Kuuluuko masentuneelle joka ei töissä, niin kaikki kotityöt?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tuu varmaan ikinä ymmärtämään ihmisiä, jotka ei nykypäivänäkään ymmärrä masennuksen olevan sairaus eikä mikään "haluun vaan vähän laiskotella" fiilis.
Olen ollut psykiatrisella töissä, ja kyllä jaksoivat hyvin tupakalla juosta ja valmiiseen pöytään tulla. Ei mitään ongelmia sen suhteen ollut
Vierailija kirjoitti:
Reilu työnjako on se että kotona oleva tekee kotityöt
Niinkö?
Silloinkin, kun toinen tekee etätöitä kotoa käsin ja toinen ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan kun perheen henkinen, taloudellinen ja muu vastuu on aina osunut mulle. Jouduin sairauden takia pois työelämästäkin. Mies tekee töitä kotona milloin sattuu, valvoo yöt ja nukkuu pitkälle iltapäivään. Siivoaa vaan keittiötä. Ei muuta. Mulle jäänyt lumityötkin.
Ap
Ota ero jos mies ei hae apua masennukseen.
Ai ap:n pitää ottaa ero miehen masennuksen takia, vaikka ap itse joutui sairauden takia pois työelämästä? Mietis vielä pari kertaa, kumpi se sairas on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on päivänselvää, että kotona tehdään kaikki kotityöt ja työntekijä hoitaa työt.
Työtätekevähän elättää kotonaolijaa, jotenn täysin reilua, että hän hoitaa sitten kodin.
Okei eli jos sä sairastut ja sulla on vaikka krooninen päivittäinen migreeni jossa liikkuminen pahentaa päänsärkyä niin hoidat kuitenkin kaikki kotityöt koska puoliso käy töissän ja tienaa rahaa. Sama jos sairastut syöpään ja syöpähoidot uuvuttaa niin tottakai hoidat kaiken kotona kun oot siellä. Aika superihminen oot <3 hyvä sun puolisolle!
Moni syöpäsairas käy töissä, ei yksin asuva syöpäsairas saa kotiapua, miksi sitten masentuneiden puolesta muiden tehdä kaikki, kuitenkin tutkittu fakta on että masentuneen pitääkin tehdä ja käydä ulkona
Vierailija kirjoitti:
Reilu työnjako on se että kotona oleva tekee kotityöt
Nythän sekä ap että miehensä ovat kotona molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voi kutsua laiskuudeksi.
Ihan totta, kuka voisi kertoa eron masentuneen ja laiskan välillä? Tämä olisi hyvin mielenkiintoista minullekin. Millä eroa mitataan? Onko esimerkiksi pulssin nopeus heillä erilainen kun heille näytetään tiskipaljua tai imuria? Käyttäytyvätkö he erilailla jos puhelin/tablet/läppäri otetaan pois?
Minulla oli ,,masentunut,, käly, josta mieheni otti eron, lähti lasten kanssa muualle ja - kuinka ollakaan - vuosikymmenen etsinnän jälkeen yhtäkkiä käly löysi terapeutin ja ,,parani,, kun kuuli miten menettäisi muuten lapsensa. Että sellainen ,,sairaus,, se oli.
Masennus on diagnoosi, jonka lääkäri/psykiatri voi tehdä. Laiska on vain laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voi kutsua laiskuudeksi.
Ihan totta, kuka voisi kertoa eron masentuneen ja laiskan välillä? Tämä olisi hyvin mielenkiintoista minullekin. Millä eroa mitataan? Onko esimerkiksi pulssin nopeus heillä erilainen kun heille näytetään tiskipaljua tai imuria? Käyttäytyvätkö he erilailla jos puhelin/tablet/läppäri otetaan pois?
Minulla oli ,,masentunut,, käly, josta mieheni otti eron, lähti lasten kanssa muualle ja - kuinka ollakaan - vuosikymmenen etsinnän jälkeen yhtäkkiä käly löysi terapeutin ja ,,parani,, kun kuuli miten menettäisi muuten lapsensa. Että sellainen ,,sairaus,, se oli.
Ahaa. Eli kun sairas saa vihdoin sairauteensa oikeaa ja toimivaa hoitoa ja paranee, niin hän on ollut sun mielestä vain laiska ja huijannut koko ajan? Yleensä se hoito, mitä masentuneet saavat, on mielialalääkkeet. Ne ovat tunnettuja siitä, että ne passivoivat ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti oma masennus meni niin pitkälle, että hyvä jos veskiin pääsin menemään.
Tekemättömät kotityöt piinas takaraivossa, syyllistyin ja teki oravanpyörästä sietämättömän.
Mä aloin parantumaan siinä vaiheessa, kun kukaan ei vaatinut multa mitään. En edes itse soimannut itseäni. Kun siitä "mun on pakko suorittaa" ajatuksesta pääsi irti, niin se oli vapauttavaa.
Ei mun tarvii yhtään mitään. Mä nyt vaan olen ja möllötän. Sitä oli hetken ja sitten sitä vaan alkoi taas toimimaan pikku hiljaa.
Asuttiin miehen kanssa kaksin. Hän kävi terapiassa mun tilanteen takia ja se auttoi häntä ymmärtämään ja tukemaan mua.
Valitettavasti kaikki kaatui hänen niskaansa,
Suku ja läheiset tuli apuun. Tyttäret, sisko ja tämän tytär käy siivoamassa vuoroviikoin.. Äiti ja anoppi kävi tekee ruokaa vuoroviikoin. Kaverit auttoi edellisissä ja pihahommissa ja kävi kahvittelee mun seur
Sulla on ihana mies :) Muutenkin hienot tukiverkot. Onneksi sait apua ja olet nyt parantumassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti masentunut niin ei kyllä todellakaan kykene tekemään yksin mitään kotitöitä. Hyvä jos pystyy edes nousemaan sängystä.
Sitten ei kyllä ole puolisoakaan. Ei kukaan viitsi saamatonta laiskaa kauaa katsella.
Väärin. Sinä et jaksa, Tosin en usko että olet koskaan parisuhteeseen päässytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti masentunut niin ei kyllä todellakaan kykene tekemään yksin mitään kotitöitä. Hyvä jos pystyy edes nousemaan sängystä.
Tai edes peseytymään.
No siinä vaiheessa tuskin on puolisoakaan, jonka kanssa jakaa kotityöt.
Niinkö luulet? Parisuhteessa oleva ei voi sairastua masennukseen?
Onneksi nykyään voi erota.
Jep, me tiedetään kyllä, että miehet eroavat jo pienestäkin vaikeudesta parisuhteessa. Nainenhan varmasti ihan itse valitsi sairastua ja sitten kun ei jaksa paapoa miestä 24/7, heivaa itsekeskeinen paska sen henkilön, jota esitti rakastavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on päivänselvää, että kotona tehdään kaikki kotityöt ja työntekijä hoitaa työt.
Työtätekevähän elättää kotonaolijaa, jotenn täysin reilua, että hän hoitaa sitten kodin.
Okei eli jos sä sairastut ja sulla on vaikka krooninen päivittäinen migreeni jossa liikkuminen pahentaa päänsärkyä niin hoidat kuitenkin kaikki kotityöt koska puoliso käy töissän ja tienaa rahaa. Sama jos sairastut syöpään ja syöpähoidot uuvuttaa niin tottakai hoidat kaiken kotona kun oot siellä. Aika superihminen oot <3 hyvä sun puolisolle!
Moni syöpäsairas käy töissä, ei yksin asuva syöpäsairas saa kotiapua, miksi sitten masentuneiden puolesta muiden tehdä kaikki, kuitenkin tutkittu fakta on että masentuneen pitääkin tehdä ja käydä ulkona
Anna mä arvaan. Sinä olit se syöpäsairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tuu varmaan ikinä ymmärtämään ihmisiä, jotka ei nykypäivänäkään ymmärrä masennuksen olevan sairaus eikä mikään "haluun vaan vähän laiskotella" fiilis.
Itsellä tuo ajatus johtuu ihan siittä kun se masennus iskee aina silloin kun ottaisi itse.tehdä jotain esimerkiksi niin kuin tässäkin tapauksessa pitäisi tehdä kotityöt niin ollaan niin masentuneena että se työssäkäybä joutuu tekemään nekin. Masentunut on aina niin masentunut että ei itse voi hankkia tuloja millä maksaisi oman elämän. Mutta kun kyseessä on jotain mukavaa tai hauskaa niin se masennus ei koskaan vaivaa että niihin ei voi osallistua. Nykypäivänä joissain piireissä (nuorten naisten) on trendikästä olla masentunut niin sitä käytetään tekosyynä ihan kaikkeen millä velvoitetaan muut tekemään tai velvoitetaan muut maksamaan kaikki mitä tämä masentunut haluaa vaikka tämä masentunut
Ihan yleinen ohjeistus masentuneelle on yrittää tehdä asioita, mistä on ennen nauttinut. Selittää paljon miks näihin kivempiin juttuihin useemmin osallistutaan. Mut osa näistä osallistujista esittää et kaikki on hyvin ettei muut huolehtis tai jopa ottaa tarvittavia lääkkeitä et pääsee osallistumaan. Ja osa on jopa siinä pisteessä et oikeesti se kivaan juttuun osallistuminen tuntuu jo hyvältä ja se on hieno juttu. Se masennus ei ilmesty yhtäkkiä vaan on pitkäaikanen sairaus. Jos masentunu vaan joskus jättää ne kotityöt se voi näyttää siltä et masennus "yllättää" kun ei tee tota epämukavaa asiaa.
Se masentunu saa yleensä sairaslomalta palkkaa, sairaspäivärahaa, kuntoutusrahaa tai sairaseläkettä. Ei se mee niin että kaikki rahat tulee toiselta. En tiedä sun parisuhteesta jos sellasessa oot mut esim mun parisuhteessa mä maksan yleensäkin enemmän arjen menoista kun mies tienaa vähemmän. Enkä mä odota että hän tekis kotitöitä enemmän koska mä maksan asioista enemmän.
Mitä tulee tähän nuorten "muoti-ilmiöön" niin en oo tälläsestä kuullu enkä tällästä nähny.
Mitä taas tulee masentumisen esittämiseen niin kyllä, oot oikeessa masentunutta on helppo esittää lääkärille. Silti avunsaanti masennukseen on todella vaikeeta ilman työterveyttä jos ei halua pelkkiä lääkkeitä. Masennus lääkkeitä kukaan ei syö mielellään koska ne turruttaa myös hyvänolon pois. Siihen että sais muuta apua kunnallisesta terveydenhuollosta katsotaan yleensä et jos sulla on työt ja asunto sulla on kaikki hyvin ja sä voit hoitaa itseäs terveyskylän nettisivujen avulla. Joten kaiken kaikkiaan mä en oikeesti usko, että moni esittäis olevansa masentunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut psykiatrisella töissä, ja kyllä jaksoivat hyvin tupakalla juosta ja valmiiseen pöytään tulla. Ei mitään ongelmia sen suhteen ollut
Niin varmaan. Ja kaikki uskoo sua.
Vähän ihmettelen että et huomaa mitään työmäärän eroa siinä että a) tulee valmiisen pöytään syömään (ja jos ei tule, haetaan väkisin ja marmatetaan) ja siinä, että b) joutuu käymään kaupassa, laittamaan ruuat, kattamaan pöydän, syömään, tiskaamaan ja siivoamaan.
Kuuluu, paitsi jos hän laittaa korvatulpat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä psykalla sä oot ollu, koska mä oon ollu myös ja joo tupakalla moni jaksaa käydä. Se voi olla se ainoo asia miks jotku jaksaa nousta. Luulis sun sit ymmärtävän et kyse on sillon riippuvuudesta joten ne energiat mitä on yleensä käytetään siihen. Mun kokemuksen mukaan läheskään kaikki ei jaksa tulla syömään, mut hienoa jos jaksavat. Aika tokkurassahan moni potilas psykalla muutenkin on kun lääkkeitä kokeillaan. Mut ainakin suljetulla missä ite työskentelin niin suurinosa oli itsetuhosuuden vuoks.
Sun viestin tasosta voi päätellä et oot ollu joko keittäjä tai siivooja joten jätätkö hoidin ammattilaisille kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä et tiedä yhtään mistä puhut. Yksinasuva syöpäsairas saa apua kotiinsa jos sitä tarvitsee. Joko jonkun tukipalvelun kuten siivous tai kotihoidon tai tarvittaessa kotisairaalan.
Ja kyllä moni syöpää sairastava käy töissä, mut jos huomaat yhtään mikä on ollu keskustelun aihe niin varmaan tajuut että kommentilla viitattiin niin sairaaseen ettei ole työkykynen.
Ja miten sun päässä tää käänty siihen että masentuneen ei tarvis tehdä mitään kun alkuperänen kommentoija oli sitä mieltä että kotona olevan pitäis tehdä kaikki masentuneenaki ja siihen puututtiin. Ihan kun sä lukisit tekstiä ja vastaisit tahallaan johonkin eriasiaan missä sattuu olemaan yks sama sana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni masentunutkin käy töissä eikä saa kotiapua. Toiset ovat sairaampia kuin toiset.
Olen itse ollut kliinisesti masentunut. Välillä jopa sairaslomalla. Ei kukaan tullut tänne mua paapomaan, ei jokaisen masentuneen puolesta tehdä kaikkea, kuten jostain syystä haluat vääristellä. SIlloin kotini oli vaan kaaos ja samoin minä. Olen ollut myös lievemmässä masennuksessa töissä. Tilanteet ovat erilaisia, ihmisten jaksamiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä psykalla sä oot ollu, koska mä oon ollu myös ja joo tupakalla moni jaksaa käydä. Se voi olla se ainoo asia miks jotku jaksaa nousta. Luulis sun sit ymmärtävän et kyse on sillon riippuvuudesta joten ne energiat mitä on yleensä käytetään siihen. Mun kokemuksen mukaan läheskään kaikki ei jaksa tulla syömään, mut hienoa jos jaksavat. Aika tokkurassahan moni potilas psykalla muutenkin on kun lääkkeitä kokeillaan. Mut ainakin suljetulla missä ite työskentelin niin suurinosa oli itsetuhosuuden vuoks.
Sun viestin tasosta voi päätellä et oot ollu joko keittäjä tai siivooja joten jätätkö hoidin ammattilaisille kiitos.
Viestisi on muuten asiallinen, mutta vähän dissaat keittäjiä ja siivoojia. Ei ammatti tee ihmistä noin tyhmäksi ja empatiakyvyttyömäksi kuin tuo, jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuollaisen kanssa parisuhtestakaan mitään tule. Toisen pitäis töissäkäynnin lisäksi hoitaa ruoka pöytään, siivota ja maksaa laskut. Ymmärrys loppuu lusmua kohtaan aika nopeeta ja lusikat jaetaan.
Kotityöt kuuluvat molemmille, mutta kotitöiden määrä voi olla erilainen. Työssäkäyvälle on pitemmän päälle ikävää, jos koti on kuin täysihoitola, jossa vain oleillaan.