Jatkossa opiskelijalla on kesällä vaihtoehtoina opiskelu/opintotuki, opintojen lopettaminen/työttömyysturva tai 50% tt-tuki
Kannattaa siis mennä töihin jos ei opiskelu kesällä ole mahdollista
Kommentit (56)
Opiskelijan kannattaa muuttaa kesäksi vanhempien hoiviin
Ongelman voisi lopettaa myös siten, että kesällä opiskellaan, eikä lomailla kuukausitolkulla. Eihän työelämässäkään tuollaisia lomia ole. Lapsilla ja nuorilla ihan ok, mutta miksi Ammatti/korkeakouluissa pitää lojua kesät lomilla?
Töihin kannattaa mennä myös jatkon kannalta. Ei kukaan palkkaa vasta valmistunutta jolla ei ole työkokemusta
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kesätöitä(kään) ei riitä kaikille.
Nyt niitä hakevat opiskelijoiden lisäksi kaikki muutkin: työttömät, eläkeläiset, pätkätyöläiset, osa-aikaiset...
Kyllä opiskelija menee kesätöihin, kunhan sellainen työ löytyisi!
Miten hallitus ei tätä vieläkään tajua?!
P U N A L I P U T L I E H U U
Moneen kesätyöhön palkataan opiskelijan sijaan pitkäaikaistyötön. Tämä on nähty.
Meillä asuvat kotona koska pakko. Kiitos hallitus!
Vierailija kirjoitti:
Niinkö paljon tykkäät lapsistasi että heidän läsnäolo on sinulle noin vastenmielistä
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajat kuitenkin kiittää
Ongelmahan tulee siitä, että jos et saa kesätöitä (niitä on entistä vähemmän saatavilla), ja joudut tekemään kesäopintoja, niin ne syövät opintotukikuukausia, vaikka eivät välttämättä nopeuta valmistumista. Ne kuukaudet on sitten sieltä opintojen loppupäästä pois.
Luojan kiitos omalla lapsellani on kesätyöpaikka, mutta kyllähän varmaan joutuu kesäkuussa vähän avustamaan. Ensimmäinen palkka kun tulee vasta heinäkuussa ja edelliset tuet toukokuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ei pidä opiskella.
Menevät amikseen
Kolmas vaihtoehto: Äidin lihapadat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se oli 80-luvullakin, kun itse opiskelin. Yleensä olin kesätöissä, mutta muutamana kesänä opiskelinkin. Toimeentulotuesta en tiennyt mitään. Tai no sanan olin kyllä kuullut. Jos olisin opiskelun lopettanut, olisin jäänyt tulottomaksi, koska silloinen avopuoliso oli töissä.
Hyvänen aika, nyt ei eletä 1980-lukua vaan massatyöttömyyden aikaa! Ei kaikille halukkaille ole työpaikkoja, jokaiseen avoimeen paikkaan tulee satoja-tuhansia hakemuksia. Työnantajat eivät jaksa edes lukea kaikkia hakemuksia.
Meneekö tämä fakta vihdoinkin kaaliinne?!
Sama oli 90 -luvullakin ja lama vielä syvempi kuin nyt.
...meni kaaliini.
Vierailija kirjoitti:
Ongelman voisi lopettaa myös siten, että kesällä opiskellaan, eikä lomailla kuukausitolkulla. Eihän työelämässäkään tuollaisia lomia ole. Lapsilla ja nuorilla ihan ok, mutta miksi Ammatti/korkeakouluissa pitää lojua kesät lomilla?
Mietippä sitä. Osalla aloista on harjoittelut kesällä, mutta eihän kaikki niitä harkkapaikkojakaan saa. Opettajat myös haluavat vapaajaksonsa, kun on tehty ympäripyöreää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietippä sitä. Osalla aloista on harjoittelut kesällä, mutta eihän kaikki niitä harkkapaikkojakaan saa. Opettajat myös haluavat vapaajaksonsa, kun on tehty ympäripyöreää päivää.
Samaa mietin että kyllähän se henkilökuntakin haluaa pitää kesälomaa
Vierailija kirjoitti:
Moneen kesätyöhön palkataan opiskelijan sijaan pitkäaikaistyötön. Tämä on nähty.
Tottakai koska kunta maksaa osan pitkäaikaistyöttömien palkasta eli työnantaja saa palkkaustukea.
Vierailija kirjoitti:
Näin se oli 80-luvullakin, kun itse opiskelin. Yleensä olin kesätöissä, mutta muutamana kesänä opiskelinkin. Toimeentulotuesta en tiennyt mitään. Tai no sanan olin kyllä kuullut. Jos olisin opiskelun lopettanut, olisin jäänyt tulottomaksi, koska silloinen avopuoliso oli töissä.
Oli myös 2000-luvun alussa kun itse opiskelin. Yhtenä kesänä ei ollut kesätöitä joten asunto piti irtisanoa ja muuttaa takaisin toisen vanhemman luokse (eri paikkakunnalle, ennen kuin joku nillittää mikset asunut vanhemmillasi opiskeluaikaa niin vanhemmat erosi, asuivat eri paikkakunnalla kuin kouluni ja mulla ei ollut enää edes huonetta kummankaan luona).
Olisipa silloinkin ollut vauva-palsta, niin olisin tiennyt pöyristyä tästä ihmisarvoa loukkaavasta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei me haluta sun lapsia elättää, meillä on omien lastemme kulut maksettava.
T. Veronmaksajat, jotka käyvät töissä
Vierailija kirjoitti:
Suomi on erittäin sairas maa
Avaa vähän, tuo on liian ympäripyöreää !
Jos toimeentulotuki on 'viimesijainen tuki', niin kuinka sen voi puolittaa? Aika ristiriitaista.