Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun pitäisi aloittaa tänään diabeteksen hoitoon Metforem ja sen kanssa ei saisi ottaa alkoholia ja tietysti on lauantaina tulossa odotettu

Vierailija
29.01.2026 |

tapaaminen ystävien kanssa. Harvoin päästään kaikki yhtä aikaa mihinkään eikä tässä muutenkaan tule usein otettu alkoholia. Tätä iltaa odotettu pitkään ja tarkoitus oli syödä pitkän kaavan mukaan, juoda viiniä jne. En haluaisi kyllä jättää viiniä juomatta ruoan kanssa ja muutenkin olisi kiva pitkästä aikaa tehdä irtiotto. Selvinpäin en kyllä jaksa olla missään baarissa kännisten ihmisten keskellä.

Mutta mulla tosiaan todettiin nyt sitten kakkostyypin diabetes ja siihen tablettina Metforem 500mg joka pitäisi aloittaa tänään illalla. Tämän lääkkeen kanssa ei saisi juoda alkoholia. 

Voinkohan tehdä niin, että jätän lääkkeen ottamatta lauantaina ja sitten jatkan normaalisti sunnuntaina? Onko kenelläkään kokemusta asiasta? 

Pitääpä tutkia olisiko Facebookissa jotain vertaistukiryhmää jossa olisi muutenkin tietoa ja kokemusta. 

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkostyypin diabeteksiä luokitellaan nykyään enemmän kuin yksi. Isoäidilläni oli ja isälläni on. Molemmat normaali painoisia eikä alkoholia käytetty. Ilmeisesti geneettinen taipumus, vanhuus tyypin diabetes. Tulee sitten ehkä mullekin.

Vierailija
82/97 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijäkään ei ollut kuullut, ettei Metukan kanssa alko sovi.Tosin ei runsaasti naukkaillut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Äijäkään ei ollut kuullut, ettei Metukan kanssa alko sovi.Tosin ei runsaasti naukkaillut.

Metukka tarkoittaa metvurstia. Kyllähän Metforemista selvästi sanotaan, että alkoholin käyttöä kannattaa rajoittaa. Ei kielletä, mutta ei kannata paljon ottaa. 

Vierailija
84/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kakkostyypin diabetes on hankittu pitkän ajan kuluessa ryyppäämällä, mässäilemällä ja olemalla läski. Yhden illan juomisilla ei ole enää paskankaan väliä.

Jännää, mun äiree oli absolutisti eikä harrastanut mässäämistä, silti tuli kakkostyypin diabetes.

80-90% 2 tyypin diabetesta sairastavista on ylipainoisia....

Samaku sanos että  juokseminen ei kannata koska voi jäädä auton alle .

Vierailija
85/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös diabetes kakkonen ja aamu illoin syön metformia. En juo yleensä alkoholia koska olen saituri. Joskus harvoin kun olen ottanut tilkan viiniä, en ole huomannut.

Mutta kiitos kun kerroit että metukka ja holi eivät sovi yhteen. 

Vierailija
86/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap aloita lääke vasta myöhemmin, ystävien tapaaminen on tärkeää. Elämässä täytyy olla ilonhetkiä, siitä saa voimaa. Selvitä, voitko siirtää sitä labra-aikaa muutaman päivän eteenpäin. 

Vierailija
87/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako maitohappobakteeri tms. tuollaisen ripulin kanssa?

Miten on? Mun pitäisi aloittaa Metforem tänään. 

Vierailija
88/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ttu mitä alkkiksia :D

Vierailija
89/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä vedä pakkia sekaisin. Mulla menee pakki kuralle juuri maitohappobakteereista.

Vierailija
90/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Äijäkään ei ollut kuullut, ettei Metukan kanssa alko sovi.Tosin ei runsaasti naukkaillut.

Metukka tarkoittaa metvurstia. Kyllähän Metforemista selvästi sanotaan, että alkoholin käyttöä kannattaa rajoittaa. Ei kielletä, mutta ei kannata paljon ottaa. 

5 promillen kännit nyt ei muutenkaan ole terveellisiä. Normaali juominen ei metukan kanssa haittaa.

Vierailija
91/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 promillen kännit nyt ei muutenkaan ole terveellisiä. Normaali juominen ei metukan kanssa haittaa.

METFOREM!!!!! Metukka on edelleen metvursti!!!!!

Vierailija
92/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Ei ttu mitä alkkiksia :D

Vit tu mikä idiootti sä olet.

Vierailija
93/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä vedä pakkia sekaisin. Mulla menee pakki kuralle juuri maitohappobakteereista.

No ei mulla vatsa mene sekaisin maitohappobakteereista vaan ne rauhoittaa vatsaa. Mietin vain, että toimiiko ne tämän lääkkeen aiheuttamassa ripulissa.

Vierailija
94/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se lääke absolutismiin pakota. Itsekin käytän, kyllä juon bileissä sen verran kun sattuu huvittamaan. Usein paljon.

Vierailija
95/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo ainut lääke mitä voi käyttää? Luulisi että olisi muitakin lääkkeitä. Minä en ainakaan voisi käyttää lääkettä joka aiheuttaa ripulia kun on muutenkin välillä suolet vikkelällä.

No kun se on halvin. Sillä aloitetaan, muita ei saa ennenkuin on kokeiltu. Yhteiskunnan rahoja siinä yritetään säästää.

Vierailija
96/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo ainut lääke mitä voi käyttää? Luulisi että olisi muitakin lääkkeitä. Minä en ainakaan voisi käyttää lääkettä joka aiheuttaa ripulia kun on muutenkin välillä suolet vikkelällä.

No kun se on halvin. Sillä aloitetaan, muita ei saa ennenkuin on kokeiltu. Yhteiskunnan rahoja siinä yritetään säästää.

Halpa se kyllä on. 100 tbl maksoi vajaa 11€. 

Mä aloitan lääkkeen vasta sunnuntaina. Verikokeet on silloin kun on enkä ala siirtämään sitä aikaa koska on sitten lääkärin aika seuraavana päivänä. Jatkossa mun pitää kuitenkin hoitaa nämä asiat julkisen kautta koska ei työterveyssopimus kata enempää. 

Ap

Vierailija
97/97 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa lukea tästä ketjusta joidenkin hysterisointia alkoholista. Ongelma tuntuu olevan joillakin absolutisteilla, kun eivät ymmärrä edes ruoalla lasillista viiniä, olutta tms.