Toisen vuoden kokkiopiskelija ei jaksanut seistä muutamaa tuntia ja lopetti opintonsa
Kolme tuntia omilla jaloillaan oloa kipeytti perusterveen ihmisen siihen kuntoon, että harjoittelu loppui kesken ensimmäisen harjoittelupäivän siihen ja opinnot loppuivat kuin seinään. Opiskelijalle tuli täytenä yllätyksenä että keittiössä työskentely on fyysillistä ja tapahtuu suurimmaksi osaksi seisoaltaan.
Jos jaksaminen / kunto on nuorella tuota luokkaa, niin mitähän se on keski-ikäisenä tai jopa hieman vanhempana...?
PS: Turha huutaa provoa tosiasioista.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
No jaa, olisin maailman onnellisin jos pystyisin seisomaan 3 tuntia! Nyt pystyn max 10 min. Minulla on POTS joka tuli Koronan jälkitautina 4 v sitten.
Eli koronapiikistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, olisin maailman onnellisin jos pystyisin seisomaan 3 tuntia! Nyt pystyn max 10 min. Minulla on POTS joka tuli Koronan jälkitautina 4 v sitten.
Eli koronapiikistä
Piikki oli syksyllä, korona tuli keväällä ja kesällä Pots. En tiedä kummasta tuli, 4 vuotta kestänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koronapiikistä
Piikki oli syksyllä, korona tuli keväällä ja kesällä Pots. En tiedä kummasta tuli, 4 vuotta kestänyt
Miten tuo Pots huomattiin? Itsellä samat oireet, ei tullut lääkärin mieleen. Onko nuorten vaiva? Olen 57.
No miksi lapset sitten ensiksi laitetaan istumaan yhdeksäksi vuodeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koronapiikistä
Miten tuo Pots huomattiin? Itsellä samat oireet, ei tullut lääkärin mieleen. Onko nuorten vaiva? Olen 57.
Itse huomasin ja googlasin oireen ja sitten lääkärissä testattiin . Olen 40 +. Tee Pots testi itse. Eli ensin makuulla mittaa syke, sitten seiso ja jos syke nousee yli 40 numeroa kun seisot ja pysyy korkealla niin sitä se on. Sitten jossain vaiheessa silmissä mustenee ja pyörryttää. Eli esim makuulla on syke 80 ja kun on 5-10 min seissyt niin se on 120, usein enemmänkin ja ahdistaa.
Mä lopetin vuoden jäleen kun se ope vaati, että olis seisonu aina kun se halus. Joskus välitunnillaki.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne jo silloin voisi opetella vaikka sitä ruuan laittoa tai jotain hyödyllistä? Jotain muuta kuin maakuntia ja jokien nimiä ulkoa. Niitä ei tosiaankaan muista enää parin vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin vuoden jäleen kun se ope vaati, että olis seisonu aina kun se halus. Joskus välitunnillaki.
Ja vaatii ilmaista työtä työharjoittelun muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ope on k-pää. Ainiin ja opo myös.
"Kokin opintoihin kuuluu aika paljon muutakin kuin ruuanlaiton opettelu. Ihan hygieniaan liittyvät asiat, reseptiikka, taloudellinen osaaminen jne jne."
Ja noihin menee 3 VUOTTA?? Aivan naurettavaa.
Hygieniapassikurssitus, max 1 viikko
Extra tietoa hygieniasta, saa mennä jo aika pitkälle, toinen viikko.
Taloudellisuus keittiössä 1 viikko
Reseptien ymmärtäminen, annoskoon laskeminen, yms reseptiteoria 1 viikko
Aikaa kulunut kuukausi. Mitä ne loput 29 (10kk per vuosi) kuukautta tehdään?
Nykyinen koulutuspoliitiikka on ihan naurettavaa, kun perusasioiden opiskelu on keinotekoisesti venytetty aivan ylipitkäksi, kun monet ammatit (kuten just kokki, siivooja, kampaaja...) oppii oikeasti muutamassa kuukaudessa ja sitten voisi siirtyä harjoitteluihin. 3 vuoden teoriaopinnot (joissa on toki harjoittelua, mutta käsittääkseni vain murto-osa) on hirveää resurssien tuhlausta.
Vastasin Pots-jutun tuohon tyhjään lainausviestiin, se näkyy kun avaa sen. En osaa käyttää tätä puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne jo silloin voisi opetella vaikka sitä ruuan laittoa tai jotain hyödyllistä? Jotain muuta kuin maakuntia ja jokien nimiä ulkoa. Niitä ei tosiaankaan muista enää parin vuoden jälkeen.
Se on vaan ehdollistamista siihen, että tullaan, ollaan ja lähdetään tiettyyn aikaan paikasta a paikkaan b ja tietysti tehdään mitä käsketään.
Vierailija kirjoitti:
"Kokin opintoihin kuuluu aika paljon muutakin kuin ruuanlaiton opettelu. Ihan hygieniaan liittyvät asiat, reseptiikka, taloudellinen osaaminen jne jne."
Ja noihin menee 3 VUOTTA?? Aivan naurettavaa.
Hygieniapassikurssitus, max 1 viikko
Extra tietoa hygieniasta, saa mennä jo aika pitkälle, toinen viikko.
Taloudellisuus keittiössä 1 viikko
Reseptien ymmärtäminen, annoskoon laskeminen, yms reseptiteoria 1 viikko
Aikaa kulunut kuukausi. Mitä ne loput 29 (10kk per vuosi) kuukautta tehdään?
Nykyinen koulutuspoliitiikka on ihan naurettavaa, kun perusasioiden opiskelu on keinotekoisesti venytetty aivan ylipitkäksi, kun monet ammatit (kuten just kokki, siivooja, kampaaja...) oppii oikeasti muutamassa kuukaudessa ja sitten voisi siirtyä harjoitteluihin. 3 vuoden teoriaopinnot (joissa on toki harjoittelua, mutta
Mutta niistä tulee tottelevaisempia ja hieman passivoituneita kun on ollut tekemättä mitään hyödyllistä 3 vuotta
3kk valmistunut superkokkihan voisi vaikka kyseenalaistaa jotain kun sitä ei ole arvotettu ja arvosteltu vuosikausia siihen, että muut kertovat mikä vastaus on oikein ja mikä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin Pots-jutun tuohon tyhjään lainausviestiin, se näkyy kun avaa sen. En osaa käyttää tätä puhelimella.
Nykyään lääkäristä saa sen diagnoosin minkä tilaa, mikä on ihan hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lääkäristä saa sen diagnoosin minkä tilaa, mikä on ihan hyvä juttu.
Siihen on kyllä ihan testit olemassa
No kyllähän se seisominen onkin rankkaa. Varmaan tajusi sen kunnolla harjoittelussa ja päätti ettei halua tehdä tuollaisesta itselleen ammattia. Eihän se tarkoita ettei olisi siihen pystynyt, jos olisi oikeasti pakko.
Vierailija kirjoitti:
Minä. En todellakaan ole sillä kannalla että heti kannattaa aina luovuttaa jos alku tuntuu hiukan hankalalta. Eihän siten saisi aikaan elämässä yhtään mitään. Silloin pitää etsiä ne keinot miten pystyy tekemään jatkosta helpompaa.
Ja välillä ei kannata jatkaa pään hakkaamista seinään kun joku ei selkeästi toimi, mutta sitähän se lähinnä onkin, että ihmisistä halutaan tehdä työoria.