Mun pitäisi aloittaa tänään diabeteksen hoitoon Metforem ja sen kanssa ei saisi ottaa alkoholia ja tietysti on lauantaina tulossa odotettu
tapaaminen ystävien kanssa. Harvoin päästään kaikki yhtä aikaa mihinkään eikä tässä muutenkaan tule usein otettu alkoholia. Tätä iltaa odotettu pitkään ja tarkoitus oli syödä pitkän kaavan mukaan, juoda viiniä jne. En haluaisi kyllä jättää viiniä juomatta ruoan kanssa ja muutenkin olisi kiva pitkästä aikaa tehdä irtiotto. Selvinpäin en kyllä jaksa olla missään baarissa kännisten ihmisten keskellä.
Mutta mulla tosiaan todettiin nyt sitten kakkostyypin diabetes ja siihen tablettina Metforem 500mg joka pitäisi aloittaa tänään illalla. Tämän lääkkeen kanssa ei saisi juoda alkoholia.
Voinkohan tehdä niin, että jätän lääkkeen ottamatta lauantaina ja sitten jatkan normaalisti sunnuntaina? Onko kenelläkään kokemusta asiasta?
Pitääpä tutkia olisiko Facebookissa jotain vertaistukiryhmää jossa olisi muutenkin tietoa ja kokemusta.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan vaadi absolutismia, mutta sitä ei määrätä suurkuluttajille. Kuten joku jo sanoikin, niin aiheuttaa aluksi monelle ripulin, joten en aloittaisi sitä just ennen illanistujaisia.
Okei. Ehkä sitten siirrän sunnuntaille tuon aloituksen tuon ripuliriskin vuoksi. Jos ripuli tulee, niin silloin ei ole merkitystä onko selvinpäin vai juonut jotakin. Pilalle ilta menisi silti.
Ap
Muista, että metformiinin käyttö voi aiheuttaa B12-puutoksen. Sen vuoksi kannattaa lisätä ruokavalioon joko ihan Bethover-tabletti 3-4 kertaa viikossa tai sama määrä B12-pitoista ruokaa tai juomaa. B12-puutos aiheuttaa hermosärkyjä, muistiongelmia, heikentää raudan imeytymistä ja aiheuttaa anemiaa. Siinä ensimmäiset, jotka muistuivat puutoksesta mieleeni. Sitä on helpompaa ehkäistä kuin hoitaa.
Mä syön jo valmiiksi monivitamiinia jossa on myös B12-vitamiinia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa, olen 15 v syönyt metformiinia ja dokannut satoja kertoja.
En ole huomannut mitään vaikutusta, suuntaan tai toiseen.
T 2 diabetes.
Ainoa, mahdollinen, rasite on ettei muista syödä aamu ja iltalääkkeitä ajallaan...
Lääkärinä olen nähnyt metformiinia käyttäviä alkoholisteja tehohoidossa ja osa on kuollut vaikka aloitettiin dialyysihoito sekä muu tehohoito. Yhdelle tuli elvytyksen jälkeen monielinvaurio ja hoidosta luovuttiin seuraavana päivänä. Jotkut pystyvät juopottelemaan ja käyttämään lääkkeitä mutta kun ei voi tietää kenen maksa on niin huonossa kunnossa että vointi romahtaa niin kannattaisi olla käyttämättä vaarallisia lääkkeitä alkoholin kanssa.
Seuraa kuitenkin B12-arvoasi ainakin kerran vuodessa. Eikö siihen ole jo olemassa kotona tehtävä testikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sun kannattaisi ennemmin miettiä sitä miksi se diabetes2 on sinulle tullut ja pystyisitkö rentoutumaan jotenkin muuten kuin ryyppäämällä semmoisessa seurassa ja paikassa jota et selvinpäin kestä.
Miksi?
Mistä alle 1vuotiaat saavat diabeteksen muuta kuin perintötekijöillä,mässäilevät??huonot elintavat? eivät harrasta liikuntaa??
Nyrkkisääntö on se, että metforminit kannattaa jättää ottamatta sinä päivänä kun juhlii enemmän. Ei se sen kummoisempaa ole. Sitäpaitsi ne sivuvaikutukset alkoholin kanssa tulevat vain murto-osalle ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sun kannattaisi ennemmin miettiä sitä miksi se diabetes2 on sinulle tullut ja pystyisitkö rentoutumaan jotenkin muuten kuin ryyppäämällä semmoisessa seurassa ja paikassa jota et selvinpäin kestä.
Miksi?
Mistä alle 1vuotiaat saavat diabeteksen muuta kuin perintötekijöillä,mässäilevät??huonot elintavat? eivät harrasta liikuntaa??
Ei noin pienet lapset saa DM2:sta ikinä, vaikka sekin on jo yleistynyt lapsilla. Yleisimmin diagnoosi on DM1, joka on aivan eri sairaus kuin DM2. Luepa välillä vaikka Diabetes.fi -sivustoa, jotta et päästele enempää aivopierujasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T 2 diabetes.
Ainoa, mahdollinen, rasite on ettei muista syödä aamu ja iltalääkkeitä ajallaan...
Lääkärinä olen nähnyt metformiinia käyttäviä alkoholisteja tehohoidossa ja osa on kuollut vaikka aloitettiin dialyysihoito sekä muu tehohoito. Yhdelle tuli elvytyksen jälkeen monielinvaurio ja hoidosta luovuttiin seuraavana päivänä. Jotkut pystyvät juopottelemaan ja käyttämään lääkkeitä mutta kun ei voi tietää kenen maksa on niin huonossa kunnossa että vointi romahtaa niin kannattaisi olla käyttämättä vaarallisia lääkkeitä alkoholin kanssa.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tuosta ei ole sanottu koskaan, vaikka on vuosien aikana ollut eri lääkäreitä? Vai ohjeistatteko niitä asiakkaita, jotka näyttää viinaan meneviltä? Olen syönyt metforemia yli 10 vuotta eikä yksikään hoitaja tai lääkäri tai apteekkari ole ottanut puheeksi alkoholin käyttöä.
Uskooko lie vielä silloinkaan jos ambulanssilla teholle joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Uskooko lie vielä silloinkaan jos ambulanssilla teholle joutuu.
Mistä teitä vähä-älyisiä hysteerikkoja riittää? Heti kun vain kuulettekin sanan alkoholi niin teidän päässä naksahtaa ja alatte huutamaan alkoholisti. Niin ap kertoi kyseessä olevan pitkään odotettu ilta eikä juo usein. Sitähän te vähä-älyiset ette ymmärtäneet. Kun teidän tyhmään päähän ei mene se, että alkoholia voi juoda myös vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Nuoruustyypin diabetes on eri sairaus kuin yleisempi elintapoihin liittyvä aikuistyypin diabetes. Nuoruustyypin diabeteksessä haiman insuliinia tuottavat solut tuhoutuvat ja tarvitaan elinikäistä insuliinihoitoa jotta sairastunut pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T 2 diabetes.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tuosta ei ole sanottu koskaan, vaikka on vuosien aikana ollut eri lääkärei
Varmaan pitäisi kertoa kaikenlaista mitä lääkkeen käytöstä voi seurata mutta aina ei ole aikaa siihen. Potilas voi itse lukea lääkkeen tiedot ja varoitukset pakkausselosteesta sekä toki kysyä sitten jos joku asia jäi epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T 2 diabetes.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tuosta ei ole sanottu koskaan, vaikka on vuosien aikana ollut eri lääkärei
Kunhan keksii paskaa palstalle. Erittäin harvinaista.
Saattaapi ne verensokerit heitellä......kännääminen muuten vahingoittaa verisuonielumidtöä, samoin diabetes. Mieluummin ei ollenkaan tai jos otat niin kohtuudella..