G: Minkäikäisenälapsesi oppi ajamaan pyörällä ilman appareita?
Kommentit (15)
ajan. otin apparit pois ja 3 krt harjotteli niin nyt ajaa täyttä päätä ilman appareita. Meillä ne oli vaan kiusana,harmi kun en aiemmin hokannu moista
Kolme kesää ollaan miehen kanssa juostu pyörän vierellä selkä kaarella, niin että ollaan oltu molemmat selkäkipuisia koko kesän. Epätoivo alkaa vaivaamaan jo meitä.
Tarvii tosin vielä hieman apua liikkeelle lähdössä, tosin se on enemmänkin henkinen juttu. Suosittelen apupyörien sijasta ns. potkupyörää, joka opettaa pitämään tasapainon. Eli polkupyörän näköinen härveli, jossa ei ole polkimia, vaan jonka satulassa istutaan ja jota potkitaan eteenpäin. Meillä poika ajeli muutaman kuukauden sellaisella ja oppi sitten polkemaan polkupyörällä - apupyöriä ei edes laitettu. Mies väitti, että apupyörillä oppii vain nojailemaan, ja niinhän se taitaa olla.
Esikoinen oppi 2v4kk (on erittäin taitava karkeamotoriikaltaan ja tasapaino yms loistavia
Toinen oppi 6,5-vuotiaana, kahden kesän harjoittelun jälkeen
Kolmas oppi 3v4kk iässä ihan yllättäin itse (isosiskon pyörällä)
Ja neljäs on nyt 5v7kk eikä suju vielä ollenkaan, appareilla ajaa kyllä hienosti, on ajanut jo 2 kesää
taito kulkee käsi kädessä oppimisvaikeuksien kanssa, tasapaino vaikuttaa luki-valmiuksiin
ja ystäväni puheongelmien kanssa kamppaileva lapsi oppi kolmivuotiaana ajamaan ilman apupyöriä. Ja minä taas varmaan joskus kuusivuotiaana ja mitään oppimisvaikeuksia mulla ei ole koskaan ollut. Eiköhän kyse ole jostain ihan muusta.
ja ystäväni puheongelmien kanssa kamppaileva lapsi oppi kolmivuotiaana ajamaan ilman apupyöriä. Ja minä taas varmaan joskus kuusivuotiaana ja mitään oppimisvaikeuksia mulla ei ole koskaan ollut. Eiköhän kyse ole jostain ihan muusta.
Meillä esikoinen oppi ajamaan ilman apurattaita 3v ja on ongelmia lukemisen kanssa edelleen (on nyt 3. luokalla). Toinen lapsi oppi ajamaan 4v ja osasi lukea ennen kouluun menoa. Kolmas, nyt 4v tyttö ei osaa vielä ilman apurattaita ajaa.
mutta kakkonen joka oppi 4 v on nyt tokalla ja pikkusiskonsa joka ei vielä osaa ajaa ilman appareita kuitenkin jo lukee, jota isoveikkansa ei tehnyt samassa iässä. Joten se siitä faktasta!
t: 14
Siis potkupyörästä.. Ei tarvitse hankkia edes sitä, vaan tavallisellakin pyörällä kannattaa ensin potkutella ja hankkia tasapainoa, sen jälkeen ryhtyä harjoittelemaan sillä vasta polkemista. Näin meillä oppi typy tänä kesänä (4v.) pyöräilemään parissa päivässä.
minusta ne ovat pienet pyörät eli apupyörät. Tämä on aina ärsyttänyt.
mutta ei vielä aja ilman apupyöriä
6v4kk