Mun pitäisi aloittaa tänään diabeteksen hoitoon Metforem ja sen kanssa ei saisi ottaa alkoholia ja tietysti on lauantaina tulossa odotettu
tapaaminen ystävien kanssa. Harvoin päästään kaikki yhtä aikaa mihinkään eikä tässä muutenkaan tule usein otettu alkoholia. Tätä iltaa odotettu pitkään ja tarkoitus oli syödä pitkän kaavan mukaan, juoda viiniä jne. En haluaisi kyllä jättää viiniä juomatta ruoan kanssa ja muutenkin olisi kiva pitkästä aikaa tehdä irtiotto. Selvinpäin en kyllä jaksa olla missään baarissa kännisten ihmisten keskellä.
Mutta mulla tosiaan todettiin nyt sitten kakkostyypin diabetes ja siihen tablettina Metforem 500mg joka pitäisi aloittaa tänään illalla. Tämän lääkkeen kanssa ei saisi juoda alkoholia.
Voinkohan tehdä niin, että jätän lääkkeen ottamatta lauantaina ja sitten jatkan normaalisti sunnuntaina? Onko kenelläkään kokemusta asiasta?
Pitääpä tutkia olisiko Facebookissa jotain vertaistukiryhmää jossa olisi muutenkin tietoa ja kokemusta.
Kommentit (70)
Kaikissa lääkkeissä lukee ettei saa käyttää alkoholia. Olen useamman eri lääkityksen kanssa kokeillut ryyppäilyä eikä ikinä mitään ole tapahtunut. Kyllä se on ihan vaan ihmisten kiusaamiseksi laitettu se alkoholikielto lääkepakettiin.
Aloita nyt kuitenkin varmuudeksi vasta sunnuntaina se lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon saman kuin muutkin, eli aloita vasta sunnuntaina.
Jep ja labran voi varmaan siirtää eteenpäin, jos se mietityttää?
Ei voi siirtää koska on lääkärin aika seuraavana päivänä ja lääkärillä pitää olla arvot nähtävillä silloin. Lääkärin aikaa en ala siirtämään koska tuolle työterveyslääkärille on vaikea saada aikoja.
Ap
Sitten menet labraan silloin kun olet suunnitellut, mutta aloitat silti lääkkeen vasta sunnuntaina. Arvojen kannalta sillä ei ole oikeasti mitään merkitystä.
Juu, mullakin todettiin vuosi sitten 2 tyypin diabetes. Olin elänyt niinsanotusti kuin pellossa. Söin mitä huvitti ja viinikin yms maistui. Kiloja oli ylimääräisenä kertynyt kahdeksan.
Otin itseäni niskasta kiinni. En aloittanut suinkaan lääkitystä, vaan alin syödä niinkuin pitää. 2- tyypin diabetes on itse aiheutettu. Jätin pois kaikki mehut ym epäterveelliset makeat jokapäiväisestä ravinnosta. Toki kerran viikossa oli yks herkkupulla tms. Ruokaa söin myös vähemmän.
Da-dam ,,, 3 kuukauden kuluttua verensokeri oli 5.6. Se ylimääräinen 8 kiloa häipynyt pois vuoden sisällä.
Nyt olen 165cm ja painan 60kg. Ikä 39v.
Kotona on verensokerimittari ja ehkä sukurasitteena taipumus diabetes kakkoseen.
Mutta , ihan omavalinta , syökö niin että se tulee tai ei tule.
Hoh hoijaa, olen 15 v syönyt metformiinia ja dokannut satoja kertoja.
En ole huomannut mitään vaikutusta, suuntaan tai toiseen.
T 2 diabetes.
Ainoa, mahdollinen, rasite on ettei muista syödä aamu ja iltalääkkeitä ajallaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kakkostyypin diabetes on hankittu pitkän ajan kuluessa ryyppäämällä, mässäilemällä ja olemalla läski. Yhden illan juomisilla ei ole enää paskankaan väliä.
Ota asioista selvää ennen kuin alat viisastella. Kakkostyypin diabetes voi tulla myös normaalipainoiselle joka ei ryyppää ja mässäile.
https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabetes/tyypin-2-diabetes/mist…
Tuohan on IHAN SELVÄ asia: MÄSSÄILY, SUKURASITUS , ELINTAVAT. Eikä tule pelkästä sukurasituksesta jos muuta asiat ok,
Alkoholi ei ole tässä tapauksessa mikään ongelma, kunhan et vedä itseäsi kantamiskuntoon. Ongelma on metformiinin (aloitus)oireet eli vatsavaivat, huonovointisuus ym. On täysin mahdollista että se iskee heti, ja silloin ilta on taatusti pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kakkostyypin diabetes on hankittu pitkän ajan kuluessa ryyppäämällä, mässäilemällä ja olemalla läski. Yhden illan juomisilla ei ole enää paskankaan väliä.
Jännää, mun äiree oli absolutisti eikä harrastanut mässäämistä, silti tuli kakkostyypin diabetes.
Nauttiko sokeroituja mehuja,, vaikka niitä itesetehtyjä viinimaja -mustikka ym mehuja ,joissa oli suht paljo sokeria. Mun miehen sokeri nousi 7.7 ja paino myös muutamia kiloja, vaikka muuten normaalipainoinen,, siis ihan vain purkkituoremehua juomalla. Lopetti ja paino paski muutamia kiloja ja sokeri laski 5.9.
Mieheni käyttää tuota lääkettä ja on lisäksi monta muutakin lääkettä, kun on sairauksia paljon. Perjantaisin hakee kossupullon ja lonkeroita. Ei minua usko vaikka kuinka varottaisin. En enää sano tuohon mitään. Kaippa lääkärikin on kertonut noista. Toivon, että lääkkeitä käyttäjät, olisivat järkevänpiä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti voi saada metformiinia käytettäessä laktaattiasidoosin eli happomyrkytyksen. Jotkut selviää mutta ei kaikki. Jos juo viinaa niin kannattaa jättää metformiini tauolle ihan oikeasti.
Niin mistä sä päättelit, että sellainen on alkoholisti joka on pitkästä aikaa menossa viettämään iltaa ystävien kanssa? Viinin juominen ruoalla ja pari juomaa baarissa ei tee ihmisestä alkoholistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on silkkaa sokeria. Siksi sitä ei kannattaisi juoda, oli sitten 1 tai 2 diabeetikko. Sama kuin kaataisit juomalasillisen paljasta sokeria kurkkuusi.
Alkoholi hidastaa verensokerin nousua. Energiaa siinä toki on mutta kuiva viini esim. ei verensokerin nousuna näy. Päinvastoin alkoholi voi laskea verensokeria.
Niin, kun alkoholi palaa, se käyttää maksan sokerivarastoja, sokerit siis romahtavat. Sen takia moni on jopa kuollut putkassa ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mullakin todettiin vuosi sitten 2 tyypin diabetes. Olin elänyt niinsanotusti kuin pellossa. Söin mitä huvitti ja viinikin yms maistui. Kiloja oli ylimääräisenä kertynyt kahdeksan.
Otin itseäni niskasta kiinni. En aloittanut suinkaan lääkitystä, vaan alin syödä niinkuin pitää. 2- tyypin diabetes on itse aiheutettu. Jätin pois kaikki mehut ym epäterveelliset makeat jokapäiväisestä ravinnosta. Toki kerran viikossa oli yks herkkupulla tms. Ruokaa söin myös vähemmän.
Da-dam ,,, 3 kuukauden kuluttua verensokeri oli 5.6. Se ylimääräinen 8 kiloa häipynyt pois vuoden sisällä.
Kotona on verensokerimittari ja ehkä sukurasitteena taipumus diabetes kakkoseen.
165cm ja 68kg on vain vähän ylipainon puolella, että en nyt antaisi kovin suurta painoarvoa asialle sun kohdalla. Eiköhän suurempi merkirys ollut ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa, olen 15 v syönyt metformiinia ja dokannut satoja kertoja.
En ole huomannut mitään vaikutusta, suuntaan tai toiseen.
T 2 diabetes.
Ainoa, mahdollinen, rasite on ettei muista syödä aamu ja iltalääkkeitä ajallaan...
Niin no ap on vasta aloittamassa tuota lääkettä. Ei tiedä miten hän siihen reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota asioista selvää ennen kuin alat viisastella. Kakkostyypin diabetes voi tulla myös normaalipainoiselle joka ei ryyppää ja mässäile.
https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabetes/tyypin-2-diabetes/mist…
Tuohan on IHAN SELVÄ asia: MÄSSÄILY, SUKURASITUS , ELINTAVAT. Eikä tule pelkästä sukurasituksesta jos muuta asiat ok,
Kylläpä muuten tulee, jos on sukurasitusta. Meidän suvussa on monta, jolle se on tullut, myös raivoraittiille ja erittäin terveellisesti syövälle normaalipainoiselle ihmiselle. Tämä henkilö tosin sai sen pysymään aisoissa ruokavaliolla eli ei tarvinnut kajota lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan tuo nyt olla muutenkaan järkevä lääkitys sinulle, jos se edellyttää absolutismia?
Mahdatko sä olla melkoisen tyhmä? Metforem ei vaadi absolutismia eikä ap kyllä puhunut kuin yhdestä illasta.
Sittenhän sinun olisi kannattanut kertoa ap:lle, ettei alkoholi haittaa. En nähnyt sellaista kommenttia.
Että ei kun kuppia kumoamaan!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sun kannattaisi ennemmin miettiä sitä miksi se diabetes2 on sinulle tullut ja pystyisitkö rentoutumaan jotenkin muuten kuin ryyppäämällä semmoisessa seurassa ja paikassa jota et selvinpäin kestä.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
165cm ja 68kg on vain vähän ylipainon puolella, että en nyt antaisi kovin
Ymmärrätkö sinä enää mitään, kun saat luettua luvun 60 luvuksi 68? Onko sinulla miten paljon muutenkin ymmärtämisvaikeuksia, onko anoreksia ja pesinyt päähäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan vaadi absolutismia, mutta sitä ei määrätä suurkuluttajille. Kuten joku jo sanoikin, niin aiheuttaa aluksi monelle ripulin, joten en aloittaisi sitä just ennen illanistujaisia.
Okei. Ehkä sitten siirrän sunnuntaille tuon aloituksen tuon ripuliriskin vuoksi. Jos ripuli tulee, niin silloin ei ole merkitystä onko selvinpäin vai juonut jotakin. Pilalle ilta menisi silti.
Ap
Muista, että metformiinin käyttö voi aiheuttaa B12-puutoksen. Sen vuoksi kannattaa lisätä ruokavalioon joko ihan Bethover-tabletti 3-4 kertaa viikossa tai sama määrä B12-pitoista ruokaa tai juomaa. B12-puutos aiheuttaa hermosärkyjä, muistiongelmia, heikentää raudan imeytymistä ja aiheuttaa anemiaa. Siinä ensimmäiset, jotka muistuivat puutoksesta mieleeni. Sitä on helpompaa ehkäistä kuin hoitaa.
Ymmärrätkö sinä enää mitään, kun saat luettua luvun 60 luvuksi 68? Onko sinulla miten paljon muutenkin ymmärtämisvaikeuksia, onko anoreksia ja pesinyt päähäsi?
Nyt kyllä haukut väärää puuta. Jos ihminen kertoo nyt olevansa 165cm ja 60kg ja painon tippuneen 8kg, niin hän on ollut aiemmin 68kg. Haloo nyt vain. Ihmeellisen kilarit vedit vaikka sä olit se joka ei tajunnut.
Mä en ole anoretkinen vaan olen reilusti ylipainoinen. En tiedä mikä sun aivot on pehmentänyt.
Alkoholisti voi saada metformiinia käytettäessä laktaattiasidoosin eli happomyrkytyksen. Jotkut selviää mutta ei kaikki. Jos juo viinaa niin kannattaa jättää metformiini tauolle ihan oikeasti.