Hoitaja paljastaa synkän todellisuuden hoivakodista kuolevat vanhukset makaavat ypöyksin huoneissaan
On se kumma että vangeille riittää oikeuksia ja rahaa hyvään hoitoon, mutta ei rikollisille vahuksille ei. Sama homma somppujen ym muiden rakettiinsinööreille.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen kun vihdoin ja viimein tästä aletaan puhua!!! Arki monessa hoivakodissa on ihan kamalaa vanhusten ja työtekijöitten kannalta. Itse jäin pois, kun meinasi mielenterveys mennä kun ahdisti niin paljon mennä töihin. Esihenkilöä ei kiinnosta, istuu kopissaan lukkojen takana tai pitää etäpäiviä ja kiukuttelee, jos joku sairastuu. Yksikössä jylläsivät jatkuvasti taudit, koska monetkaan työntekijät eivät uskaltaneet olla pois... Sijaisia ei hankittu ja omaisille kiellettiin sanomasta, jos on vajausta. Kielitaidottomia työntekijöitä ja jatkuvia vaaratilanteita, jotka hyssyteltiin pois. Olen varma että esihenkilö laskee itsensä salaa mitoitukseen vaikka ei suorittavaa tehnyt minuuttiakaan.
Itse en laittaisi omia vanhempia IKINÄ mihinkään laitokseen! Vaikka kuinka yrittävät mainostaa olevansa "koti" niin ei ne siitä laitosleimasta pääse ikinä.
Oletko tosiaan valmis itse vaihtamaan vaipat heille ja pesemään sänkyyn ja olet kotona koko ajan? Mä myönnän, että en pystyisi. En aio hoitaa heitä kotona. Mulla on työ, jota en aio jättää, koska en pärjäisi pelkällä omaishoitajan tuella.
🇺🇦🇮🇱
Näitä ketjuja lukiessa ei voi kuin hämmästellä miten lapsellisia käsityksiä ihmisillä on yksittäisen hoitajan vaikutusmahdollisuuksista, kuolemasta, elämän lopulla olevista vanhuksista ja heidän toimintakyvystään, veronmaksajien kantokyvystä ja ehkäpä myös ihmissuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja lukiessa ei voi kuin hämmästellä miten lapsellisia käsityksiä ihmisillä on yksittäisen hoitajan vaikutusmahdollisuuksista, kuolemasta, elämän lopulla olevista vanhuksista ja heidän toimintakyvystään, veronmaksajien kantokyvystä ja ehkäpä myös ihmissuhteista.
Saman huomion tehnyt. Terkuin Th
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydäntä raastavaa lukea näitä. Toivottavasti kuolen itse saappaat jalassa.
Toisinaan tulee itsekin mietittyä, miten tuollaiselta laitoskuolemalta voisi välttyä. Jos saataisiin eutanasialaki, niin Suomessahan olisi mitä parhaimmat puitteet viimeisille hetkille. Kauniissa kesäillassa voisi käydä viimeisen kerran saunassa ja järvessä uimassa, sitten katsella rantakeinusta auringonlaskua ja iltapalan jälkeen Tuonetar tulisi vaivuttamaan ikiuneen.
Nykyisen lain perusteella tuo pitää tehdä salaa ja yksin. On se vähän ankeaa yksin tappaa itseään, ja entä jos jää kitumaan? Tiedän kuitenkin, että jotkut ovat näin tehneet. Se vaatii aikamoista rohkeutta.
Minä olin muutamia tunteja tarkkailussa päivystyksessä pääkaupunkiseudulla. Ei ollut kiireen tuntua hoitajilla. Mutta hälykellon siirsivät pois mun käden ulottuvilta. Onneksi en sitä tarvinnut. Huomasin tuon vasta silloin, kun olin jo lähdössä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä vanhuksia pakottaa olemaan huoneissaan. Siitä vaan liikkeelle jos siltä tuntuu. Kuoleminen ei ole pakollista ja sen voi välttää kun alkaa kuntoilemaan.
Juuri näin! Se on ihan itsestä ja omasta asenteesta kiinni. Kyllä ahkeralle tekemistä löytyy!
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje."
Nykyisten vanhusten, entisten työtätekevien verorahat ovat kyllä kelvanneet yhteiskunnalle - nyt kun olisi takaisin maksun aika, ei heille enää haluta antaa mitään. Riistoahan tämä on!
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Työttömänä onneksi kuitenkin toistaiseksi vielä vähän vähemmän
Nykyään ihmisiä pyritään kuntouttamaan viimeiseen asti, kun tulisi pikemminkin uskaltaa puhua kuolemasta ja auttaa ihmisiä viimeisinä aikoina ja antaa paikkoja vanhoille ja sairaille kuolla pois rauhassa. Miksi eutanasiaa ei voisi hyväksyä? Olen hoitanut kuolevia ja viimeiset ajat voivat olla kovaa kärsimystä, kun haluaisi jo pois ja toiset pitkittävät kärsimystä "Jos hän nyt kuitenkin eläisi vielä viikon, kaksi".
Muistan töistä monia vanhuksia jotka soitti kelloa tai huusi hoitajaa ihan pienimmästäkin asiasta, kymmeniä kertoja päivässä. Tämä kertoo yleensä pelosta ja ahdistuksesta, mihin hyvä lääke olisi oma vierihoitaja huoneessa. Yhtään ylimääräistä ei vain ole varaa palkata, vaikka tähän hyvin kävisi hoiva-avustaja tai opiskelija. Nyt hätääntyneet vanhukset saavat vain hermostuneita tiuskaisuja siitä kuinka kelloa ei saa turhaa soittaa, mikä todennäköisesti vain lisää ahdistuksen määrää. Jos soittelija tai huutelija on lisäksi muistisairas, huono kohtelu ainoastaan lisää käytösoireilua, joka muutenkin vaikeutuu vieraassa ympäristössä. Hoitokotiakaan moni ei tunnista kodiksi vaan kaipailee esim lapsuudenkotia.
Voisivatko työttömät mennä hoitokoteihin pitämään seuraa yksinäisille vanhuksille kun heillä on aikaa koko päivä ympäri vuoden. Se olisi pieni korvaus työttömien saamista sosiaalituista. Luulisi että vanhukset arvoistaisivat tällaista aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko työttömät mennä hoitokoteihin pitämään seuraa yksinäisille vanhuksille kun heillä on aikaa koko päivä ympäri vuoden. Se olisi pieni korvaus työttömien saamista sosiaalituista. Luulisi että vanhukset arvoistaisivat tällaista aika paljon.
Ainakin kaupungin hoiva-paikoissa järjestetään viriketoimintaa kuunnellaan vanhusten lempi musiikkia, pelataan bingoa , järjestetään konsertteja ja tansseja.
Kaikkea muuta kivaa
Vierailija kirjoitti:
Minä olin muutamia tunteja tarkkailussa päivystyksessä pääkaupunkiseudulla. Ei ollut kiireen tuntua hoitajilla. Mutta hälykellon siirsivät pois mun käden ulottuvilta. Onneksi en sitä tarvinnut. Huomasin tuon vasta silloin, kun olin jo lähdössä kotiin.
Tarkkailussa olet kameravalvonnassa koko ajan.
Kyllä monessa paikassa ikäihmiset hoidetaan oikeasti hyvin. Harmittaa tämä koko alan ja hoidon lyttääminen. Ongelmat yksittäisissä paikoissa ei tarkoita, että kaikki paikat ovat huonoja. Olen ollut alalla yli 25-vuotta ja hoito on parantunut. Sitä valvotaan nykyään paljon tarkemmin.
Tämä uutisointi ja spekulointi on haitallista hyviä paikkoja kohtaan. Mitä tulee saattohoitoon, niin näitä arvioidaan aina tilannekohtaisesti. Jos kuoleva on rauhallinen, niin se riittää, että tilannetta käydään arvioimassa riittävän usein. Jos kuoleva on esimerkiksi kivulias tai levoton, niin silloin siihen otetaan joku viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tähän olisi ratkaisu sitten? Että joku omainen istuu vuodesta toiseen sängyn vierellä, niinkö?
Ajatuksen taholla tällainen on aina klikkejä saava "kohu"aihe.
Aivan turhaa.
No jos omaiset ei voi olla aina läsnä, minkä hyvin ymmärrän, niin ehkä voisi luopua sitten tuollaisesta, että jokaiselle oma huone ja tämä-on-koti-höpinästä. Hoitaja pystyy olemaan huoneessa aina läsnä, jos samassa huoneessa on keskimäärin 2-3 sänkyä. Silloin saadaan hoitajamitoitus 0,6 täyttymään koko ajan. Jos meillä ei ole varaa julkisilla varoilla tarjota jokaiselle omaa huonetta, niin voiko hoiva tapahtua jaetussa huoneessa?
Tätini oli Helsingissä kaupungin hoivakodissa samassa huoneessa toisen naisen kanssa, omasta halustaan. Oli ensin yhden hengen huoneessa, mutta pelkäsi olla yksin. Ainakin tuossa Hopeatien paikassa oli hyvä hoiva, tosin tädin kuolemasta on jo muutama vuosi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
53 miljoonaa laitetaan jonkun vanhan kirjaston saneeraukseen hesassa, hienoo: mut ei ole varaa hoitaa vanhuksia ynm. heikompia. Suomessa päätetään niin järjettömistä asioista mihin rahaa tuupataan että huhuh, kyllä täällä näemmä fyrkkaa löytyy..
No onhan täällä vielä paljon ihmisiä elossakin, ei kaikkia pennosia voi kuoleviin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vanhuksille vain kivunlievitystä. Suurin osa heistä on valmiita kuolemaan kuitenkin.
Iäkkäältä sukulaiseltani kiellettiin Burana, koska se nostaa verenpainetta. Hänen annetaan ennemmin kitua nivelrikkoisena.
Ei anneta vanhuksille tulehduskipulääkkeitä. Pelkkää parasetamolia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meidän suvussa ole kukaan kuollut yksin. Paitsi isoisä, joka nukkuessaan kuoli yllättäin. Oli kyllä edellisenä iltana nähty ja oli jo toipumassa keuhkokuumeesta. Esimerkiksi anoppi lakkasi syömästä, hengitys alkoi katkeilla ja kyllä siellä lapset (4kpl) istui vierellä viimeiset pari päivää. Viimeisenä hetkenä istuivat mies ja siskonsa sängyn kummallakin puolella. Sitten yhtäkkiä huomasivat, ettei enää hengittänyt ja se oli siinä. Kuolema oli hiljainen, huomaamaton. Isoäitini kuoli isoisän istuessa vierellä, äidin sisko kuoli äidin istuessa vierellä jne.
Eikä ketään ole hylätty hoitokotiin. Jokaista on käyty katsomassa jatkuvasti. Isoäitiäni kävi isoisä katsomassa jokainen päivä ja useimpina kahdesti. Meni lounasaikaan syöttämään (että saa syödä rauhassa vailla kiirettä) ja välillä vielä päivällisen erikseen. Ihan jokainen päivä sen yli vuoden ajan. Kieltäytyi jopa omasta kuntoutukses
Tämä omaisten syöttämässä käyminen on ollu ennen mahdollista, kun vanhainkodit olivat omassa kaupungissa tai kunnassa, siis lähellä esim. iäkästä aviopuolisoa. Hän on päässyt paikalle vaikka ei olisi omaa autoa enää kun linja-autot kulkivat tiuhaan.
Nykyisin kun on hva:t ne hoivakodit voivat olla kaukana ja miten sinne pääsee auttelemaan tai seuraksi enää kun ei ole enää omaa autoa, joukkoliikenne on vähentynyt ja ne ystävätkin ovat jo vanhoja? Ellei lapset käy niin vähän on vierailijoita.
Joku aikaisemmin sanoi että pitää verkostoitua ja hankkia ystäviä ja pitää yhteyttä sukulaisiinsa, mutta kun hekin ovat usein samaa ikäpolvea ja vanhoja ja kehnoja hekin.
Et tietysti tosissasi ollut, enkä tiedä mikä oli kommentin pointti, mutta jos rahaa on ja sitä haluaa käyttää, niin mieluummin kannattaa palkata hoitaja kotiin 24/7. Noi yksityiset hoivakodit ei rahalla paremmaksi muutu. Raha niitä nyt jo pyörittää ja taso on surkea.