Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö miehen maksaa perheen ruokakuluista enemmän kuin naisen?

Vierailija
27.01.2026 |

Toiselle riittäisi arkinen, edullinen perusruoka, ja toinen lappaa kärryyn limuja, juustoja ja kilokaupalla kallista lihaa. Mitä tehdä, kun perheessä yksi syö enemmän kuin muut?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on omat taloudet ei tule riitaa, yksinkertaista.

Ikää 55v, kerran mennyt naimisiin, ei aikomusta erota, riitaa ei juuri koskaan.

Saman ikäinen ja yhden miehen nainen. Yhteinen talous on. Ei tarvi riidellä. 

Vierailija
62/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys meille, minä maksan kaikki ruokaostokset ja teen ruoan, vieläpä hyvää .Mies maksaa kaikki muut kulut ja laskut asunnosta autoihin.Lomamatkat maksaa se joka ehtii.Näin menty 40 vuotta ja ei ongelmaa.Ollaan perhe , ei kämppiksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän joutui nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle ja vaimo tienaa, toki heillä niitä tuloeroja ollu. Kaikilla ei ole itsetunto-ongelmia ja kykenevät asettumaan toisen asemaan. Josko välittämisestä kielii?! Meillä on vedettty jopa rekeä, kun elämä murjaisi lap

Juu, itse korjasin oman viestini autocorrectin jäljiltä. Kyllä meillä on ollut tuloeroja, mies on sitten kompensoinut tekemällä kotona enemmän kykynsä ja vointinsa mukaan, kun on ollut paremmin paikalla. Nyt jo aikuisen vanhempina ei enää mikään kiire sinänsä ole, mitä nyt sekoilevat vanhukset järjestävät. Onneksi on aikaa.

Vierailija
64/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka pariskunta osaisi keskustella keskenään asiasta. Jos ei toisen kanssa edes voi jutella,kannattaako olla yhdessä?

Keskustelevakin pariskunta voi hyötyä siitä, miten muut ovat ratkaisseet eri asioita. Miksihän tämä meni sulla heti tunteisiin. 

Vierailija
65/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat maksakoot omat kulunsa ja eläkööt oman taloustilanteensa mukaan. Jos minä lähden lomalla pariksi viikoksi Aruballe, niin eihän ole minun vikani, ettei vaimon varat riitä kuin viikonlopuksi Aulangolle.

Vai miten nämä asiat kannattaisi parisuhteessa hoitaa?

Aika outoa jos puoliso joutuu elämään epätasa-arvoisessa suhteessa. Nainen kuitenkin useimmin huolehtii taloustöistä

Voinko lähteä Arublle ja ja jättää vaimon kotiin, jos teen puolet tai enemmän kotitöistä? Sekö tässä on ongelman ytimessä?

Ehkä kuitenkin tuo sinun asenne! Et voi vaimosi matkaa maksaa tai muutoin auttaa kuluissa, jotta saisi matkan verran säästöön. En voisi elää noin viston miehen kans. Nainen olen, joka tienaa nettona sen, mitä mies bruttona. Ei olla persaukisia. 

Vierailija
66/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni perustarvikkeet voi mennä puoliksi, mutta tuollaiset mitä vain toinen syö, maksakoot itse.

Sitten vain kysymys perustarvikkeista. Purkkihernekeitto ja sininen lenkki vai osterilautanen ja viiriäisenmunat.

Vierailija
67/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on normaali avioliitto, jossa kaikki tulee ja menee yhden yhteisen tilin kautta.

Ehkä tuossa tarkoitetaankin nuorten kämppiselämää. Muuten en voi ymmärtää.

Me kokeiltiin yhteistä tiliä joskus kauan sitten, mutta se ei sopinut meille. Meille paras on yhteiset menot, omat rahat, mutta myönnän, että maksan kuluista enemmän vaikka mies kuluttaa enemmän.

Eihän palkan täydy yhteiselle tilille mennä. Omat tilit+säästötilit. Yhteiset menot siirretään yhteiselle tilille, joista maksut menee. Meillä ruokatili erikseen muista tileistä. 

Vierailija
68/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on asiat hyvin kun keskustellaan tällaisista.

Vierailija
69/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat maksakoot omat kulunsa ja eläkööt oman taloustilanteensa mukaan. Jos minä lähden lomalla pariksi viikoksi Aruballe, niin eihän ole minun vikani, ettei vaimon varat riitä kuin viikonlopuksi Aulangolle.

Vai miten nämä asiat kannattaisi parisuhteessa hoitaa?

Hyvää matkaa Aruballe. Minä huolehdin vaimostasi Aulangolla. T. Tanssitaitoinen

haha! tanssimassahan käy nimenomaan yli 80 vuotiaat...

Katkeran pulinaa 😂

Vierailija
70/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshän joutui nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle ja vaimo tienaa, toki heillä niitä tuloeroja ollu. Kaikilla ei ole itsetunto-ongelmia ja kykenevät asettumaan toisen asemaan. Josko välittämisestä kielii?! Meillä on vedettty jopa rekeä, kun elämä murjaisi lap

Juu, itse korjasin oman viestini autocorrectin jäljiltä. Kyllä meillä on ollut tuloeroja, mies on sitten kompensoinut tekemällä kotona enemmän kykynsä ja vointinsa mukaan, kun on ollut paremmin paikalla. Nyt jo aikuisen vanhempina ei enää mikään kiire sinänsä ole, mitä nyt sekoilevat vanhukset järjestävät. Onneksi on aikaa.

Aa, ok!

Vierailija
71/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla ees perhe, seurustellaan. Maksetaan suurinpiirtein vuorotellen, oli sitten 50 tai 100 euroa. 

Vierailija
72/74 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on normaali avioliitto, jossa kaikki tulee ja menee yhden yhteisen tilin kautta.

Ehkä tuossa tarkoitetaankin nuorten kämppiselämää. Muuten en voi ymmärtää.

Me kokeiltiin yhteistä tiliä joskus kauan sitten, mutta se ei sopinut meille. Meille paras on yhteiset menot, omat rahat, mutta myönnän, että maksan kuluista enemmän vaikka mies kuluttaa enemmän.

Eihän palkan täydy yhteiselle tilille mennä. Omat tilit+säästötilit. Yhteiset menot siirretään yhteiselle tilille, joista maksut menee. Meillä ruokatili erikseen muista tileistä. 

Meillä on molemmilla omat tilit ja yhteinen tili hätätilanteita varten. Säännölliset laskut on jaettu tulojen mukaan (minä maksan melkein kaikki). Ruokakaupassa käydään yhdessä ja maksetaan vuorotellen. Muut omat menot molemmat maksaa itse. Isommat hankinnat päätetään yhdessä. Molemmille kertyy säästöjä. Hyvin toimii.

Vierailija
73/74 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo kysymys meille, minä maksan kaikki ruokaostokset ja teen ruoan, vieläpä hyvää .Mies maksaa kaikki muut kulut ja laskut asunnosta autoihin.Lomamatkat maksaa se joka ehtii.Näin menty 40 vuotta ja ei ongelmaa.Ollaan perhe , ei kämppiksiä.

Miksi teillä on sitten erilliset rahat?

Vierailija
74/74 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan meillä kaikki arjen talousmenot (ruoka ja muut päivittäistavarat), mies talon kulut kuten sähköt ja vakuutukset. Näin yksinkertaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme