Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Asun taviskodissa, valmistunut 2022. Itse arvostan erillistä keittiötä, saunaa, kahta wc:tä ja +15m2 parveketta merinäkymin. Auto on +10c autotallissa talon alla ja asuntoon kuuluu tilava kellarikomero ja väestönsuoja omassa talossa.
Lisäksi nykyaikaiset säilytystilat erikseen ulkoiluvälineille ja pyöräkellari katutasossa.
Meillä ei ole mitään hienoa eikä yhtään ylimääräistä neliötä vaan just passelisti tilaa että jokaisella on oma pikkuinen huone missä nukkua ja hääräillä omiaan.
Et vastannut ap:n kysymykseen, vai tarkoitatko, että kaikki tuo kodissasi on ylellisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
pitääkö varakkaan ihmisen tarjota Prosecco -kuohuviiniä vai Veuve Clicquot -shampanjaa vararakkaalle hirsisaunan terassilla?
Prosecco oli hetken muotivillitys, minun makuuni liian kevyttä ja latteaa. Eikä tuo Vaavi ole minusta lainkaan oikea juoma hirsisaunan terassille. Minä valitsisin Domppaa. Jos se ei ole mahdollista, niin mieluummin jokin ryhdikäs cava, ja ehdottomasti myös alkoholiton vaihtoehto, vaikka artesaanivesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle olis ylellisyyttä liesituuletin. Tässä yli 100 vuotta vanhassa talossa ei sellaisia ole.
Eikö sitä saa laitettua? Huuva?
Saa yleensä niin, että purkaa joko puuhellan tai leivinuunin ja laittaa tyhjäksi jääneeseen hormiin liesituulettimen. Tai sitten ihan niin kuin kerrostaloissa, eli aktiivihiilisuodattimella. Nykyään on myös keittiön tasoon asennettavia liesituulettimia, jotka vetää lieden käryt alaspäin. Sellaisen saa vaikka keskellä huoneessa olevaan saarekkeeseen.
Välimatka lähimpään naapuriin vähintään 150m.
Vierailija kirjoitti:
Miehetön asunto on kyllä suurinta ylellisyyttä.
Ja minulla nalkuttavan naiseton kämppä on taivas.
M69
Se on ylellisyyttä, ettei tarvitse kuunnella seinän takana säätävien naapureiden toilailuja (panemisesta riitelemiseen ja remontoimiseen). Eli omakotitalo on Ylellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Merivesi uima-allas vastavirtalaitteella. Altaasta myös pääsy ulkoaltaalle. Oma keilarata, helikopterikenttä, autohissi ja siellä sopivat menopelit tielle-maastoon-vesille, hevostalli, muutama koira, riittävästi huoneita, kerrosten välillä kulku hissillä, sisä vesiputous, kasvihuone...onhan näitä
Meni nyt vähän yli. Realismia: aina välillä on tarjolla OKT:ja, joissa on uima-allas, poreallas, harrastustilat, kuivauskaappi, paljon nurtsipihaa, marjapensaita, omenapuita, iso terassi juhlimiseen, autotalli ja autokatoksia.
PK-seudulla Kehä III sisäpuolella, tietty.
Sauna ei ole yleellisyyttä ehkä takka parvekkeella olen nähnyt bileissä missä todella varakkaat juhlii yli miljoonan asunto kieltämättä ihana kun takka päällä juotiin juomat juteltiin katseltiin kaupungin menoa ja Helsinkiä. Sauna kaikil ystävil ei kummallista samoin lattialämmitys ilmalämpöpumppu. Kaikki perusjutut
Minun mielestäni ylellisyyttä on se, kun kotona on sixpackki karhua!
Mutta oikeasti se on varmaan se kun käyn saunassa miekkosen kanssa.
Lapset pitää luksuksena sitä, kun pistettään kesällä muovinen kylypytynnyri porisemmaan, lapset kaikki sinne yrittää mahduttaa, koska miehen kanssa sitä pidetään vain 2 kertaa per viikko kesällä, jos lapset käyttäytyyy hyvin. Meillä siis 4 lasta
Aiempien kokemuksien takia koen nykyisessä kerrostaloasunnossa ylellisyytenä ympärivuorokautisen hiljaisuuden ja sen, ettei mistään tule asuntoon tupakan tai kannabiksen hajua.
Takka, kaunis sisustustyyli, kivitasot keittiössä, Miele kodinkoneet, laadukkaat keittiökaapit. Nätti koti spa kylpyhuone poreammeella. Ja tyylikäs ulkomuoto.
Mulle ainoa todellinen ylellisyys elämässä on aika, sitä ei mistään saa hankittua lisää, kun sen kerran on käyttänyt. Joten asumisessa mulle suurin ylellisyys on se, että koti on mahdollisimman lähellä työpaikkaa ja päivittäisiä palveluita, jotta kulkemiseen menee mahdollisimman vähän aikaa.
Omakotitalo pienen kaupungin keskustassa, jossa kävelymatkan päässä työpaikka, sittari, lasten päiväkoti/ harrastuspaikat, uimahalli/uimaranta. Ruokiksella ehtii hyvin kotiin syömään, säästyy rahaa lounaissa ja entiseen verrattuna aikaa työmatköissa 1,5 h/päivä. Puusauna, poreallas, tramppa, marjapensaat, pizzauuni. Talo ei maksanut juuri mitään, kulut maltilliset. Ei siitä kyllä mitään saakaan, mutta koti on koti, ei sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Takka, kaunis sisustustyyli, kivitasot keittiössä, Miele kodinkoneet, laadukkaat keittiökaapit. Nätti koti spa kylpyhuone poreammeella. Ja tyylikäs ulkomuoto.
Meillä oli edellisessä kaikki tuo + allas pihalla.
Poreamme (2 hengen) oli kyllä hutiostos, se pitää meteliä eikä ole ollenkan romanttinen lillumispaikka. Toimi sitten taaperoiden sisäuima-altaana ilman poreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitääkö varakkaan ihmisen tarjota Prosecco -kuohuviiniä vai Veuve Clicquot -shampanjaa vararakkaalle hirsisaunan terassilla?
Prosecco oli hetken muotivillitys, minun makuuni liian kevyttä ja latteaa. Eikä tuo Vaavi ole minusta lainkaan oikea juoma hirsisaunan terassille. Minä valitsisin Domppaa. Jos se ei ole mahdollista, niin mieluummin jokin ryhdikäs cava, ja ehdottomasti myös alkoholiton vaihtoehto, vaikka artesaanivesi.
Jännä miten erilaiset maut ihmisillä on! Annoin juuri pullon Domia pois kun en pidä yhtään, mun suussa (lattean) tiskiveden makuista. Toinen pullo avataan viikon kuluttua kun tulee kaverit syömään, saadaan tuhottua se.
Itse pidän uusista Moscatorypäleistä samppanjamenetelmällä tehdyistä kuivista kuohuviineistä joissa on pienenpienet rapsakat kuplat ja erittäin upea aromi. En tiedä saako niitä vielä Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merivesi uima-allas vastavirtalaitteella. Altaasta myös pääsy ulkoaltaalle. Oma keilarata, helikopterikenttä, autohissi ja siellä sopivat menopelit tielle-maastoon-vesille, hevostalli, muutama koira, riittävästi huoneita, kerrosten välillä kulku hissillä, sisä vesiputous, kasvihuone...onhan näitä
Meni nyt vähän yli. Realismia: aina välillä on tarjolla OKT:ja, joissa on uima-allas, poreallas, harrastustilat, kuivauskaappi, paljon nurtsipihaa, marjapensaita, omenapuita, iso terassi juhlimiseen, autotalli ja autokatoksia.
PK-seudulla Kehä III sisäpuolella, tietty.
Auts, meillä oli tuollainen mutta 8km kehä :lta. Lisänä mustikkametsä, uimajärvet ja meri parin km säteellä ja kaikki palvelut alle 1 km
En kyllä olisi halunnutkaan sisäpuolelle:)
Mulle ylellisyyttä on ikivanha pihasauna tällä hetkellä.
Toivelistalla ylellisyyttä olisi kiinteä ulkoporeamme, jäätymättömät vesiputket, lämmin lattia, siistit pesutila- ja sisäsaunaosasto kodinhoitohuoneella, iso lämmin aitta/varasto, lämmin iso autotalli, erillinen lato polttopuille ja kaikki ammattimaisesti tehtynä. Nyt on pystyyn lahoava aitta, latomainen (todennäköisesti laiton) natiseva autotalli jne
Edullinen lämmitysmuoto. Ei pihatöitä. Ikkunat useampaan kuin yhteen ilmansuuntaan ja maisemassa sen verran puita ja pensaita että näkee luonnon muutokset. Oma, lämmin autopaikka lähellä ulko-ovea.
Miksi kevyesti pukeutuneena? Tuohan on tuhlausta käyttää energiaa sen takia että voit talvipakkasilla oleskella T-paitasillasi asunnossa kun voisit laittaa pitkähihaista ja villatakkia päälle ja oleskella alhaisemmassa lämpötilassa.
Olet tollo, jos et tajua, että ihmisellä voi olla kylmä sisällä, vaikka olisi viisi villapaitaa ja toppatakki päällä.
Minulla on ns, kynsikkäät käsissä (käsineet, joista sormien päät näkyy), jotta voin näpytellä läppäriä. Ei ole yhtään kivaa tällainen kylmyys.