Mitä on ne ällöt koholuomet, joita joillain on kaulassa valtava määrä?
Kommentit (65)
Olin alle 50. Yksityinen poisti. Noin satasen maksoi. Helppo homma. Inhottaa ihmisten luomet. Itsellä niitä ei onneksi ole yhtäkään. Vartalossa muutama tasainen hyvin pieni piste
Varsiluomia syntyy kaulaan, kun kaulaketju hankaa ihoa. Varsiluomet voi poistaa itse leikkaamalla saksilla.
Vierailija kirjoitti:
Varsiluomia. Niitä ilmestyy usein paikkoihin joissa voi muhia kosteutta, kuten taipeisiin, niskaan, rintojen väliin jne. Vaarattomia ihokasvaimia.
Mulla on ainakin yksi tollainen kaulassa. Mietin usein mitä kävisi jos vahingossa repäisisi pois. Siis nimenomaa vahingossa. Voiks niin käydä edes normi arjessa. Aina tuntuu että sitä pitää ikään kuin varoa.
Liittyy vanhenemiseen ja myös sokeriaineenvaihdunnan häiriöön eli esidiabetekseen.
Jossain terveyskeskuksessa kosmeettisia juttuja? Kyllä julkinen puoli on aika tarkka, minulla oli nk napatyrä. Se on kosmeettinen haitta, semmosia ei hoideta. Sit se yskäisen flunssan aikana jumittui eikä enää liikkunut takaisin vatsanpeitteistä. Yöllä leikattiin päivystyksessä.
Varsiluomia. Minulle alkoi tulla kuin sieniä sateella kun täytin 40. Pieniä mutta ärsyttäviä. Jos poistattaa,uusia tulee kohta.
Liittyy ikääntymiseen,tulee ns. mummoluomia eli rasvaluomia ja varsiluomia.
Jos runsasluominen ihminen muutenkin niin noitakin tulee sitten tuplamäärä.
Tiktokissa on paljon amerikkalaisia videoita insuliiniresistenssistä. Niissä yksi insuliiniresistenssin oire on kaulan lisääntyvät varsiluomet.
Mulle tulee varsiluomia kesäisin tietylle alueella kaulaan kun hikoilen tehdessäni puutarhahommia. Napsin niitä talvella pois kynsilläni ja keväällä on taas sileä iho kunnes kaikki alkaa alusta. Sokeriarvot on kunnossa, ei ole esidiabetestä enkä ole lihava. Tänäänkin nykersin yhden irti samalla kun palstailin. Ei tule verta kun kynnellä puristaa siitä varren kapeimmasta kohdasta eikä ole koskaan yksikään tulehtunut vaikka en puhdista.
Osta syylend-nestettä. Lähtee pois.
Vierailija kirjoitti:
Varsiluomia ja rasvaluomia. Niitä on kaikilla vanhoilla ihmisillä.
Minulle tuli rasvaluomia vaihdevuosien hormonikorvaushoidon aikana. Ihotautilääkäri jäädytti ne.
No ei ole kaikilla! Minun äitini eli satavuotiaaksi ja ei ollut minkäänlaisia luomia missään, ei todellakaan mitään varsiluomiakaan.
Eikä ole minullakaan.
Säästyimme kumpikin myös suonikohjuilta.
Yhdelle työkaverille ilmestyi sellaisia roikkuvia pikkuluomia jo työssä ollessa, silmien ympärille. Ihmettelin aina, että miksi ei leikkuuta niitä pois.
Ja yhdellä tutulla on kaula toiselta puolelta ihan täynnä niitä tummanruskeita varsiluomia. Mulle tulee aina mieleen, että noihan voisi vaikka partakoneella ajaa pois.
No ehkä ei sentään, mutta kyllä minä kävisin lääkärissä niistä, ihan varmaan niistä pääsisi eroon kyllä.
Hyvälaatuisia kasvaimia ne on. Laserilla polttaa pois niin saa siisteimmän mahdollisen arven suurimmalla todennäköisyydellä. Jäädytyksestä en tiedä.
Onko ne varmasti hyvälaatuisia? Tuskin kaikkia tutkitaankaan.
Miksi pitää ällöäntyä jostain toisen ominaisuudesta? Ole vaan onnellinen jos itselläsi ei ole niitä.
Omistan runsaasti varsiluomia ja muita luomia, vaikka olen hoikka. En aio poistattaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ne saisi lääkäri helposti pois. Ne on ihon pinnassa. Miksi eivät mene lääkäriin?
Ne saa poistettua myös Syylendillä, apteekista saa.
Usein tulee poistettuun kohtaan vielä isompi tilalle.
Itselle tuli raskausaikana, hormonit ja raskausajan diabetes. Osa irronnut myöhemmin itsekseen. Sori siitä.
Olen muuten normaalipainossa, pitkä alipainohistoria nuorena ja liikun, syön hyvin jne.