy yksinään.
Kuten sinäkin viihdyt, elämäsi loppumetreillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne hoitajat joutaisivat viettämään aikaa vanhusten luona, sen sijaan että istuvat kahvihuoneenssa ovi kiinni. Pakolliset toimenpiteet suoritetaan, sitten vietetään omaa aikaa, muistisairaat saavat koheltaa keskenään mitä haluavat tai kuolla itsekseen. Ikävä kyllä joutunut muutaman vuoden seuraamaan touhua.
Tämä, koska ei kukaan jaksa sitä touhua ja työtä, koska rankkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ihan laitetaan faktat pöytään niin vankilassa vanki saattaa olla jopa 23 tuntia vuorokaudesta yksin sellissään tapaamatta ketään. Jos vankilaan laskettaisiin vastaava mitoitus, kuin vanhainkodeissa on niin siellä on vankia kohden vähemmän työvoimaa kuin hoitokodissa asukasta kohti. Kummassakin paikassa työvoimaa on kuitenkin vähemmän kuin tarvetta olisi.
Vankilaan mennään oman tietoisen toiminnan seurauksena ja yhteiskunta tarjoaa ruuan, majoituksen ja päivärahan. Vanhus maksaa itse lähes koko eläkkeellään hoidon, jota ei edes saa, vaan pelkän säilytyksen. Ruoka ei aina päädy vatsaan asti, jos omainen ei satu paikalle syöttämään sopivasti. Usein tarjotin viedään pois koskemattomana, kun vanhuksen motoriikka ei enää salli itse syömistä ja hoitaja ei viitsi syöttää.
Niin se vaan on, että yhteiskunnan on helppo jättää huomiotta ne jotka vähiten pitää kohtelustaan meteliä. Sitten kun omaiset metelöivät, heitä ei uskota. Vangit jaksaa huutaa oikeuksiensa perään ja he saavat olla vaikka muita vankeja auttavia juristeja vankilasta päästyään.
Ei hoitajan työtä kykene tekemään ellei ole psykopaatti tai narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Luoja näitä vinkujia. Vanhuksiin tuhlataan ylivoimaisesti eniten rahaa ja nyt pitäisi vielä tuhlata lisää, jotta heille tarjottaisiin juttuseuraa ja pidettäisiin kädestä kuoleman hetkellä.
Enpä usko, että juttuseuraa tai kädestä kiinni pitäjää tarvitaan ympärivuorokautisesti koko palvelukoti ajaksi, joka voi olla jopa useampi vuosi. Mutta puhtautta, lääkitystä ja turvaa tarvitaan. Ja siihen eivät resurssit riitä, kun rahaa ei ole. Niin, rahaa ei ole, vaikka palvelukodit ryöstävät vanhuksen tulot niin, ettei niistä jää kuin muutama kymppi itselle. Toisen vaihtoehdon pitäisi ehdottomasti olla vapaaehtoinen eutanasia. Itse ainakin valitsisin sen erittäin mielelläni siinä vaiheessa, kun kuntoni ei riitä itselliseen elämään. Mutta siinä vaiheessa sitten tuleekin eteen tekopyhyys!
Mitä niiden kanssa sitten pitäisi tehdä kun he eivät jaksa muuta kuin maata? Viedä joku sirkus tai jamboree sinne möykkäämään että vauvapalstalla oltaisiin onnellisia?
Vastaus: a)Pitää edes huoli siitä etteivät kuristu hengiltä.
b) Tarkistaa että hälyttimet toimii, ettei vanhus 11 kertaa turhaa hälytä apua ja sitten menehdy.
Kukaan ei ole jäänyt kuolematta sen takia, että vieressä ei tönötä joku pitämässä kädesta kiinni. Aivan turhaa vouhotusta ja heijastaa ihmisten omaa kuolemanpelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen kun vihdoin ja viimein tästä aletaan puhua!!! Arki monessa hoivakodissa on ihan kamalaa vanhusten ja työtekijöitten kannalta. Itse jäin pois, kun meinasi mielenterveys mennä kun ahdisti niin paljon mennä töihin. Esihenkilöä ei kiinnosta, istuu kopissaan lukkojen takana tai pitää etäpäiviä ja kiukuttelee, jos joku sairastuu. Yksikössä jylläsivät jatkuvasti taudit, koska monetkaan työntekijät eivät uskaltaneet olla pois... Sijaisia ei hankittu ja omaisille kiellettiin sanomasta, jos on vajausta. Kielitaidottomia työntekijöitä ja jatkuvia vaaratilanteita, jotka hyssyteltiin pois. Olen varma että esihenkilö laskee itsensä salaa mitoitukseen vaikka ei suorittavaa tehnyt minuuttiakaan.
Eihän sitä voi kertoa, että on vajausta, kun ei saa olla. Hoivakodilla on kuntayhtymän kanssa sopimus, että kuntayhtymä tilaa hoivapalvelun tuottamisen yksityiseltä hoivakotiyhtiöltä. Sopimuksessa on määritelty, paljonko hoitajia pitää olla, ja laki määrittelee myös minimin. Jos on vajausta, se on sekä lakirikkomus että sopimusrikkomus, jonka perusteella sopimus voidaan kokonaan irtisanoa. Listoissa on usein saikulla olevat jätetty läsnäolleiksi, ja voi olla johtajakin listalla sijaisena, koska tilaaja tarkastaa usein listat. Niissä listoissa täytyy se sovittu hoitajamäärä olla. Mutta ei tilaaja käy siellä paikan päällä kuitenkaan laskemassa, montako hoitajaa oikeasti on paikalla Eikä tilaaja varsinkaan testaa, että moniko paikalla olevista osaa suomea niin hyvin että voi olla mitoituksessa.
Mikä tähän olisi ratkaisu sitten? Että joku omainen istuu vuodesta toiseen sängyn vierellä, niinkö?
Ajatuksen taholla tällainen on aina klikkejä saava "kohu"aihe.
Aivan turhaa.
Jokainen hoitaja voi ihan itse päättää miten työnsä tekee. Työn voi tehdä hyvin tai huonosti. Tätä on hyvä ajatella siltä kannalta että jos ei kuole nuorena elää vanhaksi. Karma voi olla aika paha siinä vaiheessa kun joutuu muiden hoidettavaksi, ja joku noista muista on sen ihmisen lapsi/lapsenlapsi, jonka jätit hoitamatta hyvin.
Tarvittaisiin 5 hoitajaa yhtä vanhusta kohti, jos siellä huoneessa pitäisi koko ajan yhden valvoa. Ei taida millään valtiolla olla sellaiseen varaa. Hoitajillakin on työaika, ja lisäksi lomat ja viikonloput ja sairaslomat.
Olen nähnyt kuvia, jossa kauan sitten vanhusten vanhainkodissa oli sängyt ison huoneen seinien vieressä, ja niissä nukkui sitten vaikka 10 vanhusta yhdessä huoneesa (silloin toki maaseudulla hoidettiin usein itse vanhukset kuolemaan saakka, se oli miniän tehtävä), eli yksi hoitaja varmaan riitti vahtimaan koko salillista kerrallaan.