Miehitetty lento Kuun ympäri lähtee matkaan tällä tietoa aamuyöllä 7. helmikuuta. ARTEMIS II, OFFICIAL
Artemis II:n miehistö vetäytyi karanteeniin viime perjantaina. Karanteenin tavoitteena on välttää viime hetken sairastumisia tarttuviin tauteihin.
Miehistö tapaa edelleen henkilöstöä, perheitään ja ystäviään, mutta nämäkin velvoitetaan minimoimaan tartuntamahdollisuudet ja suojautumaan maskein.
Karanteenipaikkana on Texasin Houston, joka on astronauttien koulutuksen keskuspaikka. Floridassa sijaitsevaan Kennedyn avaruuskeskukseen miehistön on määrä siirtyä kuusi vuorokautta ennen laukaisuyritystä.
Lentoon käytettävä SLS-kantoraketti tuotiin laukaisualustalleen 18. tammikuuta ja kantoraketin ympäristö suljettiin muilta kuin tärkeimmiltä työntekijöiltä testauksen jälkeen viime lauantaina.
Lennon laukaisuikkunat helmi-huhtikuussa voi katsoa tästä kalenterista. Laukaisut ovat mahdollisia joka kuun alkupuolella sekä aivan huhtikuun lopussa. Kaikki helmikuun laukaisuikkunat ovat yöaikaan paikallista aikaa. Suomen aikaa ne ovat joko aamuyöllä tai aikaisin aamulla.
Kymmenen vuorokautta kestävä Kuun kiertävä Artemis II -lento on tämän vuoden suurin tavoite Nasalle. Sitä seuraava Artemis III laskeutuu Kuun pinnalle ja lentää aikaisintaan vuoden 2027 puolivälissä, mutta vuodelle 2028 lykkääntyminen näyttää jo todennäköiseltä.
Lisää Artemis II -lennosta tammikuun lopussa ilmestyvässä Tähdet ja avaruus -lehdessä 1/2026.
https://www.avaruus.fi/uutiset/miehitetyt-avaruuslennot/artemis-ii-mieh…
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja minä olen mukana, nimeni kiertää kuun, ilmoittauiko kukaan muu siihen juttuun
Et ole!!!!
-winner-
miksi et itse täyttänyt sitä lippua, niin sinunkin nimesi olisi mukana/Boarding pass
USA rakentaa myös avaruusaseman joka kiertää kuuta 👌
Vierailija kirjoitti:
USA on käynyt kuussa lukuisia kertoja ja nyt sitten ei tiedetä miten sinne mennään. Missä vanhat dokumentit, kuvat aluksesta yms. Onko ihmiset tyhmentyneet vai mistä tämä johtuu? Neljässäkymmenessä vuodessa luulisi tekologian parantuneen ja materiaalin + polttoaineen kehittyneen, niin ettei tuollaisia ongelmia olisi. Onko kaikki tietotaito hävinnyt!
Ei se tiedosta kiinni ole, vaan rahoituksesta. Nykyisillä turvastandardeilla ja valtion pöhötyksellä apollon kaltainen ohjelma 17 lennolla maksaisi satoja miljardeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja minä olen mukana, nimeni kiertää kuun, ilmoittauiko kukaan muu siihen juttuun
Mihin juttuun?
Kun täytti sellaisen ilmoittutumiskaavakkeen niin oma nimi on mukana, siitä tuli vastaukseksi se 'lippu' omalla nimellä, jolla on mukana
Trump sinne eikä paluuta lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:n ylivoimaa
Avaruudessa ei ole kansallisuuksia. On vain tyhjyys ja kylmä kuolema kapselin ympärillä. Siellä tehdään yhteistyötä kansojen välillä.
Höpön löpön
Sanooko esim kansainvälinen avaruusasema sinulle mitään?
Ai silläkö ne sinne kuuhun lentää?
Idiootti. 🤭
Vaikuttaa siltä että se idiootti olet sinä jos et käsitä mikä merkitys sillä avaruusasemalla on.
Se upotetaan mereen
2020-luvun alun Nasan suunnitelman mukaan avaruusaseman olemassaolo lopetetaan teknologian vanhentumisen takia 2030-luvun alussa. Asema ohjataan ilmakehään, jossa se tuhoutuu kitkan aiheuttamassa kuumuudessa, ja jäljelle jäävä romu putoaa Tyyneen valtamereen. Koko käytöstäpoistoprosessista voi tulla yli miljardin dollarin hintainen.
Yhdysvallat on maailman ainoa Supervalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedemiehillä on tukka pystyssä, sillä ilmeisesti Trump on painostanut nopeuteen, vaikka raketti on kesken.
Älä viitsi jauhaa paskaa.
En jauha.
https://futurism.com/space/experts-warn-moon-rocket-nasa-heat-shield
Ette ole tainneet perehtyä asiaan, ja tulitte silti tänne kehumaan.
Muistatteko Challengerin? Lähetettiin matkaan kylmimpään aikaan tammikuussa.
Insinöörit sanoi, että liian kylmä, tiivisteet jäätyy ja räjähtää, mutta heitä ei kuunneltu.
Tiivisteet jäätyi ja räjähti heti alkumetreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedemiehillä on tukka pystyssä, sillä ilmeisesti Trump on painostanut nopeuteen, vaikka raketti on kesken.
En jauha.
Paskanjauhanta se vaan jatkuu. Taidat tykätä ulosteen mausta.
Jaa, ei tuo juttu minun kirjoittamani ollut. Trumpistit on känkkäränkkänä, kun raketti posahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole!!!!
-winner-
miksi et itse täyttänyt sitä lippua, niin sinunkin nimesi olisi mukana/Boarding pass
jep, tää oli jossain muuallakin
https://www.reddit.com/r/ForAllMankindTV/comments/1qjhy3j/artemis_ii_se…
" Miehitetty", pyh ! On siellä nainenkin. ...vetin sovinistisiat !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olisikin paskaa.
Trump haluaa kuureissun oman kautensa aikana.
Mennään venäläisillä toleransseilla ja aika kauas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jauha.
Paskanjauhanta se vaan jatkuu. Taidat tykätä ulosteen mausta.
Jaa, ei tuo juttu minun kirjoittamani ollut. Trumpistit on känkkäränkkänä, kun raketti posahtaa.
Trump trump trump... Jankjankjankuti jank. Taidat olla ihastunut trumppiin kun siitä jankutat.
En minä vaan te. Miksi luulette, että keskeneräinen raketti pistetään ilmaan? Trump haluaa nimensä historiaan, kun on kuolemassa.
Biden esitteli James Web -teleskoopin kuvat, Trump haluaa pistää paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Miehitetty", pyh ! On siellä nainenkin. ...vetin sovinistisiat !
Ennen vain miehet PÄÄSI, nyt nainenkin JOUTUU ;)
Taatusti yrittivät vaihtaa mustan ja naisen pois, mutta uuden koulutus olisi kestänyt yli Trumpin aikakauden.
Wokella oli pakko mennä, ja sekös MAGAiitteja harmittaa...
Vierailija kirjoitti:
Biden esitteli James Web -teleskoopin kuvat, Trump haluaa pistää paremmaksi.
Se on kyllä aina presidentin ansio kun vuosikymmenen projekti sattuu valmistumaan omalla kaudella.
Artemis on pakanallinen kreikkalainen jumalatar.
Vaikuttaa siltä että se idiootti olet sinä jos et käsitä mikä merkitys sillä avaruusasemalla on.