Kenen vastuulla mielestäsi on lasten kasvatus?
Kommentit (42)
No kyllä mä oletan että veroja kun maksan niin päikky ja koulu tekee oman osuutensa. Siellä lapsi kuitenkin viettää joskus jopa enemmän aikaa kuin äitin ja isin kanssa.
vanhempien.
päiväkodin ja koulun keinot ovat hyvin rajalliset, jos lapsi on tottunut elämään kuin pellossa.
No totta kai vanhempien. Päiväkodilla ja koululla on pieni osansa, mutta kotoa se kasvatus lähtee.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä oletan että veroja kun maksan niin päikky ja koulu tekee oman osuutensa. Siellä lapsi kuitenkin viettää joskus jopa enemmän aikaa kuin äitin ja isin kanssa.
Aika paska tilanne jos lapsi viettää päiväkodissa tai koulussa enemmän kuin 12h päivästä. Totta kai ne tekevät osansa, mutta et kai oikeasti ajattele, että niillä olisi enemmän vastuuta kuin sinulla vanhempana?
Kristittyjen vanhempien, ei nimikristittyjen tms.ateistien, buddhistien tms. kulissivanhempien.
En ole lestadiolainen tms, mutta ihmetyttää vaino, jossa kaikki vaikkapa lestadiolaiset äidit ovat mukamas niin huonoja.
Lukioaikoina empaattisimmat naiset olivat jonkinsortin "hihhuleita", kuten myös biologinen äitini, joka ymmärsi rakkauden päälle sata kertaa enemmän, kuin yritysjohtaja-kasvattiäiti, jonka elämä oli työ"elämässä", ja joka työmatkoillaan petti kasvatti-isääni tuon tuostakin.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tällaista kysyä???!!!
No niinpä, ihan käsittämätön kysymys.
Tietysti vanhempien pitäisi opettaa perustaidot elämään, siihen miten käyttäydytään ja miten toimitaan muiden ihmisten, eläinten ja luonnon suhteen.
Kummankin. Minä kasvatan osan ja päivähoito kasvattaa sitten ne asiat, jotka heille on tärkeitä. Esim mulle ei nyt niin hirveä asia ole se, jos lapsi joskus kotonaan kiljahtelee kun leikkii, mutta ymmärrän hyvin, että 21 lapsn ryhmässä se sisällä kiljahtelu ei ole ollenkaan vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä on opettaa yleissivistystä tai tarkalleen karsia luomalla luokka eroa. Kotoa opitaan käytöstavat ym.
jotain on pahasti pielessä jos lapsi on enemmän koulussa kuin vanhempien kanssa.
Koulun ja muiden ihmisten näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Kummankin. Minä kasvatan osan ja päivähoito kasvattaa sitten ne asiat, jotka heille on tärkeitä. Esim mulle ei nyt niin hirveä asia ole se, jos lapsi joskus kotonaan kiljahtelee kun leikkii, mutta ymmärrän hyvin, että 21 lapsn ryhmässä se sisällä kiljahtelu ei ole ollenkaan vaihtoehto.
No tämä selittääkin viime aikaiset ongelmat. Just uutisissa oli että vanhemmat työntää lapset vieraan kasvattettavaksi tarhaan ja itse menee lomalle.
Tietenkin niiden, jotka sen lapsen ovat pyöräyttäneet, eli vanhempien.
Lain mukaan vanhempien/kodin, yhdessä päiväkodin kanssa. Siitähän veronmaksajat maksavat ja ylläpitävät päiväkodin varhaiskasvatusta ja koulua.
Vanhempien, lähtökohtaisesti. Päiväkotipäivän aikana päiväkoti osallistuu kasvatustyöhön ja hoitaa sitä osaltaan sinä aikana, kun ovat lapsesta vastuussa. Mutta pääasiallinen vastuu on vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä selittääkin viime aikaiset ongelmat. Just uutisissa oli että vanhemmat työntää lapset vieraan kasvattettavaksi tarhaan ja itse menee lomalle.
Missä uutisissa?
Vanhempien tai muun huoltajan, mutta myös osaltaan päivähoidon/päiväkodin/koulun ja siten yhteiskunnan. Suku ja tuttavat voi auttaa. Moni lapsi olisi kuin heitteille jätetty jos vastuu olisi pelkästään vanhemmilla. Sanon tämän huonojen vanhempien lapsena. Mitä minustakin olisi tullut.
Olisikohan niiden vanhempien?