Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö miehen maksaa perheen ruokakuluista enemmän kuin naisen?

Vierailija
27.01.2026 |

Toiselle riittäisi arkinen, edullinen perusruoka, ja toinen lappaa kärryyn limuja, juustoja ja kilokaupalla kallista lihaa. Mitä tehdä, kun perheessä yksi syö enemmän kuin muut?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kuuluu maksaa kaikki perheen kulut jotta nainen voi olla perinteinen kotirouva ja toteuttaa luontaista feminiinisyyttään. /sarkasmia. 

Vierailija
22/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies elättää koko perheen ja jos tämä ei sovi niin sitten 50/50 homokämppissuhde toiseen mieheen esim.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat maksakoot omat kulunsa ja eläkööt oman taloustilanteensa mukaan. Jos minä lähden lomalla pariksi viikoksi Aruballe, niin eihän ole minun vikani, ettei vaimon varat riitä kuin viikonlopuksi Aulangolle.

Vai miten nämä asiat kannattaisi parisuhteessa hoitaa?

No meillä on hoidettu niin, että minä naisena maksan. Miestä ei kamalasti kiinnosta niin jos johonkin lähdetään niin minä maksan ihan kaiken. Matkat, yöpymiset ruuat ym. 

Tämä pätee myös kotimaanmatkailua. Mies ei edes oleta , että hänen pitäisi maksaa  mitään.

Tienataan suunnilleen sama, mies ehkä vähän enemmän (munalisä)

Vierailija
24/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat maksakoot omat kulunsa ja eläkööt oman taloustilanteensa mukaan. Jos minä lähden lomalla pariksi viikoksi Aruballe, niin eihän ole minun vikani, ettei vaimon varat riitä kuin viikonlopuksi Aulangolle.

Ilman muuta lähde Aruballe, jos siltä tuntuu. Olen minäkin reissannut vaikka missä ilman miestä.

Vierailija
25/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on normaali avioliitto, jossa kaikki tulee ja menee yhden yhteisen tilin kautta.

Ehkä tuossa tarkoitetaankin nuorten kämppiselämää. Muuten en voi ymmärtää.

Vierailija
26/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kalliita lihoja, limuja, juustoja ja muita ostava maksaa ne itse.

En ymmärrä ongelmaa. Ei se mitenkään sukupuoleen liity, kumpi enemmän maksaa. Itsestään selvää on se, että yhteisiä kuluja maksaa enemmän se, joka tienaa enemmän. Kun ruuasta on kyse, se saa maksaa enemmän, joka syö enemmän tai kalliimpaa.

Vierailija
27/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloerot, kotityöt ja ostosten hinta mielestäni vaikuttaa. Jos on noin sama palkka ja kaikki muu tehdään noin puoliksi niin varmaan ostoksetkin on aika samanlaiset. Mutta jos on todella suuri ero jollain osa-alueella niin sitten sopeutetaan oikeudenmukaisesti. Meillä on molemmilla tosi huonot mallit lapsuudenkodeista rahankäyttöön joten on jouduttu opettelemaan ja välillä riitelemäänkin. 

Meillä mies laittaa taloustilille enemmän koska on huomattavasti paremmat tulot, minä teen enemmän kotitöitä. Teen myös ruokaostokset enimmäkseen koska olen tarkempi ja mies ei pidä kauppareissuista. Jos haluaa jotain kalliimpaa tai ostaa vapaammin niin laittaa sitten täydennystä tilille. Voin kyllä kertoa miten ostokset kannattaisi tehdä mutta en jaksa naputtaa siitä miten miehen pelkät välipalat maksaa enemmän kuin koko (me + teini) perheen päivän ruuat. Niin helpompi näin. 

Vierailija
28/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on normaali avioliitto, jossa kaikki tulee ja menee yhden yhteisen tilin kautta.

Me kokeiltiin yhteistä tiliä joskus kauan sitten, mutta se ei sopinut meille. Meille paras on yhteiset menot, omat rahat, mutta myönnän, että maksan kuluista enemmän vaikka mies kuluttaa enemmän.

Vierailija
29/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten voidaan pitää myös se konkreettinen talous erillään eli omat kodit ja sängyt. Eikä tarvitse ulista ja vinkua kun naisen pitää priorisoida hyvinvointinsa, kauneusunensa, uransa ja suhteensa kollegoihin ja esimiehiin random pillunvonkaajaukon yli, tietysti.

Ja näinhän tilanne onkin suurimmalla osalla naisista. Inkkelit sitten vinkuvan lehdissä että missä pillu yhyy. No jaa-a, varmaan siellä vaimon lompsan lähettyvillä.

Vierailija
30/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on hoidettu niin, että minä naisena maksan. Miestä ei kamalasti kiinnosta niin jos johonkin lähdetään niin minä maksan ihan kaiken. Matkat, yöpymiset ruuat ym. 

Tämä pätee myös kotimaanmatkailua. Mies ei edes oleta , että hänen pitäisi maksaa  mitään.

Tienataan suunnilleen sama, mies ehkä vähän enemmän (munalisä)

Että minä nyt olen kateellinen! En osaa kuvitella löytäväni mistään niin ihanaa miestä, että olisin valmis maksamaan hänen puolestaan kaiken. Toivottavasti pärjäät vielä silloin, kun mies löytää uuden elättäjän ja sinä huomaat jääneesi.

Vierailija
31/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa jos puoliso joutuu elämään epätasa-arvoisessa suhteessa. Nainen kuitenkin useimmin huolehtii taloustöistä

Millä vuosikymmenellä sinä oikein elät?

Vierailija
32/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voidaan pitää myös se konkreettinen talous erillään eli omat kodit ja sängyt. Eikä tarvitse ulista ja vinkua kun naisen pitää priorisoida hyvinvointinsa, kauneusunensa, uransa ja suhteensa kollegoihin ja esimiehiin random pillunvonkaajaukon yli, tietysti.

Ja näinhän tilanne onkin suurimmalla osalla naisista. Inkkelit sitten vinkuvan lehdissä että missä pillu yhyy. No jaa-a, varmaan siellä vaimon lompsan lähettyvillä.

Loistava kuvaus nykyajan parisuhdeprostituutiosta. 👍

Vierailija
33/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta palkat tulee omille tileille. Vapaa-ajassa käytetään eri tavalla rahaa. Yhteiset menot maksetaan yhdessä.en näe mitään syytä miksi kaikki rahat laitetaan vaan yhdelle tilille.

Vierailija
34/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisiä kuluja ne ruokaostokset on meillä. Makumieltymyksetkin kohtaa. Ei ole milloinkaan tullut väittelyä siitä, kumpi maksaa ja paljonko. Muutkin laskut maksellaan vuoroin.

Ensimmäinen puoliso kyl kitisi kun pantiin ruokaostosten loppusumma puoliksi. "mikä siinä niin paljon maksoi"?

No se ei käynyt ruokaostoksilla koskaan eikä tehnyt ruokaa. Oli ulkona kuin lumiukko ruuan hinnasta. Kun kehoitin muuttamaan muualle, niin saattoipa olla haasteellista hoitaa ruokahuolto yksin.

Vierailija
35/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa jos puoliso joutuu elämään epätasa-arvoisessa suhteessa. Nainen kuitenkin useimmin huolehtii taloustöistä

Ja mies syö enemmän. Aina jääkaapilla. Aina santsaamassa. Syö toistenkin pullat (vanukkaat).

Avioliittolaki säätää puolisoille saman elintason huolimatta siitä, tienaako toinen vähemmän. Räikeissä tapauksissa voi periaatteessa käräjäoikeudessa vaatia elintason tasaamista elatusmaksulla. Harvahan näin tekee koska liitto, jossa harjoitetaan taloudellista väkivaltaa, on aika haperolla pohjalla muutenkin ja todennäköisesti päättyy pian eroon.

Vierailija
36/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kuuluu maksaa kaikki perheen kulut jotta nainen voi olla perinteinen kotirouva ja toteuttaa luontaista feminiinisyyttään. /sarkasmia. 

Täähän se persujen fantasia olis. Mutta niillä ei ole varaa toteuttaa tätä. Tienaavat yleensä vähemmän kuin vaimonsa, jos nyt ylipäätään vaimo on eikä äitimamma, joka kantaa pojulle ruokaa ja kaljaa muovikassikaupalla. 

Vierailija
37/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että moni mies maksattaa ruokakulujaan naisen lompakosta. Mies on isompi, syö enemmän. Kulut eivät voi mennä tasan.

Vierailija
38/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulujen maksujako on sopimuskysymys.

Pääasia on että puolisoiden nettotuloja ei sotketa samaan ämpäriin, eikä leikitä mitään infantiiliä "maksetaan tulojen suhteessa"-lokitteluleikkiä.

Vierailija
39/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkaisin työssäkäyvän miehekkeeni pihalle. Seuraus: mulla jää joka kuukausi  350 euroa säästöön vaikka olen pienituloinen. Asumismenot selittää tästä vain vesimaksun osuuden eli 18 euroa/hlö. Loput, yli 300, johtuu siitä että meillä ei enää asu suursyömäriä, joka jättää valot palamaan, jääkaapin oven raolleen, haaskaa ruokaa ja muita resursseja surutta.

Tokihan hän LUPASI MAKSAA ASUMISESTAAN YM, mutta lupaukseksi jäi kuten kaikki muukin. 

Heittäkää helvettiin huonot miehet matalalla kynnyksellä. Niille pitää opettaa, että perseily ei kannata.

Vierailija
40/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kauneudenhoito ja itsestä huolehtiminen ilmaista ole todellakaan. Lisäksi siihen menee aikaa. Hyvät yöunet on saatava nukutuksi omassa huoneessa ilman kuorsaavaa örsöä, ilman herätteleviä lapsia, rauhassa heräillä ja tehdä ihonhoitorutiinit ja liikunta jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi