En halua isopalkkaista ammattia, tuntuisi kauhealta maksaa puolet palkasta veroa
Ei tuntuisi kivalle, mutta pienestä palkasta otettu pieni määrä ei niin paljoa haittaa. Vaikka lopputuloksena onkin vähemmän rahaa, se ei siltikään tunnu niin pahalta.
Kommentit (99)
En minäkään. Nytkin vtuttaa ja tuntuu isolta kun 2700 e/kk palkasta maksan 700 e veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeastaan jo suht maltillisesta palkasta menee puolet veroja. Ihmiset vaan yleensä unohtavat sen, että lakisääteinen veroluonteinen eläkemaksu, noin 25 prosenttia palkasta, nostaa todellisen veroasteen helposti yli 50 prossan. Tuolla eläkemaksuverolla maksetaan sitten työeläkkeet.
Sinä et maksa 25 prosenttia eläkemaksuja vai meinaatko pahvi että työnantaja antaisi sinulle enemmän rahaa jos eläkemaksut vähenisi, hullu saa olla mutta ei tyhmä.
Työnantajan budjetissa tuo työeläkemaksu näkyy sinun palkkakuluna. Kun työnantaja miettii palkkaako uuden työntekijän, hän joutuu budjetoimaan myös sen työeläkemaksun. Kyllä se on ihan sinun palkkatuloasi vaikka kirjanpidollisesti lasketaankin "työnantajan maksamaksi"
Ei
Kyllä se on sinun palkkaasi
Ap, palkkatulot vaikuttaa tulevaan eläkkeeseen !
Jos saisi vuodessa mijoonan bruttona niin maksaisin ilomielin 70prossaa veroa enkä olisi naama norsunvi.....a
olen pienituloinen. Minulle bruttopalkkaa tärkeämpi on netto: miniminetto, jolla teen mitään työtä on 2100e/kk. Tuossa menee itselläni raja.
Olen ollut myös keskituloinen, mutta siinä ei ollut järkeä, koska netto oli silti tuo samaa 2100e ja vastuu paljon suurempi.
Eläkekertymäkään tuskin tulee ikäiselläni koskaan realisoitumaan, joten pienellä bruttopalkalla menee vähemmän itse tienattua rahaa hukkaan (pienemmät veroluonteiset eläkemaksut).
Vierailija kirjoitti:
Ap, palkkatulot vaikuttaa tulevaan eläkkeeseen !
Vain, jos eläkejärjestelmän olemassaolo jatkuu. Riippuu mm. siitä, miten vanhoiksi nykyiset eläkkeensaajat elävät.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Jos voisin palata ajassa taaksepäin, jättäisin korkeakoulun väliin ja menisin perinteiseen duunariammattiin. Lähes sama liksa ilman kummempia stressejä.
Ihminen tekee itse stressin.
Vähän tämä irvistyttää kun puolisolla on puolet pienempi palkka ... mutta saan vain tonnin enempi käteen mitä hän.
Hiukkasen tää progressiivinen verotus on KIREÄ. Ei oikein kannusta kovaa työntekoon kun palkansaajana ei oikein jää itselle mitään siitä että firma joutuu maksamaan hikihatussa. Plus yleensä palkkahaitarin yläpää on YT-neuvotteluissa sitten ekana maalitauluna.
"Ja kertaakaan vuosien varrella ei tilinauhalla näkyvä bruttopalkkani ole laskenut, vaikka tuo työnantajan maksu on noussut. Näinhän olisi käynyt, jos se olisi osa palkkaani."
Olet saanut palkankorotuksen, jonka työnantaja on maksanut puolestasi suoraan eläkevakuutusyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Nytkin vtuttaa ja tuntuu isolta kun 2700 e/kk palkasta maksan 700 e veroa.
Njaa ... noin kuus tonnia palkka ... lapaseen jää vähän yli 3 tonnia kaikkien verojen ja maksujen jälkeen. Hiukkasen voisi harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tämä irvistyttää kun puolisolla on puolet pienempi palkka ... mutta saan vain tonnin enempi käteen mitä hän.
Hiukkasen tää progressiivinen verotus on KIREÄ. Ei oikein kannusta kovaa työntekoon kun palkansaajana ei oikein jää itselle mitään siitä että firma joutuu maksamaan hikihatussa. Plus yleensä palkkahaitarin yläpää on YT-neuvotteluissa sitten ekana maalitauluna.
Jos kolme tonnia kuukaudessa tienaava tekee lisävuoron, lisävuoron palkasta jää puolet käteen, kun huomioidaan sekä vero että tyel. Eli ei tosiaan puhuta mistään suurituloisten kireästä progressiosta.
Vierailija kirjoitti:
No oikeastaan jo suht maltillisesta palkasta menee puolet veroja. Ihmiset vaan yleensä unohtavat sen, että lakisääteinen veroluonteinen eläkemaksu, noin 25 prosenttia palkasta, nostaa todellisen veroasteen helposti yli 50 prossan. Tuolla eläkemaksuverolla maksetaan sitten työeläkkeet.
Joo kalliiksi tulee suuret ikäluokat vuosikymmenien seniorilomineen. Tällaisilta maksuilla he itse välttyivät
En koskaan edes lue palkka- ja verotustietoja. Silmäilen nopeasti, kun asia ei oikeasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njaa ... noin kuus tonnia palkka ... lapaseen jää vähän yli 3 tonnia kaikkien verojen ja maksujen jälkeen. Hiukkasen voisi harmittaa.
Ei sulla ole kyllä läheskään kuuden tonnin palkka jos tuon verran jää käteen.
Eikä tuosta 2700 palkasta mene 700 veroa, siinä on kaikki muutkin maksut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta. Itsellä palkka 6400 € ja käpälään jää reilu 4000 €. Puolisolla palkka 12 500 € ja käteen jää reilu 6000 €. Ihan järjetöntä, varsinkin kun hän tekee töitä ihan älyttömän määrän ja matkustaa vapaa-ajallaan. Johtajilla kun ei ole työaikaa edes. Saati sitten mitään irtisanomisaikoja tai muita normaalin työsuhteen suomia turvia.
Minä jättäydyin 16 vuotta sitten hyväpalkkaisesta (85 000€/vuosi) työstä, koska verojen maksaminen ärsytti. Tarkemmin sanottuna en halunnut enää tukea sairaita ja laiskoja. Realisoin ja piilotin omaisuuteni ja olen elänyt siitä lähtien erilaisilla tuilla. Nykyään asumistuki, työttömyystuki ja toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäydyin 16 vuotta sitten hyväpalkkaisesta (85 000€/vuosi) työstä, koska verojen maksaminen ärsytti. Tarkemmin sanottuna en halunnut enää tukea sairaita ja laiskoja. Realisoin ja piilotin omaisuuteni ja olen elänyt siitä lähtien erilaisilla tuilla. Nykyään asumistuki, työttömyystuki ja toimeentulotuki.
Oletko itse mielestäsi enemmän sairas vai laiska? Minua ärsyttää sinunkaltaistesi tukeminen.
T. 25.000e veroja vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No logiikka toki tuokin. Kun en kuulu kirkkoon, 30% maksan sadantonnin vuosituloista. Muut maksut päälle, mutta yli 60% jää itselle kuitenkin.
Minä maksan saman 30% 85 tuhannen vuosituloista, enkä kuulu kirkkoon. Asuinpaikka vaikuttaa merkittävästi ilmeisesti.
Isomman palkan mukana on todennäköisesti tullut myös isompi vastuu ja enemmän työtunteja. Kyllä itse joskus mietin että joku sellainen duuni jossa työ jäisi aidosti työpaikalle eikä stressaisi nykyiseen tapaan saattaisi olla kiva, pienemmälläkin palkalla.
Mietin kanssa joskus että olisi kiva aloittaa uudestaan vaikka myyjänä ja nousta sitten pomotason osaamisella pikavauhtia huipulle.
Sitten jouduinkin sivuraiteelle ja koin tuon kaiken. Pääsin "helppoihin" töihin ja paljon alemmalle tasolle.
Tajusin nopeasti että näytön paikkoja oli harvoin ja kollegoiden terävät kyynärpäät olivat kaiken näyttämishalun tiellä. Ainoa tapa yletä oli se puuduttavan työn konemainen tekeminen. Nopeammin kuin muut, tarkemmin kuin muut....ja jos pienistä virheistä jäi kiinni (kuten kaikki) niin huomautukset kollegoilta tulivat aina niin että pomo oli sattumalta paikalla.
Huomasin myös että työmääriä jabtyön laatua ei seurattu - pomon kaljakaverit kuiskivat pomon korvaan kuka pärjäsi ja kuka ei.
Sain ihan fyysisiä stressioireita ja lopulta YT:t armahtivat ja sain potkut ja hyvän erorahan aikaisemman kontrahtini nojalla.
Ihmeen kautta pääsin lopulta kivaan työhön ja palkkakin noussut vähitellen.
Ei se ole minun palkkaani. Sen on työnantajan maksettavaksi sovittu työeläkevakuutusmaksu palkan lisäksi. Kuten on muutama muukin maksu.
Ja kertaakaan vuosien varrella ei tilinauhalla näkyvä bruttopalkkani ole laskenut, vaikka tuo työnantajan maksu on noussut. Näinhän olisi käynyt, jos se olisi osa palkkaani.