Päästättekö työmiehiä kotiinne yleisavaimella jos ette ole kotona?
Jos täytyy työmiesten tulla jotain tekemään, niin annatteko luvan tulla yleisavaimella, kun ette ole itse kotona? Suurin osa varmasti ihan kelpoja mutta kyllähän se aina vähän mietityttää mitä ihme tyyppejä saattaakin olla... Tosin etenkin nykypäivänä pelko siitä, että jossakin on jokin kamera kuvaamassa, luulisi ehkäisevän monien mahdollisia töllön töitä...
Itselleni on aikoinaan jäänyt huono maku, kun kaksi työäijää tulivat keittiön putkia katsomaan, kun niissä oli jotakin vikaa. Olivat avanneet ne putket sieltä alta ja tunkeneet sinne väliin keittiössä olleen keittiörättini, siis sinne paskaisiin putkiin "tukkeeksi". Ja sitten töiden jälkeen huuhdelleet sen ja laittaneet rätin takaisin hanan päälle kuten se oli alkujaan ollut. Kyllä vitutti että rätti millä pyyhin pöytiä puhtaaksi, oli tungettu sinne paskaputkeen tuolla tavalla. No koska tiesin tämän, niin toki heitin rätin mäkeen, mutta jos en olisi tiennyt, olisin sitä paskaista rättiä käyttänyt ja ties mitä pöpöjä saanut. (Ja näin siis heidän käyttäneen rättiä noin, koska piipahtivat kesken töiden jossakin, ja minä kävin sillä välin äkkiä vilkaisemassa keittiötä. Tätä eivät tienneet koska sanoin että teen toisessa huoneessa etätöitä ja minulla kiire).
Kommentit (91)
Kaappi-Iigori tulee ovella vastaan.
Kun murtohälytys laukeaa, niin siitä lähtee lasku taloyhtiölle. Huoltomies tuli yleisavaimilla sisään eikä etukäteen kertonut olevansa tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut ovisensori (hälyttää kun ovi avataan) vuodesta 2010 alkaen. Uusi turvalukko hankittiin samana vuonna. Kaikki avaimet ovat perheenjäsenten hallussa. Niitä ei koskaan lainata millekään remonttireiskalle, talonmiehelle, huoltofirmalle tai muulle ulkopuoliselle.
Jos asunnossa on hätä (tulipalo) niin palokunta murtaa oven. Ei tarvitse kenenkään itkeä, että "yleisavain oli palomiehiltä hukassa".
Jos asunnossa on vesivuoto (pakko päästä korjaamaan heti) niin huoltomies soittaa lukkosepän.
Ja se lukkoseppä vastaakin puhelimeen sitten seuraavana maanantaiaamuna klo 8 aikaisintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun murtohälytys laukeaa, niin siitä lähtee lasku taloyhtiölle. Huoltomies tuli yleisavaimilla sisään eikä etukäteen kertonut olevansa tulossa.
Ei sulla mitään hälytintä kerrostalossa ole.
Hyvä tuo "koira ei laske sisälle". Jostain kuulin/luin, et koira (oisko ollut schaefer?) laskee kyllä vieraan sisälle, muttei ulos! :)))
....
Maalla joskus koitin kouluttaa s-pystistä - haukkui aina vieraat pystyyn, kun ne tuli sisään, mutta kohta antoi jo niille tassua! :) Sanoin sille, et sinähän nyt vahtikoira olet, rosvo silittää, niin kellahdat lattialle makaamaan! :) Vastasi siihen: Murrr! :)
En päästä. Pitää olla akateemisia tai vähintään opistoasteen miehiä, esimerkiksi merkonomeja.
Huoltomiehiä en päästä sisään. Mutta pizzalähettien anna tulla sisään, koska monet ovat paenneet sotaa ja heillä voi tulla akuutti seksuaalinen hätätila.
Rosa 19 hesa
Omakotitalossa ei voi oikein tulla yleisavaimella eli joku on aina kotona jos jotain pitää rempata tms. Vuokralla asuessa muistan että huoltomiehet oli käyneet ilmoittamatta tekemässä muurahaistorjuntaa ja sitä ainetta oli sitten kaikkien tavaroiden päälläkin, jotka oli srinän vieressä. Toki olisin siirtänyt tavarat pois tieltä jos olisin tiennyt tulosta. Tein valituksen. Samoin kerran otin aurinkoa takapihalla hyvin vähissä vaatteissa ja huolto tuli maalaamaan takapihan aitaa ilmoittamatta etukäteen. Ja näitä juttuja on muitakin. Onneksi nykyään ei käy näin.
Taloyhtiön huoltomiehiä en päästä omin päin asuntooni huseeraamaan. Yksi huoltomies sitkeästi vaati päästä yleisavaimella asuntooni ja naureskeli minulle kun en päästänyt, mutta mieli muuttui, kun otin yhteyttä ko. huoltoyhtiön hallituksen jäseneen ja kerroin kaverin käytöksestä ja muistutin, että Taloyhtiön vuokralaisena olen heidän työnantajansa asemassa. Seuraavalla kerralla huoltomies oli nöyrää ja hiljaista poikaa ja hoiti korjauksen ripeästi.
Tietenkin. Se kuuluu tehdä, niin lukee yhtiöjärjestyksessä. Pakollisiin hommiin on päästävä tai vahingonvastuu siirtyy kokonaan huoneiston haltijalle. Siksi esim. omia turvalukkoja ei saa asentaa.
Jos sulla losahtaa putki keskellä pakkasia kämpässä ja olet Espanjassa, asuntoon on päästävä tai maksat kaikkien alempien asuntojen vesivahingot itse omiesi lisäksi.
Kellä muulla kuin työttömällä on aikaa kytätä kämpässään huoltomiehen kulkemisia.
Meillä vain tulevat. Kyllä vtuttaa. Noi kamerat vois olla hyvä idea.
No niiin, taitaa olla porvoon yleisavain.
Huoltohenkilöt kysyy soittaessa/netin kautta laittaessa huoltopyynnön:
Saako asunnossa käydä, jos ei ole ketään paikalla? Käytyään jättävät lapun, et "käytiin klo. K, teimme T, jos ongelma jatkuu, niin ottakaa uudestaan yhteyttä".
....
Jos muka eivät tee noin, niin yhteys vuokranantajaan/isännöitsijään.
Lukkoseppä päivystää 24/7/365. Tämä on fakta.
Poliisi joutuu usein kutsumaan lukkosepän, koska poliisipartio meni asunnon ovesta läpi (mursi oven) ja pidätti asukkaat. Nyt pitäisi saada lukko korjattua. Lukkoseppä tulee paikalle lähes heti. Siinä ei nokka kauan tuhise. Poliisipartio joutuu itse päivystämään asunnolla niin kauan, kunnes lukko on korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Yleisavain ei käy asuntoomme, tähän on vaihdettu lukko.
Jos asunnossasi sattuu vaikka vesivuoto tai tulipalo ja pelastajilta vie aikaa murtaa ovesi, olet kai tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
No niiin, taitaa olla porvoon yleisavain.
Huoltohenkilöt kysyy soittaessa/netin kautta laittaessa huoltopyynnön:
Saako asunnossa käydä, jos ei ole ketään paikalla? Käytyään jättävät lapun, et "käytiin klo. K, teimme T, jos ongelma jatkuu, niin ottakaa uudestaan yhteyttä".
....
Jos muka eivät tee noin, niin yhteys vuokranantajaan/isännöitsijään.
Meillä ilmoitetaan vaan taloyhtiöltä, että ovat tulossa. On kyllä törkeen huonoa "viestintää" mielestäni.
Olen ammatiltani talkkari. Täytyy kyllä sanoa, että nyt kun olen vuosia ollut alalla, en päästäisi itsekään ketään kotiini jos olen poissa.
Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään että tekisin asunnossa jotain muuta kuin sen homman minkä olen menossa tekemään. Jos se homma on vessassa, menen vain sinne. En pyöri makkareita ym läpi koska minulla ei ole sinne mitään asiaa. Mutta useampi työkaverini kiertää kämpän läpi ja kommentoi ja kyttää ihmisten tavaroita. Yksi käy röökillä toisten parvekkeilla ja toinen penkoo keittiön kaapit. Sairasta. Olen monta kertaa sanonut heille että nykyään on aika paljon kameroita ja kuuntelulaitteita... Ei taida heitä pelottaa.
Muistakaa tämä. Jos joku yrittää saada teidät tuntemaan HÄPEÄÄ siitä, että suojelette omaa kotianne (Suomen perustuslain mukainen kotirauha) niin sitten tuo henkilö on manipulaattori. Erittäin todennäköisesti myös rikollinen eli hän haluaa tehdä jotain laitonta siellä sinun asunnossasi. Ja sitten leimata sinut "vainoharhaiseksi" kun sinä teet rikosilmoituksen.
Näitä toksisia kusipäitä kävi meilläkin. Onneksi naamat jäi valvontakameran kuviin. Esimies tuli pyytelemään anteeksi ja maksoi korvaukset (tuhottu omaisuus).
Vierailija kirjoitti:
En päästä. Jos joku tulee ilmoittamatta sisään yleisavaimella, hän jää kiinni (kaksi valvontakameraa). Ja video lähtee heti jakoon somessa.
Ihme juntteja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään päästämistä jos yleisavaimella tulee?
Lukko on sarjoitettu pois talon avaimilta ja lisäksi on turvalukko.
Tuo kätevä tapa varoittaa muita ihmisiä. Omassa kodissa saa videokuvata niin paljon kuin haluaa. Luvaton tulija (yleisavaimilla sisään, ei ole ennakkoon ilmoittanut tulostaan) on täysin riittävä syy soittaa poliisille.