Miksei vanhukset voisi olla hyvinkin perillä IT-asioista?
Oma äitini tajusi perehtyi tietokoneisiin varsin hyvin ollessaan työttömänä 90-luvun laman aikana ja sen tietotaidon avulla pääsi suht nopeasti takaisin työelämään. Nyt hän on yli 80-vuotias eläkeläinen ja osaa reitittimet ja linuxit tasan tarkkaan.
Kommentit (148)
Niin, ap, kaikki vanukset ovat samanlaisia kuin äitisi.
Mikä tabletin toiminnassa poikkeaa "perinteisestä" tietokoneesta?
Kokeile tökkiä pöytäkoneen ruutua sorrmella. Ehkä se autta hahmottamaan :D
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tökkiä näyttöä sormella, tulee rasvaisia sormenjälkiä. Jos joku koskee mun näyttöön, tulee tupenrapinat...
terv: 80386SX
Isäni osasi laittaa ATK laitteistoni epävireeseen vetämällä töpselin seinästä. Sitähän ei microsoft kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Osaahan ne kun ovat itse olleet niitä kehittämässä ja testaamassa töissään. 1980-luvulla työpaikat alkoivat kouluttaa työntekijöitä käyttämään tietokoneita. Firmoilla oli omia ohjelmia koneilla ja niitä piti osata käyttää. 1990-luvulla tuli internet ja taas koulutettiin henkilökuntaa, ja tuli lisää omia firmojen ohjelmia opittavaksi.
On vain niin mukava toistella tuota kliseetä miten vanhukset ei osaa sitä, ja vanhukset tiedä tätä. Toki on niitäkin vanhuksia jotka eivät ole joutuneet käyttämään tietokoneita töissään mutta aika harvassa taitaa olla nykyisin, ovat jo tuonpuoleisissa.
Olen 60+ ja olen ollut tietokoneiden kanssa tekemisissä työni takia 1980-luvulta asti, mutta en ole IT-alalla, eli en osaa ohjelmoida enkä koota tietokoneita. Olen opetellut työpaikan työsovelluksia, wordia, exceliä yms., mutta kun niitä kehitetään koko ajan ja muutetaan jatkuvasti ja iän myötä oppiminen ja hahmottaminen voi vaikeutua, niin koko ajan vaikeammaksi tuntuu menneen. Uusin työsovelluskin oli niin monimutkainen ja hankala oppia edelliseen verrattuna että alkoi mennä hermot.
Äitini osasi myös käyttää tietokonetta kunnes muutama vuosi ennen kuolemaansa ei enää osannut.
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika! Tuohan on vain yksityiskohta käyttöliittymässä. Mitä olennaista eroa on?
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaahan ne kun ovat itse olleet niitä kehittämässä ja testaamassa töissään. 1980-luvulla työpaikat alkoivat kouluttaa työntekijöitä käyttämään tietokoneita. Firmoilla oli omia ohjelmia koneilla ja niitä piti osata käyttää. 1990-luvulla tuli internet ja taas koulutettiin henkilökuntaa, ja tuli lisää omia firmojen ohjelmia opittavaksi.
On vain niin mukava toistella tuota kliseetä miten vanhukset ei osaa sitä, ja vanhukset tiedä tätä. Toki on niitäkin vanhuksia jotka eivät ole joutuneet käyttämään tietokoneita töissään mutta aika harvassa taitaa olla nykyisin, ovat jo tuonpuoleisissa.
Olen 60+ ja olen ollut tietokoneiden kanssa tekemisissä työni takia 1980-luvulta asti, mutta en ole IT-alalla, eli en osaa ohjelmoida enkä koota tietokoneita. Olen opetellut työpaikan työsovelluksia, wordia, exceliä yms., mutta kun niitä kehitetään koko aj
Oppiminen ei välttämättä liity ikään. Kyse on monesti siitä, että uudet järjestelmät ovat kömpelömpiä ja epäloogisempia kuin vanhat ja siksi niitä on ikään katsomatta vaikeampi oppia käyttämättämään. Varsinkaan kun monet niistä kaatuilevat jatkuvasti ties mistä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika! Tuohan on vain yksityiskohta käyttöliittymässä. Mitä olennaista eroa on?
.
Niin? Lainaamasi kirjoittaja puhui käyttölogiikasta. Luulisi vähän tyhmemmänkin tajuvan mitä eroa on siinä, että kaikki tehdä koskettelemalla näyttöä verrattuna siihen, että pystyt kirjoittamaan näppäimistöllä ja klikkaamalla hiirellä. Vai oletko niin nuori, ettet tiedä, miten hiiri ja näppis toimivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Etkö oikeasti keksi mitä eroa on perinteisellä näppäimistöllä ja kosketusnäytöllä? Et tiedä esimerkiksi, mikä on kymmensormijärjestelmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Minulle suuri ero pöytäkoneen ja tabletin välillä on se, että tabletti ei pysty pyörittämään yhtäkään ohjelmisto, jota tarvitsen työssäni. Puhumattakaan siitä, millaista olisi yrittää tehdä erilaisia mallinnuksia 7 tuuman näytöllä sormella sörkkien verrattuna kahteen 32 tuuman näyttöön rinnakkain.
Ei kait se ole oppisesta kiinni, sillä osaahan vanhukset ajaa autoa, purjehtia, käyttää monimutkaisia työkoneita ja kodinkoneita jne. vaan nykyisiä älylaitteita on haasteellusta käyttää iästä riippumatta, jos ongelmia motoriikassa, sillä laitteet ovat herkkiä ja pienessä koossa. Ja monet sivut ovat todella surkeita ja haasteellista käyttää esim. omakanta, kun ne tehdään mahdollisimman halvalla, eikä ammattitaidolla.
Jotenkin on jo vuosia ollt tietotekniikka pysähdyksissä, eikä mitään uutta ole tullut markkinoille ja käyttäjät itse joutuvat yhäenemmän olemaan valppaana esim. tietoturvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ohis,
Siinä on merkittävä ero, jos henkilöllä heikko motoriikka, sormet ja nivelet jäykät, vapinaa jne. Teippaa sormesi ja laita lasta, niin yritä käyttää tablettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Vedä sellaiset kännit, että kätesi tärisevät muutaman päivän ajan ja näkökin vähän hämärtää. Yritä sen jälkeen kirjoittaa tabletin tai puhelimen näytöllä ja vertaile sitä näppäimistöllä kirjoittamiseen. Kummalla on helpompi kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
No, mikä on kun mitään ei tapahdu vaikka swaippaan ja tökin tätä 17" kuvaputkimonitoria kuinka kovasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Etkö oikeasti keksi mitä eroa on perinteisellä näppäimistöllä ja kosketusnäytöllä? Et tiedä esimerkiksi, mikä on kymmensormijärjestelmä?
Joo., tiedän. Mutta sehän on vain ero käyttöliittymässä! Tiedätkö mikä on käyttöliittymä ja mikä on kaikki se muu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset nimenomaan ovat perillä IT-asioista. Tiktok-sukupolvi on se, joka on niiden kanssa ongelmissa. Osaavat vain somettaa, mutta eivät edes päivittää tietokonetta.
Oman äidinkin tuttapiirissä on paljon +60v ketkä ei osaa käyttää tietokonetta ja käyvät pankissakin nostamassa rahaa. Onneksi äitiäni ei tietokoneet saatika pankkikortit pelota.
Siis töissä olevia, eivät vielä eläkeiässä. Eikö nyt jokaisessa työssä ole jo vaatimuksena että käytetään sähköpostia, Teamsia tms. Mä en jaksa uskoa, että tuo voisi olla totta. Omat vanhempanikin lähentelevät jo sadan vuoden ikää, ja maksavat laskunsa ja myyvät Torissa tarpeettomia tavaroitaan.
Kummallinen keskustelu. Tietenkin vanhukset voivat olla hyvin perillä IT-asioista, mutta moni ei ole. Ei puhuta kaikista vanhuksista tai edes suurimmasta osasta, mutta suuresta määrästä ihmisiä kuitenkin, joiden mahdollisuudet hoitaa asioitaan tulisi huomioida. Vanhetessa kognitiiviset taidot alkavat heikentyä ja jo opitutkin asiat saattavat unohtua. Kyse ei ole 60- eikä 70-vuotiaista vaan oikeasti vanhenevista ihmisistä.
Riippuu vanhuksista, anoppi on käyttänyt tietokoneita jo 80- luvulla mutta kun tuli Alzheimer niin se siitä. Minun äiti ei ole käyttänyt työssään tietokoneita mutta ei ole sen jälkeenkään. Mutta oikeassa elämässä kun joku kuulee sanan vanhus tulee ensimmäisenä mieleen joku hoitokodin asukas joka makaa vaipoissaan, mutta samat ihmiset kiroaa samanikäiset kaupassa hitaammin toimivat vanhukset tajuamatta edes että tämä hidas siinä kaupanjonossa oleva mummo/pappa on myös vanhus
Väärää tietoa oli edellä suomi.fi viesteistä. Suomi.fi viestit tulevat sinulle pakotettuna sen jälkeen kun eka kerran kirjaudut viranomaisten digipalveluihin. Toki voit tehdä siellä kiellon, mutta kielto kestää vain kuusi kuukautta. Joudut iankaikkiseen kieltojen tekemisluuppiin, jos kerrankin erehdyt kirjautumaan kyseisiin palveluihin. Sinne menevät sitten myös laskut.
Tuota noin ?