Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varke: Asunnottomuus kasvussa Suomessa jo toista vuotta, erityisesti nuorten ja naisten asunnottomuus, kasvua jopa 40%

Vierailija
28.01.2026 |

Vähävaraiset eivät enää selviä hallituksen leikkauksista ja yhä useampi joutuu kadulle. Näillä pakkasilla jokainen voi miettiä sitä, millaista olisi olla ilman paikkaa, minne mennä. Kodittomien yömajoihin on ollut jo tungosta. 

"Asunnottomien ihmisten määrä on kasvanut viidenneksellä vuodesta 2024. Vaikka yksin elävistä asunnottomista valtaosa on miehiä, edellisvuoteen verrattuna asunnottomuus lisääntyi erityisesti nuorten ja naisten keskuudessa.

Asunnottomien nuorten eli alle 25-vuotiaiden määrä kasvoi edellisvuodesta lähes 40 prosenttia ja naisten 24 prosenttia.

Varken mukaan yksin eläviä asunnottomia oli marraskuussa noin 4600, mikä on lähes 800 enemmän kuin edellisvuonna.

Asunnottomuutta kokevien joukossa on säätiön mukaan yhä enemmän pienituloisia ihmisiä, joilla ei ole muita merkittäviä elämänhallinnan haasteita.

Asumistuen ja toimeentulotuen leikkaukset tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa, jossa monen ihmisen ja perheen talous on jo valmiiksi veitsen terällä, synnyttävät tilanteita, joissa omasta kodista ei pystytä pitämään kiinni, Ojankoski sanoi."

https://demokraatti.fi/asunnottomuus-kasvoi-suomessa-toista-vuotta-putk…

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori on muuttanut takaisin vanhempien luokse, koska ei ole varaa asua omillaan. Mikä aiheuttaa kitkaa aikuisen lapsen ja vanhempien välillä, kun se asunto on myös vanhempien koti eikä mikään hotelli. Vaikka moni aikuinen lapsi huolehtiikin omista asioistaan ja aikuinen lapsikin saa tulla kotikotiin niin monessa taloudessa pinna on kiristynyt. Työkavereiden kokemuksia oon kuunnellut aiheesta jo ehkä liikaa.

Olen 38 vuotias eikä tulisi mieleenkään missään tilanteessa ajaa omaa lasta pois kotoa. tietenkin ymmärrän jos jollakin on ollut huonolapsuus ja purkaa vihaansa omiin vahinko lapsiinsa.

Vierailija
22/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on asunnottomia niin että asuvat puolisonsa ja lastensa kanssa mutta osoite on poste restante että tuet on suurempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kuussa alkavat -50% tuki leikkaukset, pahiten osuu nuoriin joille ei luvassa töitä ja jotka eivät parhaiten osaa asioitaan hoitaa.

Nousu asunnottomuudessa on jyrkkää ja tunteiden määrä valtava.

Vierailija
24/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti olen asunnoton tukien maksimoinnin takia mutta viimeiset 3,5 vuotta olen "asunut" miehen asunnossa. Virallisesti en voi muuttaa miehen asuntoon kun miehen tulot vaikuttaisi sen jälkeen tukiini. Aika harva asia on lopulta kiin miltä se ulospäin ja virallisissa papereissa näyttää

Vierailija
25/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on asunnottomia niin että asuvat puolisonsa ja lastensa kanssa mutta osoite on poste restante että tuet on suurempia.

tämä puoliso ei saa olla rekisteröitynyt. Lisäksi ne tuet kuten asumistuki määräytyy asunnon mukaan joten aika plus miinus nolla.

Vierailija
26/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta: Mitä sinulle maksetaan tästä, että palstalla lietsot vihaa tukia saavia ja vähävaraisia kohtaan? Ja ajat kiilaa miesten ja naisten välille?

Vierailija
27/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallitus leikkasi budjetin 82 miljardista 84 miljardiin.

Vierailija
28/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti olen asunnoton tukien maksimoinnin takia mutta viimeiset 3,5 vuotta olen "asunut" miehen asunnossa. Virallisesti en voi muuttaa miehen asuntoon kun miehen tulot vaikuttaisi sen jälkeen tukiini. Aika harva asia on lopulta kiin miltä se ulospäin ja virallisissa papereissa näyttää

Tukikikkailijoita ei nyt lasketa tässä ollenkaan, vaan oikeasti ilman asuntoa olevia. Minä saisin toimeentulotuen ja asumistuen jos mies laittaisi kirjansa muualle, mutta moraali ei salli. 

Vierailija
29/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta: Mitä sinulle maksetaan tästä, että palstalla lietsot vihaa tukia saavia ja vähävaraisia kohtaan? Ja ajat kiilaa miesten ja naisten välille?

Joku täällä palstalla tekee oikein työkseen tätä. Pitäisi ilmoittaa jonnekkin.

Vierailija
30/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien leikkaukset tämmöisessä tilanteessa, kun on luotu taantuma, konkurssiaalto ja massatyöttömyys Suomeen on semmoista julmuutta ja edesvastuuttomuutta tätä yhteiskuntaa ja sen ihmisiä kohtaan, ettei mitään rajaa. Ensin pitäisi olla niitä töitä, joihin ihmiset voi mennä. Tukia voi leikata sitten, kun työpaikat on luotu. Nyt ne on jossain Arto Satosen taskulaskimessa jemmassa. 

Vierailija
31/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kuussa alkavat -50% tuki leikkaukset, pahiten osuu nuoriin joille ei luvassa töitä ja jotka eivät parhaiten osaa asioitaan hoitaa.

Nousu asunnottomuudessa on jyrkkää ja tunteiden määrä valtava.

Pitää hakea kahta opiskelupaikkaa, jos ei ole tutkintoa eikä saa töitä. Opiskelija ei saa tt-tukea, pitää nostaa opintolaina.

Vierailija
32/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä jokainen saa tukia vähintään 1300€/kk, jos sillä ei saa asuntoa hankittua niin oma vika.

Älä viitsi valehdella, ei todellakaan saa. 

Kyllä saa jos ei ole omaisuutta, toimeentulotuki + asumistuki on jotain 1350€/kk yhteensä Helsingissä.

Kenellä? Ja lähde tiedolle? 

Tuen määrä kokonaisuudessaan perusosa + hyväksyty asumismenot. Perusosa on 596,32e ja pääkaupunkiseudulla hyväksytyt asumismenot 715e, joka tekee yhteensä 1 311,32e. Tohon saa päälle reseptilääkkeet, sähkön, kotivakuutusen ja harkinnanvaraisiin menoihin tukea.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

https://www.kela.fi/documents/d/guest/hyvaksyttavien-asumismenojen-kunt…

33/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten taviksen elämänlaatua on parannettu viime aikoina politiikassa? Ei ole taidettu millään tavalla edistä. Ainoastaan kiristyksiä ja kurjistuksia. 

Mun nähdäkseni asunnottomat ei kyllä ole mitään taviksia? Nämä ovat usein hyvin moniongelmaisia ihmisiä. 
Siitä olen samaa mieltä, että heikkoja pitää auttaa.

🇺🇦🇮🇱

34/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ainakin rehellinen, pisteet siitä! 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
35/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poste restante osoitteeseen ei saa asumistukea, eikä toimeentulotukea. Peruspvärahaa, 595 käteen, saa. Ja ehkä lääke- ja lääkärikulut. Periaatteessa Poste Restanteen saa vain tuon 595 e/kk käteen.

Vierailija
36/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä jokainen saa tukia vähintään 1300€/kk, jos sillä ei saa asuntoa hankittua niin oma vika.

Älä viitsi valehdella, ei todellakaan saa. 

Kyllä saa jos ei ole omaisuutta, toimeentulotuki + asumistuki on jotain 1350€/kk yhteensä Helsingissä.

Kenellä? Ja lähde tiedolle? 

Kaikille suomen kansalaisille

Lähde: Kela.fi/laskurit ja minun 11 vuoden kokemus tukien hakemisesta.

Vierailija
37/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee

vuokrat alkaean 1000e

Helsingissä tuhansia asuntoja vapaan joissa vuokra alle 800€/kk

Vierailija
38/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten taviksen elämänlaatua on parannettu viime aikoina politiikassa? Ei ole taidettu millään tavalla edistä. Ainoastaan kiristyksiä ja kurjistuksia. 

Mun nähdäkseni asunnottomat ei kyllä ole mitään taviksia? Nämä ovat usein hyvin moniongelmaisia ihmisiä. 
Siitä olen samaa mieltä, että heikkoja pitää auttaa.

Luepa juttu. Tämän tuoreimman selvityksen mukaan nyt on ajautunut asunnottomaksi myös niitä taviksia, joilla ei ole merkittäviä päihde- ja muita elämänhallinnanongelmia. Ärsyttää, kun ihmiset kommentoi lukematta aloitusta ja lähdettä. Sitten mutuillaan täällä. 

Vierailija
39/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee

vuokrat alkaean 1000e

Helsingissä tuhansia asuntoja vapaan joissa vuokra alle 800€/kk

Tätä se kurjistamine juuri on. Toimeentulotukiasiakkaalla on ihan yhtäläinen oikeus asua kalasataman tornitalon 20. kerroksessa palvelujen äärellä kuten miljonääreillä. /s

Vierailija
40/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävää on myös se, että ennen Orpon hallitusta meillä oli laskusuuntainen asunnottomuus vuosikymmenen ajan, eli joka vuosi oli vähemmän asunnottomia. Nyt se on päinvastoin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi