auttakaa! miten saan laskettua asunnon mitat? eli minulla on pohjapiirros ja
neliöt tiedossa. miten saan laskettua asunnon seinien mitat ym? onko se pelkällä neliöiden määrällä laskettavissa?
Kommentit (9)
täh? MITÄ sä tarkalleenottaen haluat tietää :)
ja asunnon kokonaisneliöt, et saa huoneiden mittoja selville.
Mutta jos siihen on piirretty esim. keittiön koneet, voit päätellä niistä mittakaavan (esim. jääkaapin ja apk:n leveys on 60 cm, lieden leveys 50-60 cm)
Eli jos esim. jk:n leveys on 6 mm, silloin helppo laskea (10 mm eli 1 cm= 1 m)
eikö tosiaan?
esim jos asunnon koko on on 60neliöö
pohjan ulkomitat on nyt 7,3x4,6=33,58
jos lisään niihin molempiin vaikka 1,7cm saan 58,5 mikä on aika lähellä 60 neliöö. voiko tän perusteella muuttaa seinät metreiksi?
eikö se tarkoita juuri sitä, että tuolaiset jääkaappi = 60 cm -säännöt eivät tarkasti päde? Ts. niiden perusteella ei voi laskea muiden huoneiden mittoja tarkasti, koska mitat voivat heittää? T. tyhmä
.. niin ei tietenkään saa TARKKOJA mittoja. Mutta yleensä kuitenkin piirros on jotakuinkin yhtenäisessä linjassa eli silloin voi kalusteista ottaa summittaisen mitan.
Itse ainakin olen saanut monesti hyvin lähellä oikeaa olevan lopputuloksen.
Jos muuten ap. tietää ulkomitat, niin voihan niiden perusteella selvittää piirroksen mittakaavan...eikö??
jos tuolla suuntaa-antava-logiikalla ajatellaan.
Ja oviaukkojenkin koko vaihtelee (yleensä 80-90 cm)
mittakaavassa, ja niiden perusteella ei saa selville huoneiden mittoja (heittoa voi tulla metrinkin verran per huone). Jos ap:n pohja sen sijaan on suunnilleen mittakaavassa, mutta mittakaavaa ei ole mainittu, voi sen totta kai suunnilleen päätellä.
Seinien mitat? Siis mihin suuntaan?
Tietysti saat huoneiden pohjamitat selville, jos piirros on mittakaavassa. Samoin saat neliöt.
Mutta huoneiden korkeutta ei kyllä saa selville :D