Joku tuli kirjastoon koiran kanssa, vaikka ovella on kieltokyltti
Tuo ei ollut avustajakoira. Sanoin omistajalle, joka käveli ohitseni, ettei tänne saa tuoda koiria. Hän totesi nokka pystyssä, että hän vain palauttaa kirjat ja ettei hän voi jättää koiraa ulos.
Aika erikoista logiikkaa. Kieltokyltti ei ole siellä huvin vuoksi, vaan siksi, että myös allergiset, osa heistä lapsia, pääsisivät hekin kirjastoon. Jos jokainen koiranomistaja alkaa ajatella, että eihän se haittaa, jos meidän pikku Murre käy siellä, niin siellä on kohta aika monta koiraa ja allergiset jäävät ulos. Koiraa voi ulkoiluttaa myös erikseen, tai kirjat palauttaa seuraavana päivänä.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkun kans juteltiin siitä miten lemmikin omistajat rupeavat inhimmilistämään(olipa vaikea sana) koiraansa/kissaansa, eli sanovat lemmikistään HÄN, eikä se. Ja tosissaan kuvittelevat että lemmikillä on samat tunteet kuin ihmisellä ja lemmikki käyttäytyy kuin ihminen. Ei suinkaan. Lemmikki on pelkkä eläin, vaikka onkin tärkeä omistajalleen. On jopa ehdotettu että koiran saisi tuoda ruokakauppaan. Siinä vaiheessa kiertäisin sen kaupan kaukaa, vaikka en olekkaan allerginen. En ole lemmikkivihaaja, mutta jokin roti näissä asioissa.
Tuoreimman tutkimustiedon mukaan koirilla on samat tunteet kuin ihmisilläkin. Ja ihminen on eläin siinä missä muutkin eläimet. Ihmisellä ei ole sen korkeampaa oikeutta elää kuin muillakaan elollisilla olennoilla.
Jokos koirille on annettu äänioikeus vaaleissa?
On varmaan koiranomistajien toiveissa, mutta ongelma on siinä, kun koirat eivät osaa lukea tai kirjoittaa, joudutaan aina assistentin kanssa haistattamaan koiralla jokainen ehdokas läpi, ja koira sitten haukahtaa, kun löytyy näistä se oikea ehdokas.
On kuitenkin mietitty mahdollisen vaalivilpin mahdollisuutta, jolloin ehdokas voisi makupaloilla vaikuttaa äänestystulokseen...
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö opaskoirat aiheuta allergioita?
Oireita voi aiheuttaa myös monet muut asiat, vaikkapa tuoksut, ruoat (joku syö pähkinöitä tai sitrushedelmiä). Ei julkista tilaa voi vaatia koskaan täysin allergiavapaaksi.
Myöskään ne joiden kotona on koira, kissa, hevonen tai undulaatti, eivät saa tulla kirjastoon eläinpölyisine vaatteineen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjastossa on lupa käydä koiran kanssa palauttamassa kirjoja. Jos on niin allerginen niin eihän sitä voi minnekään mennä..
Niin täälläkin, lähimpään kirjastoon voi mennä koiran kanssa vaikka lukemaan lehtiä ei siis ole rajoitusta kauanko on, sitten siinä vieressä on kauppa jossa on koira kärryt.
Aloittajalle tiedoksi, sitä hilsettä minä aiheuttaa allergiaa on myös koiran omistajan vaatteissa. Jos saa allergisen kohtauksen nähdessään koiran se on luulotauti koska se kohtaus pitäisi tulla myös pelkästään koiran omistajasta, vaikka olisi ilman koiraa
Vierailija kirjoitti:
Myöskään ne joiden kotona on koira, kissa, hevonen tai undulaatti, eivät saa tulla kirjastoon eläinpölyisine vaatteineen.
Ei saakaan jos se on kielletty. Mutta jos koirat on kielletty kirjastossa mutta ihmiset vaatteineen ei, niin kyllä he saavat kirjastoon mennä. Mikä tässä on se vaikea kohta ymmärtää?
Perusteluna on ollut se, että koiran läsnäolo kuulemma vähentää stressiä. No, monella ehkä niin. Allergiselle ja koirapelkoiselle taas koiran läsnäolo aiheuttaa stressiä. Minusta olisi reilua, että jokainen lukemaan opetteleva lapsi saisi olla kirjastossa ilman stressiä koirista. Koiria kun voi tavata muuallakin.
ap
Pitäisiköhän sinunkin ap keksiä jotain puuhaa, mikä vähentää sun stressiä? Kuulostat kireänutturaiselta keski-ikäseltä kerrostalokyttääjältä. Ole onnellinen, että sait noinkin säyseän vastauksen, minulla on tuollaisille seiväs pers*essä -tyypeille ihan toisenlaiset kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valivali ja uliuli. Eikö vi**u oo muuta elämää kuin valittaa joka asiasta
Rakkaan pikku koirulihauvan emännän syvällinen näkökulma puheena olevaan asiaan. Olisit vielä sopertanut koilakielellä tuon.
Käytkö sä kahdelta eri koneelta peukuttamassa sun nokkelaa kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän kirjastossa ole palautusluukkua?
Luukku ei ole auki kirjaston aukiollessa
Jyväskylän pääkirjastossa ainakin palautusluukku on auki AINA. Tämä muutos tuli voimaan korona-aikana, eli on ollut jo monta vuotta voimassa. Tämä "allerginen" ei näemmä kirjoistakaan pahemmin piittaa, kun ei ole tätä muutosta ennättänyt huomata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pelkää koiria, ne vaan ovat ällöttäviä, räksyttäviä, haisevia ja sotkevia. Koiriaan inhimillistävät koiranomistajat, heitä vihaan. He ne koirat vievät paikkoihin, joihin koiria ei pidä viedä.
Kai tajuat, että et sinä sen enempää kuin koiranomistaja päätä, minne kaikkialle koiran voi viedä? Koiran voi ja saa viedä koirakärryssä ruokakauppaan, sen voi ottaa mukaan moneen ravintolaan, kahvilaan ja useisiin kirjastoihin. Jopa oma lähiapteekkini toivottaa koira-asiakkaat tervetulleiksi. Sanoivat minulle itse, kun jätin koirani hetkeksi ulos hakiessani sille lääkkeen.
Koira todennäköisesti viihtyisi paremmin ulkosalla kuin kaupassa, ravintolassa tai apteekissa.
Koira tulee iloisena mukaan muutaman minuutin kauppa-asioinneille. Ravintolaan tai kahvilaan se osaa itse pyytää, joskus menemmekin tuttuun paikkaan koiran ehdotuksesta. Ollaan aina terassilla, jos sää sallii, tietenkin. Koira ulkoilee kanssani puistoissa, metsässä ja mökillä ihan kahvilakäynneistä riippumatta.
Jos menen erikseen ostoksille, jätän tietenkin koiran kotiin. Työmatkojen lyhyet kauppareissut ovat asia erikseen.
Opaskoirat, opaskoirat, opaskoirat :D Kyllä, ne ovat ihan tavallisia koiria kaikin puolin. Aiheuttavat allergiaa.
Mä olen nähnyt maksimissaan suurin piirtein yhden opaskoiran sataa muuta koiraa kohti, joten kovin suurista allergianaiheuttajamääristä ei ole kyse.
Ja jos opaskoira on sattumalta samaan aikaan siellä kaupassa tai kirjastossa, kun se allerginen sinne on menossa, voi omaa käyntiään siirtää, ja palata takaisin toisella kerralla. Kirjojen pikainen palautus ei kai vielä allergisoi kovin pahasti.
Voi voi, opaskoirilla yritetään nyt puolustella :D Kun mä voin ihan hyvin mennä oman koirani kanssa minne haluan, koska opaskoiratkin :D
Mä en pelkää koiria, ne vaan ovat ällöttäviä, räksyttäviä, haisevia ja sotkevia. Koiriaan inhimillistävät koiranomistajat, heitä vihaan. He ne koirat vievät paikkoihin, joihin koiria ei pidä viedä.
---
Nää on aina hauskoja. Kun tää kommentoija luulee itse olevansa joku jumalan lahja kanssaihmisille. Todennäköisesti se on pelkkä painolasti pallolle ja varsinaisille veronmaksajille. Mutta hei, saahan sitä luulla, että sinulla on jotain merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Perusteluna on ollut se, että koiran läsnäolo kuulemma vähentää stressiä. No, monella ehkä niin. Allergiselle ja koirapelkoiselle taas koiran läsnäolo aiheuttaa stressiä. Minusta olisi reilua, että jokainen lukemaan opetteleva lapsi saisi olla kirjastossa ilman stressiä koirista. Koiria kun voi tavata muuallakin.
ap
Pitäisiköhän sinunkin ap keksiä jotain puuhaa, mikä vähentää sun stressiä? Kuulostat kireänutturaiselta keski-ikäseltä kerrostalokyttääjältä. Ole onnellinen, että sait noinkin säyseän vastauksen, minulla on tuollaisille seiväs pers*essä -tyypeille ihan toisenlaiset kommentit.
Olet oksettava. Asialliseen kommenttiin vastaat noin, sinä röyhkeä moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat, että et sinä sen enempää kuin koiranomistaja päätä, minne kaikkialle koiran voi viedä? Koiran voi ja saa viedä koirakärryssä ruokakauppaan, sen voi ottaa mukaan moneen ravintolaan, kahvilaan ja useisiin kirjastoihin. Jopa oma lähiapteekkini toivottaa koira-asiakkaat tervetulleiksi. Sanoivat minulle itse, kun jätin koirani hetkeksi ulos hakiessani sille lääkkeen.
Koira todennäköisesti viihtyisi paremmin ulkosalla kuin kaupassa, ravintolassa tai apteekissa.
Koira tulee iloisena mukaan muutaman minuutin kauppa-asioinneille. Ravintolaan tai kahvilaa
Koiranomistajaksi sinulla on yllättävän vähäiset tiedot koirien käyttäytymisestä ja sen taustoista.
Kyllä useimpaan kirjastoon on koirat tervetulleita ja niissä on myös lukukoiratoimintaa. Voi olla että tuo koiranomistaja ei ollut huomannut kieltokylttiä. Ihmiset on allergisia vähän kaikelle mahdolliselle, joten allergian takia ei voi oikein yleisesti kieltää kaikkea vaan allergian kanssa pitää vaan itse oppia elämään. Minäkin olen allerginen hajusteille ja joudun kärsimään vastaantulevien ihmisten hajusteista. Mutta totta kyllä että jos on kielto niin sitä kieltoa pitää noudattaa vaikka se hankaloittaisikin omaa elämää.
Nykyajan minäminäminä-kulttuuri näkyy taas. Tuon tyyppiset koiranomistajat ovat niitä samoja, jotka eivät kerää koiransa pökäleitä kävelytieltä, kun kakkiihan ne ketutkin metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan minäminäminä-kulttuuri näkyy taas. Tuon tyyppiset koiranomistajat ovat niitä samoja, jotka eivät kerää koiransa pökäleitä kävelytieltä, kun kakkiihan ne ketutkin metsiin.
Juuri näin! Ja toinen: Mun koira saa vapaasti räkyttää koko päivän kotona kun mä olen töissä, koska talossa asuu lapsiperheitä, ja niistä lähtee ääntä.
Samalla periaatteella vielä yksi helmi: Mä voin mielestäni ihan hyvin käyttää naapurin parkkipaikkaa, kun sen auto on niin paljon siitä poissa.
Espanjassa olin jättämässä koiraa ulos, kun olin menossa taideliikkeeseen. Erikseen vaadittiin, että tottakai tuon sen sisälle. Sama juttu joka paikassa, ravintoloita myöten.
No joo, kun katselee ihmisiä tuolla etelässä ja sitten täällä Suomessa, näkee vissin eron. Etelässä on huoletonta, iloista ja ystävällistä väkeä, asenne on paljon keveämpi, vaikka temperamenttiakin löytyy. Sitten tämä Suomi ja sen pieni ja katkera kansa. Pakkasen ja pimeyden pannessa kansaa, ei ole vaikea arvata mistä johtuu suuri kuolleisuus verenkiertoelinten sairaukseen. Katkeruus, kaikesta vitt*untuminen, aggressiivinen mielentila ja pahansuopuisuus ei tee hyvää suonille. Vaikka se tekee oman elämän helvetiksi, niin pieni valonpilkahdus suomalaiselle tulee siitä, kun naapurilla menee huonosti tai voi ainakin jonkun muun arkea pilata valittamalla.
Onneksi luonnonvalitan hoitaa suurimmat ku*ipäät. Ap, tee testamentti ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa olin jättämässä koiraa ulos, kun olin menossa taideliikkeeseen. Erikseen vaadittiin, että tottakai tuon sen sisälle. Sama juttu joka paikassa, ravintoloita myöten.
No joo, kun katselee ihmisiä tuolla etelässä ja sitten täällä Suomessa, näkee vissin eron. Etelässä on huoletonta, iloista ja ystävällistä väkeä, asenne on paljon keveämpi, vaikka temperamenttiakin löytyy. Sitten tämä Suomi ja sen pieni ja katkera kansa. Pakkasen ja pimeyden pannessa kansaa, ei ole vaikea arvata mistä johtuu suuri kuolleisuus verenkiertoelinten sairaukseen. Katkeruus, kaikesta vitt*untuminen, aggressiivinen mielentila ja pahansuopuisuus ei tee hyvää suonille. Vaikka se tekee oman elämän helvetiksi, niin pieni valonpilkahdus suomalaiselle tulee siitä, kun naapurilla menee huonosti tai voi ainakin jonkun muun arkea pilata valittamalla.
Onneksi luonnonvalitan hoitaa suurimmat ku*ipäät. Ap, tee testamentti ajoissa.
No eipä kyllä tee sun suonille hyvää tämä v*ttuuntunut ja katkera purkauksesi :D Oletko jo tehnyt oman testamenttisi?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajissa raskaita ovat myös ne, jotka ajattelevat kaikkien muidenkin pitävän heidän hauvelistaan, ja lenkillä päästävät ne kiinni kaikkiin ohikulkijoihin. "Se haluaa vaan moikata!" Kävin juuri viikonloppuna kävelylenkillä, ja näin kävi sen aikana viidesti. Pidän ainoastaan tutuista koirista, vieraista en, enkä luota niihin tippaakaan. En siis todellakaan välitä luokseni yllättäen syöksyvistä koirista, kun en voi tietää, purevatko ne.
Valitathan sinäkin aloituksesta. Ja mitä virkaa on sitten joillakin kielloilla jos niitä ei tarvi noudattaa? Ja mua ei haittaa jos joku äkkiä käy piskinsä kanssa kirjat palauttamassa, mutta osoittaahan tuo itsekkyyttä ja minäminäsaantehdämitähuvittaa-asennetta olla noudattamatta sääntöjä.