Hoitaja paljastaa synkän todellisuuden hoivakodista kuolevat vanhukset makaavat ypöyksin huoneissaan
On se kumma että vangeille riittää oikeuksia ja rahaa hyvään hoitoon, mutta ei rikollisille vahuksille ei. Sama homma somppujen ym muiden rakettiinsinööreille.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko työttömät mennä hoitokoteihin pitämään seuraa yksinäisille vanhuksille kun heillä on aikaa koko päivä ympäri vuoden. Se olisi pieni korvaus työttömien saamista sosiaalituista. Luulisi että vanhukset arvoistaisivat tällaista aika paljon.
Työttömät sellaiset joilla on joku hoiva-alan koulutus ja toinen ryhmä vapaaehtoiset seurakunnasta. Seurakunnat voisivat kurssittaa vapaaehtoisia tähän ystävätoimintaan ja he voisivat käydä myös yksinäisten vanhusten luona kotona.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko työttömät mennä hoitokoteihin pitämään seuraa yksinäisille vanhuksille kun heillä on aikaa koko päivä ympäri vuoden. Se olisi pieni korvaus työttömien saamista sosiaalituista. Luulisi että vanhukset arvoistaisivat tällaista aika paljon.
Työttömät ei ole mikään yhtenäinen joukko. Ei monista olisi tuohonkaan hommaan. Lisäksi pitäisikö työttömille olla joku vakuutus sitä varten jos jotain sattuu ja kuka sen maksaa? Itse saan vain 595eur, maksaisinko matkaliput vielä tästä?
Riihimäellä ei hoivakoti ilmoittanut omaisille, että vanhus on siirretty saattohoitoon (IL 29.1.). Yksin kuoli raukka ilman hyvästejä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6a1eb457-f729-4463-9af5-264def0cf7d7…
On jo lähtökohtaisesti outoa, että syvästi dementoituneita ihmisiä pidetään lääkkeillä elossa? Ihmisen aika on rajallinen, sitä on turha pidentää lääkkeiden avulla, kun elämänlaatu on sitä, että ihminen ei tiedä maailmanmenosta enää mitään, maataan sängyssä, ei kyetä edes kääntymään itse, syömisestä puhumattakaan.
Et pysty itse kertomaan, onko sinulla kovia kipuja, tai keino voi olla se, että lyöt ja puret hoitajia. Millähän keinoilla tässä tilassa olevien ihmisten elämää pystytään parantamaan? Ja nyt en tarkoita mitään kädestä pitelyä tai lauleskelua. Vastaus on ei millään.
Mitä tuohon sitomiskeskusteluun tulee, niin näitä turvavöitä pyörätuoleissa käytetään siksi, että dementotunut ihminen ei loukkaa itseään, kun yrittää lähteä pyörätuolista, vaikka jalat eivät enää kanna. Samoin osalla täytyy olla myös sängyssä lepovyö, koska lonkkamurtuma on aika kivulias, kun sieltä sängystä on vaikka vain kerran tipahdettu alas. Samoin hämmästyttää aika ajoin näkyvät otsikot siitä, että vanhus ei saa ruokaa hoivalaitoksessa? Kuulostaa oudolta, koska kaikissa paikoissa missä olen ollut töissä, sitä ruokaa on tarjolla ylenmäärin. En sitten tiedä, että ymmärtävätkö ihmiset, että kuolemaa tekevä ihminen kadottaa kyvyn niellä, nielemisrefleksi siis katoaa ja tälläiselle ihmiselle jos työntää ruokaa suuhun, hän tukehtuu. On hyvin yleistä, että vanhus aspiroi ruokaansa, sitä joutuu siis keuhkoihin ja tämän johdosta hän saattaa sairastua keuhkokuumeeseen ja kuolla siihen.
Ehkä toimittajatkin voisivat ottaa asioista selvää, ennen kuin kirjoittelevat näitä artikekkeleita, en tiedä sitten onko sillä totuudella niin väliä, vai onko sensaatiohakuinen otsikko tärkeämpi.
Nämä on Alzheimerin viimeisessä vaiheessa,ei ne enää reagoi mihinkään,eläviä kuolleita, parasta niille on kuolema
Vierailija kirjoitti:
Minä olin muutamia tunteja tarkkailussa päivystyksessä pääkaupunkiseudulla. Ei ollut kiireen tuntua hoitajilla. Mutta hälykellon siirsivät pois mun käden ulottuvilta. Onneksi en sitä tarvinnut. Huomasin tuon vasta silloin, kun olin jo lähdössä kotiin.
Mun mummilta vietiin kans aina se kello pois. Kytkin takaisin ja taas irrotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä vanhuksia pakottaa olemaan huoneissaan. Siitä vaan liikkeelle jos siltä tuntuu. Kuoleminen ei ole pakollista ja sen voi välttää kun alkaa kuntoilemaan.
Juuri näin! Se on ihan itsestä ja omasta asenteesta kiinni. Kyllä ahkeralle tekemistä löytyy!
Salli mun nauraa. Menepä katsomaan, kunka moni asuakas kykenee mihinkään liikkumaan ilman apua. Hoivakotiin ei kukaan joudu/pääse siinä vaiheessa, kun kykenee "ahkeroimaan",
Muistisairas anoppi oli kyllä tuollainen. Mitään ei ymmärtänyt, mutta vaelsi huoneesta toiseeen, jos ovi oli lukotta. Järjesteli muiden asukkaiden kaapit ym tavarat uudelleen ja kuljetti vaatteita huoneesta toiseen.
Sitten oli ovia lukittava, ettei joku joutunut perässä juoksemaan.
Nyt on jo vuoteenomana.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Työskentelin vielä muutamia vuosia sitten sote-alalla viimeiseksi työpaikaksi jäikin vanhainkoti.
Tunnistan monet kohdat tuosta jutusta.
Meillä oli aina sama homma ruoka loppui usein kesken ja oli määritetty kuinka paljon ruokaa saa antaa kullekkin vanhukselle lisää ruokaa ei saanut antaa.
Vanhukset iltatoimet eli sänkyyn, yövaatteet,vessassa käynti yms alettiin tehdä jo kello 16.
kaikki vanhukset piti olla sängyssä kello 18 mennessä.
aika moni joka oli kokonaan sänkyyn hoidettava tai saattohoidossa heille ei jäänyt aikaa.Tehtiin vain kaikki pakolliset.
Minä vuonna vielä oli vanhainkoteja jossain? Jos olet ollut hoitotyössä, niin tiedät, ett vanhainkoti-instituutota ei ole enää vuosiin ollut olemassakaan. T. Hoitsu evp
Vierailija kirjoitti:
On jo lähtökohtaisesti outoa, että syvästi dementoituneita ihmisiä pidetään lääkkeillä elossa? Ihmisen aika on rajallinen, sitä on turha pidentää lääkkeiden avulla, kun elämänlaatu on sitä, että ihminen ei tiedä maailmanmenosta enää mitään, maataan sängyssä, ei kyetä edes kääntymään itse, syömisestä puhumattakaan.
Et pysty itse kertomaan, onko sinulla kovia kipuja, tai keino voi olla se, että lyöt ja puret hoitajia. Millähän keinoilla tässä tilassa olevien ihmisten elämää pystytään parantamaan? Ja nyt en tarkoita mitään kädestä pitelyä tai lauleskelua. Vastaus on ei millään.
Mitä tuohon sitomiskeskusteluun tulee, niin näitä turvavöitä pyörätuoleissa käytetään siksi, että dementotunut ihminen ei loukkaa itseään, kun yrittää lähteä pyörätuolista, vaikka jalat eivät enää kanna. Samoin osalla täytyy olla myös sängyssä lepovyö, koska lonkkamurtuma on aika kivulias, kun sieltä sängystä on vaikka v
Samaa mieltä. Onko sittenkään hienoa elää vanhaksi, jos on täysin toisten avun varassa, ei erota päivää yöstä ja ulkona voi olla mikä vuodenaika tahansa. Mitä elämää sellainen on?
Ruokaa on tarjolla 5 kertaa: aamiainen, lounas, päiväkahvi, päivällinen, iltapala. Näiden välissä saa välipalaa, jos tarvitsee. Ei ole mitenkään helppoa saada ihmistä syömään, kun ei aikaise suuta ja kieltäytyy syömästä. Ei ketään vanhusta pakkosyötetä! Rajoittamistoimenpiteiden lopettamisen kääntöpuoli on sängystä putoava vanhus tai pyörätuolista kävelemään lähtevä, kun jalat eivät kannakaan. Siitäkin on hyvä repiä otsikoita. Hygieniahaalarin kieltäminen=vanhus, joka levittää inkosuojasta ulosteet itseensä, huoneeseensa ja huonekaluihin. Tervetuloa omaiset katsomaan yltä päältä ulosteessa olevaa äitiä/isää/siskoa/veljeä paskalla kuorrutettuun huoneeseen. Ai joo, hoitajien vika, kun eivät vahtineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät sellaiset joilla on joku hoiva-alan koulutus ja toinen ryhmä vapaaehtoiset seurakunnasta. Seurakunnat voisivat kurssittaa vapaaehtoisia tähän ystävätoimintaan ja he voisivat käydä myös yksinäisten vanhusten luona kotona.
Sinäkin voit mennä, et kuitenkaan ole työssä kuin 1/3 vrk. Lopun ajan voit käyttää laupeudentyöhön. Tekee itse ensin edellä ja sitten vaatii toisilta.
- Tuosta moni bisnespaikka ilahtuisi, ei tarvitse palkata hoitajia kun saa ilmaiseksi työkkäristä, oletko sinä ihan kukkuu? Ja ihminen kun ihminen kelpaa hoitopaikkaan kunhan on työtön eikä tarvi maksaa palkkaa?
Vanhushoivan on varattu valtionbudjetissa 2,5 miljardia euroa, säilyttäviin yritystukiin 4 mrd. Jos noista hyödyttömistä yritystuista (turkistarhaus, terveysfirmojen sijoittajatukiaiset, fossiiliteollisuuden tuet jne) siirrettäisiin edes osa vanhustenhoitoon, heille voitaisiin taata inhimilliset loppuvuodet ilman veronkorotuksia. Tämän sijasta on tehty poliittinen valinta turvata helpot voitot uudistumiskyvyttömille teollisuudenalpille verovaroilla. Elinkeinoelämä toistaa jatkuvasti propagandaa, että työntekijäpuoli on tehoton ja tuottamaton. Työttömiä syytetään tukien väärinkäytöstä. Todellisuudessa yritystuet ovat tätä samaa jaettua sosiaalirahaa aloille jotka eivät kehitä ja investoi.
Saatan olla erittäin itsekäs, mutta eniten minua kiinnostaa, miten voin varmistaa oman loppuni suhteen olennaisimmat asiat. Sen, että olisin oikeutettu eutanasiin ehdoin, jotka itse määrittelen. Pitkälle edennyt muistisairaus, liikuntakyvyttömyys, ja tietysti kivut ja loppuvaiheen syöpä olisivat ehdottomasti kriteereitäni. Lisäksi haluaisin määrätä, että tätä päätöstä en joudu enää itse tuossa vaiheessa tekemään, sillä en ole enää oma itseni. Haluan määrätä näistä asioista ollessani täysissä voimissani. En varsinkaan halua, että asiasta päättävät läheiseni.
Ehdottomasti haluan kieltää, että kukaan läheiseni olisi omaishoitajani elämäni loppuvaiheessa. Ihan kauheaa katsoa vierestä, kun omien tunteiden vallassa oleva omainen koittaa pakkosyöttää läheistään, jonka elimistö jo luopuu elämästä ja hylkii ruokaa. Tai vaatii hoitoja, joista ihminen itse on jo kieltäytynyt ja haluaa vain kivunhoidon.
Olen myös skeptinen tuon yksinkuolemisen kauheuden suhteen. Olen itse ollut valvomassa kuolinvuoteen vierellä. Ihminen haukkoo happea, ei reagoi mihinkään, kuoleman haju täyttää huoneen ( ei kalman, vaan se toinen edeltävä makea ja etanolinen, tietäjät tietää), keho nykii kun aivo sulkee kehon toimintoja toinen toisensa perään. Uskon suhtautuvani melko hyväksyvästi kuolemaan. Mutta silti mietin, tarviiko kenenkään läheiseni nähdä omaa kuolemaani noin läheltä. Hyödynkö minä siitä yhtään mitenkään? Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Saatan olla erittäin itsekäs, mutta eniten minua kiinnostaa, miten voin varmistaa oman loppuni suhteen olennaisimmat asiat. Sen, että olisin oikeutettu eutanasiin ehdoin, jotka itse määrittelen. Pitkälle edennyt muistisairaus, liikuntakyvyttömyys, ja tietysti kivut ja loppuvaiheen syöpä olisivat ehdottomasti kriteereitäni. Lisäksi haluaisin määrätä, että tätä päätöstä en joudu enää itse tuossa vaiheessa tekemään, sillä en ole enää oma itseni. Haluan määrätä näistä asioista ollessani täysissä voimissani. En varsinkaan halua, että asiasta päättävät läheiseni.
Ehdottomasti haluan kieltää, että kukaan läheiseni olisi omaishoitajani elämäni loppuvaiheessa. Ihan kauheaa katsoa vierestä, kun omien tunteiden vallassa oleva omainen koittaa pakkosyöttää läheistään, jonka elimistö jo luopuu elämästä ja hylkii ruokaa. Tai vaatii hoitoja, joista ihminen itse on jo kieltäytynyt ja haluaa vain kivunhoidon.
No kyllä moni haluaa seuraa. Tajuton ei ehkä enää. Voi myös tarvita kipulääkettä eikä pysty enää soittamaan kelloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen kun vihdoin ja viimein tästä aletaan puhua!!! Arki monessa hoivakodissa on ihan kamalaa vanhusten ja työtekijöitten kannalta. Itse jäin pois, kun meinasi mielenterveys mennä kun ahdisti niin paljon mennä töihin. Esihenkilöä ei kiinnosta, istuu kopissaan lukkojen takana tai pitää etäpäiviä ja kiukuttelee, jos joku sairastuu. Yksikössä jylläsivät jatkuvasti taudit, koska monetkaan työntekijät eivät uskaltaneet olla pois... Sijaisia ei hankittu ja omaisille kiellettiin sanomasta, jos on vajausta. Kielitaidottomia työntekijöitä ja jatkuvia vaaratilanteita, jotka hyssyteltiin pois. Olen varma että esihenkilö laskee itsensä salaa mitoitukseen vaikka ei suorittavaa tehnyt minuuttiakaan.
Itse en laittaisi omia vanhempia IKINÄ mihinkään laitokseen! Vaikka kuinka yrittävät mainostaa olevansa "koti" niin ei ne siitä laitosleimasta pääse ikinä.
Ajattelitko ryhtyä omaishoitajaksi? Kunnioitettava tavoite, mutta jos ovat molemmat yhtä aikaa huonossa kunnossa tai toinen vuodepotilas ja toinen vaikka omin jaloin kulkeva muistisairas, niin vaikeaksi menee. Ellei sinulla ole sisaruksia, puolisoa tai omia sen ikäisiä lapsia, että kaikki porukalla olette vuorollanne hoitamassa. Laitokset on karuja paikkoja, mutta ainakin siinä pilaantuu lähinnä enää vanhuksen viimeiset vuodet eikä sen lisäksi juuri muiden. Omaishoitajalta voi mennä vuosikaudet ympäri vuorokauden siihen hoitamiseen ja korvaus olematon. Mieti vielä, miten aiot asian järjestää ihan itsesi tähden.
"On se kumma että vangeille riittää oikeuksia ja rahaa hyvään hoitoon, mutta ei rikollisille vahuksille ei. Sama homma somppujen ym muiden rakettiinsinööreille."
Jos luit tuon jutun, niin ehkä huomasit, että yksi ongelma on se, etteivät hoivakotien työntekijät osaa suomea. Kyllä niihin on muutamakin raketti-insinööri työllistynyt, eli kaikkia ei pelkästään hoivailla.
Vierailija kirjoitti:
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Työskentelin vielä muutamia vuosia sitten sote-alalla viimeiseksi työpaikaksi jäikin vanhainkoti.
Tunnistan monet kohdat tuosta jutusta.
Meillä oli aina sama homma ruoka loppui usein kesken ja oli määritetty kuinka paljon ruokaa saa antaa kullekkin vanhukselle lisää ruokaa ei saanut antaa.
Vanhukset iltatoimet eli sänkyyn, yövaatteet,vessassa käynti yms alettiin tehdä jo kello 16.
kaikki vanhukset piti olla sängyssä kello 18 mennessä.
aika moni joka oli kokonaan sänkyyn hoidettava tai saattohoidossa heille ei jäänyt aikaa.Tehtiin vain kaikki pakolliset.
Minä vuonna vielä oli vanhainkoteja jossain? Jos olet ollut hoitotyössä, niin tiedät, ett vanhainkoti-instituutota ei ole enää vuosiin ollut olemassakaan. T. Hoitsu evp
Meillä täällä Tampereella vielä viime vuoden puolella. Osa Koukkuniemen (vielä 2000-luvun alkupuolella Pohjoismaiden suurin vanhainkoti) rakennuksista on edelleen vanhaan malliin laitospaikkoja, eivät tehostettua palveluasumista. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei ole mikään yhtenäinen joukko. Ei monista olisi tuohonkaan hommaan. Lisäksi pitäisikö työttömille olla joku vakuutus sitä varten jos jotain sattuu ja kuka sen maksaa? Itse saan vain 595eur, maksaisinko matkaliput vielä tästä?
Minä en ainakaan voisi kuvitella meneväni täysin ventovieraan ihmisen luokse laitokseen seuran pitäjäksi. Useastakin syystä. Ensinnäkin minulla on huomattavan paljon tekemistä kotona, en näin kipeänä ja liikuntarajoitteisena edes jaksa kaikkia kotitöitä säännöllisesti tehdä.
Nousee mieleen kysymys että haluaako esimerkiksi omaiset että vanhuksen luona käy ventovieras? Osaako keskustella asiallisesti asioista jotka eivät aiheuta pahaa mieltä tai ahdistusta vanhuksen mielessä? Minä mm en koskaan seuraa oman paikkakunnan asioita ja tapahtumia enkä sen puoleen niistä voisi keskustella kenenkään kanssa. Säästä juttelu on äkkiä tehty.
En itsekään haluaisi mitään juoruämmää vuoteen vierelle utelemaan ja kertomaan eteenpäin valheina. Tuntuisi lähinnä siltä että olisi itse se joka pitää tuollaisen reppanan päätä pinnalla. Voisiko petipotilaana edes luottaa siihen että rahat tai muu omaisuus pysyy tallessa. Liikaa kysymyksiä. Kuolleena syntynyt ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen kun vihdoin ja viimein tästä aletaan puhua!!! Arki monessa hoivakodissa on ihan kamalaa vanhusten ja työtekijöitten kannalta. Itse jäin pois, kun meinasi mielenterveys mennä kun ahdisti niin paljon mennä töihin. Esihenkilöä ei kiinnosta, istuu kopissaan lukkojen takana tai pitää etäpäiviä ja kiukuttelee, jos joku sairastuu. Yksikössä jylläsivät jatkuvasti taudit, koska monetkaan työntekijät eivät uskaltaneet olla pois... Sijaisia ei hankittu ja omaisille kiellettiin sanomasta, jos on vajausta. Kielitaidottomia työntekijöitä ja jatkuvia vaaratilanteita, jotka hyssyteltiin pois. Olen varma että esihenkilö laskee itsensä salaa mitoitukseen vaikka ei suorittavaa tehnyt minuuttiakaan.
Ja kaikki tyyliin kielitaidottomia, lääkehoito aivan päin peetä. Tällaista syvällä maakunnissa, pk-seutu jotain aivan järkyttävän kamalaa. Tietäisittepä.
Eutanasialle on tietysti paikkansa, mutta sitä ei pidä sotkea tähän ala-arvoiseen vanhustenhoitoon. Jos työikäinen tai lapsi olisi menehtynyt hoidossa sairaalassa hälytettyään turhaan apua, keskustelu olisi erilaista. Vanhuksella ei ole ihmisarvoa. Vanhus on kuluerä, joka joutikin kuolla.