HS: Susi pelkää ihmistä - Jos sattuu näkemään suden luonnossa, kannattaisi laittaa lotto vetämään
Luontokuvaajat: "Susi on äärimmäisen arka eläin, joka väistää ihmistä mahdollisuuksien mukaan."
"Suomessa on tarkoituksella luotu kuvaa, että susien näkeminen olisi erittäin helppoa ja jokapäiväistä. Voin kertoa kokemuksesta, että se on hyvin haastavaa."
Kommentit (117)
Asun maalla, oikeammin metsässä ja kyllä olen nähnyt susia täällä. Silloin kun minulla oli vielä lampaita ja laumanvartijoita niin joitain hälytyksiä koirat susista teki. Kotitieni on metsäautotietä 5km ja sen yli olen nähnyt suden/susia menevän. Lampaat laitoin pois kun viimeinen laumikseni tuli ikänsä loppuun, vieläkin käy susia talon läheisyydessä. Tässä on siis joku susilauma lähistöllä ja käyvät ihan asutuksen lähellä satunnaisesti.
Ainoa eläin, joka minulle on harmia aiheuttanut, on kanahaukka. Sen kynsiin on mennyt 2 kanaa. En vaadi susia tai kanahaukkoja hävitettäväksi, jos toki en ole hirveän iloissani niiden änkeytymisestä kotirauhan piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Koko kirjoitus niin paskaa täynnä.
Kyllä niitä nähdään päivittäin.
Ehkä ei niinkään heseissä kerrostalossa.
Metsät on täynnä riistakameroita. Susi ei väistä eikä ymmärrä pelätä kameraa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä luonnossa näekään, enkä minä niiden luonnossa pysyvien puolesta pelkääkään. Ne ihmistä pelkäämättömät häiriintyneet yksilöt on sitten eri juttu, niitä taas näkee pihoilla ja muualla ihmisten lähettyvillä eikä siellä luonnossa.
ja tähän on jo olemassa poikkamislupamenettely.
Itse Mika Piiroinen Tohmajärveltä kertoo 6 sutta ammutun alueella poikkeamisluvalla viime vuoden aikana. Siis "kannanhoidollisten" kolmen lisäksi. Joten se on ihan täyttä tuubaa, ettei poikkeamislupia saisi läpi valitusten vuoksi.
Asun Varsinais-Suomessa ja olen nähnyt suden ainakin 10 kertaa. Ihan riittää, että tekee töitä metsässä (se on vähän eri asia kuin luontoharrastajien "liikkuu luonnossa").
Totta on, että susia aika vähän näkyy kerrostalojenn ikkunoista lähiöissä, mutta maalla peltojen keskellä sellainen 3-5 suden lauma on tuttu juttu. Junan ikkunasta niitä kaupunkilainen parhaiten näkee, jos ei katsoisi puhelintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä luonnossa näekään, enkä minä niiden luonnossa pysyvien puolesta pelkääkään. Ne ihmistä pelkäämättömät häiriintyneet yksilöt on sitten eri juttu, niitä taas näkee pihoilla ja muualla ihmisten lähettyvillä eikä siellä luonnossa.
ja tähän on jo olemassa poikkamislupamenettely.
Itse Mika Piiroinen Tohmajärveltä kertoo 6 sutta ammutun alueella poikkeamisluvalla viime vuoden aikana. Siis "kannanhoidollisten" kolmen lisäksi. Joten se on ihan täyttä tuubaa, ettei poikkeamislupia saisi läpi valitusten vuoksi.
No jos itse Mika Piiroinen Tohmajärveltä on saanut poikkeamisluvan, niin tokihan niitä sitten on tarjolla jokaiselle joka sellaista tarvitsisi, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä pelkään nyt myös niiden "luonnossa pysyvien" susien puolesta kun lupa tappaa on annettu. Mistä luulet, että ne reilu 80 sutta on ammuttu?
Vierailija kirjoitti:
Asun Varsinais-Suomessa ja olen nähnyt suden ainakin 10 kertaa. Ihan riittää, että tekee töitä metsässä (se on vähän eri asia kuin luontoharrastajien "liikkuu luonnossa").
Totta on, että susia aika vähän näkyy kerrostalojenn ikkunoista lähiöissä, mutta maalla peltojen keskellä sellainen 3-5 suden lauma on tuttu juttu. Junan ikkunasta niitä kaupunkilainen parhaiten näkee, jos ei katsoisi puhelintaan.
Sama juttu. Tai voihan se olla, että näin koirasuden, tai koiran, tai peuran. Se saattoi olla myös lamppu, mutta sillä hetkellä olin varma, että se oli susi, koska pelotti niin perkeleeesti ja housuissa alkoi jöpöttää sillä tavalla kuin tappokiimassa yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Koko kirjoitus niin paskaa täynnä.
Kyllä niitä nähdään päivittäin.
Ehkä ei niinkään heseissä kerrostalossa.
Ottaako majoneesilla?
Nyt vielä vaikeampaa tavata susi kun Essayah niitä persujen vaatimuksesta suuren joukon murhautti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vielä vaikeampaa tavata susi kun Essayah niitä persujen vaatimuksesta suuren joukon murhautti.
Autonallekin on jäämään vähän väliä.
Kuten tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autonallekin on jäämään vähän väliä.
Kuten tänään.
Auto-nalle?
Mikähän sekin on. Pittääkö se tappoo
Koirat ongelmia aiheuttaa, eivät sudet.
Kuinka niin uhanalainen eläin on jäänyt auton alle taajaman lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan nykyään ne on koirasusia, jotka tulee itärajalta. Ne on liian kesyjä ja tulevat ihmisten pihoille. Maallikko ei tämmösiä erota. Pois vaan.
Kokonaiset 3 kpl koirasutta taitaa olla tämän hetken tilanne tapettujen joukosta. Eli aitoja hukkaparkoja on lahdattu taas yhden tekosyyn varjolla. Maallikko ei selvästikään erota...
Käykää allekirjoittamassa kans alaisaloite Susi ja suomalaiset niin jospa saataisiin tämä turha vainoaminen loppumaan.
Huonosti näyttää kiinnostavan kansalaisaloite.
26 tuhatta vasta.
Pitäisiköhän laittaa vetämäån eurolotto kun on nähnyt villissä luonnossa neljä suurpetoa ja nähnyt livenä myös lentävät suurpedot, toista (merikotkaa) syöttänyt pilkkireissulla särkikaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Auto-nalle
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän laittaa vetämäån eurolotto kun on nähnyt villissä luonnossa neljä suurpetoa ja nähnyt livenä myös lentävät suurpedot, toista (merikotkaa) syöttänyt pilkkireissulla särkikaloilla.
Siinä nyt ei ole mitään kummallista, että näet jonkun lentävän petolinnun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä nyt ei ole mitään kummallista, että näet jonkun lentävän petolinnun
Maakotka lensi matalalla yli ja meni päivystämään puun oksalle noin 50m päähän kun olin hirvipassissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto-nalle
Onko vitanallet ottamatta?
Vai vielä syöttiä? Koira ei kuulu suden luonnolliseen ruokavalioon, mutta hyvin todistetusti se on joskus paritellut sellaisen kanssa
Meinasitko, että susi raiskaisi väkisin sun koirasi?