Miksei vanhukset voisi olla hyvinkin perillä IT-asioista?
Oma äitini tajusi perehtyi tietokoneisiin varsin hyvin ollessaan työttömänä 90-luvun laman aikana ja sen tietotaidon avulla pääsi suht nopeasti takaisin työelämään. Nyt hän on yli 80-vuotias eläkeläinen ja osaa reitittimet ja linuxit tasan tarkkaan.
Kommentit (143)
Osaahan ne kun ovat itse olleet niitä kehittämässä ja testaamassa töissään. 1980-luvulla työpaikat alkoivat kouluttaa työntekijöitä käyttämään tietokoneita. Firmoilla oli omia ohjelmia koneilla ja niitä piti osata käyttää. 1990-luvulla tuli internet ja taas koulutettiin henkilökuntaa, ja tuli lisää omia firmojen ohjelmia opittavaksi.
On vain niin mukava toistella tuota kliseetä miten vanhukset ei osaa sitä, ja vanhukset tiedä tätä. Toki on niitäkin vanhuksia jotka eivät ole joutuneet käyttämään tietokoneita töissään mutta aika harvassa taitaa olla nykyisin, ovat jo tuonpuoleisissa.
Mun äidin mies (en osaa puhua isäpuolesta, kun olin jo aikuinen kun he tapasivat) on myös erittäin IT-osaava seniori, myös n. 8-kymppinen. Usein olen itsekin konsultoinut häntä, jos mulle on tullut joku ongelma ja olen itsekin kuitenkin IT-alalla ollut ysärin lopusta lähtien töissä.
Tottakai voivat. Esimerkkinä Valorie Zimmerman:
https://wiki.ubuntu.com/ValorieZimmerman
Puhumattakaan sitten niistä 70v+ miehistä, jotka olivat mukana kehittämässä C-kieltä, Unix:a, ja niin edelleen, ja edelleen harrastavat IT-alaa.
Täytän tänä vuonna 60 ja olen merkittävimmän urani tehnyt ICT-alalla enkä ole ollenkaan harvinaisuus, joten kuvitelma vanhempien ihmisten osaamattomuudesta on jossain määrin vinoutunut.
M59
Itse olen toiminut tietotekniikan parissa 80-luvulta lähtien.
Nykypäivän vanhukset on porukkaa joka kehitti ja rakensi kuluttajakäyttöön tarkoitettuja laitteita ja käytti niitä niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Samalla he ovat sitä porukkaa, joille nykyiset äly(ttömät)laitteet jäivät vieraiksi ja etäisiksi. Se vaarinvanha kotimikro voi olla hyvinkin tuttu ja helppokäyttöinen, ja samaan aikaan lapsenlapsen tabletti täyttä hepreaa.
Eivät edes käytä mitään maksukortteja vaikka niitä on ollut olemassa 1960 luvulta lähtien. Rahan nostaminen automaatistakin on mahdotonta... nämä on sellaisia (yleensä mummoja) jotka eivät ikinä edes käyneet pankissa kun mies hallinnoi rahoja.
Miehet kuolivat sitten ysärillä eikä uskalleta edes koskea mihinkään tietokoneelta näyttävään.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän vanhukset on porukkaa joka kehitti ja rakensi kuluttajakäyttöön tarkoitettuja laitteita ja käytti niitä niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Samalla he ovat sitä porukkaa, joille nykyiset äly(ttömät)laitteet jäivät vieraiksi ja etäisiksi. Se vaarinvanha kotimikro voi olla hyvinkin tuttu ja helppokäyttöinen, ja samaan aikaan lapsenlapsen tabletti täyttä hepreaa.
Kotimikroja alettiin myymään jo kasarilla ja ysärillä monet noista ihmisistä olivat töissä tai löytyi säätöjä eli rahaa tietokoneeseen oli... ei vain haluttu koska "mihin sitä tarvitsee?" asenteella mentiin ja mennään hautaan asti. Muut saa hoitaa näiden asiat kun ovat itse liian hyviä sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät edes käytä mitään maksukortteja vaikka niitä on ollut olemassa 1960 luvulta lähtien. Rahan nostaminen automaatistakin on mahdotonta... nämä on sellaisia (yleensä mummoja) jotka eivät ikinä edes käyneet pankissa kun mies hallinnoi rahoja.
Miehet kuolivat sitten ysärillä eikä uskalleta edes koskea mihinkään tietokoneelta näyttävään.
En käytä niin. Skannaan tuotteet kaupassa kestokassiin ja maksan puhelimella. Sinä taasen et osaa tehdä tietokoneellesi mitään, jos TikTok ei aukea saati että se jumittaa käynnistyksessä.
Hyvin moni vanhus on. Olen töissä palvelutalossa ja siellä moni 90+ ikäinenkin käyttää ihan sujuvasti facetimea ja vastaavia.
Vanhukset nimenomaan ovat perillä IT-asioista. Tiktok-sukupolvi on se, joka on niiden kanssa ongelmissa. Osaavat vain somettaa, mutta eivät edes päivittää tietokonetta.
Tietysti voi olla. Mun isoisäni koodasi jo 70-luvulla.
En ymmärrä aloituksen pointtia. Nykyiset 70+ ikäiset olivat työelämässä juuri silloin kun IT-laitteet yleistyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä niin. Skannaan tuotteet kaupassa kestokassiin ja maksan puhelimella. Sinä taasen et osaa tehdä tietokoneellesi mitään, jos TikTok ei aukea saati että se jumittaa käynnistyksessä.
En ole ikinä edes käyttänyt tiktokkia. Tietokoneita tullut kasattua useampikin kappale vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset nimenomaan ovat perillä IT-asioista. Tiktok-sukupolvi on se, joka on niiden kanssa ongelmissa. Osaavat vain somettaa, mutta eivät edes päivittää tietokonetta.
Oman äidinkin tuttapiirissä on paljon +60v ketkä ei osaa käyttää tietokonetta ja käyvät pankissakin nostamassa rahaa. Onneksi äitiäni ei tietokoneet saatika pankkikortit pelota.
On ihan sama mitä hän on aikoinaan oppinut, jos tulee aivoinfarkti tai Alzheimer/dementia... monilla pelkkä ikä laskee kognitiiviset kyvyt, älykännykkäkin on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaahan ne kun ovat itse olleet niitä kehittämässä ja testaamassa töissään. 1980-luvulla työpaikat alkoivat kouluttaa työntekijöitä käyttämään tietokoneita. Firmoilla oli omia ohjelmia koneilla ja niitä piti osata käyttää. 1990-luvulla tuli internet ja taas koulutettiin henkilökuntaa, ja tuli lisää omia firmojen ohjelmia opittavaksi.
On vain niin mukava toistella tuota kliseetä miten vanhukset ei osaa sitä, ja vanhukset tiedä tätä. Toki on niitäkin vanhuksia jotka eivät ole joutuneet käyttämään tietokoneita töissään mutta aika harvassa taitaa olla nykyisin, ovat jo tuonpuoleisissa.
Niinpä juuri. Suuri osa nykyisistä "vanhuksista" on ollut mukana tietosysteemien kehityksessa melkein alusta alkaen ja itsekseen hihittelevät kun nykypolvi kuvittelee olevansa ainut, joka asiasta jotakin tietää. Eläkeläisillä on sitä näkemystä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä totta. Kännykät on eri asia kuin tietokoneet. Kännykkänuoriso osaa somet ym. mutta it-maailma muutoin on täysin vieras asia.
Olen nyt eläkeläinen, työurani ohjelmistoalalla tehnyt. Siksipä huonot digipalvelut ärsyttävätkin niin paljon, etten suostu sellaisia käyttämään. Eli käytän vain sellaisia, jotka säästävät aikaani ja hermojani. Pakkodigitalisaatio on minulle sellainen mörkö, että boikotoin tämän vuoden alusta alkaen julkisia digipalveluja, mm omakanta.fi. omavero jne. En aio käyttää pakkosyötettyjä suomi.fi viestejä umpisurkean käytettävyyden takia. Mielelläni käytän palveluja, joissa on biometrinen tunnistus aikaavievän tunnusrumban sijasta.
Miksi kuvittelet, että kaikki iäkkäät ovat äitisi kopioita? Ihmisillä on erilaisia terveydellisiä, taloudellisia ym. haasteita.