Olin mielisairaalassa hommissa 25 vuotta sitten pari vuotta
Kommentit (75)
Mun systeri oli aikoinaan suljetulla mielisairaalassa.
Miksi hoitajat ottivat kaiken niin tosissaan.
Siskoni heitti ihan vitsillä ulkoilun aikana, että täältä olisi kyllä helppo lähteä litomaan, siis vitsinä.
Sai ulkoilukiellon kun oli kuulemma karkaamisaltis,
Hauska juttu tapahtui kun olin siskoa katsomassa siellä, hengailin porukan mukana tupakkahuoneessa ja muualla osastolla.
Kun olin lähdössä pois, kysäisin hoitajalta josko avaisi oven kun olen lähdössä.
Hoitaja tuumasi ettei täältä niin vain lähdetä ilman lääkärin lupaa.
Potilaat räjähti nauramaan telkkahuoneessa jossa oltiin.
Luuli mua potilaaksi :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittikö kukaan karata ?
Kyllä sieltä karattiin. Yleensä ei mitenkään dramaattisesti, vaan lähdettiin vapaaulkoilulta tai jätettiin palaamatta lomilta. Sitten tehtiin virka-apupyyntö poliisille.
Löytyikö jokainen vai jäikö joku kadoksiin?
Loput 25 vuotta olit sitten potilaana suljetulla osastolla.
En kysy koska olin itse 30 vuotta potilaana.
Vierailija kirjoitti:
Muodostuiko lemmenpareja kun miehet ja naiset hoidettavana oli keskenään ja syntyikö vahinkolapsia.
Kaikki oli niin huonossa kunnossa, että eivät muodostaneet mitään pareja. Siihen olisi myös puututtu osastolla ettei hoito vaarannu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko mies vai nainen?
Mies.
Ap:lta tulee suusta paskaa niin että huomaa että on ollut vain potilaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muodostuiko lemmenpareja kun miehet ja naiset hoidettavana oli keskenään ja syntyikö vahinkolapsia.
Kaikki oli niin huonossa kunnossa, että eivät muodostaneet mitään pareja. Siihen olisi myös puututtu osastolla ettei hoito vaarannu.
Olen tuo joka kertoi systeristään.
Tapaamisten aikana tutustuin yhteen naispotilaaseen, hakeutui mun lähelle röökihuoneessa ja kertoi et mun lähellä se tuntee olevansa turvassa.
Pääsi pois aikanaan ja tavattiinkin muutamia kertoja mutta nainen oli aikas pysyvästi hieman erikoinen tapaus ja erottiin ystävinä.
Joutui aikaa myöten takaisin osastolle.
Hemmetin kaunis nainen kyllä :-)
Vierailija kirjoitti:
Siskoni heitti ihan vitsillä ulkoilun aikana, että täältä olisi kyllä helppo lähteä litomaan, siis vitsinä.
Hauska juttu tapahtui kun olin siskoa katsomassa siellä, hengailin porukan mukana tupakkahuoneessa ja muualla osastolla.
Kun olin lähdössä pois, kysäisin hoitajalta josko avaisi oven kun olen lähdössä.
Potilaat räjähti nauramaan telkkahuoneessa jossa oltiin.Luuli mua potilaaksi :-)
En osaa sanoa, mutta siellä hoitajissa on erilaisia tapauksia. On aloittelijoita, jotka vasta harjoittelee ja kokeneempia jotka ehkä osaa lukea tilannetta paremmin. Karkaamista pelätään koska on riski että jotakin pahaa tapahtuu jos potilas on huonossa kunnossa. Ei siinä mitään henkilökohtaista ole.
Jos nuorella naisella on seksiaddiktio tai tarve useampiin kumppaneihin, niin mietitkö mikä hänen lapsuudessaan/nuoruudessaan on mennyt vikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittikö kukaan karata ?
Kyllä sieltä karattiin. Yleensä ei mitenkään dramaattisesti, vaan lähdettiin vapaaulkoilulta tai jätettiin palaamatta lomilta. Sitten tehtiin virka-apupyyntö poliisille.
Löytyikö jokainen vai jäikö joku kadoksiin?
Kyllä muistini mukaan kaikki löytyi. Yksi taisi olla reilun kuukauden kateissa mutta tuli takaisin sitten.
Muistatko ihmisiä jotka ovat olleet potilaina? Olen itse ollut psykoosin takia ja oma käytökseni hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lta tulee suusta paskaa niin että huomaa että on ollut vain potilaana.
Perustele.
Oliko lobotomiaa?
Sähköhän oli uusi juttu ja sitä saa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuorella naisella on seksiaddiktio tai tarve useampiin kumppaneihin, niin mietitkö mikä hänen lapsuudessaan/nuoruudessaan on mennyt vikaan?
Tämä on lääkärin ja psykologin tehtävä selvittää, ei hoitajan.
Vitsailitteko potilaista tai omaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaat räjähti nauramaan telkkahuoneessa jossa oltiin.Luuli mua potilaaksi :-)
En osaa sanoa, mutta siellä hoitajissa on erilaisia tapauksia. On aloittelijoita, jotka vasta harjoittelee ja kokeneempia jotka ehkä osaa lukea tilannetta paremmin. Karkaamista pelätään koska on riski että jotakin pa
Ihan ymmärrettävää.
Siskoni oli siellä aika pitkään ja kävin usein siellä vierailuilla.
Hoitajat oppi tuntemaan mut ja loppuaikoina sain luvan kyyditä systeriä ja muutamaa muuta potilasta autolla lähibaariin kahville.
Hauskat muistot sieltä jäi paitsi yksi tapaus kun kuljettiin yhden tyypin kanssa puistomaisessa ulkotilassa (hoitakien luvalla).
Isokokoinen kaveri ja alkoi puhumaan aika väkivaltaisia juttuja ja kuljetin sitä pikkuhiljaa takaisin kohti osaston ovea.
Sillon kyllä' vähän jänäs kuinkahan tässä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lääkärin ja psykologin tehtävä selvittää, ei hoitajan.
Ei tietenkään diagnosointi ole hoitajan tehtävä, ei kyllä psykologinkaan. Kysyinkin mietitkö mielessäsi. Insesti ja muu kaltoinkohtelu on useinkin taustalla, mutta pohditko potilaiden menneisyyttä ja siihen vaikuttaneita asioita.
Kyllä olen, varsinkin myöhemmässä työssäni, joka on toisella alalla. Mutta lähinnä alkuun tuli mietittyä, enää ei niinkään.