Joku tuli kirjastoon koiran kanssa, vaikka ovella on kieltokyltti
Tuo ei ollut avustajakoira. Sanoin omistajalle, joka käveli ohitseni, ettei tänne saa tuoda koiria. Hän totesi nokka pystyssä, että hän vain palauttaa kirjat ja ettei hän voi jättää koiraa ulos.
Aika erikoista logiikkaa. Kieltokyltti ei ole siellä huvin vuoksi, vaan siksi, että myös allergiset, osa heistä lapsia, pääsisivät hekin kirjastoon. Jos jokainen koiranomistaja alkaa ajatella, että eihän se haittaa, jos meidän pikku Murre käy siellä, niin siellä on kohta aika monta koiraa ja allergiset jäävät ulos. Koiraa voi ulkoiluttaa myös erikseen, tai kirjat palauttaa seuraavana päivänä.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Mikä "teko"syy koiraihmisillä on sille, että koira pitää tuoda sinne kahvilaan? Mistä se tarve kumpuaa. Ärsyttämisestä vai brassailusta.
Vai ovatji nämä niitä "koronakoiria" jotka kärsivät eroahdistuksesta? Niitä on muuten tosi paljon annettu pois kun se kiva ajatus koirasta ei sitten touminutkaan. 🤔
Jos koira on mukanani, kun menen kahvilaan, sovitusti tai spontaanisti, niin se on mukanani. Tiedän hyvin kotipaikkani koiraystävälliset paikat. Koira käy töissä kanssani suurimman osan ajasta. Eroahdistusta sillä ei ole, sillä yksinolo on opetettu huolella ja siitä saa harjoitusta joka viikko edelleen. Koira on pieni, rauhallinen ja ihmisystävällinen.
Oman kokemukseni mukaan käytösongelmaiset koirat ovat ennemminkin niitä, joita makuutetaan pitkä päivä yksin kotona eikä totuteta erilaisiin tilanteisiin. Sitten kun kerran pitäisikin lähteä ihmisten ilmoille, tulee vaikeuksia.
Sama kokemus. Naapurin koira lähinnä räkyttää kotona kaikki päivät ja on ihan kaistapäinen, kun pääsee joskus ihmisten ilmoille. Hermoilee ihmisjoukossa ja räkyttää kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaikeaa noudattaa sääntöjä. Jos ovessa kielletään koirat, niin noudata kieltoa. Ei ole mitään "ohituskaistaa" sinun koirallesi. 🧐
Koska minäminäminä ja minun musti. Jos käyttäytymiseni ärsyttää sinua on syy sinun ja kannattaisi pysyä kotona.
Mutkun hän on ihan kiltti, mutkun mä vaan nopeasti palautan nää, mutkun mutkun....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat ovat ihania. Monelle yksinäiselle koira voi olla paras tai ainoa ystävä.
Mutta ei niitä silti tarvitse tuoda kaikkialle. Ikinä en opi ymmärtämään että suurimnan osan ajasta se koira on sisällä, ja sitten tullaan kauppakäytäviin ja kauppoihin hengailemaan.
Mihin on unohtunut koiran lenkitys ja ulkona riehaleikit mitä kotona sisällä ei voi toteuttaa.
Mihin se koira purkaa energiansa, koska ei se lemmikki nauti pyörimässä ahtaissa sisätiloissa.
Halusit tai et, koiran voi ottaa mukaan moneen paikkaan. Jos koira on mukana kahvilassa, se ei tarkoita, etteikö se ole mukana myös metsässä.
Olen eri, mutta itse asiassa se useimmiten tarkoittaa. Koiranomistajat ovat laiskoja ja sitten se fifi pitää ottaa mukaan aina, kun mahdollista, ettei tarvitse erikseen lähteä lenkille. Ja totta kai koko maailman pitää nähdä, että sinulla on tällainen harvinaisrotuinen (ja kallis!) seurakoira ja miten luontevasti te vaan käytte ihan ravintolassakin sen rakin kanssa, ajatella. Tulee niin kauheen eurooppalainen ja rento olo. Ei mitään väliä, että toiset pelkää, eihän?
Kielto on kielto ja koskee myös sinun kilttiä pikku Mustiasi, joka ei tekisi kärpäsellekään pahaa
Kaikki tämä allergiahorina on vain yksi merkki siitä, miten vieraantuneita ihmiset ovat luonnosta. Sama koskee sisäilmavouhottajia. Alkuperäinen jumi on näiden ihmisten omien korvien välissä. Se on aito ja oikea syy ihmisten pahoinvointiin. Oma psyykkinen oireilu, joka purkautuu vihantunteena ihan kaikkea kohtaan. Mitä puolustuskyvyttömämpi kohde, sen otollisempi maalitaulu purkaa omaa pahaa oloa. Metsästys on tästä hyvä esimerkki. Kun ampuu he.ngiltä susia ja muita metsän asukkaita, niin saa sitä omaa vitutusta purkaa jonnekin. Joka on kuitenkin täysin syytön tapahtumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu sairauden hoidosta on vain ja ainoastaan allergisella itsellään, ei muun maailman tarvitse pysähtyä.
Itsekin olen kaikille eläimille allerginen (eniten koirille) ja kun lähden julkisiin tiloihin niin otan ennakkoon allergialääkkeen. Eläinpölyä on ihan joka paikassa missä kulkee paljon ihmisiä. Koirat saavat minun puolestani kulkea vapaasti ihan kaikissa julkisissa tiloissa paitsi terveydenhuollossa ja sairaaloissa.
Allergialääkkeet ovat turvallisia ja tehokkaita. Ap:n kommenteista paistaa läpi koiraviha ja -pelko ja on todella surullista että hän tartuttaa sen myös lapseen ylireagoinnilla. Tuo että ap:n ja lapsen stressitaso nousee heti kun pelkästään näkevät koiran kertoo paljon...
Aivan uskomattoman naivia ajattelua, että kaikki sairaat (oli sairaus mikä vain) pystyisivät käyttämään lääkkeitä tai hyötymään niistä. Hyvä että sulle niist
Jos eläinpölyä pitää ruveta rajoittamaan allergisten takia, niin minä kala-allergisena vaadin, että missään ravintolassa ei saa tarjota kalaa eikä minkään kaupan kalatiskillä saa olla kaloja. Huoltoasemien lounaspöydistä pitää myös kaikki kala kieltää. Kalasta tulee anafalyktinen shokki pelkästä kalan hajusta, ei mitään pientä nuhaa niinkuin koira-allergisille. Ja meitä kala-allergisia on ihan yhtä paljon kuin koirille allergisia.
Meillä pienessä paikallisessa ostoskeskuksessa on tultu kahdesta eri vaatekaupasta sanomaan, että kyllä meille saa tulla koirat. En kyllä ole silti mennyt, vaikka meillä on pieni, hypoallergeeninen koira, josta ei edes lähde karvaa. Olen itse allerginen koirille enkä tykkää ajatuksesta, että esim. joku kultainen noutaja nuohoaa vaatteissa, joita olen potentiaalisesti ostamassa.
Tämä siis pk-seudulla. Luultavasti suhtautuminen riippuu myös paljon siitä, että missä asuu. Meillä päin on ihmisillä paljon pieniä koiria, jotka kulkevat mukana monessa. Samassa ostoskeskuksessa on yksi kahvila, johon saa koiran kanssa mennä. Siellä on usein 1-3 koiraa mukana eikä nämä aiheuta kenellekään mitää häiriötä, kun makoilevat omistajien jaloissa hiljaa. Varmaan jotkut tästä vetää herneen nenäänsä, mutta se on lähinnä heidän oma ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä kirjastoja joihin ei saa mennä olenkaan lemmikin kanssa eli lennikkivapaita. Se on täysin kirjastokohtaista että saako mennä edes opaskoiran kanssa. Ja tietenkin myös koiran pitää osata olla hiljaa kirjastossa.
Opaskoiran ja virkakoirien kanssa saa mennä minne vaan, et pysty kieltämään.
Nopea nettihaku: Opaskoirat ovat sallittuja lähes kaikkialla, sillä ne ovat lakisääteisiä apuvälineitä, eivät lemmikkejä
. Näkövammaisella on oikeus viedä opaskoira kauppoihin, ravintoloihin, julkisiin kulkuneuvoihin ja muihin asiakastiloihin, vaikka lemmikkikielto olisi voimassa. Valjaissa olevaa opaskoiraa ei saa häiritä, silittää tai kutsua.
Keskeiset oikeudet ja säännöt:
Julkiset tilat: Ravintoloitsija tai kauppias ei voi kieltää opaskoiran sisäänpääsyä, sillä elintarvikehygienia-asetus ja yhdenvertaisuuslaki sallivat ne.
Liikkuminen: Opaskoirat saavat liikkua taajamissa myös paikoissa, joissa lemmikkikoirat on kielletty (esim. tietyt uimarannat tai puistot).
Tunnistaminen: Opaskoiran tunnistaa valjaista, ja käyttäjällä on mukanaan opaskoirakortti.
Kohtaaminen: Valjaissa oleva opaskoira on töissä. Sitä ei tule huomioida, jotta koirakon turvallisuus ei vaarannu.
Samat oikeudet koskevat myös avustaja- ja kuulokoiria.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämä allergiahorina on vain yksi merkki siitä, miten vieraantuneita ihmiset ovat luonnosta. Sama koskee sisäilmavouhottajia. Alkuperäinen jumi on näiden ihmisten omien korvien välissä. Se on aito ja oikea syy ihmisten pahoinvointiin. Oma psyykkinen oireilu, joka purkautuu vihantunteena ihan kaikkea kohtaan. Mitä puolustuskyvyttömämpi kohde, sen otollisempi maalitaulu purkaa omaa pahaa oloa. Metsästys on tästä hyvä esimerkki. Kun ampuu he.ngiltä susia ja muita metsän asukkaita, niin saa sitä omaa vitutusta purkaa jonnekin. Joka on kuitenkin täysin syytön tapahtumiin.
Nyt lähti vähän laukalle. Valitsetko liikenteessäkin mitkä kieltomerkit koskevat juuri sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole edes allerginen, ja minua ärsyttää, että ne koirat pitää tuoda joka paikkaan. Joskus opettaja toi koiransa oppitunnille ja mitä siitä oppitunnista tuli? Ei mitään, kun muut olivat: "oiii miten lutunen tuuule täänne uiuiui".
Oispa meilläkin opettaja tuonut koiransa. En tiedä mikä on vialla ihmisissä, jotka vihaavat koiria.
Tuskin niitä koiria ensisijaisesti vihataan. Kohteena ovat pöljät koiranomistajat. Saahan siinä kyllä koirakin osansa syyttä suotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat ovat ihania. Monelle yksinäiselle koira voi olla paras tai ainoa ystävä.
Mutta ei niitä silti tarvitse tuoda kaikkialle. Ikinä en opi ymmärtämään että suurimnan osan ajasta se koira on sisällä, ja sitten tullaan kauppakäytäviin ja kauppoihin hengailemaan.
Mihin on unohtunut koiran lenkitys ja ulkona riehaleikit mitä kotona sisällä ei voi toteuttaa.
Mihin se koira purkaa energiansa, koska ei se lemmikki nauti pyörimässä ahtaissa sisätiloissa.
Mistä sinä sen tiedät? Siis oikeasti. Jos vaikka näkisit mut koirani kanssa kauppakeskuksessa, mikä kyllä olisi pirun harvinaista, niin miten ihmeessä pystyt siitä päättelemään, että kyseinen koira ei saa tarpeeksi liikuntaa/ saa leikkiä ja riehua pihalla/ pääse päivittäin lenkille/ on jatkuvasti "ahtaissa sisätiloissa"? Eihän tuossa ole järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö opaskoirat aiheuta allergioita?
Kyllä niistäkin irtoaa eläinpölyä. Siksi olisikin hyvä, ettei tiloihin tuotaisi mitään muita koiria, jotta eläinpölyn määrä pysyy minimissään.
ap
Koira tulee ulkoa, kyllä sinne ne pölyt on tuulettuneet. Ei allergisten ja muka allergisten ehdoilla pyöri koko maailma. Ota allergiapilleri. Koira-allergia ei ketään tapa
Mikään tai kukaan ei ole yhtä itsekäs kuin koiranomistaja. Ei koko maailma sen räksyttävän kirppukasan perceen ympärillä pyöri, vaikka itse ei muuta maailmassaan arvosta.
Koirat pois kirjastoista. Ja kaupoista. Myös ravintoloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö opaskoirat aiheuta allergioita?
Kyllä niistäkin irtoaa eläinpölyä. Siksi olisikin hyvä, ettei tiloihin tuotaisi mitään muita koiria, jotta eläinpölyn määrä pysyy minimissään.
ap
Koira tulee ulkoa, kyllä sinne ne pölyt on tuulettuneet. Ei allergisten ja muka allergisten ehdoilla pyöri koko maailma. Ota allergiapilleri. Koira-allergia ei ketään tapa
Mikään tai kukaan ei ole yhtä itsekäs kuin koiranomistaja. Ei koko maailma sen räksyttävän kirppukasan perceen ympärillä pyöri, vaikka itse ei muuta maailmassaan arvosta.
Koirat pois kirjastoista. Ja kaupoista. Myös ravintoloista.
Ja sinä et näe omassa vaatimuksessasi yhtään itsekkyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat, varsinkin nää jotka tuo koiransa joka paikkaan, eivät yleensä ole niitä henkisesti tasapainoisimpia ihmisiä, ja sen lemmikin tarkoitus on tasata omaa tunne-elämää. Niillä ei riitä ajatusta sille, että jollekin asia voi olla ongelma. Päinvastoin, pitää aktiviisesti torjua ajatus, että koira olis ongelma, koska oma hauras minuus ei kestä ajatusta, että hänen teoistaan olis jotain haittaa toisille. Sitten tulee se vakiovastaus, että "ei meidän koira aiheuta allergiaa" (vaikka on tavalllinen karvakoira) tai muu kielto, ettei omasta toiminnasta voi olla kellekään haittaa.
Allergisena kommentoin noille takaisin jotain "Joo niin varmaan" tai "Sepä kiltisti tehty" ja sellaisella äänensävyllä, josta kyllä kuuluu mitä mieltä heistä olen. En usko, että mikään menee perille, mutta enpä toisaalta jää noita tilanteita sitten omassa mielessänikään harmittelemaan kun saan edes sanottua takaisin.
Ethän sinä saa sanottua, mitä ajattelet, vaan uppoudut passiivisaggressiiviseen sarkasmiin. Tietenkin voit toimia noinkin, ei se laitonta ole. Ihmissuhde- ja tunnetaidoista ei sinun kohdallasi silti kannata puhua.
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat, varsinkin nää jotka tuo koiransa joka paikkaan, eivät yleensä ole niitä henkisesti tasapainoisimpia ihmisiä, ja sen lemmikin tarkoitus on tasata omaa tunne-elämää. Niillä ei riitä ajatusta sille, että jollekin asia voi olla ongelma. Päinvastoin, pitää aktiviisesti torjua ajatus, että koira olis ongelma, koska oma hauras minuus ei kestä ajatusta, että hänen teoistaan olis jotain haittaa toisille. Sitten tulee se vakiovastaus, että "ei meidän koira aiheuta allergiaa" (vaikka on tavalllinen karvakoira) tai muu kielto, ettei omasta toiminnasta voi olla kellekään haittaa.
Allergisena kommentoin noille takaisin jotain "Joo niin varmaan" tai "Sepä kiltisti tehty" ja sellaisella äänensävyllä, josta kyllä kuuluu mitä mieltä heistä olen. En usko, että mikään menee perille, mutta enpä toisaalta jää noita tilanteita sitten omassa mielessänikään harmittelemaan kun saan edes sanottua takaisin.
Ja toinen vakio "Ei meidän koira pure" jne.
Mulla on ollut useampi huono kohtaaminen koirien kanssa. Yksi puri pahasti, toinen hyökkäsi takaapäin, mutta omistaja sai viime hetkellä sen kiinni ja estettyä, kun oli pieni, isompi olisi tullut päälle.
Yksi (tutun) dobermanni yritti kaksi kertaa hyökätä, toisella kerralla veti housuista reiden kohdalla hampaillaan ja toisella kertaa omistaja sai hallintaansa. Kaksi noista koirista piti lopettaa.
Muutama vaarattomampi tapaus on myös tullut eteeni. Ja kun itselläni oli vielä koira, sai se puolustaa minua moneen kertaan, sen verran aggressiivisia tuli vastaan, sekä koiria että niiden omistajia. Hulluksi on meno äitynyt.
Mikään minussa ei ärsytä eläimiä, olen normaalin kokoinen, käyttäydyn tavallisesti, ei ole mitään poikkeavia hajuja tai kävelykeppiä tms, ei värejä, en katso päin, en provosoi...
Kasvatus puuttuu koirilta, ja ei tajuta sitä, että se on eläin, mikä tekee myös viettiensä mukaan valintojaan, niitä huonojakin, vaikka kuinka luulet kouluttaneesi...
Joten allergian lisäksi voisi koiranomistaja miettiä tällaisiakin asioita.
Olen eri, mutta itse asiassa se useimmiten tarkoittaa. Koiranomistajat ovat laiskoja ja sitten se fifi pitää ottaa mukaan aina, kun mahdollista, ettei tarvitse erikseen lähteä lenkille. Ja totta kai koko maailman pitää nähdä, että sinulla on tällainen harvinaisrotuinen (ja kallis!) seurakoira ja miten luontevasti te vaan käytte ihan ravintolassakin sen rakin kanssa, ajatella. Tulee niin kauheen eurooppalainen ja rento olo. Ei mitään väliä, että toiset pelkää, eihän?
No nyt tuli tuutin täydeltä pelkkää kuraa. Sinulla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta tietää, millaista elämää se naapuripöydän Fifi viettää.
Mutta hyvä, että mainitset "eurooppalaisen olon". On totta, että monessa Euroopan maassa koiriin suhtaudutaan rennommin kuin meillä perinteisesti. Ja allergioita onkin, kas, paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyhän kirjastossa myös lukukoiria. Ihan sama jos nopee kirjojen palautus.
Nuttura löysemmälle
Niin, eihän noita lukupaskarakkejakaan pitäisi kirjastoissa olla. Ihan infantiiliksi mennyt nykymeno kun pitää paskarakkeja joka paikkaan tunkea... lukuempatiaturvaturvakoira aaahh oooohhh niin söpöä. Ei, ei ole.
Perusteluna on ollut se, että koiran läsnäolo kuulemma vähentää stressiä. No, monella ehkä niin. Allergiselle ja koirapelkoiselle taas koiran läsnäolo aiheuttaa stressiä. Minusta olisi reilua, että jokainen lukemaan opetteleva lapsi saisi olla kirjastossa ilman stressiä koirista. Koiria kun voi tavata muuallakin.
ap
Minä taas olisin huolissani noin pelokkaasta lapsesta ja pitäisin huolen, että pääsee tutustumaan koiriin, lukukoirat kuitenkin valvottuja ja kilttejä. Kyllä minäkin pelkäsin pitkään koiria, kun kotona ei mihinkään normaaliin elämään valmennettu, istuttiin vaan oman porukan kesken eristyksissä. Pelkään yhä ulkomailla kulkukoiria mikä on tervettäkin, mutta olisi kamalaa säikkyä tuolla jokaista ohikulkevaa koiraa.
Mutta kun kaikki koiranomistajat eivät toimi vastuullisesti. Ja siitä sitten kärsivät kaikki. Menee tavallaan "lapsi" pesuveden mukana. 😕
Ymmärrät varmaan, että vastuullinen koiranomistaja ei voi tehdä valintoja sen vastuuttoman puolesta. Eikä toisaalta vaikuttaa myöskään niiden asenteisiin, jotka päättävät tehdä yleistyksiä vastoin parempaa tietoaan.
Toisaalta vastuuttoman koiranomistajan toimintaan puuttuvat useimmin juuri toiset koiraihmiset, koska usein se vastuuton toiminta on vaaraksi toisille koirille.
Tää on sitä arkipäivän narsismia.