Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun pitäisi aloittaa tänään diabeteksen hoitoon Metforem ja sen kanssa ei saisi ottaa alkoholia ja tietysti on lauantaina tulossa odotettu

Vierailija
29.01.2026 |

tapaaminen ystävien kanssa. Harvoin päästään kaikki yhtä aikaa mihinkään eikä tässä muutenkaan tule usein otettu alkoholia. Tätä iltaa odotettu pitkään ja tarkoitus oli syödä pitkän kaavan mukaan, juoda viiniä jne. En haluaisi kyllä jättää viiniä juomatta ruoan kanssa ja muutenkin olisi kiva pitkästä aikaa tehdä irtiotto. Selvinpäin en kyllä jaksa olla missään baarissa kännisten ihmisten keskellä.

Mutta mulla tosiaan todettiin nyt sitten kakkostyypin diabetes ja siihen tablettina Metforem 500mg joka pitäisi aloittaa tänään illalla. Tämän lääkkeen kanssa ei saisi juoda alkoholia. 

Voinkohan tehdä niin, että jätän lääkkeen ottamatta lauantaina ja sitten jatkan normaalisti sunnuntaina? Onko kenelläkään kokemusta asiasta? 

Pitääpä tutkia olisiko Facebookissa jotain vertaistukiryhmää jossa olisi muutenkin tietoa ja kokemusta. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei slkoholi ole kiellettyä tuon lääkkeen kanssa mutta maltillisesti. Kuten on viisainta ilman lääkettäkin. Pari olutta tai siideriä joskus ei haitanne.

Vierailija
22/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaisin sunnuntaina.

ykköstyypin diabeetikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kakkostyypin diabetes on hankittu pitkän ajan kuluessa ryyppäämällä, mässäilemällä ja olemalla läski. Yhden illan juomisilla ei ole enää paskankaan väliä.

Ota asioista selvää ennen kuin alat viisastella. Kakkostyypin diabetes voi tulla myös normaalipainoiselle joka ei ryyppää ja mässäile.

https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabetes/tyypin-2-diabetes/mist…

Voi toki, mutta harvoin. Yleensä kyseessä on omilla elämäntavoilla hankittu elintasosairaus. Ykkös- ja kakkostyypin diabetestä pitäisi kutsua kyllä joillakin aivan eri nimillä. Täysin eri sairaudet eivätkä liity toisiinsa mitenkään. Outoa että näillä sairauksilla on samankaltaiset nimet. Toinen on periytyvä autoimmuunisairaus, toinen itse hankittu läski"sairaus". Sama kuin nuhakuume olisi nuhakuume1, ja ripuli olisi nuhakuume2.

Vierailija
24/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metukan kanssa voi hyvin juoda alkoholia. Riskinä on toki ketoasidoosi mutta ei se pelkästä alkoholista tule ja varsinkaan noin pienellä annoksella. Helpommalla toki pääsee kun ei lääkkeitä syö vaan jättää hiilarit pois lautaselta.

Vierailija
25/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kakkostyypin diabetes on hankittu pitkän ajan kuluessa ryyppäämällä, mässäilemällä ja olemalla läski. Yhden illan juomisilla ei ole enää paskankaan väliä.

Ota asioista selvää ennen kuin alat viisastella. Kakkostyypin diabetes voi tulla myös normaalipainoiselle joka ei ryyppää ja mässäile.

Voi toki, mutta harvoin. Yleensä kyseessä on omilla elämäntavoilla hankittu elintasosairaus. Ykkös- ja kakkostyypin diabetestä pitäisi kutsua kyllä joillakin aivan eri nimillä. Täysin eri sairaudet eivätkä liity toisiinsa mitenkään. Outoa että näillä sairauksilla on samankaltaiset nimet. Toinen on periytyvä autoimmuunisairaus, toinen itse hankittu läski"sairaus". Sama kuin nuhakuume olisi nuh

Totta että eri sairaudet. Mutta ensinnäkään en lähtis haukkumaan ketään lä skiksi.

Toisekseen, tiesitkö että aika monella ykköstyypilläkin on nykyisin myös metabolinen oireyhtymä, eli samalla ihmisellä voi olla D1 ja D2. Todella monet ykköstyypit on nykyisin lihavia.

Vierailija
26/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on silkkaa sokeria. Siksi sitä ei kannattaisi juoda, oli sitten 1 tai 2 diabeetikko. Sama kuin kaataisit juomalasillisen paljasta sokeria kurkkuusi.

Vierailija
27/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on silkkaa sokeria. Siksi sitä ei kannattaisi juoda, oli sitten 1 tai 2 diabeetikko. Sama kuin kaataisit juomalasillisen paljasta sokeria kurkkuusi.

Höpsis. 

Vierailija
28/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi hidastaa verensokerin nousua. Energiaa siinä toki on mutta kuiva viini esim. ei verensokerin nousuna näy. Päinvastoin alkoholi voi laskea verensokeria.

Vierailija
29/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sun kannattaisi ennemmin miettiä sitä miksi se diabetes2 on sinulle tullut ja pystyisitkö rentoutumaan jotenkin muuten kuin ryyppäämällä semmoisessa seurassa ja paikassa jota et selvinpäin kestä.

Voi luoja taas. Mä todellakin tiedän, että pitää miettiä ruokavaliota yms. En ole mikään idiootti. Tänne en mitään sairauskertomusta teille hyeenoille kerro. Ei ole diabetes ainoa sairaus mulla ja paljosta saa syyttää hoitoja jotka mulle oli pakko antaa. Mun ystävissä ei ole mitään vikaa ja heidän seuraansa kestän. Mä tarkoitin nyt muita kännisiä siellä baarissa.

On se jumaliste joillekin rankka paikka, että jotkut ihmiset haluaa joskus pitää vähän hauskaa ja ottaa alkoholia. Joskus harvoinkin ottaminen kääntyy selvästi joidenkin mielessä jatkuvaksi ryyppäämiseksi.

Ap

Vierailija
30/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä ryyppään ja mässäilen, mutta veriarvot hyvät.  Ei se ihan pelkästään elintavoista ole kiinni.

N63

Vierailija
31/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat lääkityksen myöhemmin.  Ainoa riski on tuo vatsan löystyminen joka voi pilata illan.

Kestämistä näiden pipipäitten kanssa.

Vierailija
32/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et taida olla sitoutunut hoitoosi jos joku tuollainen täysin toisarvoinen asia itkettää

Missä ap itki? Hän pohti asioita. 

Vierailija
33/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt metforemia monta vuotta ja ekaa kertaa luulen, ettei saisi käyttää (ollenkaan) alkoholia. 

Sama täällä. Lääkäri ei sanonut tuosta mitään eikä apteekkarikaan. Juon niin kuin ennenkin eli kohtuullisesti.

Vierailija
34/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon saman kuin muutkin, eli aloita vasta sunnuntaina. 

Vierailija
35/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep ja labran voi varmaan siirtää eteenpäin, jos se mietityttää?

Vierailija
36/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, mutta ei sekään ole tarpeen. Lääkitystä vaativan tilan kehittyminen on kestänyt pitkään ja siinäkin menee aikaa että lääkkeen vaikutus alkaa näkyä. Eli ei parilla päivällä ole oikeasti mitään merkitystä mihinkään.

Vierailija
37/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap välttää vaan liiallista alkoholin käyttöä. Olen käyttänyt samaa lääkettä kuusi vuotta. En ryyppää, mutta juhlapöydässä otan 1-2 lasia viiniä, kun syödään pitkän kaavan mukaan.

Vierailija
38/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi siirtää koska on lääkärin aika seuraavana päivänä ja lääkärillä pitää olla arvot nähtävillä silloin. Lääkärin aikaa en ala siirtämään koska tuolle työterveyslääkärille on vaikea saada aikoja.

Ap

Vierailija
39/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan suomalaista. Kuollaan vaikka mutta viinaksia pitää olla.

Vierailija
40/55 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan suomalaista. Kuollaan vaikka mutta viinaksia pitää olla.

Ihanan suomalaista olla noin tyhmä kuin sä ja olla tajuamatta asioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän