Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua isopalkkaista ammattia, tuntuisi kauhealta maksaa puolet palkasta veroa

Vierailija
28.01.2026 |

Ei tuntuisi kivalle, mutta pienestä palkasta otettu pieni määrä ei niin paljoa haittaa. Vaikka lopputuloksena onkin vähemmän rahaa, se ei siltikään tunnu niin pahalta.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No logiikka toki tuokin. Kun en kuulu kirkkoon, 30% maksan sadantonnin vuosituloista. Muut maksut päälle, mutta yli 60% jää itselle kuitenkin.

Minua tuo ei lohduta kun olen laskenut auki mitä muita veroja ja veroluontoisia maksuja tuohon rahaan kohdistuu. Käteen jää reilusti alle 50% tuloista kun palkasta vähentää muut rahaan kohdistuvat verot (esim ALV, joka verotetaan maksun hetkellä sekä sähkö- ja polttoainevero) ja Tyel maksut (n. 25% palkasta). 

Vierailija
42/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla oikeasti noin tyhmä? Ei ihme että Suomella menee huonosti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku olla oikeasti noin tyhmä? Ei ihme että Suomella menee huonosti. 

Ahkeruudesta ja viisaudesta ei makseta palkkaa. 

Kuvitellaan että ilmaiseksi opiskellaan ja tehdään duunia, niin tulos on sen mukaista.

Vierailija
44/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksaisin paljon mieluummin 6000 euron palkasta puolet veroa, kun itselle jäisi 3000€ kuin 2000 euron palkasta 20%.

Mulla jää 6300 € palkasta käteen yli 4000 €. En kuulu kirkkoon. 

Minulle samasta palkasta käteen 3800. En kuulu kirkkoon. Eikä tule palautuksiakaan, viime vuonna tuli joitain kymppejä mätkyjä, joten ennemmin pitäisi vähän nostaa ennakkoprosenttia.

Minä sain pienet palautukset. Onpas mielenkiintoista, ei ole mitään erityisiä vähennyksiäkään mutta toki puolison kanssa olemme merkinneet että verotuksessa saa hyödyntää toisen ylijäämää. Verotuskunta Helsinki. 

Vierailija
45/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksaisin paljon mieluummin 6000 euron palkasta puolet veroa, kun itselle jäisi 3000€ kuin 2000 euron palkasta 20%.

Mulla jää 6300 € palkasta käteen yli 4000 €. En kuulu kirkkoon. 

Minulle samasta palkasta käteen 3800. En kuulu kirkkoon. Eikä tule palautuksiakaan, viime vuonna tuli joitain kymppejä mätkyjä, joten ennemmin pitäisi vähän nostaa ennakkoprosenttia.

Minä sain pienet palautukset. Onpas mielenkiintoista, ei ole mitään erityisiä vähennyksiäkään mutta toki puolison kanssa olemme merkinneet että verotuksessa saa hyödyntää toisen ylijäämää. Verotuskunta Helsinki. 

Joo, terveisiä Kouvolasta. Verotuskunta vaikuttaa, ei siinä ole mitään sen kummempaa mielenkiintoista. 

Kyllä sillä 200-300 eurolla kuussa kompensoi jo ihan kivasti sitä että asuminen on siellä kalliimpaa. Kaikki muu kun on tutkimusten mukaan täällä kalliimpaa. 

Vierailija
46/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa yhteiskunnan hommissa on käänteinen tapa laskea, ensin lasketaan se mitä pitää jäädä elämiseen, ja sitten palkka muodostuu siten, että seurataan palkan verojen osuutta, kunnes verotettava tulo verojen jälkeen on se sama elämiseen vaadittava tulo, siitä veroprosentista ei silloin tarvitse murehtia.

Vierailija
47/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis mielummin sossuelättinä?

Vierailija
48/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin 60% työviikkoon, kun tulen noin 4500 €/kk palkallakin hyvin toimeen. Työt asiantuntijahommaa, jotka voin tehdä mökiltä tai veneeltä. Ei minulla ole enää edes asuntoa työpaikkakunnalla.

Vierailija
49/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, olisi kauheaa olla Elon Muskin tulot, kun joutuu maksamaan niin paljon veroa. Kyllä köyhän kelpaa, voi Elon-ressukkaa!

Vierailija
50/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin ottaa työn vaikkapa 20 000 kuukausipalkalla ja maksaa siitä puolet veroa, käteen jäisi vieläkin 10 000 euroa, ei paha, näissä tuloluokissa on myös muita hyviä työsuhdetuja yleensä. Nyt olen työkyvyttömyyseläkelläinen mutta voisin parantua tai ainakin näytellä hyväkuntoista (nivelvamma).

Vierailija
51/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeastaan jo suht maltillisesta palkasta menee puolet veroja. Ihmiset vaan yleensä unohtavat sen, että lakisääteinen veroluonteinen eläkemaksu, noin 25 prosenttia palkasta, nostaa todellisen veroasteen helposti yli 50 prossan. Tuolla eläkemaksuverolla maksetaan sitten työeläkkeet.

Sinä et maksa 25 prosenttia eläkemaksuja vai meinaatko pahvi että työnantaja antaisi sinulle enemmän rahaa jos eläkemaksut vähenisi, hullu saa olla mutta ei tyhmä.

Vierailija
52/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä palkasta - 50% on vasta lähtöhinta. 

Vierailija
53/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen niin päin, että saan tehdä fyysisesti helppoa sisätyötä, josta vielä maksetaan kaksi kertaa enemmän kuin moni ruumiillista työtä tekevä saa, vaikka se hänen raskas työnsä lyhentää elinikää. Voitan siis sekä työuran aikana että eläkkeellä! 

Päinvastoin, liikunta pidentää ikää, ja auttaa painonhallinnassa.

Sopivassa suhteessa mutta kymmenen tunnin liikunnallienn työpäivä päivitäin kuluttaa vain niveliä ja lisää kumulatiivista stressiä. 

Jos työpäivät ja likunta olisi sopivaa niin joo teoriassa. On ihan päivänselvä syy miksi ihmiset ei työpäivän jälkeen liiku. Koska päivä on jo tarpeeksi kuormittava. Sen voi mitata nykyään laitteilla ja todeta ettei ole ok mennä edes kävelylle, eikä aikakaan riita päivästä siihen. Ihmiset ei

Minä muurarina menin kahden eri lääkärin vastaanotolle valittamaan väsymystä mutta eivät he syytä löytäneet, käskivät vaan kuntoilemaan lisää vaikka painoin urakalla 8 tuntia päivässä, lopullinen syy löytyi sattumalta nukutuslääkärin kautta, uniapnea ja tätä terveyskeskuslääkärit eivät osanneet epäillä.

Vierailija
54/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi, ap? Meillähän on niin suuri ja mahtava julkinen sektori...

Jos terveydenhuolto yksityistättäisiin , niin se tulisi huomattavasti kalliimmaksi käyttäjille. Esimerkki hammaslääkärissä käynti Mehiläisessä maksaa huomattavasti enemmän kuin julkisessa terveyskeskuksessa. 

Vierailija
55/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin palata ajassa taaksepäin, jättäisin korkeakoulun väliin ja menisin perinteiseen duunariammattiin. Lähes sama liksa ilman kummempia stressejä.

Joo, voi olla, että moni muukin ajattelee samoin.

Vierailija
56/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso kiitos niille jotka maksaa! moni kikkailee tulonsa jotain kautta ja maksaa vähemmän kun minä +50k tuloistani 

Vierailija
57/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ison palkan mukana tulisi vain isot verot, mutta kun tulee isot vastuut. 

Mä haaveilen, että menisin simppeliin liukuhihnatyöhön. Kun sairastan, joku tuuraisi ja asia olisi pomon murhe. Kukaan ei kysyisi multa mitään. Kuuntelisin äänikirjoja. Työpäivän aikana tulisi liikuttua enemmän, joten töiden jälkeen ei tarvisi lähteä liikkumaan, eikä miettiä työasioita. Ei olisi edes työpuhelinta, joka voisi edes hypoteettisesti soida iltaisin ja viikonloppuisin!

Vierailija
58/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6500 euron brutosta netto 4140 €. Veroprosentti 29 prossaa. Siinä alkaa olla mun kipuraja verojen maksulle. Tässä on hyvä.

Vierailija
59/99 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin palata ajassa taaksepäin, jättäisin korkeakoulun väliin ja menisin perinteiseen duunariammattiin. Lähes sama liksa ilman kummempia stressejä.

Joo, voi olla, että moni muukin ajattelee samoin.

Parhaassa tapauksessa työt ja tienaamisen pääsee aloittamaan heti 19-vuotiaana. 

Vierailija
60/99 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oikeastaan jo suht maltillisesta palkasta menee puolet veroja. Ihmiset vaan yleensä unohtavat sen, että lakisääteinen veroluonteinen eläkemaksu, noin 25 prosenttia palkasta, nostaa todellisen veroasteen helposti yli 50 prossan. Tuolla eläkemaksuverolla maksetaan sitten työeläkkeet.

Sinä et maksa 25 prosenttia eläkemaksuja vai meinaatko pahvi että työnantaja antaisi sinulle enemmän rahaa jos eläkemaksut vähenisi, hullu saa olla mutta ei tyhmä.

Työnantajan budjetissa tuo työeläkemaksu näkyy sinun palkkakuluna. Kun työnantaja miettii palkkaako uuden työntekijän, hän joutuu budjetoimaan myös sen työeläkemaksun. Kyllä se on ihan sinun palkkatuloasi vaikka kirjanpidollisesti lasketaankin "työnantajan maksamaksi" 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän