Miesystävä valittaa syömisistäni, mitä ihmettä?
Tarkennuksena että kyseessä todennäköisesti tuleva ex-miesystävä. Olemme seurustelleet noin neljä vuotta, joista saman katon alla asuneet vajaan vuoden verran. Ongelmaksi on muodostunut ruokailu, ja kyllä nimenomaan ruokailu. Herra on hyvin nirso, eikä oikeastaan syö kuin nuudeleita ja kanaa, tai makaronia ja jauhelihaa (nk. nistipataa), kasviksista juuri ja juuri kurkku käy. Kuulen lähes päivittäin pään aukomista siitä miten syön väärin ja liian kallista ruokaa.
Otetaan esimerkiksi eilinen:
Aamiainen: turkkilaista jugurttia myslillä ja viinimarjoilla
Lounas: edellispäivän fetasalaatin jämät ja paistoin siihen lisäksi kanan rintafileen
Illallinen: Kalapastaa ja tuoreita kasviksia (punasipuli, salaatti, kurkku, tomaatti ja retiisi)
Iltapala: kaksi näkkäriä tuorejuustolla ja kalkkunaleikkeellä
Tänään suht sama menu, mutta lounas kuhaa ja salaattia ja iltapalana leipomiani sämpylöitä joillain päällisillä. Kalastan itse, suurin osa kasviksista on itse kasvattamiani sekä hoidan suurimman osan eli noin 90% ruokaostoksista. En myöskään ole ylipainoinen (172cm/59kg), joten mikä tuon miehen vittuilun taustalla voi olla? Sekö että hänen ruokavalionsa on niin rajoittunut vai mikä? Ruokaan kuluu kuitenkin 200-300e/kk mikä ei mielestäni ole paljon. Eikä tässä mitään pentuja olla, mies lähemmäs nelikymppinen ja itse 34v.
Ps. Keskustelu ei ole auttanut tähänkään mennessä sillä en ymmärrä ongelmaa, valaiskaa vähän
Kommentit (29)
Olet siis lihonut pikkuhiljaa,ja sama meno jatkuu vaan.
Eri ruuat. Meil on erilliset rahat ja eri ruuat, vaikka olemme naimisissa. Kumpikin siis ostaa kaupasta omansa ja kokkaa ne. Ei tule riitoja rahasta ja molemmat voivat syödä itselleen mieleistä ruokaa, mulla on allergioitakin, niin helpottaa elämää.
Vaihtoon! Mikään ei ole luotaantyöntävämpää kuin ruokavammainen mieshlö.
Onko herra täydellinen itse mitä kokoluokkaa? Eihän tuosta tule mieleen kuin jonkinsortin syömishäiriö, muuta en osaa sanoa. Kai tämä on provo?
Mitä väliä, mitä vttuilun taustalla on? Älä tuhlaa enempää energiaasi tuollaiseen, vaan nosta kytkintä.
Joillakin ihmisillä vain on rasittava tapa kommentoida toisten asioita. Fiksumpi kumppani opettelisi pitämään suunsa kiinni viimeistään siinä vaiheessa kun toinen pyytää lopettamaan.
Ei tuon ukon käytös tuosta parane vaan pahenee. Saidat kitupiikit pihtaa kaikilla muillakin elämänalueilla.
Vierailija kirjoitti:
Eri ruuat. Meil on erilliset rahat ja eri ruuat, vaikka olemme naimisissa. Kumpikin siis ostaa kaupasta omansa ja kokkaa ne. Ei tule riitoja rahasta ja molemmat voivat syödä itselleen mieleistä ruokaa, mulla on allergioitakin, niin helpottaa elämää.
Niin meillä onkin! Sehän tässä ihmetyttää että miksi minun syömiseni ottaa niin kovasti kupoliin. Ja kyllä minäkin voin nistipataa silloin tällöin syödä, mutta en halua mussuttaa sitä kuutena päivänä viikossa. Allergioita ei ole kummallakaan, hän on vain nirso. En silti tajua miten minun syömiseni haittaa hänen elämäänsä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet siis lihonut pikkuhiljaa,ja sama meno jatkuu vaan.
Jep, painoin 34kg suhteen alussa.. No ei, en ole lihonut vaan syönyt samalla tavalla lähes koko elämäni ajan.
Ap
Niin. Varmaan suhde ei toimi nyt. Ja en itse voisi jatkaa. Sun ruoassa ei ole yhtään mitään vikaa. Ihmiselle hyvä saada ravintoaineita, tiedän kokemuksestakin sen miten käy jos ei ole. Miesystävällä niukempi ruokavalio ilmeisesti. Pään aukominen ei ole kiva ja hänen tekemä toisen arvostelu, sun pitäisi saada elää rauhassa omaa elämääsi ja voida hyvin.
Oisko miehellä jonkinlainen alemmuudentunne sun syömisistäsi verrattuna hänen omaan rajoittuneeseen ruokavalioonsa?
Kutsu Kari Aihinen neuvomaan. Pahimmatkin yökkäilijät hän on saanut ruotuun. Tsemppiä!
Ehkä hän kokee huonommuutta sinuun nähden? Onko muutenkin laiska tekemään mitään, suunnittelemaan mitään jne?
Oma mies oli tavatessamme kerrostaloyksiössä asuva nistipadan syöjä, nykyään häärää keittiössä valmistamassa kasvimaan anneista ja kalastamistaan kaloista ties mitä herkkuja.
Laita omasi syömään keskenään sitä nistipataansa, toivottavasti löydät arvostavampaa seuraa itsellesi.
Monet ihmiset ovat nirsoja ruoasta. Syitä on monia. Aistiyliherkkyys, lapsena pakotettu syömään mitä ei ole haluttu,jne. Joillakin ihmisillä tuntuu myös ihan fyysinen yökötys tiettyihin ruokiin. Kotona opittu malli on myös tärkeä. Jos lapsuuden perheessä ei ole juuri syöty vaikka kasviksia juurikaan, aikuiset ei ole pyytäneet maistamaan monipuolisesti eri asioita, on ollut kielteisiä asenteita muuhun kun tuttuun ja turvalliseen, mitä suvussa, perheessä syöty, niin moni lapsi oppii siihen ja toteuttaa tätä ajatusmallia aikuisenakin. Jos joidenkin ruokien tai raaka-aineiden ehdottaminen toiselle ei juuri tuota tulosta niin ei kannata yrittää enää. Pahoittaa vaan mielensä ja se ruokarajoitteinen tyyppi turhautuu. Toista ihmistä ei voi eikä saa pakottaa muuttumaan. Hän tekee niin jos ja kun on siihen itse valmis. Ainut mitä voit tehdä on joko sietää tai erota, mitä olit miettinytkin.
Mies ei vain pidä sinusta. Ihan oikeasti. Ei siinä sen kummempaa syytä ole taustalla.
Sinä syöt terveellisesti, järkevästi ja aivan tarpeeksi edullisesti. Mies ei tule ikinä lopettamaan naljailua, se vain pahenee. Jätä se sika, ansaitset parempaa! Syöminen on niin iso osa elämää ja elossa pysymistä, että et hemmetti jää kuuntelemaan loppuiäksesi tuollaisen mäntin mölinää.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei vain pidä sinusta. Ihan oikeasti. Ei siinä sen kummempaa syytä ole taustalla.
Ehkä tuo on totta. Tosin aika hämärää, että hän itse ehdotti yhteenmuuttamista ja on puhunut naimisiinmenosta jne. Minulle ei ole ongelma mitä mies syö, syökööt vaikka sangollisen koiran kakkaa päivittäin jos siltä tuntuu. Päähän ottaa se että pitää kommentoida minun syömisiä. Huomenna meinasin leipoa lihapiirakoita, saas nähdä millainen show ja valitus siitä syntyy.
Ap
Minkä kokoinen mies itse oli? Onko hänellä noilla eväillä ainoastaan nirsoutta, vai jotain syömishäiriötä? Syökö kodin ulkopuolella mitä? Ehkä ahdistaa sinun terveellinen ruokavaliosi, ja kokee huonommuutta. Ikävä tapa
Siis ukko valittaa sinun maksamista ja hommaamista ruuista ja kitisee kun itse syö kuin angstinen teini. Huhhuh, jätä se sika vai mikä tämän palstan vakiolause nyt olikaan. :D