Jos oma auto on liian kallis, miksi et ota työsuhdeautoa?
Etenkin täysautoetu on monessa mielessä järkevä, ei tarvitse murehtia polttoainekustannuksista. Miksi siis maksat itsesi kipeäksi omasta kotterosta tai kärvistelet bussissa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhdeauto ei ole ilmainen lounas. Se on palkanmaksun muoto.
Jos voi valita 6000 € kuukaudessa palkkaa tai 4500 € + täysi autoetu niin todennäköisesti kannattaa ottaa rahana. Ellei sitten aidosti ole tarvetta ajaa autolla jatkuvasti pitkiä matkoja.
No lapsikin ymmärtää tuollaisen valinnan, todella huonot esimerkkiluvut.
Jokainen varmasti ymmärsi näiden euromäärien olevan täysin hatusta vedettyjä. Suuruusluokka on kuitenkin oikean suuntainen.
Pointti lähinnä siinä, että vaihtoehdot ei ikinä ole:
A) 6000 € kuukaudessa palkkaa
B) 6000 € kuukaudessa palkkaa + täysi autoetu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän makuasia. Minulla on myös työsuhdeauto-etu, mutta tähän asti olen aina 3 - 5 vuoden välein vaihtanut ed. auton uuteen.
Työsuhdeautosta maksat esim. 700€/kk -> vuodessa 8500, 3 vuodessa 25500 ja edun päätyttyä sinulla ei ole auton palaakaan ja olet 3 vuotta maksanut sitä.
Tod. makuasia.
Vapaa-autoetu sopii, jos on perheellinen ja ajaa paljon perheen kanssa esimerkiksi mökille/mummolaan... Jos ajot on lähinnä työmatka ja sen varrella kauppaan poikkeaminen, pitää olla pitkä matka, että kannattaa, koska silloin et saa työmatkavähennystä.
Toisaalta olisihan tuo kätevää, jos työmarkkinatuen saisi vaihtaa autoetuun, varsinkin jos puolison tulot riittäisivät muuhun elämiseen.
Työnantaja antaa vapaan autoedun vain jos jää siinä itse voitolle. Eli sinä tappiolle.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei oo ajokorttia 😁
Sun pitää vaatia autonkuljettaja sen autoedun lisäksi.
Tietysti
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhdeauto ei ole ilmainen lounas. Se on palkanmaksun muoto.
Jos voi valita 6000 € kuukaudessa palkkaa tai 4500 € + täysi autoetu niin todennäköisesti kannattaa ottaa rahana. Ellei sitten aidosti ole tarvetta ajaa autolla jatkuvasti pitkiä matkoja.
No lapsikin ymmärtää tuollaisen valinnan, todella huonot esimerkkiluvut.Jokainen varmasti ymmärsi näiden euromäärien olevan täysin hatusta vedettyjä. Suuruusluokka on kuitenkin oikean suuntainen.
Pointti lähinnä siinä, että vaihtoehdot ei ikinä ole:
A) 6000 € kuukaudessa palkkaa
B) 6000 € kuukaudessa palkkaa + täysi autoetu
Km-korvauksilla äkkiä maksaisi sen autoedun ja siksipä työnantaja niitä autoetuja pakottaa ottamaan. Työntekijää sahataan linssiin ja on siitä vielä onnellinen kuten ketjun autoetutrolli :D
Olen sairaanhoitajana yli 2000hengen organisaatiossa, Me emme ole saaneet autoetua. Omalla vaan pitää krassata epäsopivien työaikojen mukaan, kun julkiset eivät liiku. Ottaisin kyllä mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeasti luulet, että sellainen työsuhdeauto vain "otetaan"? Kyllä sitä tarjotaan vain tietyille työntekijäryhmille (johtajat, autoa työssään tarvitsevat esim. myyntiedustajat jne).
Olen ollut useammassa työpaikassa jossa kaikilla oli oikeus vähintään käyttöetuautoon, vastaanottovirkailijasta toimitusjohtajaan.
Olitko myös Prisman kassalla ja tarjottiin autoetua🤣
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitajana yli 2000hengen organisaatiossa, Me emme ole saaneet autoetua. Omalla vaan pitää krassata epäsopivien työaikojen mukaan, kun julkiset eivät liiku. Ottaisin kyllä mielelläni.
Työpaikalle menosta ei makseta km-korvauksia että turha odotella sitä autoetuakaan. Eri asia jos reissaisit työpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän makuasia. Minulla on myös työsuhdeauto-etu, mutta tähän asti olen aina 3 - 5 vuoden välein vaihtanut ed. auton uuteen.
Työsuhdeautosta maksat esim. 700€/kk -> vuodessa 8500, 3 vuodessa 25500 ja edun päätyttyä sinulla ei ole auton palaakaan ja olet 3 vuotta maksanut sitä.
Tod. makuasia.
Vapaa-autoetu sopii, jos on perheellinen ja ajaa paljon perheen kanssa esimerkiksi mökille/mummolaan... Jos ajot on lähinnä työmatka ja sen varrella kauppaan poikkeaminen, pitää olla pitkä matka, että kannattaa, koska silloin et saa työmatkavähennystä.
Toisaalta olisihan tuo kätevää, jos työmarkkinatuen saisi vaihtaa autoetuun, varsinkin jos puolison tulot riittäisivät muuhun elämiseen.
Työnantaja antaa vapaan autoedun vain jos jää siinä itse voitolle. Eli si
Ei välttämättä. Autoetu voi olla verotuksellisesti edullinen tapa maksaa palkkaa. Työnantajan kannalta on hyvä asia jos työntekijän verotus kevenee. Joska silloin tavallaan työntekijä saa valtion pussista ylimääräisen palkankorotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Käytän junaa
Aika harva työnantaja tarjoaa työsuhdejunaa etuutena. Työsuhdeveneestä olen kuullut, mutten sentään työsuhdejunasta. Toisaalta aika hankala etu jossei satu asumaan radan varrella.
Jos auto maksetaan palkan päälle, niin voisin harkita tällä hetkellä, muuten en. Kilometrejä tulee vuodessa vain 10000km, eli auto seisoo kadulla suurimman osan aikaa. Miksi siis maksaisin 900€ kuukaudessa siitä, että auto seisoo kadulla?