Olin mielisairaalassa hommissa 25 vuotta sitten pari vuotta
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Muistatko ihmisiä jotka ovat olleet potilaina? Olen itse ollut psykoosin takia ja oma käytökseni hävettää.
En oikeastaan enää noin kaukaa. Silloin kun lopetin ja siirryin toiselle alalle, tuli kaupungilla joskus vastaan entisiä potilaita. Ei siinä ollut mitään hävettävää mielestäni. Toivottavasti vointi on pysynyt hyvänä!
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö seura kaltaisekseen?
No eipä oikeastaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko lobotomiaa?
Sähköhän oli uusi juttu ja sitä saa vieläkin.
Ei, lobotomia oli lopetettu jo aikoja sitten.
ECT on tiettävästi käytössä edelleen ja moni hyötyy siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vitsailitteko potilaista tai omaisista?
En tällaista muista tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuorella naisella on seksiaddiktio tai tarve useampiin kumppaneihin, niin mietitkö mikä hänen lapsuudessaan/nuoruudessaan on mennyt vikaan?
Tämä on lääkärin ja psykologin tehtävä selvittää, ei hoitajan.
Ei tietenkään diagnosointi ole hoitajan tehtävä, ei kyllä psykologinkaan. Kysyinkin mietitkö mielessäsi. Insesti ja muu kaltoinkohtelu on useinkin taustalla, mutta pohditko potilaiden menneisyyttä ja siihen vaikuttaneita asioita.
Totta kai tuollainen saattoi käydä mielessä, mutta kun potilaita oli paljon, ei siinä sillä tavalla keskitytty taustoihin, ellei kyseessä ollut sitten suoraan omapotilas. Hoitokokouksissa nämä asiat tuli enemmän esille kuin normaalissa osastoarjessa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli vielä rajummat lääkkeet käytössä.
Oliko paljonkin zombeja asukkeina?
En käyttäisi tuota termiä, mutta totta on että osalla potilaista oli kova lääkitys varsinkin hoidon alussa.
Teittekö virkistys retkiä tai saiko potilailla olla jotain harrastustoimintaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi tuota termiä, mutta totta on että osalla potilaista oli kova lääkitys varsinkin hoidon alussa.
Ok, ymmärrän että on halventavaa puhua lääkezombeista.. lmao
Vierailija kirjoitti:
Teittekö virkistys retkiä tai saiko potilailla olla jotain harrastustoimintaa
Virkistysretkiä ei tehty, mutta osastolla oli erilaisia ryhmiä ja sairaalassa oli askartelunohjaaja (en muista titteliä tarkkaan), joka veti kaikenlaista taidekurssia. Myös kuntosalille pääsi ja yhteiskävelyitä tehtiin.
Kiitos kyssäreistä. Vastailen ehkä joskus toiste lisää. Nyt pitää mennä nukkumaan.
ap
Ylilääkittiinkö potilaita? Kuinka moni potilas toipui ja kuntoutui itsenäiseen asumiseen ja työkykyiseksi?
Hei, ei kannata hävetä. Se on sairaus johon sait hoitoa.
Been there, done that, "vuosipäivä" taas lähestyy, tulee 16 vuotta siitä elämänvaiheesta. Sen jälkeen ollut terveenä, perhe-elämää viettänyt normaalisti, ja toki työelämässä, sote-alalla.. Sairaus on sairaus🤗
Vierailija kirjoitti:
Muistatko ihmisiä jotka ovat olleet potilaina? Olen itse ollut psykoosin takia ja oma käytökseni hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko lobotomiaa?
Sähköhän oli uusi juttu ja sitä saa vieläkin.
Ei, lobotomia oli lopetettu jo aikoja sitten.
ECT on tiettävästi käytössä edelleen ja moni hyötyy siitä.
Jep, ect on ainoa hoito mitä ottaisin vastaavaosuudessakin jos olisi tarve. Vei vaan muistia vähäsen, mut on kyl sen arvoista.