Päästättekö työmiehiä kotiinne yleisavaimella jos ette ole kotona?
Jos täytyy työmiesten tulla jotain tekemään, niin annatteko luvan tulla yleisavaimella, kun ette ole itse kotona? Suurin osa varmasti ihan kelpoja mutta kyllähän se aina vähän mietityttää mitä ihme tyyppejä saattaakin olla... Tosin etenkin nykypäivänä pelko siitä, että jossakin on jokin kamera kuvaamassa, luulisi ehkäisevän monien mahdollisia töllön töitä...
Itselleni on aikoinaan jäänyt huono maku, kun kaksi työäijää tulivat keittiön putkia katsomaan, kun niissä oli jotakin vikaa. Olivat avanneet ne putket sieltä alta ja tunkeneet sinne väliin keittiössä olleen keittiörättini, siis sinne paskaisiin putkiin "tukkeeksi". Ja sitten töiden jälkeen huuhdelleet sen ja laittaneet rätin takaisin hanan päälle kuten se oli alkujaan ollut. Kyllä vitutti että rätti millä pyyhin pöytiä puhtaaksi, oli tungettu sinne paskaputkeen tuolla tavalla. No koska tiesin tämän, niin toki heitin rätin mäkeen, mutta jos en olisi tiennyt, olisin sitä paskaista rättiä käyttänyt ja ties mitä pöpöjä saanut. (Ja näin siis heidän käyttäneen rättiä noin, koska piipahtivat kesken töiden jossakin, ja minä kävin sillä välin äkkiä vilkaisemassa keittiötä. Tätä eivät tienneet koska sanoin että teen toisessa huoneessa etätöitä ja minulla kiire).
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Talossa on isompi lvi-remontti. Ilman muuta urakoitsijan miehet menevät ja tulevat ja elikot on järjestetty pois. Kilauttavat kelloa ja rupeavat hommiin. Olen yleensä lähtenyt
Kotoa pois tieltä pyörimästä. Vahvat ammattilaiset isossa yrityksessä, ei heitä varmaaan kiinnosta kaapit tai astiat
Miksi alapeukku?
Tulija on aina häirikkö asukkaiden arjessa. Ammattilainen tekee työnsä nöyrästi eikä uhriudu. "No kun asukas on paikalla!" So what? Hän on talon asukas. Hänellä on oikeus olla paikalla joka sekunti, jos itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli mitä ne siellä siis vahtii? Jotain teidän huumekätköjä? Vai sun kalsareita. Ei kai tuollaisia mahdollisimman kuumottavia koiria ole nykyään muilla kuin narkeilla."
Miksi keskustelut on täällä nykyään näin oudon haastavia ja aggressiivisia? Minä vastasin vain tuohon väitteeseen, että harvassa on vahtikoirat, joita ei makkaralla ja lepertelyllä saa kaveriksi.
Kyllä täällä tavallisella omakotitaloalueella on ihan lapsiperheillä saksanpaimenkoiria ja rottweilereita.
Minulla oli dobermanni. Ei vahtinut huumekätköjä eikä kalsareita, oli ihan lemmikki vain.
Onhan toi nyt ihan wt-juttuja, rottweilerit ja harhaisuus.
Onko niin vaikeaa tajuta, että jotkut haluavat lukot ja vahtikoirat ihan vaan ettei tarvitse katella esimerkiksi juuri sinun naamaa? Lähtee nopeammin.
Useinhan kun on taloyhtiön isompi remppa osa asukkaista menee tilapäiseen asuntoon. Ikkubat, vesiputket, lämpö. Harkitsin sitä mutta jäin pyörimään kotiin. Ei isompaa haittaa, meluisten vaiheiden aikana asioille. Koska tekevät rinnakkain koko rappua asunnoissa kolme viikkoa käydään yleisavaimilla.
Video lopettaa vittuilun. Usein tulee huoltoyhtiöltä ensin syyllistämiset asukkaille ("Ei meidän työntekijät noin käyttäydy") vaikka työntekijän sekoilut ovat tallentuneet valvontakameran muistiin ja pilvipalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Tulija on aina häirikkö asukkaiden arjessa. Ammattilainen tekee työnsä nöyrästi eikä uhriudu. "No kun asukas on paikalla!" So what? Hän on talon asukas. Hänellä on oikeus olla paikalla joka sekunti, jos itse haluaa.
No todellakin!!!
Näiden 30 vuoden aikana ei ole koskaan huoltomiehet odottaneet että niille avataan ovi. Soittavat kerran ovikelloa ja samantien yleisavaimella sisälle. kerrankin olivat käyneet kun kesähelteellä olin nukkumassa ja alasti tottakai. Olivat hiiviskelleet niin että en kuullut mitään, huomasin herättyäni vaan lapun että käytiin. Eivät ilmoittaneet etukäteen tulostaan, en kai minä muuten olisi nukkumassa sillon ollut.
Osa ihmisistä luopuu kauhean kiltisti oikeuksistaan ja ilmeisesti aikuisiälläkin kuvittelee elävänsä jossain Muumilaaksossa, jossa kaikki ihmiset ovat niin kauhean kivoja, rehtejä ja rehellisiä. Varmasti osa näistä huolto- ja remppajampoista onkin ihan kunnollista ja luotettavaa porukkaa, mutta aivan kaikki eivät todellakaan ole.
"Ei meillä ole mitään salattavaa", "Kyllä tänne voi omin luvin avaimilla tulla, kun ollaan poissa" jne. Se vaatii vain sen yhden kerran, kun lähtee käteiset, arvotavarat, tai ovi on suljettu puolihuolimattomasti ja lemmikki pääsee karkuun, tai joku sinne kuulumaton asuntoon sisään.
Itselläni ei tulisi pieneen mieleenkään luottaa ventovieraaseen ihmiseen, jota en tunne, tai jota en ole koskaan aiemmin edes tavannut. Varsinkaan naisena. Siinä on aina pelon elementti mukana, kun olet yksin asuva nainen ja kotisi avaimet jaetaan jollekin ukkoköörille, jotta voivat käytännössä koska tahansa tulla korjailemaan jotain sillon kun heistä siltä tuntuu.
Lain mukaan huoltotöistä on ilmoitettava asukkaille 2 viikkoa etukäteen siten, että käynnin ajankohta kerrotaan (päivämäärä ja kellonaika suunnilleen) ja annetaan asukkaalle mahdollisuus olla itse paikalla. Asukas ei saa estää huoltokäyntiä, mutta se pitää sovittaa hänelle sopivaan yhdessäsovittuun ajankohtaan eikä huoltotöistä saa aiheutua häiriötä asumiselle. Kotirauha on Suomen lakiin kirjattu kaikille, niin omistusasujille kuten vuokralaisille.
Hätätilanteet, akuutit putkirikot ja tulipalot ovat asia erikseen, mutta eipä silloinkaan pelastuslaitos jää odottelemaan, että talon isännöitsijä, tai huolto alkaa jostain avaimia etsimään ja saapuu paikalle, vaan ovesta mennään läpi.
Kokonaan toinen asia on kanssa se, että tuolla alalla osa tekee hommia motolla: mennään sieltä, missä aita matalin, jos jokin asia voidaan tehdä fuskaten ja hutiloiden, se tehdään fuskaten ja hutiloiden, varsinkin jos ei ole ketään valvomassa työntekoa eikä mitään mahdollisuutta jäädä kiinni. Siis ihan suuret raksafirmat kuten Skanska toimii näin. Ylellä oli viime viikolla juttua sadoista virheistä heidän kohteissa. Skanska yritti jopa ostaa yhtä taloyhtiötä hiljaiseksi Ylen mukaan.
Sen verran karuja kokemuksia ja juttuja myös muilta kuullut että ei ole mitään asiaa mun asuntoon jollen ole itse kotona. Yleensä kaikki käynnit on sovittavissa, tosin joskus huoltoyhtiön tyypeillä on selkeä asennevamma. Nää on niitä tyyppejä joiden jäljiltä voi vsin arvsilla pöllittiinkö tällä kertaa jotain ja miten tarkkaan laatikot on pengottu.
Yksi syy tälle voisi olla se, että rikollisuus kasvaa koko ajan. Joidenkin mielestä ovet auki, rajat auki, pankkitilit auki....