Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet alle 40v?

Vierailija
24.01.2025 |

Niin on alkanut kaikenlaiset oireet ja on varmaan pääteltävä, että vaihdevuosista kyse. Kuukautiskierto lyhenee, unensaanti on hankalaa, aiemmin oli yöhikoilua ja nyt suuta kuivaa, selkä kipeytyy ja kasvot alkaa roikkuun. Tällasta p####aa naisen elämä näköjään on. Just kun on lapset saanut vähän isommiksi, niin alkaakin sit rupsahtaminen, kun luulin että alkaa se kaivattu oma aika ja aika parisuhteelle. Ymmärrän kyllä, et monet miehet vaihtaa nuorempaan, kai tällanen on pettymys miehellekkin. 

Estrogeeniä ei voi käyttää, joten ei auta kuin kärsiä. Luulin, että tää vaihe olis joskus 10v päästä edessä, onko ihan normaalia, et alkaa alle 4-kymppisenä??? Suvussa on saatu lapsia vielä lähellä 50v.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo vielä alkanut. Olen 50v siis kuukautiset tulee yhä, mutta unettomuutta on ollut viimeiset viisi vuotta ja yöhikoilua. Alkoholia ei voi enää juoda.

Vierailija
2/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä voi esioireilu alkaa ennen 40 vuoden ikää. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että menkat olisivat loppumassa aikaisin. Mulla alkoi esioireilu n. 37-vuotiaana ja vielä 46-vuotiaana menkat tuli säännöllisesti (omalla mittapuullani) lyhyellä kierrolla. Siinä vaiheessa meni hermot, ja aloitin minipillerit ja menkat ovat olleet nyt varmaan 3 vuotta pois. En tiedä, tulisiko niitä enää luonnollisesti ollenkaan.

-49v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hakeutuisin gynen vastaanotolle. Onko sulla jotain kroonista lisääntymiselimiin liittyvää ongelmaa, esim. monirakkulaiset munasarjat?

Vierailija
4/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esioireita voi olla ja vaihe kestää vuosikausia ennen menopaussia. Itselläni alkoi 44v. 

Vierailija
5/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla loppui kuukautiset 38-vuotiaana ja todettiin vaihdevuodet. 

Sitä ennen hän oli juuri saanut lapsen. 

Sen jälkeen ei tullut enää ollenkaan koskaan kuukautisia. 

Vierailija
6/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin luulin minäkin, etten voi estrogeenia käyttää, kun nuorena syödyt e-pillerit aiheuttivat rankkoja oireita. Kun kuukausi kaupalla kärsin runsaista vuodoista (pahimpina hetkinä pidin yöllä jopa vaippaa), lyhyistä tai ylipitkistä kierroista (lyhimmillään 18pv ja pisimmillään yli 50 päivää), nivelsäryistä, mielialan vaihteluista, huonoista yöunista jne,  niin menin gynekologille ja hän määräsi minulle yhdistelmäpillerit. 

Ei mitään negatiivista sanottavaa. Oireet helpottivat ja tyhjennysvuoto kestää päivän verran ja pärjään pikkuhousunsuojilla. Nykyajan e-pillerit on aivan eri luokkaa, kuin 20 vuotta sitten. 

Suosittelen käyntiä gynekologilla.

Vierailija
7/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna hakeutuisin gynen vastaanotolle. Onko sulla jotain kroonista lisääntymiselimiin liittyvää ongelmaa, esim. monirakkulaiset munasarjat?

Monirakkulaiset rikkinäiset aivosolut ollut aina.

Onko sullakin?

Vierailija
8/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamasi oireet voivat olla muutakin kuin vaihdevuosia. Vauvapalstalla raivoamisen sijaan suuntaisin lääkäriin. 

Vierailija
9/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monirakkulaiset rikkinäiset aivosolut ollut aina.

Onko sullakin?

Olipa kummallinen viesti. Mikähän sen pointti mahtoi olla.

Vierailija
10/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin luulin minäkin, etten voi estrogeenia käyttää, kun nuorena syödyt e-pillerit aiheuttivat rankkoja oireita. Kun kuukausi kaupalla kärsin runsaista vuodoista (pahimpina hetkinä pidin yöllä jopa vaippaa), lyhyistä tai ylipitkistä kierroista (lyhimmillään 18pv ja pisimmillään yli 50 päivää), nivelsäryistä, mielialan vaihteluista, huonoista yöunista jne,  niin menin gynekologille ja hän määräsi minulle yhdistelmäpillerit. 

Ei mitään negatiivista sanottavaa. Oireet helpottivat ja tyhjennysvuoto kestää päivän verran ja pärjään pikkuhousunsuojilla. Nykyajan e-pillerit on aivan eri luokkaa, kuin 20 vuotta sitten. 

Niitä on muitakin syitä esim lähisuvussa ollut aivoinfarkti tai sydäninfarkti et saa estrogeenia, joten turha mainostaa. Hyvin olen pärjännyt ilmankin viisi vuotta 

Vierailija
11/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodethan alkaa yleensä noin 10 vuotta ennen itse menopaussia, joten ihan normaali ikä on niiden alkamiselle, eikä tarkoita että menopaussi olisi tulossa jotenkin erityisen aikaisin. Itsellä alkoi nuo oireet 40 v. iässä, juuri menkkakierto lyheni ja tuli kaikenlaista oiretta, nyt ikää 50 ja vieläkin menkat tulee, nykyisin tosin välillä kuukausienkin välejä eli pian ne varmaan loppuu - toivottavasti. 

Mä en myös voi käyttää mitään hormonihoitoja joten luomuna on menty. Ei tämä mitenkään kovin hankalaa ole ollut, mulla auttoi kun aloin syömään kasvisvoittoisesti ja otin soijaa useamman kerran viikossa ruokavalioon (fytoestrogeenit). Lisäksi olen jotain luontaistuotteita käyttänyt, Vogelin MenoSupportia ja sitten kun alkoi hikoiluoiretta tulla niin salviaa, kyllä niistä jotain apua minusta on ollut. Oikeastaan lopulta tuntuu että aika vähällä pääsen näköjään vaihtareista, vaikka ne alkuoireet olikin rajut. Jotenkin keho kai tottui parissa vuodessa ja sitten ei enää ollut niin paha.

Vierailija
12/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä on muitakin syitä esim lähisuvussa ollut aivoinfarkti tai sydäninfarkti et saa estrogeenia, joten turha mainostaa. Hyvin olen pärjännyt ilmankin viisi vuotta 

Eipä tuossa mitään mainostettu. Ota sitruuna pois pillusta ja rauhoitu. 

eri

Vierailija
13/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuodethan alkaa yleensä noin 10 vuotta ennen itse menopaussia, joten ihan normaali ikä on niiden alkamiselle, eikä tarkoita että menopaussi olisi tulossa jotenkin erityisen aikaisin. Itsellä alkoi nuo oireet 40 v. iässä, juuri menkkakierto lyheni ja tuli kaikenlaista oiretta, nyt ikää 50 ja vieläkin menkat tulee, nykyisin tosin välillä kuukausienkin välejä eli pian ne varmaan loppuu - toivottavasti. 

Mä en myös voi käyttää mitään hormonihoitoja joten luomuna on menty. Ei tämä mitenkään kovin hankalaa ole ollut, mulla auttoi kun aloin syömään kasvisvoittoisesti ja otin soijaa useamman kerran viikossa ruokavalioon (fytoestrogeenit). Lisäksi olen jotain luontaistuotteita käyttänyt, Vogelin MenoSupportia ja sitten kun alkoi hikoiluoiretta tulla niin salviaa, kyllä niistä jotain apua minusta on ollut. Oikeastaan lopulta tuntuu että aika vähällä pääsen näköjään vaihtareista, vaikka ne alkuoireet olikin rajut. Jotenkin keho

Puoliso kohta 60v eikä tietoakaan menopaussista vaan päinvastoin useimmin on Turkkiin menossa.  Ei kuulema miehet siellä kiinnosta, käy vaan vuorta katsomassa.

Vierailija
14/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa miltei identtiset oireet vaihdevuosioireiden kanssa.

Kantsii poissulkea noi eka.

Vierailija
15/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla muka e-pillerit ovat ihan erilaisia kuin 20 vuotta sitten?

Vierailija
16/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myös voi käyttää mitään hormonihoitoja joten luomuna on menty. Ei tämä mitenkään kovin hankalaa ole ollut, mulla auttoi kun aloin syömään kasvisvoittoisesti ja otin soijaa useamman kerran viikossa ruokavalioon (fytoestrogeenit). Lisäksi olen jotain luontaistuotteita käyttänyt, Vogelin MenoSupportia ja sitten kun alkoi hikoiluoiretta tulla niin salviaa, kyllä niistä jotain apua minusta on ollut. Oikeastaan lopulta tuntuu että aika vähällä pääsen näköjään vaihtareis

Menopaussilla ei ole mitään tekemistä Turkin matkojen kanssa. Se, että kuukautiset loppuu, ei tarkoita että panohalut loppuu. 

Vierailija
17/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla muka e-pillerit ovat ihan erilaisia kuin 20 vuotta sitten?

Hyvinkin monella tapaa. Lääkkeet kehittyvät vuosien saatossa. Joskus käytettiin lyijyä lääkkeenä, nyt tiedetään että se on myrkyllistä. Noin esimerkiksi. 

Vierailija
19/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ikävä kyllä näyttäisi vaikuttavan.

Vierailija
20/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpparin vajaatoimintaan ei liity hikoilu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi