Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toisen vuoden kokkiopiskelija ei jaksanut seistä muutamaa tuntia ja lopetti opintonsa

Vierailija
30.01.2026 |

Kolme tuntia omilla jaloillaan oloa kipeytti perusterveen ihmisen siihen kuntoon, että harjoittelu loppui kesken ensimmäisen harjoittelupäivän siihen ja opinnot loppuivat kuin seinään. Opiskelijalle tuli täytenä yllätyksenä että keittiössä työskentely on fyysillistä ja tapahtuu suurimmaksi osaksi seisoaltaan.

Jos jaksaminen / kunto on nuorella tuota luokkaa, niin mitähän se on keski-ikäisenä tai jopa hieman vanhempana...?

PS: Turha huutaa provoa tosiasioista.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, olisin maailman onnellisin jos pystyisin seisomaan 3 tuntia! Nyt pystyn max 10 min. Minulla on POTS joka tuli Koronan jälkitautina 4 v sitten.

Vierailija
122/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, olisin maailman onnellisin jos pystyisin seisomaan 3 tuntia! Nyt pystyn max 10 min. Minulla on POTS joka tuli Koronan jälkitautina 4 v sitten.

Eli koronapiikistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koronapiikistä

Piikki oli syksyllä, korona tuli keväällä ja kesällä Pots. En tiedä kummasta tuli, 4 vuotta kestänyt 

Vierailija
124/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koronapiikistä

Piikki oli syksyllä, korona tuli keväällä ja kesällä Pots. En tiedä kummasta tuli, 4 vuotta kestänyt 

Miten tuo Pots  huomattiin? Itsellä samat oireet, ei tullut lääkärin mieleen. Onko nuorten vaiva? Olen 57. 

Vierailija
125/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin samaistua.

Vierailija
126/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi lapset sitten ensiksi laitetaan istumaan yhdeksäksi vuodeksi?

Vierailija
127/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koronapiikistä

Miten tuo Pots  huomattiin? Itsellä samat oireet, ei tullut lääkärin mieleen. Onko nuorten vaiva? Olen 57. 

Itse huomasin ja googlasin oireen ja sitten lääkärissä testattiin . Olen 40 +. Tee Pots testi itse. Eli ensin makuulla mittaa syke, sitten seiso ja jos syke nousee yli 40 numeroa kun seisot ja pysyy korkealla niin sitä se on. Sitten jossain vaiheessa silmissä mustenee ja pyörryttää. Eli esim makuulla on syke 80 ja kun on 5-10 min seissyt niin se on 120, usein enemmänkin ja ahdistaa. 

Vierailija
128/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin vuoden jäleen kun se ope vaati, että olis seisonu aina kun se halus. Joskus välitunnillaki.

Vierailija
129/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne jo silloin voisi opetella vaikka sitä ruuan laittoa tai jotain hyödyllistä? Jotain muuta kuin maakuntia ja jokien nimiä ulkoa. Niitä ei tosiaankaan muista enää parin vuoden jälkeen.

Vierailija
130/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin vuoden jäleen kun se ope vaati, että olis seisonu aina kun se halus. Joskus välitunnillaki.

Ja vaatii ilmaista työtä työharjoittelun muodossa.

Vierailija
131/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ope on k-pää. Ainiin ja opo myös.

Vierailija
132/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokin opintoihin kuuluu aika paljon muutakin kuin ruuanlaiton opettelu. Ihan hygieniaan liittyvät asiat, reseptiikka, taloudellinen osaaminen jne jne." 

Ja noihin menee 3 VUOTTA?? Aivan naurettavaa. 

Hygieniapassikurssitus, max 1 viikko 

Extra tietoa hygieniasta, saa mennä jo aika pitkälle, toinen viikko. 

Taloudellisuus keittiössä 1 viikko

Reseptien ymmärtäminen, annoskoon laskeminen, yms reseptiteoria 1 viikko 

Aikaa kulunut kuukausi. Mitä ne loput 29 (10kk per vuosi) kuukautta tehdään? 

Nykyinen koulutuspoliitiikka on ihan naurettavaa, kun perusasioiden opiskelu on keinotekoisesti venytetty aivan ylipitkäksi, kun monet ammatit (kuten just kokki, siivooja, kampaaja...) oppii oikeasti muutamassa kuukaudessa ja sitten voisi siirtyä harjoitteluihin. 3 vuoden teoriaopinnot (joissa on toki harjoittelua, mutta käsittääkseni vain murto-osa) on hirveää resurssien tuhlausta. 

Vierailija
133/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin Pots-jutun tuohon tyhjään lainausviestiin, se näkyy kun avaa sen. En osaa käyttää tätä puhelimella. 

Vierailija
134/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne jo silloin voisi opetella vaikka sitä ruuan laittoa tai jotain hyödyllistä? Jotain muuta kuin maakuntia ja jokien nimiä ulkoa. Niitä ei tosiaankaan muista enää parin vuoden jälkeen.

Se on vaan ehdollistamista siihen, että tullaan, ollaan ja lähdetään tiettyyn aikaan paikasta a paikkaan b ja tietysti tehdään mitä käsketään.

Vierailija
135/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kokin opintoihin kuuluu aika paljon muutakin kuin ruuanlaiton opettelu. Ihan hygieniaan liittyvät asiat, reseptiikka, taloudellinen osaaminen jne jne." 

Ja noihin menee 3 VUOTTA?? Aivan naurettavaa. 

Hygieniapassikurssitus, max 1 viikko 

Extra tietoa hygieniasta, saa mennä jo aika pitkälle, toinen viikko. 

Taloudellisuus keittiössä 1 viikko

Reseptien ymmärtäminen, annoskoon laskeminen, yms reseptiteoria 1 viikko 

Aikaa kulunut kuukausi. Mitä ne loput 29 (10kk per vuosi) kuukautta tehdään? 

Nykyinen koulutuspoliitiikka on ihan naurettavaa, kun perusasioiden opiskelu on keinotekoisesti venytetty aivan ylipitkäksi, kun monet ammatit (kuten just kokki, siivooja, kampaaja...) oppii oikeasti muutamassa kuukaudessa ja sitten voisi siirtyä harjoitteluihin. 3 vuoden teoriaopinnot (joissa on toki harjoittelua, mutta

Mutta niistä tulee tottelevaisempia ja hieman passivoituneita kun on ollut tekemättä mitään hyödyllistä 3 vuotta

Vierailija
136/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk valmistunut superkokkihan voisi vaikka kyseenalaistaa jotain kun sitä ei ole arvotettu ja arvosteltu vuosikausia siihen, että muut kertovat mikä vastaus on oikein ja mikä väärin.

Vierailija
137/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin Pots-jutun tuohon tyhjään lainausviestiin, se näkyy kun avaa sen. En osaa käyttää tätä puhelimella. 

Nykyään lääkäristä saa sen diagnoosin minkä tilaa, mikä on ihan hyvä juttu.

Vierailija
138/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lääkäristä saa sen diagnoosin minkä tilaa, mikä on ihan hyvä juttu.

Siihen on kyllä ihan testit olemassa

Vierailija
139/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän se seisominen onkin rankkaa. Varmaan tajusi sen kunnolla harjoittelussa ja päätti ettei halua tehdä tuollaisesta itselleen ammattia. Eihän se tarkoita ettei olisi siihen pystynyt, jos olisi oikeasti pakko.

Vierailija
140/146 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. En todellakaan ole sillä kannalla että heti kannattaa aina luovuttaa jos alku tuntuu hiukan hankalalta. Eihän siten saisi aikaan elämässä yhtään mitään. Silloin pitää etsiä ne keinot miten pystyy tekemään jatkosta helpompaa. 

Ja välillä ei kannata jatkaa pään hakkaamista seinään kun joku ei selkeästi toimi, mutta sitähän se lähinnä onkin, että ihmisistä halutaan tehdä työoria.