Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei vanhukset voisi olla hyvinkin perillä IT-asioista?

Vierailija
27.01.2026 |

Oma äitini tajusi perehtyi tietokoneisiin varsin hyvin ollessaan työttömänä 90-luvun laman aikana ja sen tietotaidon avulla pääsi suht nopeasti takaisin työelämään. Nyt hän on yli 80-vuotias eläkeläinen ja osaa reitittimet ja linuxit tasan tarkkaan.

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että vanhukset haluaa enää mitään uuden sukupolven asioita oppia 🤣🤣

IT-asiat eivät ole mitään uuden sukupolven asioita. Ne ovat nimenomaan nykyisten vanhusten sukupolven asioita. Bill Gates jne. ovat IT-asioiden keksijöitä. IT on eri asia kuin älylaitteet. 

Näin on. IT, mitä ennen ATK:ksi sanottiin, tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, tietokannat, CAD-piirtäminen, ym. ym. ne ovat vakavasti otettavaa "aikuisten asiaa".

Älylaitteet sen sijaan... jon net ja piss ikset (ja jopa keski ikäiset) postailee johonkin someen reaali ajassa omia aivopierujaan, tai valokuvia omasta ahteristaan. 

Älylaitteiden puolustelijat tottakai perustelee, että kun sillä älypuhelimella voi myös tehdä pankki asioinnit, selata nettiä, katsoa kissavideoita, ottaa valokuvia... joo joo, mutta kaikkea edellämainittua voi paremmin, ja nautittavammin tehdä oikealla tietokoneella, paitsi valokuvien ottaminen, joka taasen sujuu paljon paremmin oikealla kameralla.

terv: ykköspena

Vierailija
82/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei saa. Ensinnäkään pankkikonttoreita ei juurikaan enää ole ja toisekseen niihin ei marssita tuosta vaan sisään, vaan pitää olla ajanvaraus. Tiedän, koska juuri viime viikolla kävin pankissa hoitamassa kuolinpesän asioita. Käteisnosto onnistuu automaatista, ei tiskiltä." 

Sulla on huono pankki. Esimerkiksi mun vanhempani edelleen hakevat pankin tiskiltä käteistä, pankki on auki kahtena päivänä viikossa ilman ajanvarausta, muulloin ajanvarauksella. Ja myös laskujen maksu hoituu pankin kautta edelleen. Pankkitunnuksia heillä ei ole, eikä tule. Henkilökortti riittää pankissa asiointiin, toisaalta siellä pankissa jo heidät tunnetaankin.

Mulla ei ole pankkia. Eikä se ole huonoutta, että asiat toimivat toisin kuin sinä väität. Kaikki meistä ei asu jossain pikkukylällä, jossa pankkineiti tuntee kanta-asiakkaat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne käteisen käyttäjät hommaa rahansa pankkiautomaatista. Konttorista ei ihan oikeasti enää saa nostettua rahaa. Kannattaa ottaa asioista selvää." 

Lopeta nyt ju malauta jo. Todellakin tiskiltä pankista hakevat käteistä, 3-4 viikon välein ja ihan aikaa varaamatta. Ei heillä edes ole mitään pankkikorttia 🤣

Että otapa nyt itse selvää. Jos sulla on tässä asiassa huono pankki, vaihda parempaan.

Vierailija
84/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei saa. Ensinnäkään pankkikonttoreita ei juurikaan enää ole ja toisekseen niihin ei marssita tuosta vaan sisään, vaan pitää olla ajanvaraus. Tiedän, koska juuri viime viikolla kävin pankissa hoitamassa kuolinpesän asioita. Käteisnosto onnistuu automaatista, ei tiskiltä." 

Sulla on huono pankki. Esimerkiksi mun vanhempani edelleen hakevat pankin tiskiltä käteistä, pankki on auki kahtena päivänä viikossa ilman ajanvarausta, muulloin ajanvarauksella. Ja myös laskujen maksu hoituu pankin kautta edelleen. Pankkitunnuksia heillä ei ole, eikä tule. Henkilökortti riittää pankissa asiointiin, toisaalta siellä pankissa jo heidät tunnetaankin.

News flash: Pankeilla on erilaisia käytäntöjä. Et voi yhden tapauksen perustella julistaa, että kaikki saavat käteistä kun vain menevät konttoriin 

Vierailija
85/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ne käteisen käyttäjät hommaa rahansa pankkiautomaatista. Konttorista ei ihan oikeasti enää saa nostettua rahaa. Kannattaa ottaa asioista selvää." 

Lopeta nyt ju malauta jo. Todellakin tiskiltä pankista hakevat käteistä, 3-4 viikon välein ja ihan aikaa varaamatta. Ei heillä edes ole mitään pankkikorttia 🤣

Että otapa nyt itse selvää. Jos sulla on tässä asiassa huono pankki, vaihda parempaan.

Keistä nyt puhut? Minun tuntemani käteisen käyttäjät nostavat rahat automaatista, koska lähin pankkikonttori on yli 200km päässä. Että otapa selvää ihan itse äläkä kuvittele, että kaikki asuvat pankkikonttorin vieressä. 

Vierailija
86/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, jos on kyse vanhuksesta, jolla ei ole edes pankkitunnuksia ja joka ei käytä digipalveuja ollenkaan, niin heidän ei edelleenkään tarvitse niitä käyttää. Viranomaiskirjeet tulevat paperisina kuten ennenkin.

Joo, mutta tuollaisia vanhuksia on nykyimaailmassa todella vähän. Edes laskuja kun ei pysty maksamaan ilman digipalveluita, 

Laskut pystyy edelleen maksamaan pankissa. Joko tiskillä, tai helpommin suoraveloituksella. Samasta pankista saa myös käteistä rahaa, ihan tiskillä asioimalla.

Väärin. Äitini yritti mennä maksamaan laskua pankkikonttoriin, kun ID-laite ei toiminut. Ei onnistunut. Sinä elät 20 vuotta aikaasi häljessä, jos luulet, että konttorista saa edelleen rahaa ja siellä maksellaan tuosta vaan laskuja. 

Onnistuu kyllä. Tosin mitään tiskejä ei enää ole. Lisäksi voi tehdä suoraveloituksia. 

Vierailija
87/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi vaihtaa pankkia, kun osaan käyttä verkkopankkia? Ei tulisi pieneen mieleenkään maksaa yli 10€ konttorimaksua siitä, että saan OMIA rahojani tililtä pois  🤣🤣🤣

Vierailija
88/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, jos on kyse vanhuksesta, jolla ei ole edes pankkitunnuksia ja joka ei käytä digipalveuja ollenkaan, niin heidän ei edelleenkään tarvitse niitä käyttää. Viranomaiskirjeet tulevat paperisina kuten ennenkin.

Joo, mutta tuollaisia vanhuksia on nykyimaailmassa todella vähän. Edes laskuja kun ei pysty maksamaan ilman digipalveluita, 

Laskut pystyy edelleen maksamaan pankissa. Joko tiskillä, tai helpommin suoraveloituksella. Samasta pankista saa myös käteistä rahaa, ihan tiskillä asioimalla.

Ei pysty. Meillä ei ole oikeuksia käyttää asiakkaan rahoja. Laskujen maksu onnistuu vain asiakkaan itse tekemänä verkkopankissa. Laskunmaksupalvelua ei ole ollut käytössä enää vuosiin. Käteisnostotkin ovat poistuneet konttoreista jo ennen kuin minä aloitin pankissa hommiss

Osuuspankissa ainakin onnistuu. Sekä laskujen maksut, että käteisnostot. Ei onneksi ole tarvetta heillä vaihtaa pankkia huonompaan, koska täällä palvelua edelleen saa.

Itse asioin työpaikkani nimissä pankin tiskillä viime vuonna, hyvin onnistui käteisen nosto. Pankki on auki kahtena päivänä viikossa ilman ajanvarausta.

Vierailija
89/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki v1tu vanhuxet eli yli 20veet.

Vierailija
90/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu kyllä. Tosin mitään tiskejä ei enää ole. Lisäksi voi tehdä suoraveloituksia. 

No ei onnistunut. Et sinä voi päättää, että onnistuu, kun pankissa sanoivat, että laskuja ei konttorissa makseta. Suoraveloitusta ei voi tehdä jos se saatanan ID-laite ei toimi. Opettele lukemaan äläkä vänkää vastaan asioista, josita et tiedä hevon vttuakaan. 

Vierailija
91/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole pankkia. Eikä se ole huonoutta, että asiat toimivat toisin kuin sinä väität. Kaikki meistä ei asu jossain pikkukylällä, jossa pankkineiti tuntee kanta-asiakkaat. 

Eivät tietenkään kaikki asu tällaisissa pienissä kaupungeissa. Mutta ihmeellistä on, että te jotkut muualla asuvat väitätte tietävänne, ettei MISSÄÄN ENÄÄ KOSKAAN pääse pankkiin, ei sieltä saa rahaa eikä laskujen maksukaan onnistu 😄 Koska eihän se pidä paikkaansa.

Enempää en kanssasi keskustele, jos kiinnostaa hyvä palveleva pankki, niin siitä vaan selvittämään ja vaihtamaan!

Vierailija
92/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä pankki. Toimipiste on auki jokaisena viikon päivänä aamusta iltaan ja käteistä saa nostettua samalla kun ostaa ruokaa. Helppoa ja vaivatonta olla S-pankin asiakas. 

Vierailija
93/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset keskustelee atk/it/tekoälyn kanssa eniten ja tuntee sen parhaiten kaikista.

ATK on muutakin kuin tiktokin katsomista aamusta iltaan.

Vierailija
94/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaahan ne kun ovat itse olleet niitä kehittämässä ja testaamassa töissään. 1980-luvulla työpaikat alkoivat kouluttaa työntekijöitä käyttämään tietokoneita. Firmoilla oli omia ohjelmia koneilla ja niitä piti osata käyttää. 1990-luvulla tuli internet ja taas koulutettiin henkilökuntaa, ja tuli lisää omia firmojen ohjelmia opittavaksi. 

On vain niin mukava toistella tuota kliseetä miten vanhukset ei osaa sitä, ja vanhukset tiedä tätä. Toki on niitäkin vanhuksia jotka eivät ole joutuneet käyttämään tietokoneita töissään mutta aika harvassa taitaa olla nykyisin, ovat jo tuonpuoleisissa. 

Helsingissä oli jo 70-luvulla ATK-instituutti. Siellä silloin opiskelleet ovat nyt senioreita.

Vierailija
95/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että kaikki iäkkäät ovat äitisi kopioita? Ihmisillä on erilaisia terveydellisiä, taloudellisia ym. haasteita.

Tämä..

Onhan 80-vuotisissa jopa IT-alan entisiä ammattilaisia.

Toisessa ääripäässä ovat ne, jotka luopuivat vasta pakon edessä  lankapuhelimestakin, eli eivät omaa minkäänlaista tietokonetta, pelkän GSM-puhelimen.

Oppimiskyky heikkenee varsin monella 60 ikävuoden jälkeen, se nyt vain on fakta.

Minä luovuin lankapuhelimesta vasta pakon edessä, jokunen vuosi sitten, mutta tietokonetta olen käyttänyt 80-luvun lopulta lähtien ja nykyisenkaltaista internettiä -95 lähtien.

Miksi kuvittelet että lankapuhelimen omistaminen ja käyttäminen tekisi ihmisestä jotenkin "IT illiteraatin"?

Ne ei ole millään tasolla toisensa korvaavia laitteita, tyyliin että "OK, minä en jääräpäisyyttäni hanki tietokonetta, koska minulla on lankapuhelin. Selaan sillä nettiä, teen taulukkolaskennat ja kirjoitan tekstidokumentit ja lähetän työkavereille..."

Vierailija
96/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki v1tu vanhuxet eli yli 20veet.

Älypuhelimet on kiellettävä alle 20vee.

Vierailija
97/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tietenkään kaikki asu tällaisissa pienissä kaupungeissa. Mutta ihmeellistä on, että te jotkut muualla asuvat väitätte tietävänne, ettei MISSÄÄN ENÄÄ KOSKAAN pääse pankkiin, ei sieltä saa rahaa eikä laskujen maksukaan onnistu 😄 Koska eihän se pidä paikkaansa.

Enempää en kanssasi keskustele, jos kiinnostaa hyvä palveleva pankki, niin siitä vaan selvittämään ja vaihtamaan!

Ei ole kukaan väittänyt mitään tuollaista. Sinä vain et hoksannut, että puhuttiin yleisellä tasolla. Hyvin harvassa konttorissa on nykyisin käteisnostomahdollisuutta. Pikkukylällä saattavat tehdä poikkeuksia, koska haluavat pitää kiinni asiakkaistaan. Isoissa kaupungeissa ei useimmiten edes pääse konttoriin ilman ajanvarausta. Mitä tuohon hyvään pankkiin tulee, en pidä konttorista käteisen saamista minään meriittinä. Minulle hyvä, palveleva pankki on asiakkaan saatavilla joka päivä helposti ja vaivattomasti. Siksi valintani on S-pankki. 

Vierailija
98/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa osaa mummotkin, kunnes taantuvat lapsuuteen ja KAIKKI opittu unohtuu.

Siis jos saavat/saamme elää sinne asti.

Vierailija
99/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä saa monien kauppojen kassoilta, jos automaattia tai pankkikonttorina ei ole. S-pankilla on asiointipisteitä joidenkin kauppojen yhteydessä ja mahdollisuus nostaa käteistä tiettyyn aikaan. Itse jonotin siellä perikunnanasioiden vuoksi ilman ajanvarausta, koska ajanvarauksen kautta olisi pääsyt asioimaan vasta monen viikon kuluttua. 

Vierailija
100/144 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että pitäisi vaihtaa pankkiin, josta rahaa saa parina tuntina viikossa sen sijaan, että asioisi pankissa, joka antaa rahaa vaikka klo 2 yöllä kaupan kassalta. Kaikkea te maalaistollot keksittekin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi