Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa opiskelijalla on kesällä vaihtoehtoina opiskelu/opintotuki, opintojen lopettaminen/työttömyysturva tai 50% tt-tuki

Vierailija
28.01.2026 |

Kannattaa siis mennä töihin jos ei opiskelu kesällä ole mahdollista

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011778294.html

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin monen kohdalla olisi järkevin ratkaisu lopettaa junnaavat, turhat opinnot ja mennä tuottavaan työhön.

Vierailija
42/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuvat kotona koska pakko. Kiitos hallitus!

Etkö rakasta lapsiasi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien ei pidä opiskella.

Mitä muuta esim ylioppilas voi olla kuin köyhä ?

Vierailija
44/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin nuori ei kesältä saanut työttömyysturvaa, vaan ainoa toimeentulokeino oli joko opintotuki tai palkka. Elettiin niinkin. 

Vierailija
45/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että paremmin asiat opiskelijoilla on asiat kuin esimerkiksi minun sukupolvella aikanaan. Tt-tukea oli ihan turha hakea, sossun tätien laskelmat näytti aina että elät leveästi kälysellä opintotuella loppuvuoden jos keväällä haki tt-tukea. 

Kun jossain vaiheessa oli mahdollista opiskella kesä opintotuella se oli luksusta. Toki noihin aikoihin kesätöitä riitti melkein kaikille. Mutta sitten ei opiskeltu. 

Vierailija
46/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan kannattaa muuttaa kesäksi vanhempien hoiviin

Mitähän nuo sanoisi kun jättäisin perheen ja muuttaisin nelikymppisenä takaisin. 

Vierailija
47/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin monen kohdalla olisi järkevin ratkaisu lopettaa junnaavat, turhat opinnot ja mennä tuottavaan työhön.

Monen. Opiskelu on täysin turhaa

Vierailija
48/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan kannattaa muuttaa kesäksi vanhempien hoiviin

Mitähän nuo sanoisi kun jättäisin perheen ja muuttaisin nelikymppisenä takaisin. 

Aika kauan olet opiskellut

Vierailija
49/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se oli 80-luvullakin, kun itse opiskelin. Yleensä olin kesätöissä, mutta muutamana kesänä opiskelinkin. Toimeentulotuesta en tiennyt mitään. Tai no sanan olin kyllä kuullut. Jos olisin opiskelun lopettanut, olisin jäänyt tulottomaksi, koska silloinen avopuoliso oli töissä.

Ysärillä myös. Vuokrasin kämpän pois kesäksi, menin vanhemmille asumaan ja kävin kesätöissä. Vähän siitä jäi rahaa säästöönkin. 

Vierailija
50/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se oli 80-luvullakin, kun itse opiskelin. Yleensä olin kesätöissä, mutta muutamana kesänä opiskelinkin. Toimeentulotuesta en tiennyt mitään. Tai no sanan olin kyllä kuullut. Jos olisin opiskelun lopettanut, olisin jäänyt tulottomaksi, koska silloinen avopuoliso oli töissä.

Ysärillä myös. Vuokrasin kämpän pois kesäksi, menin vanhemmille asumaan ja kävin kesätöissä. Vähän siitä jäi rahaa säästöönkin. 

Tai siis huoneeni kimppakämpässä vuokrasin. Eihän meillä mitään kämppiä ollut. 

Vierailija
51/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin nuori ei kesältä saanut työttömyysturvaa, vaan ainoa toimeentulokeino oli joko opintotuki tai palkka. Elettiin niinkin. 

Totta. Ysärillä yhtenä kesänä en saanut kesätöitä, joten oli pakko opiskella. 

Vierailija
52/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saamme varattomista perheistä olevan köyhälistörahvaan pois paremman opiskelijaväen tieltä. Niissä köyhissä on kumminkin syöpäläisiä sekä vasemmistopunikkejakin. Antavat huonon kuvankin opiskelijoista trendittömällä renttu-pukeutumisellaan. FYI !

Vierailija
53/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei saa kolmeen kuukauteen opintotukea ja asumislisää lainkaan, jos ei saa töitä tai voi opiskella (tämä ei ole itsestä kiinni). Millä maksaa vuokra ja ruoka? Eihän muitakaan ihmisryhmiä pakoteta elämään velaksi?

Vierailija
54/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden tutkimussäätiön mukaan enemmistö yliopisto-opiskelijoista joko käy töissä tai saa elatusta vanhemmiltaan.

Ap 'vahingossa' unohti nämä vaihtoehdot.

Vierailija
55/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei saa kolmeen kuukauteen opintotukea ja asumislisää lainkaan, jos ei saa töitä tai voi opiskella (tämä ei ole itsestä kiinni). Millä maksaa vuokra ja ruoka? Eihän muitakaan ihmisryhmiä pakoteta elämään velaksi?

Lopettaa opiskelut niin saa työmarkkinatuen

Vierailija
56/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa ensinnäkään nuoren ei kannata muuttaa lapsuuden kodistaan pois ennen kuin on opiskellut tutkinnon ja lähtee työelämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi