Miksei vanhukset voisi olla hyvinkin perillä IT-asioista?
Oma äitini tajusi perehtyi tietokoneisiin varsin hyvin ollessaan työttömänä 90-luvun laman aikana ja sen tietotaidon avulla pääsi suht nopeasti takaisin työelämään. Nyt hän on yli 80-vuotias eläkeläinen ja osaa reitittimet ja linuxit tasan tarkkaan.
Kommentit (158)
Moni ei näy ymmärtävän eroa osaamisen ja pystymisen välillä. Vanhus voi osata käyttää laitteita erinomaisesti, mutta esim. reuman takia niin ei pysty tekemään. Ap ei puhunut pystymisestä, vaan osaamisesta.
80 v. Jos osaan käyttää tätä älypuhelinta ei tabletti tuota mitään vaikeuksia
Sehän toimii samoin. Läppäriin tahdon hiiren.
Ikäiseni pojan appiukko DI, oli ison työpaikkansa "tietokone-asiantuntija."
tyttären anoppi oli atk-opettaja. Itse toimistotöitä tehneenä 60-luvulta toimistokoneitten kehityksen näin. 1975 työpaikallani tallennuslaitteet joiden kasetit tietojyvä käsitteli tulosteiksi ja "muisti."
Tietenkään ei enää ole niin jyvällä mutta netissä pystyn asiat hoitamaan. Mieheni osasi kyllä myös, liekö pilven päällä elektroniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärää tietoa oli edellä suomi.fi viesteistä. Suomi.fi viestit tulevat sinulle pakotettuna sen jälkeen kun eka kerran kirjaudut viranomaisten digipalveluihin. Toki voit tehdä siellä kiellon, mutta kielto kestää vain kuusi kuukautta. Joudut iankaikkiseen kieltojen tekemisluuppiin, jos kerrankin erehdyt kirjautumaan kyseisiin palveluihin. Sinne menevät sitten myös laskut.
Ei laskut mene suomi.fi palveluun, kun on tehnyt e-lasku/suoraveloitussopimuksen. Silloin laskut tulevat edelleen verkkopankkiin.
Mulla oli hva lasku mennyt tuonne. Ei ollut e-laskuna kun en muista koska olisin edellisen kerran käynyt arvauskeskuksessa. Maksuhuomautus tuli kirjeenä.
Mun isoisä opetteli alkeet Sergeillä. Nyt siltä tulee mahtavia postauksia kun se nukahtaa näppiksen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärää tietoa oli edellä suomi.fi viesteistä. Suomi.fi viestit tulevat sinulle pakotettuna sen jälkeen kun eka kerran kirjaudut viranomaisten digipalveluihin. Toki voit tehdä siellä kiellon, mutta kielto kestää vain kuusi kuukautta. Joudut iankaikkiseen kieltojen tekemisluuppiin, jos kerrankin erehdyt kirjautumaan kyseisiin palveluihin. Sinne menevät sitten myös laskut.
1.1.2026 alkaen kaikki viranomaisviestit tulevat vain suomi.fihin, ellet tilaa paperikirjeitä.
Tulevat, jos olet kirjautunut jonhonkin viranomaispalveluun (esim vero.fi kanta.fi), muuten eivät tule.
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/mika-on-suomifi-viestit
Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä. Suomi.fi-viestit tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun (sen jälkeen kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan vuonna 2026). Tunnistautumisen yhteydessä henkilölle kerrotaan Suomi.fi-viestien käyttöön tulosta ja pyydetään antamaan sähköpostiosoite, johon ilmoituksia uusista Suomi.fi-viesteihin saapuneista viesteistä lähetetään.
Muutos ei koske henkilöitä, jotka eivät käytä julkisen hallinnon sähköisiä asiointipalveluja, alaikäisiä tai niitä, jotka ovat edunvalvonnassa tai joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus. He saavat viranomaisten lähettämän postin jatkossakin paperipostina.
Paluun paperipostin vastaanottajaksi voi kuitenkin tehdä vasta Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen vuonna 2026, ei ennakkoon. Valinta pysyy voimassa puoli vuotta kerrallaan. Jos kuuden kuukauden jälkeen tunnistautuu uudelleen viranomaisten asiointipalveluihin, Suomi.fi-viestit tulee uudelleen käyttöön.
Mun 78v mutsilla on facet, Instat, watsappit ym, mulla ei ole ainuttakaan sometiliä. M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.1.2026 alkaen kaikki viranomaisviestit tulevat vain suomi.fihin, ellet tilaa paperikirjeitä.
Väärin. Kelan sivuilta kävin juuri tänään lukemassa päätöksen sairaspäivärahastani.
Asiakas saa 5.6.2025 alkaen ilmoitukset saapuneista Kelan päätöksistä ja kirjeistä Suomi.fi-viestillä, jos hän on ottanut Suomi.fi-viestit käyttöön ja luopunut paperipostista OmaKelassa.
Digiutopiat pitäisi perua kun usa sekosi, koska koko digiutopia perustuu yhdysvaltalaisiin teknologioihin ja ohjelmistoihin.
Varmaan jotkut tietotyötä tehneet vanhukset osaavatkin yhtä sun toista. Oma, yli 70-vuotias äitini teki ikänsä keittiötyötä. Kun tietokoneet tulivat, niitä käyttivät vain esihenkilöt. Hän on kyllä sinnikkäästi opetellut käyttämään tietokonetta ja älypuhelinta, mutta osaa vain tehdä muistinvaraisesti samat, yksinkertaiset asiat. Kun jokin sovellus muuttuu, hän on aivan hukassa ja joutuu taas opettelemaan ulkoa, miten asia tehdään. Jokin hänen ajattelussaan on siis erilaista. Itse katson, mitä näytöllä näkyy, ja päättelen sen perusteella, miten tulisi toimia. Hän taas seuraa polkua, jonka on opetellut, ja jos kuvakkeen paikka vaihtuu, ei osaa enää. Nettipankin päivitykset aiheuttavat valtavaa turhautumista. Älyssä tai muistissa ei ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Osaahan ne kun ovat itse olleet niitä kehittämässä ja testaamassa töissään. 1980-luvulla työpaikat alkoivat kouluttaa työntekijöitä käyttämään tietokoneita. Firmoilla oli omia ohjelmia koneilla ja niitä piti osata käyttää. 1990-luvulla tuli internet ja taas koulutettiin henkilökuntaa, ja tuli lisää omia firmojen ohjelmia opittavaksi.
On vain niin mukava toistella tuota kliseetä miten vanhukset ei osaa sitä, ja vanhukset tiedä tätä. Toki on niitäkin vanhuksia jotka eivät ole joutuneet käyttämään tietokoneita töissään mutta aika harvassa taitaa olla nykyisin, ovat jo tuonpuoleisissa.
Mun vanhemmat ja miehen vanhemmat on elossa ja yksikään ei käyttänyt tietokonetta työelämässä, eläköityivät välillä 2002-2012. Ei duunari tietokonetta tarvinnut. Äkkiseltään tiedän myös useita ikätoverieni vanhempia jotka eivät tietokonetta käyttäneet, eivätkä käytä vieläkään.
Nuoriso täällä höpisee että miksei vanhukset osaa IT sitä tai IT tätä.
Unohtavat vaan että ne vanhuksethan ne tietokoneet, tietoverkot ja ohjelmistot kehitti. Totuus on se, että osaa ne, mutta ei ne halua niitä enää käyttää. Ja perinteinen "Kun mä en osaa" lausahdus saa nuorison sinkoomaan ja tekemään sen mitä vanhusta ei huvittanut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut tietotyötä tehneet vanhukset osaavatkin yhtä sun toista. Oma, yli 70-vuotias äitini teki ikänsä keittiötyötä. Kun tietokoneet tulivat, niitä käyttivät vain esihenkilöt. Hän on kyllä sinnikkäästi opetellut käyttämään tietokonetta ja älypuhelinta, mutta osaa vain tehdä muistinvaraisesti samat, yksinkertaiset asiat. Kun jokin sovellus muuttuu, hän on aivan hukassa ja joutuu taas opettelemaan ulkoa, miten asia tehdään. Jokin hänen ajattelussaan on siis erilaista. Itse katson, mitä näytöllä näkyy, ja päättelen sen perusteella, miten tulisi toimia. Hän taas seuraa polkua, jonka on opetellut, ja jos kuvakkeen paikka vaihtuu, ei osaa enää. Nettipankin päivitykset aiheuttavat valtavaa turhautumista. Älyssä tai muistissa ei ole ongelmia.
Ihan samanlaista äitini, 76 v kanssa. Ei tarvinnut tietokonetta töissä ja sen (tai älypuhelimen) käyttö on juuri tuollaista hyvin mekaanista. Jokainen pieni muutos tuottaa ongelmia. Tietenkin siinäkin jo on haasteita kun ei osaa englantia ollenkaan. Moneen kertaa joutui tarkistamaan esimerkiksi mitä tarkoittaa "cookies" ja uskaltaako klikata.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso täällä höpisee että miksei vanhukset osaa IT sitä tai IT tätä.
Unohtavat vaan että ne vanhuksethan ne tietokoneet, tietoverkot ja ohjelmistot kehitti. Totuus on se, että osaa ne, mutta ei ne halua niitä enää käyttää. Ja perinteinen "Kun mä en osaa" lausahdus saa nuorison sinkoomaan ja tekemään sen mitä vanhusta ei huvittanut tehdä.
Ai kaikki vanhukset tekivät tuollaista 😅 Höpöhöpö, mun vanhemmat tekivät fyysistä duunarityötä, eivät käyttäneet töissä tietokoneita lainkaan. Eivät koskaan ole omistaneet edes sähköpostiosoitetta.
Voisi olla jos haluaisi. Isä on 70 v, täysijärkinen, mutta kieltäytyy systemaattisesti perehtymästä tietotekniikkaan. Nettipankki ja sähköposti on ainoat joita suostuu käyttämään ja nekin vain siksi kun töidensä puolesta oli pakko opetella PC:n käytön perustaidot 90-luvun lopulla.
Äiti on saman ikäinen ja käyttää kaikkia älylaitteita ilman kummempaa opastusta tai neuvontaa.
Jopa ohjelmistoalalla olevat nuoret ei ymmärrä tekniikkaa. Kaikki on jotain pyyttonia javascriptia. Poika alkoi opiskella assembleria ja c++:aa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isoisä opetteli alkeet Sergeillä. Nyt siltä tulee mahtavia postauksia kun se nukahtaa näppiksen päälle.
Tosi IT-mies siis. Lomalle Pattajalle?!
Tässäpä analogisen ajan ihmisten ratkaisuja digiongelmiin :D Ehkä paras tuo tarra häiritsevän ilmoituksen päällä älypuhelimen näytöllä, sillähän autostakin piilotetaan epämieluisat varoitusvalot... xD
Niin tekee.
t. -6 ja ikää 32v