Miksi meillä on niin paljon kampaamoita jos ne eivät ole kannattavia?
Hirveä valitus tänään lehdessä.
Ei ole sitten olleskaan kallista jos värjäys maksaa 250-300 euroa, kun siihenhän kuuluu värjäys ja asiakkaan toiveiden kuunteleminen. Joo, ja pohditan sitten asiakkaan kanssa yhdessä, kuinka usein tämän on käytävä.
Ja niin edelleen.
"Helsingissä parturikampaajien tuntihinta on noin 75 euroa. Muissa kaupungeissa noin 4570 euroa.
Jos lasku on vaikka 100 euroa, 1,5 tunnista, siitä 25,5 prosenttia lähtee arvonlisäverona."
No niin lähtee.
Ja asiakas on tehnyt töitä ihan taatusti paljon pienemmillä tuntihinnoilla.
Yrittäjä voi vähentää melko paljon kuluja, asiakas maksaa sitten täysillä, vaikka yllätys yllätys, onhan asiakaskin ensiksi maksanut palkastaan verot. Ja maksaa ne yrittäjän 25,5 % alv:ia.
Mutta ei se mitään. Kukin elää omanlaista elämäänsä. Eikä yrittänyttä laiteta.
Minä vaan ihmettelen, että jos tuo kampaamoyrittäminen on niin kamalan epätuottoisaa, miten ihmeessä joka talon nurkalla on kampaamo ja parhaimmissa kaksikin.
Miksi hakeutua alalle, joka ei kannata.
Minä taas saan valita onneksi henkilön joka huolehtii kutreistani sellaiseeen hintaan, että voin käydä lähes viikottain kampaajalla. Suomen "normihinnoilla" ei monellakaan olisi varaa samaan.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ALVia menee 25,5%, YEL menee 24%, liikehuoneiston vuokrat voi olla nelinumeroisia, siihen päälle sähköt sun muut, ja lopuksi vielä asioverot. Jos haluaa yrittäjänä tienata saman mitä palkansaaja saa tuntipalkkana pitää tuntitaksan olla vähintään kolminkertainen.
YELin saa kyllä aika pitkälti itse määritellä, ei se ole suoraan 24 % liikevaihdosta.
Itseasiassa YEL määräytyy yhä kaavamaisemmin, MUTTA se minkä nämä valittajat unohtavat on se, että YEL sitten todella on yrittäjän eläkemaksu. Palkansaaja voi ajatella itsestään selvyytenä, että eläke kertyy, yrittäjä maksaa sen itse.
Häh, kyllähän palkansaajakin sen ihan itse maksaa joka palkastaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ALVia menee 25,5%, YEL menee 24%, liikehuoneiston vuokrat voi olla nelinumeroisia, siihen päälle sähköt sun muut, ja lopuksi vielä asioverot. Jos haluaa yrittäjänä tienata saman mitä palkansaaja saa tuntipalkkana pitää tuntitaksan olla vähintään kolminkertainen.
YELin saa kyllä aika pitkälti itse määritellä, ei se ole suoraan 24 % liikevaihdosta.
Itseasiassa YEL määräytyy yhä kaavamaisemmin, MUTTA se minkä nämä valittajat unohtavat on se, että YEL sitten todella on yrittäjän eläkemaksu. Palkansaaja voi ajatella itsestään selvyytenä, että eläke kertyy, yrittäjä maksaa sen itse.
Kyllähän työntekijätkin voisivat itse maksaa tyel-maksun kokonaisuudessaan, mutta sitten tietysti myös haluaisivat niin paljon lisää palkkaa mitä työnantajan osuus nyt tyel-maksusta on. Minä miellän nyt työnantajan tyel-maksuosuuden osaksi työntekijän palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesalaisille on hesalaisten hinta.
Voithan käydä ympäristökunnissa halvemmalla parturilla? Tilanvuokrat huomattavasti halvempia.
joo junalla.
Tai bussilla tai autolla ihan millä nyt sitten haluatkin kulkea, ihan niinkuin kaikki muutkin ihmiset
eli sen sijaan että maksaa parturista 60euroa niin voi maksaa 45 euroa plus 40 euroa matkakulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erona se, että palkansaaja näkee vain sen noin 8%, mikä pidätetään palkasta. Loput 18% jää piiloon eikä monikaan tajua, että eläkemaksu on noin 24 prosenttia palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkansaaja maksaa murto-osan eläkemaksusta palkastaan, isoimman osuuden maksaa työantaja. Eli työnantaja maksaa oman eläkemaksunsa sekä suurimman osan työntekijän maksusta.
Ei mikään ihme, että nillitetään hinnoista, kun ei ole mitään käsitystä yrittämisen realiteeteista. Vaikka palkansaajan mielestä rahaa tulee yrittäjälle ovista ja ikkunoista vähällä vaivalla, ei yhdelläkään valittajalla ole jostain syystä halua perustaa omaa yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan käydä ympäristökunnissa halvemmalla parturilla? Tilanvuokrat huomattavasti halvempia.
joo junalla.
Tai bussilla tai autolla ihan millä nyt sitten haluatkin kulkea, ihan niinkuin kaikki muutkin ihmiset
eli sen sijaan että maksaa parturista 60euroa niin voi maksaa 45 euroa plus 40 euroa matkakulut.
40€? No jos haluat lähteä tallinnaan tai tukholmaan parturiin, no Tallinnan pääsee kyllä halvemmalla. mutta tarkoitin ihan vaan sinne laitakaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tällä "Yrittäjä voi vähentää melko paljon kuluja, asiakas maksaa sitten täysillä, vaikka yllätys yllätys, onhan asiakaskin ensiksi maksanut palkastaan verot."?
Niinpä. Ilmeisesti missään lehdessä ei ole ollut mitään valitusta vaan tyypillinen av tantta ei vain ymmärrä, mistä yritysten laskutus muodostuu.
Noi voi voi voi. Ennen kuin vastaat typerästi niin lue ketju. Kysyjä sai ihan käyvän vastauksen, mutta ethän sinä edes osaa lueka ketjua.
Tässä sulle vastaus uudelleen: ALV 25,5 % on totta, mutta se on kulutusvero, jonka maksaa asiakas se ei ole yrittäjän oma kulu, vaikka se vaikuttaakin hintamielikuvaan.
Vuokrat ja muut kiinteät kulut vaihtelevat erittäin paljon sijainnin ja liiketoimintamallin mukaan. Kaikilla kampaajilla ne eivät ole nelinumeroisia.
On myös hyvä muistaa, että yrittäjä voi vähentää liiketoiminnan kuluja verotuksessa, kun taas asiakas maksaa palvelun hinnan verotetuilla palkkatuloillaan eikä voi vähentää kampaamokäyntiä mistään.
Yrittäjän hinnoittelussa on paljon muuttujia, mutta vertaus tuntitaksan täytyy olla kolminkertainen palkansaajaan nähden ei ole yleispätevä totuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän me palkansaajat maksamme. Mutta nämä kampaajatyttelit nyt ovat hikisinä kun tajuavat, että me tajuamme, että ovat todella ylihintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo junalla.
40€? No jos haluat lähteä tallinnaan tai tukholmaan parturiin, no Tallinnan pääsee kyllä halvemmalla. mutta tarkoitin ihan vaan sinne laitakaupungille.
ympäristökunnista oli puhe.
Näin on, emme ole vuosikymmeniin käyttänyt ko. palveluita. Koska voimme tehdä sen itsekin, ei se vaikeata ole. Säästöä tulee valtavasti