L/over ikuisesti minun
Kolme ensimmäistä jaksoa MTV Katsomossa katsottavissa.
Mielipiteitä?
Kommentit (475)
Nyt alkoi kiinnostaa Nina Lahtisen pohjakosketus-kirja, jos perustuu paljon siellä kirjoitettuun!
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa Nina Lahtisen pohjakosketus-kirja, jos perustuu paljon siellä kirjoitettuun!
Ei ole Nina Lahtisen kirjoittama kirja kyseessä. Trollaus ilmeisesti jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, suuret pahoittelut! Onkin Honkanen. Ei tässä ollut tarkoitus mitään trollata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, suuret pahoittelut! Onkin Honkanen. Ei tässä ollut tarkoitus mitään trollata!
Ok, pahoittelut. Tuossa edellisellä sivulla on tahallista väärinluentaa alkuperäisestä viestistäni Markku Salosta ja muusta, kaikki mahdolliset asiat sotkettu ja vängätty väärinluentaa monen viestin voimin. Siksi oletin että tämäkin on baitti. Minun virheeni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, pahoittelut. Tuossa edellisellä sivulla on tahallista väärinluentaa alkuperäisestä viestistäni Markku Salosta ja muusta, kaikki mahdolliset asiat sotkettu ja vängätty väärinluentaa monen viestin voimin. Siksi oletin että tämäkin on baitti. Minun virheeni!
Niin kai täällä tulee hieman vainoharhaiseksi, mutta en tiedä noista edellisistä ja en trollaa ikinä! Siksi kuulosti oudolta!
Mulle eräs nainen sanoi kerran aika viisaasti siitä, mikä saa pysymään vaikeassa suhteessa; hyvät muistot hyvistä ajoista ja toivo paremmista ajoista (ja hyvien aikojen paluusta). Jos on sinnikäs, resilientti ja joustava mieli, niin helposti sopeutuu mitä kummallisempiin tilanteisiin ja asioihin. Usein ihmisen resistenssi nähdään positiivisena asiana, mitä se onkin, mutta kääntöpuolena on se, että... tottuu... joustaa... sopeutuu... eihän tässä mitään, menee tämä näinkin, asiat vielä muuttuu, kyllä ne muuttuu, nyt on tällainen vaihe.
Vierailija kirjoitti:
Mulle eräs nainen sanoi kerran aika viisaasti siitä, mikä saa pysymään vaikeassa suhteessa; hyvät muistot hyvistä ajoista ja toivo paremmista ajoista (ja hyvien aikojen paluusta). Jos on sinnikäs, resilientti ja joustava mieli, niin helposti sopeutuu mitä kummallisempiin tilanteisiin ja asioihin. Usein ihmisen resistenssi nähdään positiivisena asiana, mitä se onkin, mutta kääntöpuolena on se, että... tottuu... joustaa... sopeutuu... eihän tässä mitään, menee tämä näinkin, asiat vielä muuttuu, kyllä ne muuttuu, nyt on tällainen vaihe.
Toivo ylipäätään pitää ihmisen hengissä. Se on elämän perusvoima. Moni ei pysty koskaan luopumaan siitä toiveesta, että asiat vielä joskus palaavat sellaisiksi, kuin ne olivat suhteen ensivaiheissa. Siksi tuntuu mahdottomalta lähteä ja lopettaa suhde. Koska silloin joutuisi loppuelämänsä miettimään, olisiko sittenkin pitänyt vielä odottaa, yrittää, ymmärtää. Teinkö kuitenkin virheen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä todellisuuden hämärtyminen on se, mikä saa pysymään. Siis kun puhutaan suhteista narsistien tai vastaavien kanssa. Uhri alkaa epäillä itseään - ehkä narsisti onkin oikeassa, ehkä minä liioittelen, ehkä tätä asiaa ei oikeasti tapahtunut kun narsisti niin väittää. Ei normaali ihminen käsitä, että joku voi kirkkain silmin valehdella päin naamaa, että jotain ei tapahtunut tai päinvastoin. Kyllä siinä alkaa itseään epäillä. Samalla hämärtyy käsitys normaalin rajoista eikä enää pysty näkemään, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei.
Esim. minun entisessä suhteessa tilanne ajautui siihen, etten koskaan tiennyt palaako mies kotiin ja milloin, kun hän lähti vaikka ruokakauppaan. Saattoi mennä tunti tai saattoi mennä kolme päivää. Soittelin perään, ei vastausta. Mies myös teki tuota, että ensin kertoi jotain tarinaa ja myöhemmin väitti, ettei ole koskaan kertonut eikä sellaista ole koskaan tapahtunut. Sairastahan tuo on, mutta kun käytös alkaa pikkuhiljaa, on jo hommattu yhteinen asunto jne niin kynnys lähteä nousee. Ja samaan aikaan mies toitottaa, miten vaikea minä olen ja miten hänen käytöksensä johtuu minusta.
Kommentoijalle 16: Minun entinen kaveri oikein haastamalla haastoi riitaa myös ja aloin vähitellen saada tarpeekseni. Sitten lopulta tuli raja vastaan ja se möykkääminen alkoi taas ja hän alkoi uhriutua ja säksätti että nyt hän estää minut. Sanoin että ihan vapaasti. Kun se kiukuttelu jatkui vieläkin niin minä estin lopulta hänet. Enkä ole niitä estoja ottanut pois.
Jotenkin jäi se kuva että aina kun hän ei pyörittämästään exä/nyxä/deitti/mitämiehiälie saanut draamaa aikaan niin yritti sitten kavereiden kanssa samaa. Hänellä oli jatkuvasti uusia kavereita jotka alkuun oli ihanimpia ikinä ja jo viikon päästä rumia ja kateellisia lehmiä. Haukkui monia miehiä ihan koko ajan ja sitten kävi panemassa niitä, kaiken piti aina mennä hänen tavallaan, kehui miten on maailman kaunein nainen jne. Varmaan puhuu minustakin vaikka mitä pitkin kyliä mutta koska en satu sellaisesta välittämään niin aivan sama.
Sarja oli minusta hyvin toteutettu mutta välillä näkisi mielellään myös naispuolisia narsisteja kotimaisissa telkkarisarjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvin loukkaavaa sanoa narsistien uhreista, että kyllä on naivi, tyhmä jne. Narsisti on aluksi erittäin. taitava sitomaan uhrin itseensä. Kuka meistä ei olisi imarreltu jatkuvasta huomiosta ja ylenpalttisesta rakkaudesta itseä kohtaan? Pikku hiljaa alkaa manipulointi, joka vie minuuden
Uskoisin, että henkilöt joilla on aikaisempaa kokemusta läheisen narsismista tunnistavat alun rakkauspommituksen yms, mutta muuten uhriksi taitaa joutua kuka vaan?
Narsistin tunnistaminen jopa asiantuntijoille on haastavaa!Totta kai joku kranttunainen rakkausrintamalla saa itse narsistin luopumaan rakkauspommituksestaan. Kun se ei tehoa, niin ei narsisti jää siihen yksin rakkauspommittamaan. Narsistin pitää saada tuloksia henkilöltä, jonka kanssa etenee. Ei narsisti kestä sellaista ihmistä, jota ei koe saavansa satimeen millään aikataululla. Narsisti, jos kuka osaa valita uhrinsa. Tämän vuoksi on aina olemassa naisia, jotka eivät koskaan ajaudu narsistin uhreiksi.
Olen kanssasi samaa mieltä. Kyllä, monen narsistin temperamentti näkyy hyvin varhaisessa vaiheessa suhdetta. Narsisti ei ole ikinä mikään rauhallinen ja asiallinen viilipytty. Raivokkuus, kimpaantuminen, ylikierroksille meneminen kyllä näkyvät usein suhteen alkumetreillä. Hehän on vihaisia perustemperamentiltaan ja hyvin hermostuneita. Tällainen käytös tuli olla täydellinen " Red flag". Tällainen hermoromahteleva, vihainen, ilkeä ja ankara ihminen ei missään vaiheessa suhdetta tule muuttumaan lempeäksi, rauhalliseksi, rakastavaksi kumppaniksi. Asia on täysin mahdotonta. Joten seurustelu-tai tapailu kumppanin reagointi kertoo jo paljon, mitä on odotettavissa. Älkää luottako ulkonäköön, niin kuin ei se kranttunainenkaan tee, vaan katsokaa henkilön reagointia. Arvomaailma on toinen. Naisviha on hyvin tavallista perinteisissä arvoja suosivissa henkilöissä.
"Olen kanssasi samaa mieltä. Kyllä, monen narsistin temperamentti näkyy hyvin varhaisessa vaiheessa suhdetta. Narsisti ei ole ikinä mikään rauhallinen ja asiallinen viilipytty. Raivokkuus, kimpaantuminen, ylikierroksille meneminen kyllä näkyvät usein suhteen alkumetreillä. Hehän on vihaisia perustemperamentiltaan ja hyvin hermostuneita. Tällainen käytös tuli olla täydellinen " Red flag". Tällainen hermoromahteleva, vihainen, ilkeä ja ankara ihminen ei missään vaiheessa suhdetta tule muuttumaan lempeäksi, rauhalliseksi, rakastavaksi kumppaniksi. Asia on täysin mahdotonta. Joten seurustelu-tai tapailu kumppanin reagointi kertoo jo paljon, mitä on odotettavissa. Älkää luottako ulkonäköön, niin kuin ei se kranttunainenkaan tee, vaan katsokaa henkilön reagointia. Arvomaailma on toinen. Naisviha on hyvin tavallista perinteisissä arvoja suosivissa henkilöissä."
Siis narsistihan nimenomaan on kylmän viileä valehtelija kuten psykopaattikin tai hoviaan muiden kustannuksella hauskuuttava sirkuspelle kuten Trump. Mitään vihantunteita tai räjähtämisiä narsistit eivät yleensä näytä julkisesti, korkeintaan kotona puolison ja lasten kauhuksi. Uhrinsa kyllä näyttävät tunteitaan, itkevät tai raivoavat kun menettävät hermonsa narskun ragebaittaamana ja silloin narskut tai hoviapinat pyrkivät tallentamaan sellaiset kohtaukset, jotta saisivat todisteita, kuka on muka hullu talossa. Narsisteilla on kyse kulisseista ja näytelmästä, jossa vaikutetaan itse nuhteettomilta mutta tehdään kaikenlaista inhottavaa toisten selän takana.
Saattavat pahoinpidellä myös kadulla, julkisella paikalla, heitä vastaantulevan ihmisen, jos asiassa tulee jotain sanaharkkaa tai vääntöä. He raivostuvat myös julkisilla paikoilla, jos joku heitä haastaa tai uhkaa. Hyvin uhkaavasti käyttäytyviä narsistisia ihmisiä tapaa myös julkisilla paikoilla. Näistä tietävät hyvin esim.kauppojen asiakaspalvelijat ja muuta asiakaspalvelua tekevät työntekijät. He eivät pysy rauhallisena julkisillakaan paikoilla, jos kokevat tulevansa haastetuiksi ja uhatuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Saattavat pahoinpidellä myös kadulla, julkisella paikalla, heitä vastaantulevan ihmisen, jos asiassa tulee jotain sanaharkkaa tai vääntöä. He raivostuvat myös julkisilla paikoilla, jos joku heitä haastaa tai uhkaa. Hyvin uhkaavasti käyttäytyviä narsistisia ihmisiä tapaa myös julkisilla paikoilla. Näistä tietävät hyvin esim.kauppojen asiakaspalvelijat ja muuta asiakaspalvelua tekevät työntekijät. He eivät pysy rauhallisena julkisillakaan paikoilla, jos kokevat tulevansa haastetuiksi ja uhatuiksi.
Siis eihän kysessä ole välttämättä narsisti. Onhan näitä muitakin persoonallisuushäiriöisiä jms
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika mielenkiintoista saada profiilia ihmisestä, joka ei joudu ikinä narsistin uhriksi?
Ja nyt ei puhuta sellaisista ihmisistä, jotka ovat joutuneet narsistin uhriksi jo ja siksi osaavat varoa
Niin mietin omaa äitiäni, joka on siis narsistin uhri ja joka ei ole vieläkään saanut lähdetyksi (no on varmaan todella pahaan läheisriippuvuuteen sairastunut). No isällä on kyllä muitakin persoonallisuushäiriötä/piirteitä kuin narsisimi, rajatila ja asosiaalinen. Mutta mielestäni nuokin on monesti narsismin yhteydessä esitetty ja kai esintyy. En tiedä onko ääretön epäluuloisuus ja mustasukkaisuus narsisimia vai mitä. Paha alkoholismi on isällä myös.
Mutta mitä tulee äidin lapsuuden perheeseen, mielestäni heillä oli erittäin ankara isä eli ukkini, pelkäsin lapsena. Ukki sodassa ollut, mummolla ja ukilla iso ikäero. Tällaisia juttuja ukista kuullut: jollain riimulla jotain lastaan piessyt, heittänyt yhden lapsistaan (uimataidottoman) suoraan järveen "näin opit uimaan". Enpä ole äidiltä koskaan kysynyt millaisena hän isänsä näki. Itselleni ukki näyttäytyi vain tuvassa makaavana miehenä joka valitti milloin mistäin. Kerran pienenä lapsena kun olin piirtämässä tuvan pöydässä yhtäkkiä ukki vaan "älä piirrä siihen pöytään" , vaikka ihan paperille olin piirtämässä.
No mitä tähän äidin lapsuuden perheeseen tulee niin minusta heistä ei ollut oikein tukijaksi, että äiti olisi päässyt pois lähtemään. Eli jotenkin "vässyköitä". Kuten mielestäni äitikin. Hän esim paljon sossuille peitteli millainen isäni on (mulla on siis lastensuojelun paperit mistä nää suoraan näkee), muistan kun äitini kysyi multa kun olin noin 5-vuotias että eroaisiko hän isästäni. Sehän kuulosti katastrofille 5-vuotiaalle!
Ymmärrän kyllä että varmasti manipulaatio alussa tapahtunut (paremman näytteleminen) ja myös jatkossa (tappouhkaukset), mutta jotenkin ajattelisin miten yrittäisi kasvattaa lastaan niin hyvää itsetuntoa, itsensä rakastamista, oman tahdon tunnistamista...
Sain tuolla aiemmin että en ole joutunut narsisitin uhriksi, joo totta en jos puhutaan oikeista narsisiteista. Mutta on mulla kyllä huonoja miehiä ollut eli ikävä kyllä jonkulaiseen huonouden tottumiseen kasvanut ja siitä vasta noin 40 päässyt irti. Ja taas erosin miehestä, joka mielestäni on aika itsekeskeinen eli hänelle ei oikein tunteeni merkannut mitään. Mutta ei lähellekään narsisisti ole.
Luulen että ei voi oikein yleistää onko narsisti hermoheikko vai ei. Mielestäni narsisisti isälläni on todella aktiivinen hermosto, esim aina ollut univaikeuksia (herännyt kahdelta, muutaman tunnin uni), on ja oli sellainen hermoheikko (paljoa nykyinen enää tekemisissä oo). Mutta eiköhän ulkopuolelle ole hyvinkin leppoisaa osannut esittää.
Narsistivanhemman jättämät jäljet ovat uhrille monesti erittäin syvät ja pitkäkestoiset. Moni vapautuu narsistivanhemmastaan vasta kun kuolema heidät erottaa. Ja kun suomalaiset elävät yhä pitempään, niin kärsimys on yhä pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ei voi oikein yleistää onko narsisti hermoheikko vai ei. Mielestäni narsisisti isälläni on todella aktiivinen hermosto, esim aina ollut univaikeuksia (herännyt kahdelta, muutaman tunnin uni), on ja oli sellainen hermoheikko (paljoa nykyinen enää tekemisissä oo). Mutta eiköhän ulkopuolelle ole hyvinkin leppoisaa osannut esittää.
Juu, narsisti pitää tuntea hyvin, että voi varmasti sanoa, jonkun olevan narsisti. K-päitä on sadassa puolet mutta todennäköisesti narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit täyttäviä vain muutama.
Covert-narsistit eivät riskeeraa itseään vaan pistävät hovinsa asialle tuhotakseen uhrinsa. Levittävät pskaa uhrista, teeskentelevät somessa muita (myös uhria) ja usuttavat hovinsa kiusaamaan tätä ja levittelemään eteenpäin uhrista syöttämiään valheita. Käyttävät hyväkseen uhrin tuttuja ja esittävät uhrille ystävällistä, jotta saisivat nyhdettyä tästä tietoa ja vaikkapa tuntomerkkejä, jotta mustamaalauksesta tulisi uskottavampaa ja saisivat valheidensa joukkoon faktoja. Tästä syystä uhri voi vaikuttaa hermoheikolta eikä luota kehenkään, jolla on kytköksiä narsistiin ja hänen hoviinsa. Narsistit kostavat armotta jokaisen loukkauksen ja voivat vainota kymmeniä vuosia jostain vähäpätöisestä syystä.
Läheisten parissa narsistin narsismi jo tunnetaan, siellä narsku ei tarvitse naamiota, joten narsisti voi käyttäytyä aivan miten haluaa. Hovin jäsenet eivät aina tiedä narsistin olevan narsisti ja ne, jotka tietävät, eivät välitä, koska ovat itse samassa veneessä, joka uppoaa, jos narsistin ja hovin tekemät teot tulevat julki. Siitäkin syystä he vainoavat säälimättä uhria.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit tai hovinsa jäsenet, jotka käyttäytyvät kuten narsisti, eivät aina ole mitenkään älykkäitä, vankilat ovat täynnä vähä-älyisiä persoonallisuushäiriöisiä, psykopaatteja ja narsisteja.
Narsistien pahoissa teoissa esiintyvä suunnitelmallisuus kuitenkin erottaa heidät muista pikkurikollisista. Harkittu, kylmäverinen ja pitkäjänteisesti toteutettu toisen ihmisen elämän pilaaminen tai tarkoituksella tai jonkun toisen avustuksella tehty murha kielivät narsismista. Aino Nykopp-Koski ja sarjahukuttaja Pekka Seppänen ovat esimerkkejä suomalaisista psykopaateista ja narsistisista sarjamurhaajista.