Vesimaksu on epäoikeudenmukainen
Oletteko ajatelleet, että nyt kun kaikilla on vesimittarit ja vesi on saman hintaista kaikille, niin vain rikkaat voivat käyttää vettä huoletta? Vain rikkaat voivat peseytyä pitkään, siivota, pestä vaatteet, astiat ja valmistaa ruokaa ja sotkea huoletta.
Köyhemmät joutuvat tinkimään jossakin kohtaa. Kuka lopettaa suihkussa käynnin, kuka kulkee pidempään samoissa vaatteissa, kuka syö kerakäytyölautasilta jne.
Jatkossa köyhät tunnistaa likaisesta hajusta ja nuhjuisesta olemuksesta. Eikö olekin mukavaa kun saadaan oikein kunnolla lakkautettua tasa-arvoinen hyvinvointi ja saadaan luokkayhteiskunta takaisin?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut, köyhät saa kyllä tukirahoja ym avustuksia, niin niillä varmaan joutuu vesilaskunkin maksamaan. Tietysti veden kulutuksessa voi säästää paljon itse kukakin, kun ei turhaan käytä sitä kovin rempseästi.
Ei kaikki saa mitään tukia. Etenkään nyt enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 € menee kuukaudessa veteen jos ei yhtään pihtaile, ei se hirveän paljon ole. Tuossa on siis kylmä ja lämmin vesi omilla mittareillaan
Sattumalta eilen katsoin ihan tavallisten kerrostalokolmioiden vuokrailmoituksia. Yhdessä oli 45 euron vesimaksu vaikka menisi itsekseen asumaan.
eihän vuokralaisen sitä tarvitse itse maksaa. kela sen kustantaa.
Kulutuksen mukainen laskutus on reilua. Nimimerkillä vesimittari säästää liki 400 € vuodessa, kun ei tarvitse maksaa enää toisten veden läträämistä
Vierailija kirjoitti:
Kaljatölkin hinnalla saat puoli kuutiota vettä.
Siis 500 litraa.
Ongelma ei ole veden (€/m3) hinta vaan perusmaksut (€/kk). Minulla oli viimeisessä vesilaskussa 25% vettä ja 75% perusmaksuja, ei juurikaan ole vuodessa merkitystä meneekö 20m3 vai 40m3 vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut, köyhät saa kyllä tukirahoja ym avustuksia, niin niillä varmaan joutuu vesilaskunkin maksamaan. Tietysti veden kulutuksessa voi säästää paljon itse kukakin, kun ei turhaan käytä sitä kovin rempseästi.
omistusasujat eivät saa enää tukia.
vuokralaisille vielä toistaiseksi maksetaan koko eläminen kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän kengän pohjat kuluvat enemmän kuin rikkaiden
Periaatteessa kyllä. Köyhällä voi olla vain yhdet kengät. Rikkaalla 10.
Bensan hinta on kans hirveen epäoikeudenmukainen, kun rikkailla on varaa ostaa sitä, eikä köyhät saa kiinteällä hinnalla ajella hupia niin paljon kuin huvittaa...🙄
mulla laski vesimaksu 19 eurosta 9 euroon kun tuli vesimittari. Yksinasuvat maksavat aivan liikaa kiinteähintaisessa vesimaksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omistusasujat eivät saa enää tukia.
vuokralaisille vielä toistaiseksi maksetaan koko eläminen kelasta.
Olen vuokralla. Ja olen ihan itse joutunut kaiken maksamaan. Päivitäpäs tietämyksesi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona on ilmaista vettä vaikka kuinka
Köyhän kannattaa käydä vain kylmässä suihkussa,kylmävesi on selvästi lämmintä edullisempaa,samalla kroppa karaistuu ja mieli virkistyy.Loppukaneettina,vesi on juomana edullisin vaihtoehto,hanasta.
Kun kerrostaloissa oli vedestä vain kuukausimaksu, yrittivät eläkeläiset vaatia vapautusta kesäksi. Syynä oli että mökillä ovat kesäkuun alusta syyskuun alkuun. Sitten naapurit vahtivat korva seinässä kävivätkö suihkussa kukkienkastelureissulla.
Samat eläkeläiset sitten mökin tiekunnan kokouksessa vaativat vapautusta yksityistien käyttömaksusta, kun kävivät kuulemma mökillään vain juhannuksena.
Onhan se väärin, että 4000 tienaava voi peseytyä huolellisemmin ja useammin kuin tonnin tienaava kun vesi on saman hintaista molemmille. Puhtaus kun nyt kuitenkin on puoli ruokaa, kuten ennen sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 € menee kuukaudessa veteen jos ei yhtään pihtaile, ei se hirveän paljon ole. Tuossa on siis kylmä ja lämmin vesi omilla mittareillaan
Sattumalta eilen katsoin ihan tavallisten kerrostalokolmioiden vuokrailmoituksia. Yhdessä oli 45 euron vesimaksu vaikka menisi itsekseen asumaan.
Ei kukaan hölmö vuokraa jos sopparissa kiinteä vesimaksu per KK. Vesiennakko on järkevin kaikille ja jos et olekaan kuluttanut saat vedestä palautusta vuoden välein. Vuoeden välein sinulle pitää toimittaa/näyttää tasauslasku josta näet.
Käyn joka päiväs suihkussa, joskus jopa kaksi kertaa ja tiskikone vetää kerran päivässä ja vesimaksu on 15e/kk.
Sitä vedenkulutusta voi vähentää ilman, että lopettaa suihkussa käynnin:
1. Osta astianpesukone. Käyttää vähemmän vettä, kuin käsintiskaus
2. Osta sellainen suihkupää, mikä kuluttaa vähemmän vettä
3. Älä lotraa suihkussa vettä. Kun saippuoit, niin laita suihku pois päältä (niin oikeasti pitää muutenkin pestä itsesi, ei juoksevan veden alla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljatölkin hinnalla saat puoli kuutiota vettä.
Siis 500 litraa.
Ongelma ei ole veden (€/m3) hinta vaan perusmaksut (€/kk). Minulla oli viimeisessä vesilaskussa 25% vettä ja 75% perusmaksuja, ei juurikaan ole vuodessa merkitystä meneekö 20m3 vai 40m3 vettä.
Sittenhän ei ole väliä vaikka kävisit 3 kertaa päivässä suihkussa ja pyykkikone pyörisi koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Kulutuksen mukainen laskutus on reilua. Nimimerkillä vesimittari säästää liki 400 € vuodessa, kun ei tarvitse maksaa enää toisten veden läträämistä
Se ei ole reilua, että hinta on sama kaikille. Olisiko sinusta kaikille sama veroprosentti oikeudenmukainen? Vaikka 30% jokaiselle tuloista riippumatta.
Köyhälle ei mitkään säästöideat kelpaa, sillä ne ovat loukkaus ihmisyyttä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole reilua, että hinta on sama kaikille. Olisiko sinusta kaikille sama veroprosentti oikeudenmukainen? Vaikka 30% jokaiselle tuloista riippumatta.
Tottakai se on reilua. Ei ihminen tarvitse yli 20e:llä vettä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että verotuksen lisäksi hinnat olisivat progressiivisia?
no sulata saatana sit lunta.